‌آیین‌نامه واگذاری زمین به مؤسسان مدارس غیر انتفاعی [۱۳۷۰]

تاریخ انتشار: ۱۳۷۰/۰۶/۰۵

6356ت213ه – 1370.05.30 

هیأت وزیران در جلسه مورخ 1370.4.23 بنا به پیشنهاد شماره 140.8801 مورخ 1370.4.16 وزارت آموزش و پرورش و نظریه وزارت مسکن و شهرسازی‌و با توجه به مفاد تبصره (1) ماده (7) و ماده (20) قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی مصوب 1367 و ماده (17) قانون زمین‌ شهری مصوب 1366 آیین‌نامه‌ واگذاری زمین به مؤسسان مدارس غیرانتفاعی را به شرح زیر تصویب نمود:


‌ماده 1 – سازمان زمین‌شهری موظف است زمینهایی را که کاربری آموزشی دارند به قیمت منطقه‌ای به دارندگان مجوز تأسیس مدارس غیر انتفاعی بر اساس‌ فهرستی که از طرف وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌شود، واگذار نماید. هزینه آماده‌سازی زمین یکجا و مابقی قیمت زمین طی اقساط هفت ساله دریافت‌ خواهد شد.
‌وزارت مسکن و شهرسازی (‌سازمان زمین‌ شهری) پس از ارائه گواهی پایان کار ساختمان و پرداخت کلیه اقساط بهای اراضی، نسبت به انتقال قطعی زمین به‌ مؤسس یا مؤسسان اقدام خواهد کرد.

‌تبصره 1 – در موقع تنظیم قرارداد واگذاری زمین همچنین در زمان صدور سند مالکیت باید در سند مربوط قید گردد، مؤسس یا مؤسسان مدارس غیر انتفاعی حق‌ واگذاری و انتقال مالکیت را برای کاربریهای غیر آموزشی و فعالیتهای غیر مربوط به آموزش و پرورش، ندارند.

‌تبصره 2 – بانکها موظفند قرارداد واگذاری اراضی موضوع این ماده را به عنوان وثیقه جهت پرداخت وام احداث ساختمان واحدهای آموزشی غیر انتفاعی به‌ مؤسس یا مؤسسان، قبول نمایند. دریافت‌کنندگان وام تا بازپرداخت کامل وام موظف به رعایت ضوابط بانکی خواهند بود.


‌ماده 2 – وزارت آموزش و پرورش می‌تواند دارندگان مجوز تأسیس مدارس غیر انتفاعی را به سازمان اوقاف و دستگاه‌های واگذارکننده زمین معرفی نماید. این‌ سازمانها با رعایت غبطه وقف و ضوابط مربوط نسبت به واگذاری زمین به صورت اجاره یا فروش قطعی به دارندگان این گونه مجوزها، اقدام می‌نمایند. مستأجر‌ یا خریدار می‌تواند پس از احداث بنا و با ارائه گواهی پایان کار ساختمان، با رعایت ماده (104) مکرر آیین‌نامه قانون ثبت مصوب 1324.7.25 سند مالکیت‌ اعیانی را از اداره ثبت اسناد و املاک دریافت دارد.

‌تبصره – در خصوص مواد فوق، رعایت تناسب زمین مورد تقاضا با طرح همچنین حفظ و استمرار کاربری آن ضروری می‌باشد و در متن قرارداد و اسناد اجاره و‌سند انتقال و نهایتاً در موقع صدور سند مالکیت تصریح خواهد شد که دریافت‌کننده زمین حق تغییر نوع استفاده از زمین (‌کاربری) را ندارد.


‌ماده 3 – وزارت مسکن و شهرسازی به آن دسته از مالکین زمین‌های غیر موات شهری که اراضی آنها طبق ضوابط طرح جمع و تفضیلی کاربری آموزشی دارد،‌ اجازه نقل و انتقال خواهد داد مشروط به اینکه خریداران اراضی مزبور دارای مجوز تأسیس مدارس غیر انتفاعی باشند.


‌ماده 4 – دارندگان مجوز تأسیس مدارس غیر انتفاعی که در اجرای مواد قبلی این آیین‌نامه زمین‌های با کاربری آموزشی را در اختیار می‌گیرند موظف می‌باشند‌ ضمن اجرای طرح آموزشی مورد نظر، ظرف مدت معینی که توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین می‌شود نسبت به راه‌اندازی واحد آموزشی مربوط اقدام‌ نمایند و برابر تعهداتی که به وزارت آموزش و پرورش سپرده‌اند در حفظ هویت و رسالت آموزشی مربوط کمال توجه و اهتمام را معمول دارند.
‌بدیهی است در صورت تخلف از شرایط مزبور مجوزهای حاصله لغو و سند اجاره یا قرارداد واگذاری فسخ می‌گردد و چنانچه در زمین مربوط تأسیساتی احداث‌شده باشد اعیانی با نظر کارشناس رسمی دادگستری تقویم و بهای حاصله به صندوق دادگستری تودیع می‌شود و سپس عرصه و اعیان مزبور در اختیار سایر‌ واجدین شرایط تأسیس مدارس غیرانتفاعی قرار خواهد گرفت.
‌ضمناً این موضوع در سند اجاره یا قرارداد واگذاری و نیز سند مالکیت قید می‌شود تا سازمان زمین‌ شهری و سایر واگذارکنندگان حسب مورد به وکالت از طرف‌ مستأجر یا خریدار حق فسخ سند را داشته باشند.


‌ماده 5 – طرح و نقشه ساختمانی احداث مدارس غیر انتفاعی باید قبلاً به تأیید سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس برسد.


‌ماده 6 – کلیه سازمانهای دولتی و همچنین شهرداریهای سراسر کشور و مؤسسات اعتباری اعطاکننده تسهیلات در اجرای مواد این آیین‌نامه مکلف به همکاری با‌ وزارت آموزش و پرورش می‌باشند.

– این تصویب‌نامه جایگزین تصویب‌نامه شماره 140118ت965 مورخ 1367.12.27 می‌گردد.
‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور