‌اصلاح آیین‌نامه استخدامی شهرداری تهران [و تعمیم آن به شهرداریهای سراسر کشور]

تاریخ تصویب: ۱۳۶۸/۰۲/۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۶۸/۰۳/۲۰

[به موجب ماده ۹۹ آیین‌نامه استخدامی کارکنان شهرداریهای کشور، مصوب ۱۳۸۱/۸/۱۵ لغو شده است.]

شماره ۱۷۵۷۰ت۱۵۷ – ۱۳۶۸/۳/۲


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۸/۲/۱۳ بنا به پیشنهاد وزارت کشور و موافقت شماره 45.5503 مورخ 1367.12.22 سازمان امور اداری و استخدامی‌ کشور و با توجه به تبصره 38 قانون بودجه سال ۱۳۴۳ تصویب نمودند آیین‌نامه استخدامی شهرداری تهران به شرح زیر اصلاح و در کلیه شهرداریهای سراسر‌ کشور به مورد اجرا گذاشته شود.


‌ماده 1 – کلیه شهردارهای کشور و واحدهای تابعه آنها از لحاظ استخدامی مشمول مقررات این آیین‌نامه می‌باشند.
‌تبصره – سازمانهای وابسته به شهرداری که به استناد ماده 84 قانون شهرداری تشکیل شده یا می‌شوند و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی بوده و بیش از‌ پنجاه درصد سرمایه آن توسط شهرداری تأمین می‌شود، در صورتی در اساسنامه آنها تابعیت از مقررات آیین‌نامه استخدامی شهرداری پیش‌بینی شده باشد‌ مشمول مقررات این آیین‌نامه خواهند بود.

– بند “پ” ماده 2 به شرح زیر اصلاح می‌شود.
‌بند “پ” ماده 2 – مستخدم موقت که به موجب قرارداد برای مدت معین و کار مشخص به استخدام شهرداری درآید مقررات استخدامی این قبیل مستخدمین و‌ تغییرات بعدی آن توسط وزارت کشور (‌سازمان شهرداریهای کشور) تهیه و تصویب و با موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور به مرحله اجراء گذارده‌ خواهد شد.

– ماده 4 به شرح زیر اصلاح می‌شود.
‌ماده 4 – سازمان تفصیلی و همچنین ایجاد یا حذف پستهای سازمانی در شهرداریها با رعایت تبصره ماده 112 قانون استخدام کشوری مشمول ماده 54 قانون‌ شهرداری و اصلاحیه آن خواهد بود.

– ماده 6 و تبصره‌های آن به شرح زیر اصلاح می‌گردد.
‌ماده 6 – داوطلبان استخدام در شهرداری باید دارای شرایط زیر باشند.
‌الف – تابعیت جمهوری اسلامی ایران
ب – نداشتن کمتر از 18 و بیشتر از 40 سال تمام سن
پ – انجام خدمت وظیفه عمومی (‌دوره ضرورت) یا معافیت دائم
ت – اعتقاد به مبانی جمهوری اسلامی و قانون اساسی
ث – تدین و عاملیت به احکام اسلام و یا پیروی یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی.
ج – معتاد نبودن به مواد مخدر
چ – دارا بودن حداقل گواهینامه پایان دوره کامل متوسطه.
ح – عدم محکومیت به محرومیت از خدمات دولتی.
خ – داشتن توانایی جسمی انجام کاری که برای آن استخدام می‌شود.
‌د – عدم تجاهر به فسق و داشتن شایستگی اخلاقی لازم و حسن سابقه.
‌تبصره 1 – شهرداری می‌تواند برای بعضی از مشاغل تخصصی با تصویب شورای اداری شهرداری داوطلبان را تا سن 45 سالگی استخدام نماید.
‌تبصره 2 – برای تصدی بعضی از پستهای سازمانی شهرداری می‌تواند داوطلبان استخدام را با داشتن گواهینامه پایان دوره اول متوسطه یا راهنمایی تحصیلی با‌ تصویب شورای اداری شهرداری استخدام نماید.
‌تبصره 3 – کسانی که مجدداً به استخدام شهرداری در می‌آید مشمول محدودیت حداکثر سن موضوع بند “ب” نخواهند بوده مشروط بر اینکه سن آنها پس از‌ کسر مدت خدمت آنان در شهرداری از حداکثر سن مقرر تجاوز نماید.

– ماده 7 به شرح زیر، اصلاح و سه تبصره به آن الحاق می‌گردد.
‌ماده 7 – استخدام برای تصدی پستهای سازمانی از طریق امتحان یا مسابقه به عمل می‌آید. نحوه اجرای امتحان و مسابقه در شهرداریها به موجب آیین‌نامه‌ای‌ خواهد بود که توسط وزارت کشور (‌سازمان شهرداریهای کشور) تهیه و به موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور خواهد رسید.
‌تبصره 1 – شهرداریها مکلفند نیروی انسانی مورد نیاز خود را برای پستهای سازمانی از بین داوطلبان واجد شرایط در صورت داشتن اعتبار لازم در بودجه‌ مصوب، پس از اخذ مجوز استخدام و موافقت وزارت کشور (‌سازمان شهرداریهای کشور) تأمین نمایند.
‌تبصره 2 – افرادی که در تاریخ تصویب این اصلاحیه به صورت غیر ثابت در استخدام شهرداری بوده و در مشاغل کارمندی انجام وظیفه می‌نمایند، در صورتی‌که دارای شرایط احراز شغل مورد نظر بوده و حداقل دارای یک سال سابقه خدمت متوالی باشند و خدمت آنان تا زمان اخذ مجوز استخدامی ادامه داشته باشد از‌ شروط امتحان و مسابقه موضوع این ماده معاف خواهند بود. این تبصره برای مدت یک سال از تاریخ تصویب قابلیت اجراء دارد.
‌تبصره 3 – شهرداران فعلی و قبلی شهرداریها مشروط بر آن که بعد از تاریخ 1357.11.22 حداقل دو سال سابقه خدمت متوالی و یا چهار سال سابقه خدمت‌ متناوب در سمت شهردار داشته باشند از شروط امتحان و مسابقه معاف خواهند بود. این تبصره در مورد شهرداران قبلی شهرداریهای برای مدت یک سال از‌ تاریخ تصویب قابل اجراء می‌باشد.

– ماده 8 و تبصره‌های 1 و 2 آن به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره 4 به آن الحاق می‌گردد.
‌ماده 8 – داوطلبان استخدام که در امتحان یا مسابقه ورودی پذیرفته شده‌اند یک دوره آزمایشی را که حداقل آن شش ماه و حداکثر دو سال است طی خواهند‌ نمود و هر گاه وضع خدمت و رفتار آنان در دوره خدمت آزمایشی رضایت بخش باشد حکم قطعی آنان به عنوان مستخدم ثابت صادر خواهد شد و مدت خدمت‌ آزمایشی جزو سابقه خدمتشان محسوب می‌گردد.
‌تبصره 1 – افراد مذکور در این ماده در طی دوره خدمت آزمایشی در حکم مستخدم ثابت محسوب و از حقوق و فوق‌العاده شغل پست مورد تصدی برخوردار‌ خواهند شد.
‌تبصره 2 – به خدمت افرادی که در طی و یا حداکثر تا پایان دوره آزمایشی صالح برای ابقاء در خدمت مورد نظر تشخیص داده نشوند خاتمه داده خواهد شد.‌ حقوق و فوق‌العاده شغل ایام مرخصی استحقاقی استفاده نشده به علاوه کسور بازنشستگی کسر شده از حقوق و فوق‌العاده شغل مستخدم موضوع این تبصره‌ پرداخت می‌گردد.
‌تبصره 4 – صدور احکام استخدامی مستخدمین ثابت شهرداریها (‌به جز شهرداری تهران) در بود ورود به خدمت ثابت از لحاظ انطباق با مقررات این آیین‌نامه‌ موکول به تأیید وزارت کشور (‌سازمان شهرداریهای کشور) می‌باشد.

‌در ماده 10 جمله “‌حقوق ماهانه مستخدمین ثابت” به جمله “‌حقوق ماهانه مستخدمین ثابت شهرداری تهران” اصلاح می‌گردد.

– ماده 11 به شرح زیر اصلاح می‌گردد.
‌ماده 11 – ضریب ریالی جدول حقوق مستخدمین ثابت شهرداری تهران و جدول حقوق مستخدمین سایر شهرداریها معادل ضریب ریالی جدول حقوق‌ مستخدمین مشمول قانون استخدام کشوری و تغییرات بعدی آن تعیین می‌گردد که با تصویب وزارت کشور (‌سازمان شهرداریها کشور) به مرحله اجراء درخواهد‌ آمد.

-‌ تبصره‌های 1 و 2 ماده 12 حذف می‌گردد.

‌ماده 13 – رتبه و پایه استحقاقی مستخدمین ثابت شهرداری تهران بر اساس آخرین مدرک تحصیلی و احتساب سوابق خدمت قابل قبول مطابق مقررات این‌ آیین‌نامه تعیین خواهد شد و کلیه مستخدمین از تاریخ اخذ آخرین مدرک تحصیلی گواهینامه پایان تحصیلات متوسط یا مدارک بالاتری گردند سوابق خدمت آنان‌ به هنگام استخدام کارمندی از لحاظ تعیین رتبه و پایه بر اساس آخرین مدرک تحصیلی قابل احتساب می‌باشد.
‌تبصره 2 – سوابق خدمت کارگری به لحاظ تجربی و احراز مشاغل کارمندی قابل احتساب نمی‌باشد.
‌تبصره 3 – انتصاب مستخدمین ثابت در غیر رسته مربوط مستخدم ممنوع است، لیکن در صورت نیاز و داشتن شرایط احراز شغل پیشنهادی بر طبق‌ دستورالعملی که به تأیید وزارت کشور (‌سازمان شهرداریهای کشور) خواهد رسید می‌توان مستخدم را با موافقت شهردار در رسته دیگر منصوب نمود.

-‌ در ماده 14 جمله “‌مستخدمین ثابت شهرداری” به جمله “‌مستخدمین ثابت شهرداری تهران” اصلاح می‌گردد.

-‌ ماده 15 – حذف می‌گردد.

-‌ شماره ماده 16 به 15 تغییر و در این ماده جمله “‌ترفیع عبارتست از” به جمله “‌ترفیع در شهرداری تهران عبارتست” اصلاح می‌گردد.

– ماده 16 و یک تبصره به شرح زیر جایگزین ماده 16 قبلی می‌گردد.
‌ماده 16 – جدول حقوق ماهانه مستخدمین ثابت شهرداریهای کشور (‌به جز شهرداری تهران) جدول حقوق مستخدمین مشمول قانون استخدام کشوری و‌ تغییرات بعدی آن با جایگزینی کلمه “‌رتبه” به جای گروه تعیین می‌گردد.
‌تبصره – کسانی که به خدمت ثابت شهرداریها پذیرفته می‌شوند در پایه یک رتبه مربوط قرار خواهند گرفت و چنانچه دارای سابقه خدمت دولتی و یا خدمت در‌شهرداری باشند به ازاء هر دو سال خدمت یک پایه در رتبه مربوط به آنان اعطاء خواهد شد، مدت خدمت وظیفه عمومی جزء سابقه خدمت مستخدم محسوب‌ می‌شود.

– ماده 17 به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن الحاق می‌گردد.
‌ماده 17 – در صورت رضایت بخش بودن خدمات هر یک از مستخدمین (‌به جز شهرداری تهران) شهرداری می‌تواند در ازا هر دو سال خدمت یک پایه ترفیع به‌ آنان اعطاء کند.
‌تبصره – اعطای دو پایه ترفیع به جای یک پایه به مستخدم در قابل خدمات برجسته و ابراز لیاقت و کاردانی با تأیید شهردار بر اساس دستورالعملی که توسط‌ وزارت کشور (‌سازمان شهرداریهای کشور) تهیه و به موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور می‌رسد مجاز خواهد بود.

– ماده 18 و یک تبصره به شرح زیر الحاق می‌گردد.
‌ماده 18 – شهرداری (‌به جز شهرداری تهران) می‌تواند در صورت وجود شرایط زیر مستخدم را به رتبه‌های بالاتر ارتقاء دهد.
‌الف – در رتبه جدید پست سازمانی بلاتصدی وجود داشته باشد یا بر اساس طرح طبقه‌بندی مشاغل به سبب احراز شرایط تحصیلی با تجربی مقرر در طرح در‌ طبقه شغلی که
رتبه آن بالاتر است قرار گیرد.
ب – مستخدم در خدمات گذشته خود ابراز لیاقت و کاردانی نموده باشد.
پ – از عهده امتحانات مقرر برآید.
‌تبصره – مستخدمی که ارتقاء رتبه می‌یابد در پایه‌ای از رتبه جدید قرار می‌گیرد که در رتبه قبلی دارا بوده است در مواردی که پایه قبلی مستخدم در رتبه جدید‌ وجود نداشته باشد آخرین پایه رتبه جدید به آنان داده می‌شود.

– در فصل چهارم شماره ماده 18 به ماده 19 تغییر و به شرح زیر اصلاح می‌گردد.
‌ماده 19 – وزارت کشور (‌سازمان شهرداریهای کشور) موظف است بر اساس اهمیت وظایف، مسئولیتها شرایط احراز، ضمن رعایت سادگی و به کارگیری‌ معلومات، تجربه و سایر شرایط مؤثر، کلیه مشاغل شهرداریها را طبقه‌بندی و ارزیابی نموده و پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور در مورد‌ شهرداری تهران به یکی از رتبه‌های جدول فوق‌العاده شغل و در مورد سایر شهرداریها به یکی از رتبه‌های جدول حقوق و جدول فوق‌العاده شغل تخصیص دهد.‌ هر نوع اصلاح در طرح طبقه‌بندی مشاغل بنا به پیشنهاد وزارت کشور (‌سازمان شهرداریهای کشور) پس از موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور قابل‌ اجراء است.

-‌ ماده 19 حذف می‌گردد.

-‌ ماده 20 به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن الحاق می‌گردد.
‌ماده 20 – انتصاب مستخدمین به پستهای سازمانی که شرایط احراز آن را طبق شرح شغل مربوط، ندارند موضوع است.
‌تبصره – چنانچه برای تصدی پست سازمانی مستخدم واجد شرایط در شهرداریها نباشد، شهرداری می‌تواند از وجود مستخدمین واجد شرایط احراز طرح‌ طبقه‌بندی از سایر
وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی به عنوان مأمور استفاده نماید و یا مستخدمین مادون همان رشته را به عنوان کفیل به تصدی پست مربوط‌ منصوب نماید. اجرای این تبصره در مورد مستخدمینی که فاقد شرط تحصیلی پست مورد نظر می‌باشند تا یک رتبه بالاتر و در مورد مستخدمینی که شرط‌ تحصیلی پست مورد نظر را دارند تا دو رتبه بالاتر ممکن خواهد بود. در موارد فوق مستخدم از حقوق رتبه استحقاقی و فوق‌العاده شغل پست سازمانی مورد‌ تصدی استفاده خواهد نمود.

– ماده 21 به شرح زیر اصلاح می‌گردد.
‌ماده 21 – جدول یا جداول فوق‌العاده شغل مستخدمین ثابت شهرداریها بر اساس طرح طبقه‌بندی مشاغل بر مبنای ارقام حداقل و حداکثر جدول حقوق‌ مستخدمین مشمول قانون استخدام کشوری توسط وزارت کشور (‌ سازمان شهرداریهای کشور) تنظیم و ضمن تعیین ضریب ریالی آن پس از تصویب شورای‌ حقوق و دستمزد به مرحله اجراء درخواهد آمد.

– ماده 22 به شرح زیر اصلاح می‌گردد.
‌ماده 22 – وزارت کشور مکلف است حداکثر طرف مدت شش ماه نسبت به تهیه و تصویب طرح طبقه‌بندی مشاغل شهرداریها و جدول فوق‌العاده شغل اقدام‌ نماید.

– ماده 23 به شرح زیر اصلاح می‌گردد.
‌ماده 23 – مادام که طرح طبقه‌بندی مشاغل و جدول فوق‌العاده شغل مستخدمین ثابت شهرداریها توسط وزارت کشور (‌سازمان شهرداریهای کشور) تهیه و به‌ تصویب مراجع مربوط نرسیده است طرح طبقه‌بندی مشاغل و جدول فوق‌العاده شغل شهرداری تهران در مورد مستخدمین شهرداری تهران و طرح طبقه‌بندی‌ مشاغل و جداول فوق‌العاده شغل مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری در مورد مستخدمین ثابت سایر شهرداریهای مجری است.

– ماده 25 به شرح زیر اصلاح می‌گردد.
‌ماده 25 – فوق‌العاده‌های بدی آب و هوا، محرومیت از تسهیلات زندگی، اضافه کار، روزانه، کسر صندوق، تضمین، نوبت کاری و سختی شرایط محیط کار و‌ همچنین هزینه‌های سفر و نقل مکان، ایاب و ذهاب و حق‌التحقیق، حق‌الزحمه کارشناسی حق‌التدریس، حق‌الجلسه، حق‌التألیف و تضیف و ترجمه مستخدمین‌ شهرداری بر اساس مقررات و آیین‌نامه‌های مورد عمل مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری تعیین و برقرار می‌گیرد. اضافه کار ایام تعطیل و‌همچنین پول شام و ناهار مستخدمینی که به صورت کشیک انجام وظیفه می‌نمایند مطابق دستورالعملی که توسط وزارت کشور تهیه می‌گردد قابل پرداخت‌ است.

– ماده 26 و تبصره آن به شرح زیر اصلاح می‌گردد.
‌ماده 26 – شهرداری می‌تواند در صورت وجود اعتبار به هر یک از مستخدمین مشاغل معادل یک ماه حقوق و فوق‌العاده شغل در پایان هر سال به عنوان پاداش‌ به تناسب مدتی که مستخدم در آن سال تصدی پستی را بر عهده داشته پرداخت یابد.
‌تبصره – شهرداری می‌تواند علاوه بر پاداش مذکور در این ماده در صورت وجود اعتبار به مستخدمینی که در طول سال خدمت برجسته انجام داده‌اند حداکثر تا‌ یک ماه حقوق و فوق‌العاده شغل به عنوان پاداش حسن خدمت با تأیید شهردار در قالب اعتبارات بودجه مصوب پرداخت نماید.

– ماده 28 به شرح زیر اصلاح می‌گردد.
‌ماده 28 – وزارت کشور (‌سازمان شهرداریهای کشور) مکلف است در اجرای ماده 62 قانون شهرداری و به منظور بالا بردن سطح معلومات فنی و تخصصی‌ کارکنان موجود مورد نیاز شهرداریها زمینه‌های آموزش پیش از خدمت و ضمن خدمت داوطلبان استخدام و شاغلین را به طرق مقتضی و عنداللزوم با ایجاد‌ مراکز آموزشی فراهم آورد.

– ماده 29 به شرح زیر اصلاح می‌گردد.
‌ماده 29 – تا زمانی که وزارت کشور (‌سازمان شهرداریهای کشور) در اجرای ماده 28 زمینه‌های آموزش مستخدمین را به طرق مقتضی فراهم ننموده است‌ شهرداری تهران می‌تواند از امکانات آموزشی خود با هماهنگی وزارت کشور استفاده نماید.

– موارد 30 و 31 در فصل پنجم حذف می‌گردد.

– شماره مواد 32 و 33 در فصل ششم به مواد 30 و 31 اصلاح می‌گردد.

– ماده 34 به ماده 32 تغییر و در تبصره یک این ماده جمله “‌با تصویب شورای شهر” به جمله “‌با تصویب شورای اداری شهرداری اصلاح می‌گردد.”

– تبصره 2 ماده 32 به شرح زیر اصلاح می‌گردد
‌تبصره 2 – مدت مرخصی بدون حقوق جزء سابق خدمت مستخدم محسوب نمی‌گردد.

– شماره ماده 35 به ماده 33 اصلاح می‌گردد.

– شماره ماده 36 به ماده 34 تغییر و جمله “‌با تصویب شورای شهر” در ماده مزبور حذف می‌گردد.

– ماده 37 – به شرح زیر اصلاح و شماره آن به ماده آن به ماده 35 تغییر می‌یابد.
‌ماده 35 – در صورتی که مستخدم فوت شود و مرخصی استحقاقی ذخیره شده داشته باشد حقوق و فوق‌العاده شغل و فوق‌العاده‌های مستمر او بابت کلیه‌ مرخصی ذخیره شده به وراث قانونی وی پرداخت می‌شود.

– شماره ماده 38 در فصل هفتم به ماده 36 تغییر و در این ماده جمله “‌مستخدمین ثابت شهرداری” به جمله “‌ مستخدمین ثابت شهرداری تهران” اصلاح می‌گردد.

– ماده‌ای تحت شماره ماده 37 به شرح زیر الحاق می‌گردد.
‌ماده 37 – مستخدمین ثابت شهرداریها “(‌به جز شهرداری تهران) تابع صندوق بازنشستگی و وظیفه مستخدمین شهرداریهای در سازمان بازنشستگی کشوری‌ خواهند بود و از نظر بازنشستگی و کسور پرداختی تابع مقررات این فصل می‌باشند.

– شماره ماده 39 به ماده 38 تغییر و در ماده مزبور جمله “‌مجموع آن را به صندوق بازنشستگی و وظیفه شهرداری به جمله “‌مجموع آن را به صندوق‌ بازنشستگی و وظیفه مربوط” اصلاح می‌گردد.

– شماره ماده 40 به ماده 39 تغییر و جمله “‌هر نوع تفاوت یک ماهه حقوق حاصله از ترفیع کارمندان” در این ماده به جمله “‌هر نوع تفاوت یک ماهه حقوق‌ حاصله از ترفیع و ارتقاء مستخدمین” اصلاح می‌گردد.

– شماره ماده 41 به ماده 40 تغییر و به شرح زیر اصلاح می‌گردد.
‌ماده 40 – مستخدمین شهرداری می‌توانند طبق شرایط زیر تقاضای بازنشستگی نمایند و شهرداری مکلف است به قبول آنست.
‌الف – داشتن 60 سال سن با حداقل 20 سال سابقه خدمت
ب – داشتن سی‌ سال سابقه خدمت

– شماره مواد 42 و 43 به مواد 41 و 42 اصلاح می‌گردد

– شماره ماده 44 به ماده 43 تغییر و به شرح زیر اصلاح می‌گردد.
‌ماده 43 – حقوق بازنشستگی مستخدمین شهرداری عبارتست از یک سیم مجموع حقوق و فوق‌العاده شغل سه سال آخر خدمت مستخدم ضرب در سنوات‌ خدمتی که کسور بازنشستگی مقرر را پرداخت نموده و یا پرداخت آن را طبق مفاد این آیین‌نامه تعهد کرده باشد مشروط بر آن که حقوق بازنشستگی آنان از‌ بالاترین حقوق بازنشستگی مقرر تجاوز نماید.

-‌ماده 45 حذف می‌گردد.

-‌ شماره ماده 46 به ماده 44 تغییر و در ماده مزبور جمله “‌واجد شرایط مذکور در ماده 41” به جمله “‌واجد شرایط مذکور در بند “ب” ماده 40″ اصلاح می‌گردد.

– شماره ماده 47 به ماده 45 اصلاح می‌گردد.

– ماده 48 و تبصره‌های آن به شرح زیر اصلاح و شماره آن به ماده 46 اصلاح می‌گردد.
‌ماده 46 – سوابق خدمت تمام وقت مستخدمین ثابت در شهرداریها و مؤسسات وابسته به وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای انقلاب‌ اسلامی و سمت شهردار در صورت انتقال کشور یا حق بیمه برابر مقررات قانونی یا تقبل پرداخت آن بر اساس این آیین‌نامه به صندوق بازنشستگی مربوط جزء‌سنوات خدمت آنان از لحاظ ترفیع پایه و بازنشستگی محسوب خواهد شد.
‌تبصره 1 – مأخذ پرداخت کسور برای آن مدت از سوابق خدمت در شهرداری و سازمانهای وابسته که کسور یا حق بیمه آن انتقال یا پرداخت نشده است برابر‌ هفت درصد اولین حقوق و فوق‌العاده شغل استخدم ثابت است که سهم شهرداری نیز با توجه به ماده 38 این آیین‌نامه پرداخت می‌شود.
‌تبصره 2 – مأخذ پرداخت کسور برای آن مدت از سوابق خدمت خارج از شهرداری و سازمان‌های وابسته که کسور یا حق بیمه آن انتقال نیافته است بر مبنای 21% اولین حقوق و فوق‌العاده شغل مستخدم ثابت در شهرداری می‌باشد.

– ماده 49 به شرح زیر اصلاح و شماره آن به ماده 47 تغییر می‌یابد.
‌ماده 47 – کسور متعلق در اجرای تبصره‌های 1 و 2 ماده 46 از طرف شهرداری به طور یکجا و از طرف مستخدمین در یکصد و بیست قسط ماهانه به صندوق‌ بازنشستگی پرداخت خواهد شد، مشروط بر اینکه در مورد مستخدمین شاغل مجموع پرداختی مستخدم بابت بدهی کشور بازنشستگی سنوات خدمت گذشته‌ و کسور بازنشستگی جاری از (4).(1) مجموع حقوق و فوق‌العاده شغل و در مورد بازنشستگان و وظیفه‌بگیران از (4).(1) حقوق بازنشستگی یا وظیفه تجاوز‌ نکند و در صورتی که از این مقدار تجاوز کند به همان نسبت به تعداد اقساط ماهان علاوه خواهد شد.

– شماره ماده 50 به ماده 48 تغییر و در این ماده کلمه “‌ماده 48” به “‌ماده 46” اصلاح می‌گردد.

– شماره ماده 51 به ماد 49 تغییر و در این ماده جمله “‌تبصره‌های 1 و 2 ماده 48 حسب مورد و ماده 49” به جمله “‌تبصره‌های 1 و 2 ماده 46 حسب مورد و ماده 47” اصلاح می‌گردد.

– شماره ماده 52 به ماده 50 تغییر می‌یابد.

– شماره ماده 53 به ماده 51 تغییر و به شرح زیر اصلاح می‌گردد.
‌ماده 51 – در صورتی که مستخدم ثابت به علل غیر ناشی از کار ازکارافتاده شناخته شود بر اساس ماده 43 حقوق وظیفه ازکارافتادگی دریافت خواهد داشت و در‌صورتی که سنوات پرداخت کسور بازنشستگی مستخدم از 15 سال کمتر باشد 15 سال تمام محسوب خواهد شد.

– شماره ماده 54 به ماده 52 تغییر و این ماده و تبصره آن به شرح زیر اصلاح می‌گردد.
‌ماده 52 – در صورتی که مستخدم ثابت به علت حادث ناشی از کار و یا به سبب انجام وظیفه، ازکارافتاده شناخته شود بدون رعایت سنوات پرداخت کسور‌ بازنشستگی حقوق و فوق‌العاده شغل مستخدم در زمان ازکارافتادگی به عنوان حقوق وظیفه ازکارافتادگی در مورد وی برقرار می‌شود مشروط بر آن که از حداکثر‌ حقوق بازنشستگی مقرر در این آیین‌نامه تجاوز ننماید.
‌تبصره – هرگاه مستخدم موضوع این ماده به علت همان حادث فوت شود حقوق وظیفه ازکارافتادگی او به عنوان حقوق وظیفه به وراث قانونی وی پرداخت‌ خواهد شد.

– شماره مواد 55 و 56 به ترتیب به مواد 53 و 54 اصلاح می‌گردد.

– شماره ماده 57 به ماده 55 تغییر و در این ماده کلمه “‌در ماده 56” به “‌در ماده 54” اصلاح می‌گردد.

– ماده 56 به شرح زیر الحاق می‌گردد.
‌ماده 56 – حقوق وظیفه وراث شهداء و حقوق وظیفه جانبازان انقلاب اسلامی ایران عبارتست از حقوق وظیفه مقرر در ماده 52 به علاوه حقوق پایه یکم رتبه‌ یکم جداول حقوق مستخدمین حسب مورد خواهد بود.

– شماره ماده 58 به ماده 57 اصلاح می‌گردد.

– شماره ماده 59 به ماده 58 تغییر و به شرح زیر اصلاح می‌گردد.
‌ماده 58 – ازکارافتادگی موضوع این آیین‌نامه عبارت از عدم توانایی کامل و دائمی مستخدم به انجام کار می‌باشد.

– ماده 59 به شرح زیر الحاق می‌گردد.
‌ماده 59 – تشخیص ازکارافتادگی مسبب آن و همچنین تشخیص اینکه فوت مستخدم به علت حادثه ناشی از کار یا سبب انجام وظیفه بوده است و نیز تشخیص‌ موارد مندرج در مواد 51 و 52 حسب مورد با هیأت مدیره صندوق بازنشستگی شهرداری تهران و یا سازمان بازنشستگی کشوری خواهد بود. در صورت‌ اختلاف نظر در مورد شهرداری تهران نظر شورای اداری شهرداری تهران و در مورد سایر شهرداریها نظر سازمان امور اداری و استخدامی کشور لازم‌الاجراء است.

– ماه 63 به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن الحاق می‌گردد.
‌ماده 63 – شهرداری می‌تواند در صورت رضایت مستخدم ماهانه 3% از حقوق و فوق‌العاده شغل و یا کسور پس از افزودن معادل آن بابت سهم شهرداری مجموع‌ آن را در حساب خاصی به نام سپرده مستخدمین شهرداری در نزدیک از بانکهای کشور نگهداری نماید و پس از بازنشسته شدن، ازکارافتادگی و فوت مجموع‌ سپرده مستخدم و سهم شهرداری را به علاوه سود حاصله به طور یکجا به مستخدم یا وراث قانونی وی به پردازد
‌تبصره – به مستخدمی که در اجرای مقررات مربوط بازخرید، مستعفی و اخراج می‌شوند فقط سهم پس‌انداز به علاوه مورد حاصله از آن پرداخت خواهد شد.


‌تبصره – به مستخدمی که در اجرای مقررات مربوط بازخرید، مستعفی و خراج می‌شوند فقط سهم پس‌انداز به علاوه سود حاصله از آن پرداخت خواهد شد.

– در تبصره ماده 66 جمله “‌طبق ماده 55” به جمله “‌طبق ماده 53” اصلاح می‌گردد.

– در ماده 72 جمله “‌با تصویب شورای شهر” به جمله “‌با تصویب وزارت کشور (‌سازمان شهرداریهای کشور)” اصلاح می‌گردد.

– ماده 74 به شرح زیر اصلاح می‌گردد.
‌شورای اداری شهرداری در هر یک از استانها مرکب از اعضای زیر خواهد بود.
1 – استاندار و در غایب وی معاون عمرانی استانداری که سمت ریاست شورا به عهده خواهد داشت.
2 – نماینده سازمان شهردارهای کشور و در غیاب وی شهردار شهر مرکز استان
3 – نماینده سازمان امور اداری و استخدامی کشور
4 – یک نفر از کارشناسان خبره و ذیصلاح در امور استخدامی شهرداریها، شاغل در شهرداریهای استان به انتخاب استاندار
5 – شهردار شهری که مسائل مربوط به شهرداری مورد تصدی وی در شورا مطرح می‌شود.
‌تبصره – شورای اداری شهرداری تهران و همچنین و شهرداری شهرهای با جمعیت بیش از 500000 نفر، که سمت آنها بر اساس آخرین آمار رسمی کشور با‌ موافقت وزارت کشور و سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه خواهد شد مرکب خواهند بود از.
– شهردار یا معاون مالی و اداری شهرداری
– نماینده سازمان امور اداری و استخدامی کشور
– دو نفر از مدیران و یا کارشناسان مطلع و عالی‌رتبه شهرداری به انتخاب شهردار.

– ماده 75 به شرح زیر اصلاح می‌گردد.
‌ماده 61 – شورای اداری شهرداری علاوه بر وظائف مذکور در مواد دیگر این آیین‌نامه، وظیفه نظارت بر حسن اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و رسیدگی به‌ اعتراضات استخدامی مستخدمین ثابت شهرداری را نیز بر عهده خواهد داشت.

– دو تبصره به شرح زیر به ماده 75 الحاق می‌گردد.
‌تبصره 1 – تصمیمات شورای اداری شهرداری حداقل با 4 رأی مثبت ملاک اعتبار بوده و جلسات با (5).(4) اعضاء رسمیت خواهد یافت.
‌تبصره 2 – حداکثر مدت طرح و اظهارنظر اعتراضات استخدامی موضوع ماده 75 در شورای اداری از یک ماه تجاوز نخواهد کرد.

– ماده 76 به شرح زیر اصلاح می‌گردد.
‌ماده 76 – انواع مجازاتها و ترتیب رسیدگی به تخلفات و تقصیرات اداری و مستخدمین شهرداری همانست که در مورد مستخدمین رسمی مشمول قانون‌ استخدام کشوری اعمال می‌شود و در این مورد شهرداران شهرهای مذکور در تبصره ماده 74 دارای همان اختیاراتی هستند که در مقررات مذکور به رییس‌ مؤسسه دولتی مستقل تفویض شده است و اختیارات مذکور در سایر شهرداریها با پیشنهاد شهردار و تأیید شورای اداری مربوط اعمال خواهد شد.

-‌ تبصره 2 ماده 79 به شرح زیر اصلاح و یک تبصره تحت شماره تبصره 3 به این ماده الحاق می‌گردد.
‌تبصره 2 – هر گاه مستخدم مذکور در این ماده مدعی شود. به عللی که خارج از حدود قدرت و اختیار او بوده توانسته است در محل خدمت حاضر شود و یا‌ عدم حضور را اطلاع دهد و ادعای او مورد قبول شهرداری قرار نگیرد می‌تواند شکایت خود را به ضمیمه مدار مورد استناد به هیأت رسیدگی به تخلفات اداره‌ تسلیم نماید. در صورتی که رأی صادر حاکی از موجه بودن عذر مشارالیه باشد به خدمت اعاده و مدت غیبت او جزء مرخصی بدون حقوق محسوب خواهد‌شد.
‌تبصره 3 – ایام غیبت غیر موجه مستخدم از لحاظ ترفیع، ارتقاء رتبه و بازنشستگی و حقوق وظیفه قابل احتساب نمی‌باشد.

– بند “ب” ماده 81 به شرح زیر اصلاح می‌گردد.
‌بند “ب” – از ماه هفتم تا پایان ماه دوازدهم نصف آخرین حقوق را دریافت خواهند داشت.

– ماده 82 به شرح زیر اصلاح و تبصره 2 به آن الحاق می‌گردد.
‌ماده 82 – در صورتی که در طول دوران آمادگی به خدمت پست مناسبی برای اجراع به مستخدم موجود نباشد یا انتقال وی به سایر شهرداریهای میسر نگردد با‌ او برابر ماده
واحده قانون اصلاح تبصره یک ماده 74 قانون استخدام کشوری و الحاق سه تبصره به آن مصوب 65.3.27 رفتار خواهد شد.
‌تبصره 2 – شهرداریها مکلفند یک نسخه حکم آمادگی به خدمت مستخدمین ثابت خود را به وزارت کشور (‌سازمان شهرداریهای کشور) ارسال دارند. وزارت‌ کشور (‌سازمان
شهرداریهای کشور) نیز مکلف است هر شش ماه یک بار فهرستی از مستخدمین مذکور را به کلیه شهرداریها و سازمان امور اداری و استخدامی‌ کشور ارسال دارد.

– در ماده 83 کلمه “‌شهرداری تهران” به “‌شهرداری” اصلاح می‌گردد.

– در ماه 84 کلمه “‌شهرداری تهران” به “‌شهرداری” اصلاح و جمله “‌غیر از شهرداری تهران” حذف می‌گردد.

– در ماده 85 عبارت “‌با تأیید هیأت سه نفری مرکب از یکی از معاونان شهرداری تهران و یکی از مدیران شهرداری و مسئول کارگزینی” و عبارت “‌زائد بر 35‌ سال” به ترتیب به عبارت “‌با تأیید شورای اداری شهرداری” و عبارت “‌زائد بر 30 سال” اصلاح می‌گردد.

– ماده 89 به شرح زیر اصلاح می‌گردد.
‌ماده 89 – انتقال مستخدمین ثابت شهرداری به شهرداریهای دیگر با درخواست کتبی مستخدم و موافقت دو شهرداری مجاز است.

– ماده 90 به شرح زیر اصلاح می‌گردد.
‌ماده 90 – وزارت کشور (‌سازمان شهرداریهای کشور) مکلف است دستورالعملهای مورد لزوم این آیین‌نامه را که نحوه تهیه و تصویب آن پیش‌بینی نگردیده‌ است، تنظیم و پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور به مورد اجراء گذارد.


– ماده 91 به شرح زیر الحاق می‌گردد.
‌ماده 91 – وزارت کشور (‌سازمان شهرداریهای کشور) مسئول نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه می‌باشد و مواردی که در این آیین‌نامه مسکوت است ملاک‌ قانون استخدام کشوری است.


– ماده 92 به شرح زیر الحاق می‌گردد.
‌ماده 92 – این اصلاحیه از تاریخ تصویب قابل اجراء است.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر