‌اصلاح مقررات مربوط به ستادهای بسیج اقتصادی کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۶۸/۱۲/۲۸

شماره: 132440/ت1110 – 1368/12/28


هیات وزیران در جلسه مورخ 23/12/1368 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بازرگانی، دادگستری و کشور، سازمان برنامه و بودجه، معاونت‌ اجرائی و معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری و با عنایت به اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:


مقررات مربوط به ستادهای بسیج اقتصادی کشور به شرح زیر اصلاح می‌گردد.

1 ـ ستاد بسیج اقتصادی کشور مرکب از وزرای امور اقتصادی و دارائی، بازرگانی، جهاد سازندگی، راه و ترابری، کار و امور اجتماعی ، کشاورزی،‌کشور، صنایع، صنایع سنگین، معادن و فلزات، آموزش و پرورش و نفت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به سرپرستی معاون رئیس جمهور در امور اجرائی در مورد موضوعاتی که به دلیل حساسیت تصمیم‌گیری یا نیاز به‌هماهنگیهای گسترده‌تر و یا ضرورت هماهنگی بین کمیته‌های موضوع بند (2) این تصویبنامه، از سوی این کمیته‌ها یا رئیس جمهور ارجاع می‌گردد ‌بررسی و تصمیم‌گیر می‌نماید.

تبصره 1 ـ بمنظور تدوین دستور کار ستاد و هماهنگیها و پی‌ گیریهای لازم برای انجام وظایف فوق، دبیرخانه‌ای در حوزه معاونت اجرائی ریاست‌جمهوری تشکیل می‌گردد.

تبصره 2 ـ شرح وظایف ستاد بسیج اقتصادی کشور و دبیرخانه آن مشترکاً توسط معاون رئیس جمهور در امور اجرائی و وزیر بازرگانی، تهیه و پس از‌طرح در ستاد و تائید رئیس جمهور ابلاغ میگردد.

2 ـ دبیرخانه کمیته‌های مذکور در مصوبه جلسه مورخ 7/12/1364 ستاد بسیج اقتصادی کشور و کمیته امور تغذیه رایگان دانش‌آموزان به ترتیب زیر به‌وزارتخانه‌های ذیربط انتقال می‌یابد:
‌الف: دبیرخانه‌های کمیته تأمین و توزیع کالاهای اساسی و حساس و کمیته نظارت بر توزیع کالا در روستاها و مناطق عشایری به وزارت بازرگانی
ب: دبیرخانه کمیته حمل و نقل به وزارت راه و ترابری
ج: دبیرخانه کمیته امور واحدهای تولیدی به وزارت صنایع
‌د: دبیرخانه کمیته امور اشتغال به وزارت کار و امور اجتماعی
هـ: دبیرخانه کمیته امور تغذیه رایگان دانش‌آموزان به وزارت آموزش و پرورش

3 ـ‌ستاد بسیج اقتصادی استانها و شهرستانهای کشور به ترتیب به ریاست استانداران و فرمانداران تشکیل می‌گردد.

تبصره 1 ـ دبیرخانه‌های ستاد بسیج اقتصادی استانها و شهرستانها به ترتیب در ادارات کل و ادارات بازرگانی، مستقر بوده و مدیران کل و روسای ادارات‌بازرگانی دبیر جلسات این ستادها خواهند بود.

تبصره 2 ـ دبیرخانه‌های کمیته‌ها در سطح استان در ادارات کل وزارتخانه‌های مذکور در بند (2) این تصویب‌نامه مستقر خواهند بود.

تبصره 3 ـ در شهرستانهایی که وزارت بازرگانی فاقد تشکیلات اداری می‌باشد، مسئولیت ستادی و اجرائی ستادهای بسیج اقتصادی بر عهده فرمانداران‌خواهد بود که با هماهنگی استانداران و مدیران کل، انجام وظیفه خواهند نمود.

تبصره 4 ـ وزارت بازرگانی موظف است، در حد اعتبارات اختصاصی، ادارات خود را در سطح شهرستانهای کشور تکمیل نماید.

4 ـ دبیرخانه‌های کمیته‌های موضوع بند (2) و تبصره (2) بند (3) این تصویبنامه، به ترتیب مسئول پیگیری مصوبات ستاد بسیج اقتصادی کشور و‌ستاد بسیج اقتصادی استانها و شهرستانها خواهند بود.

5 ـ در بخشها و مناطق عشایری کشور مسئولیت ستادی و اجرایی ستادهای بسیج اقتصادی بر عهده بخشداران و دهداران خواهد بود. آئین‌ نامه نحوه‌ انجام وظایف مربوط به این بند توسط معاون رئیس جمهور در امور اجرائی و وزرای کشور و بازرگانی تهیه و ابلاغ خواهد شد.

تبصره ـ هزینه‌هایی که توسط بخشداریها و دهداریها در رابطه با انجام وظایف این بند صورت میگردد، پس از تائید استانداری توسط ادارات کل‌بازرگانی استانها تامین خواهد گردید.

6 ـ کلیه وظایف دبیرخانه فعلی ستاد بسیج اقتصادی کشور، به استثناء موارد مذکور در بند یک این تصویبنامه به وزارت بازرگانی منتقل میشود.‌همچنین کلیه امور اجرائی تامین و توزیع کالا توسط وزارت بازرگانی انجام خواهد گردید.

تبصره ـ زمان تحویل و تحول قطعی و نهائی وظایف اجرائی ستاد بسیج اقتصادی کشور به تشکیلات وزارت بازرگانی تا پانزدهم فروردین ماه 1369‌تعیین می‌گردد و زمان تحویل و تحول قطعی و نهائی وظایف اجرائی ستادهای بسیج اقتصادی استانها و شهرستانها به وزارت بازرگانی توسط معاونت‌اجرائی رئیس جمهور و وزارتین بازرگانی و کشور اعلام خواهد گردید.

7 ـ هماهنگیها و اقدامات لازم برای چاپ کوپنهای مرحله نهم کالاهای اساسی جهت مناطق شهری و روستایی و عشایری کشور با اضافه نمودن آرم‌ وزارت بازرگانی بر عهده معاونت اجرائی رئیس جمهور بوده و پس از چاپ جهت توزیع در اختیار وزارت بازرگانی قرار خواهد گرفت.

8 ـ آن قسمت از مصوبات قبلی هیأت وزیران و ستاد بسیج اقتصادی که مغایر با مقررات فوق‌الذکر باشد از تاریخ تصویب این تصویبنامه لغو می‌گردد.

معاون اول رئیس جمهور-‌ حسن حبیبی