[به موجب آییننامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی روستا و بخش، مصوب ۱۳۷۷/۹/۲۹ لغو شده است.]
شماره ۱۲۰۸۵۴ت۱۷۱۷۹ه – ۱۳۷۵.۱۰.۱۲
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۵.۱۰.۲ بنا به پیشنهاد شماره ۳۳۰۸.۱.۴.۴۴ مورخ ۱۳۷۵.۶.۳۱ وزارت کشور و به استناد مواد (۹۰) و (۹۴) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران – مصوب ۱۳۷۵.۳.۱ – آییننامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی روستا و بخش را به شرح زیر تصویب نمود:
کلیات:
ماده ۱ – در این آییننامه عنوان “قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران” به اختصار “قانون” نامیده میشود.
ماده ۲ – مقصود از عبارت “شورا” در این آییننامه، شوراهای اسلامی “روستا و بخش” میباشد.
ماده ۳ – تاریخ شروع دوره هر شورا موضوع ماده (۳) قانون، تاریخ تشکیل اولین جلسه
رسمی همان شورا موضوع ماده (۱۶) قانون خواهد بود.
تبصره – چنانچه به استناد ماده (۳۱) قانون انتخابات میان دورهای برگزار شود،
فعالیت شورای تشکیل شورای باقیمانده همان دوره خواهد بود.
ماده ۴ – تعداد اعضای علیالبدل شوراها، موضوع ماده (۸) قانون به شرح زیر تعیین میشود:
۱ – شوراهای دارای ۳ نفر عضو اصلی، ۲ نفر.
۲ – شوراهای دارای ۵ نفر عضو اصلی، ۳ نفر.
ماده ۵ – هر یک از روستاها و بخشهای موضوع ماده (۱۲) قانون به عنوان یک حوزه انتخابیه محسوب میشود.
ماده ۶ – در صورتی که انتخابات چند حوزه انتخابیه موضوع ماده (۵) این آییننامه
به طور همزمان برگزار شود، به منظور حفظ استقلال انتخابات هر حوزه کلیهاقدامات از
قبیل صدور آگهیها و تنظیم صورتجلسهها رای هر یک از حوزهها به صورت مستقل انجام
و سوابق انتخاباتی هر حوزه جداگانه نگهداری میشود.
ماده ۷ – اخذ رأی در یکی از روزها تعطیل رسمی انجام خواهد شد و مدت زمان آن حداقل
هشت ساعت خواهد بود.
تبصره – مدت زمان اخذ رأی با تصویب و موافقت مشترک هیأتهای اجرایی و نظارت بخش قابل تمدید میباشد.
ماده ۸ – بخشدار موظف است در اجرای ماده (۱۶) قانون ظرف یک هفته پس از تأیید
نهایی صحت انتخابات و قطعی شدن نتیجه آن، از اعضای شورا دعوتنماید تا در اولین
جلسه رسمی شورا که به ریاست مسنترین عضو تشکیل میشود، نسبت به انتخاب هیأت رییسه شورا اقدام نمایند.
ماده ۹ – دهدار در تمام مراحل برگزاری انتخابات زیر نظر بخشدار متبوع و به عنوان
نماینده سمی وی مجری برنامههای انتخابات در حوزه مأموریت خودمیباشد.
ماده ۱۰ – در صورت اجرای ماده (۹) قانون مبنی بر خروج عضو یا اعضایی از شورا،
رییس یا نایب رییس شورا موظف است بلافاصله مراتب را به طور کتبی بهاطلاع بخشدار برساند.
ماده ۱۱ – بخشدار موظف است بلافاصله پس از وصول نامه شورا مبنی بر خروج اعضا از
شورا از اعضای علیالبدل به ترتیب بیشترین رأی برای جایگزینیاعضای خارج شده دعوت
به عمل آورد و مراتب را به شورای مربوط اعلام نماید.
ماده ۱۲ – در اجرای ماده (۱۴) قانون و با رعایت تبصره ذیل آن، چنانچه فردی در
انتخابات بیش از یک شورا بت نام نمود و یا احتمالاً عضویت یافت به دستوروزارت کشور
نام وی از لیست داوطلبی و یا عضویت شورا حذف میشود.
این قبیل افراد از عضویت در کلیه شوراها به مدت چهار سال محروم خواهند بود.
ماده ۱۳ – برای انتخاب اعضای علیالبدل شوراها نیاز به برگ رأی یا اخذ رأی مجزا و
یا مشخص نمودن اعضای علیالبدل در برگ رأی نیست بلکه در پایان رأیگیری و قرائت و
شمارش آرا، دارندگان رأی به ترتیب بیشترین رأی به دستآمده و به تعداد موارد نیاز
به عضویت اصلی و یا علیالبدل شوراها در میآیند.
بنابر این رأیدهنده اسامی نامزدهای مورد نظر خود را حداکثر به همان تعداد اعضای اصلی شورا در برگ درج مینماید.
ماده ۱۴ – هیأت اجرای مسئول اجرای تبصره ذیل ماده (۱۷) قانون میباشد.
تبصره – نامزدهای انتخاباتی ذینفع در صورت تمایل میتوانند در جلسه قرعهکشی شرکت نمایند.
تاریخ و محل قرعهکشی باید حداقل (۲۴) ساعت قبل بخشدار به منتخبین ذیربط ابلاغ شود.
ماده ۱۵ – سرپرست بخشدار به جای بخشداری خواهد بود.
ماده ۱۶ – در اجرای ماده (۴۱) قانون نیروی انتظامی در کلیه مراحل مکلف به همکاری
با مجریان انتخابات است و حسب درخواست استاندار، فرماندار و بخشدار موظف است
مأمورین و امکانات خود را در اختیار آنان قرار دهد.
ماده ۱۷ – در صورت توقف، ابطال و یا انحلال شورا توسط مراجع قانونی مذکور در مواد
(۵۷)، (۸۱) و (۸۴) قانون، مراجع مذکور موظفند بلافاصله مراتب توقف، ابطال و یا
انحلال شورا را به بخشدار مربوط اعلام نمایند.
شروع مهلت ۲ ماهه برای تجدید انتخابات، از زمان وصول اعلام توقف ابطال و یا انحلال خواهد بود.
ماده ۱۸ – بخشدار موظف است به محض اطلاع از توقف، ابطال و یا انحلال شورا، مراتب را به وزارت کشور اعلام نماید.
ماده ۱۹ – مجلس شورای اسلامی پیش از شروع انتخابات به استناد ماده (۵۳) قانون،
اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات را با ذکر سمت ایشان در هیأت بهوزارت کشور معرفی مینماید.
هیأت اجرایی
ماده ۲۰ – بخشدار موظف است پس از وصول دستور شروع انتخابات، بر اساس ماده (۳۳) قانون به منور تشکیل هیأت اجرایی بخش از سار اعضای اداری هیأت دعوت به عمل آورد.
ماده ۲۱ – بخشدار موظف است در اجرای تبصره ذیل ماده (۳۳) قانون، به منظور تعیین
معتمدین اصلی و علیالبدل عضو هیأت اجرایی بخش، (۲۵) نفر از معتمدان اقشار مردم را
انتخاب و به منور تأیید صلاحیت، به طور کتبی به هیأت نظارت بخش معرفی نماید.
ماده ۲۲ – هیأت نظارت بخش موظف است حداکثر ظرف مدت (۲) روز پس از وصول اسامی (۲۵)
نفر معتمدان از بخشدار، اظهارنظر کتبی خود را نسبت بهتأیید صلاحیت آنان به بخشدار اعلام نماید.
تبصره – چنانچه هیأت نارت بخش، معتمدان پیشنهادی بخشدار را تأیید ننماید، بخشدار
موظف است به همان تعداد معتمدان دیگری را به هیأت نظارت معرفی نماید.
ماده ۲۳ – بخشدار موظف است پس از وصول نظریه کتبی هیأت نظارت بخش، بلافاصله از (۲۵) نفر معتمدان به طور کتبی دعوت به عمل آورد.
مدعوین حداکثر ظرف مدت (۲) روز از تاریخ دعوت تشکیل جلسه میدهند و پس از حضور
حداقل دو سوم آنان (۱۷ نفر از ۲۵ نفر) در حضور هیأت نظارت و اعضای اداری هیأت
اجرایی از بین خود (۶) نفر را به عنوان معتمدان اصلی و (۶) نفر را به عنوان
معتمدان علیالبدل هیأت اجرای بخش با رأی مخفی و اکثریت نسبیآرا انتخاب و مراتب را صورتجلسه مینمایند.
ماده ۲۴ – بخشدار موظف است مراتب انتخاب معتمدین اصلی و علیالبدل و تشکیل هیأت
اجرایی را از طریق سلسله مراتب اداری به ستاد انتخابات کشور اعلام نماید.
ماده ۲۵ – مهلت تشکیل هیأت اجرایی از زمان وصول دستور شروع انتخاب حداکثر پنج روز میباشد.
ماده ۲۶ – دو سوم اعضای هیأت اجرای برای رسمیت جلسات، موضوع ماده (۳۶) قانون و تبصره (۱) ذیل آن، (۷) نفر میباشد.
ماده ۲۷ – رؤسا هیأتهای اجرایی و نظارت موظفند با هماهنگی لازم فردی را که به طور
همزمان در بیش از یک هیأت اعم از اجرایی یا نظارت عضویت دارد، دریک هیأت ابا و از
سایر هیأتها حذف نمایند.
ماده ۲۸ – هیأت اجرایی موظف است در اجرای مواد (۶۲) و (۶۵) قانون یک نسخه از کلیه صورتجلسهها و آگهیهای خود را به هیأت نظارت بخش تحویلنماید.
ماده ۲۹ – هیأت اجرایی در مهلت مقرر و در اجرای ماده (۳۹) قانون تشکیل جلسه
میدهد و تعداد و محل شعب ثبت نام و اخذ رأی حوزه انتخابیه را تعیین وپس از تنظیم
صورتجلسه یک نسخه آن را به بخشدار تسلیم مینماید.
ماده ۳۰ – بخشدار موظف است بر اساس صورتجلسه دریافتی از هیأت اجرایی آگهی
انتخابات حاوی تاریخ اخذ رأی ساعات اخذ رأی، شرایط انتخابکنند،جرایم و تخلفات و
مقررات جزایی و محل شعبه یا شعب ثبت نام و اخذ رأی را تنظیم و در موعد مقرر برای
اطلاع عموم در حوزه انتخابیه منتشر نماید.
ماده ۳۱ – بخشدار موظف است در اجرای ماده (۴۰) قانون پس از وصول اسامی اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رأی نسبت به صور احکام آنان اقدام نماید.
ماده ۳۲ – بخشدار موظف است ترتیبی اتخاذ نماید که یک روز قبل از روز اخذ رأی محل شعبه یا شعب ثبت نام و اخذ رأی آماده شود.
ماده ۳۳ – بخشدار موظف است برای هر یک از شعب ثبت نام و اخذ رأی یک نفر نماینده
که باید حتیالامکان از کارمندان دولت باشد، از طرف خود تعیین و نسبت به صدور حکم
آنان اقدام نماید و برای تحویل گرفتن صندوق و تعرفه و برگ رأی و سایر وسایل و
لوازم انتخاباتی با تعیین تاریخ و محل مراجعه از ایشان برای شرکت در جلسه توجیهی دعوت به عمل آورد.
ماده ۳۴ – بخشدار موظف است پس از حضور نمایندگان خود را در جلسه توجیهی صندوق و
تعرفه و برگ رأی و سار وسایل و لوازم انتخاباتی مورد نیاز را به آنان تحویل دهد و
پس از توجیه برنامه ثبت نام و اخذ رأی و قرائت آرا و سایر آموزشهای لازم، ترتیبی اتخاذ نماید تا قبل از شروع اخذ رأی در محل شعبه حاضر باشند.
تبصره – نمایندگان بخشدار موظف بلافاصله پس از حضور در محل شعبه ثبت نام و اخذ
رأی صندوق و تعرفه و برگهای رأی و سایر وسایل و لوازم مورد نیاز رادر اختیار
اعضای شعبه قرار داده و آنان را نسبت به وظایف خود توجیه نمایند.
مسئولیت حفظ و حراست از برگهای رأی به منظور جلوگیری از خروج آنها از محل شعبه اخذ رأی به عهده نماینده بخشدار میباشد.
ماده ۳۵ – در صورت تعیین و معرفی کتبی نظار برای هر یک از شعب ثبت نام و اخذ رأی
از طرف هیأت نظارت بخش، بخشدار موظف است نسبت به اعزام وی به نحوی که قبل از شروع
اخذ رأی در محل شعبه حور داشته باشند اقدام نماید.
ماده ۳۶ – بخشدار موظف است برای حفاظت شعب ثبت نام و اخذ رأی با همکاری و هماهنگی
نیروی انتظامی به تعداد لازم و حداکثر تا (۳) نفر از مأموران مذکور انتخاب و ضمن
صدور ابلاغ نامبردگان آنان را به همراهان نماینده خود و ناظر و اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رأی به محل اعزام نماید.
هیأتهای نظارت
ماده ۳۷ – در اجرای ماده (۵۳) قانون و به استناد ماده (۷۳) قانون اصلاح قانون
تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری و انتخابات شوراهای مزبور – مصوب ۱۳۶۵.۴.۲۹ – به
منظور نظارت بر امر انتخابات شوراها، هیأت مرکزی نظارت بر امر انتخابات شوراهای
اسلامی کشور متشکل از (۳) نفر از اعضای کمیسیونشوراها و امور داخلی و (۲) نفر از
اعضای کمیسیون اصل (۹۰) به انتخاب مجلس شورای اسلامی تشکیل میشود.
تبصره – در صورتی که به تعداد لازم از کمیسیونهای مذکور داوطلب نباشد مجلس از میان سایر نمایندگان داوطلب (۵) نفر را انتخاب مینماید.
ماده ۳۸ – در اجرای ماده (۵۳) قانون و به استناد ماده (۷۴) قانون اصلاح قانون
تشکیلات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شوراهای مزبور -مصوب ۱۳۶۵.۴.۲۹ – به منظور
نظارت بر امر انتخابات شوراهای اسلامی کشوری در هر استان هیأت نظارت استان مرکب از
سه نفر از نمایندگان مجلس شورایاسلامی آن استان به تعیین هیأت مرکزی نظارت تشکیل میشود.
هیأت مرکزی نظارت پس از تعیین اعضای هیأت نظارت استان اسامی آنان را به ستاد
انتخابات استان مربوط و ستاد انتخابات کشور اعلام مینماید.
تبصره – در هر استانی که تعداد نمایندگان آن از سه نفر کمتر باشد و یا به حد نصاب
از آن استان داوطلب نباشد، تعیین بقیه اعضا از بین نمایندگان استانها مجاور با
هیأت مرکزی نظارت میباشد.
ماده ۳۹ – ستاد انتخابات استان پس از وصول اسامی اعضای هیأت نظارت استان اسامی نامبردگان را به فرمانداریهای تابع اعلام مینماید.
ماده ۴۰ – هیأت نظارت استان در هر شهرستان هیأت نظارت شهرستان بر انتخابات
شوراهای اسلامی کشوری را مرکب از (۵) نفر از معتمدان محل تشکیل میدهد و اسامی
آنان را به فرمانداری ذیربط و ستاد انتخابات استان اعلام مینماید.
ماده ۴۱ – فرمانداری مکلف است پس از وصول اسامی اعضای هیأت نظارت شهرستان، اسامی نامبردگان را به بخشداریهای تابع اعلام نماید.
ماده ۴۲ – هیأت نظارت شهرستان برای هر بخش، هیأت نظارت بخش مرکب از سه نفر معتمد
محلی برای نظارت بر انتخابات بخش تشکیل میدهد و اسامی آنان را به بخشدار مربوط و
فرمانداری محل اعلام مینماید.
ماده ۴۳ – هیأت نظارتبخش میتواند برای هر شعبه ثبت نام و اخذ رأی یک نفر ناظر تعیین و نامبرده را حداکثر تا یک روز مانده به روز اخذ رأی به بخشدار معرفی نماید.
ماده ۴۴ – شرکت اعضای هیأت نظارت بخش در جلسات هیأت اجرایی به منظور نظارت بر صحت
برگزاری انتخابات میباشد و عدم حضور آنان در جلسات و یا خودداری از امضای صورت
جلسات مانع از ادامه کار انتخابات نخواهد بود.
ماده ۴۵ – هیأتهای نظارت در چهارچوب قانون و آییننامه اجرایی تنها ناظر بر اجرای
صحیح قانون میباشند و حق دخالت در امور اجرایی انتخابات را ندارند.
اعلام داوطلبی، بررسی سوابق و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان
ماده ۴۶ – بخشدار موظف است بلافاصله پس از وصول دستور شروع انتخابات آگهی ثبت نام
از داوطلبان حاوی تاریخ شروع و خاتمه ثبت نام، محل ثبت نام، شرایط انتخابشوندگان
و مدارک مورد نیاز شامل اصل شناسنامه عکسدار، دو نسخه تصویر کلیه صفحههای
شناسنامه و چهار قطعه عکس جدید ۴ X ۳ رامنتشر نماید و طرف مهلت مقرر از داوطلبان
عضویت در شوراها ثبت نام به عمل آورد.
ماده ۴۷ – بخشدار میتواند با صدور حکم کتبی، مسئول یا مسئولانی از بین کارمندان
بخشداری را برای ثبت نام از داوطلبان عضویت در شوراها تعیین نماید.
تبصره – بخشداری میتواند با صدور حکم کتبی دهدار را نیز به عنوان مسئول ثبت نام تعیین نماید.
ماده ۴۸ – داوطلبان عضویت در شوراها در مهلت مقرر با مراجعه به بخشداری و ارایه
مدارک مورد نیاز شخصاً پرسشنامه اعلام داوطلبی را در حضور مسئول ثبت نام تکمیل مینمایند.
مسئول ثبت نام پس از دریافت و تطبیق مشخصات سجلی داوطلب با اصل شناسنامه، رسید
مدارک و پرسشنامه را به وی تسلیم میدارد.
ماده ۴۹ – هیأت اجرایی بلافاصله پس از تشکیل مقدمات رسیدگی به صلاحیت داوطلبان را فراهم مینماید.
ماده ۵۰ – بخشدار موظف است در اجرای تبصره (۱) ذیل ماده (۴۶) قانون در پایان هر
روز اسامی و مشخصات کلیه داوطلبانی را که توسط هیأت اجراییم ظنون تشخیص داده
شدهاند به منظور بررسی سوابق به مراجع ذیربط در شهرستان از قبیل اداره اطلاعات،
نیروی انتظامی، دادگستری و ثبت احوال ارسالنماید.
ماده ۵۱ – مراجع مذکور در ماده (۴۶) قانون موظفند در اجرای تبصره (۲) ذیل همان
ماده حداکثر ظرف مدت ده روز پس از وصول اسامی و مشخصات هر یک از داوطلبان نتیجه
بررسیهای انجام شده در خصوص سوابق آنان را به طور کتبی به بخشدار اعلام نمایند.
تبصره – اظهار نظر و تصمیمگیری در خصوص تأیید یا عدم تأیید صلاحیت داوطلبان بر
اساس قانون تنها از وظایف و اختیارات هیأتهای اجرایی و نظارت میباشد و دستگاههای
یاد شده در ماده (۴۶) قانون حق اظهار نظر در این مورد را ندارند و موظفند فقط
سوابق داوطلبان را منعکس نمایند.
ماده ۵۲ – بخشدار موظف است به محض وصول اطلاعات لازم درباره سوابق هر یک از
داوطلبان جلسات هیأت هیأت اجرایی را تشکیل دهد و حداکثر ظرف مدت هفت روز پس از
وصول سوابق هر یک از داوطلبان با رعایت کامل متن ماده (۴۹) قانون، صلاحیت آنان
رسیدگی و نتیجه را صورتجلسه نماید و بلافاصلهیک نسخه از هر یک از صورتجلسه تنظیمی
را به هیأت نظارت بخش ارسال نمایند.
تبصره – مهلت رسیدگی به صلاحیت آن دسته از داوطلبان عضویت در ورای اسلامی روستا
که در مظان اتهام قرار نداشتهاند و سوابق آنان از مراجع مذکور در ماده (۴۶) قانون
استعلام نشده است نیز حداکثر هفت روز پس از پایان مهلت (۱۰) روزه مراجع یاد شده میباشد.
ماده ۵۳ – هیأت نظارت بخش پس از وصول جلسات رسیدگی به صلاحیت داوطلبان به استناد
ماده (۴۸) قانون موظف است حداکثر ظرف مدت (۷) روز از وصول هر یک از صورت جلسات،
نظریه خود را مبنی بر تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان، به طور کتبی به بخشدار اعلام نماید.
ماده ۵۴ – بخشدار موظف است پس از وصول نظریه هیأت نظارت بخش مبنی بر تأیید یا رد
تصمیمات هیأت اجرایی بخش در خصوص بررسی صلاحیت داوطلبان و همچنین با رعایت قسمت
اخیر ماده (۴۸) قانون مبنی بر ملاک عمل بودن نظر هیأت اجرایی پس از پایان مهلت
تعیین شده برای هیأت نظارتبلافاصله مراتب تأیید یا رد صلاحیت هر یک از داوطلبان را به طور کتبی به داوطلب تأیید شده یا رد شده ذیربط ابلاغ نماید.
ماده ۵۵ – هیأت نظارت شهرستان موظف است ظرف مهلت مقرر در تبصره (۳) ماده (۵۰)
قانون نر خود در خصوص تأیید یا رد صلاحیت آن دسته از داوطلبانی که صلاحیتشان در
هیأت اجرایی ردش ده و شاکی بودهاند را با تنظیم صورتجلسه به ضمیمه نامه رسمی به
منظور ارسال به بخشداری مربوط به ستاد انتخاباتفرمانداری تسلیم نماید.
تبصره – چنانچه در مهلت مقرر هیچگونه شکایتی از حوزه انتخابیه واصل نشد، مراتب صورتجلسه و به همان نحو عمل خواهد شد.
ماده ۵۶ – ستاد انتخابات فرمانداری موظف است پس از وصول صورتجلسه رسیدگی به
شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده از هیأت نظارت شهرستان، بلافاصله مراتب را به بخشداری مربوط اعلام نماید.
ماده ۵۷ – بخشدار موظف است پس از وصول نظریه نظارت شهرستان، آگهی اسامی نامزدهای
انتخاباتی را حداکثر ظرف سه روز تهیه و هشت روز قبل از روز اخذ رأی به منظور اطلاع
اهالی حوزه انتخابیه در حوزه مذکور منتشر نماید.
ماده ۵۸ – در اجرای ماده (۲۴) قانون نامزدهای انتخاباتی در صورت تمایل به داشتن
نماینده در محل شعبه ثبت نام و اخذ رأی موظفند حداکثر تا سه روز قبل ازروز اخذ
رأی اسامی و مشخصات و یک قطعه عکس نمایندگان خود را به هیأت اجرایی تسلیم نمایند.
ماده ۵۹ – هیأت اجرایی موظف است برای نمایندگان نامزدهای انتخاباتی معرفی نامه و یا کارت شناسایی صادر و به نامزد ذیربط تحویل نماید.
ماده ۶۰ – شکایات و اعتراضات نمایندگان نامزدهای انتخاباتی از طریق نامزدهای
مربوط جمعآوری وبا امضای وی به هیأتهای اجرایی و نظارت شهرستان تسلیم خواهد شد.
ماده ۶۱ – تدارکات و تأمین احتیاجات مورد تقاضای هر یک از نمایندگان نامزدها به عهده نامزد معرفیکننده خواهد بود.
تبلیغات
ماده ۶۲ – مدت فعالیت تبلیغات انتخاباتی برای کلیه نامزدها یکسان است و (۸) روز
قبل از روز اخذ رأی آغاز و تا (۲۴) ساعت قبل از روز اخذ رأی ادامه خواهدداشت.
تبصره – فعالیتهای تبلیغاتی انتخابات شوراها توسط داوطلبان عضویت در شوراها و طرفداران آنان تحت هر عنوان، قبل و بعد از مدت تعیین شده ممنوع است.
ماده ۶۳ – تبلیغت انتخاباتی فقط به روشهای مشروح زیر مجاز است:
۱ – تشکیل جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ
۲ – انتشار عکس و پوستر کاغذی در یک نوع و یک اندازه به رنگ سیاه و سفید و حداکثر
در قطع ۴۰ X ۵۰ سانتیمتر و با استفاده از نمونه عکسی که به هنگام ثبتنام و اعلام داوطلبی به مسئولین ثبت نام ارایه شده است.
۳ – انتشار زندگینامه در یک نوع و به رنگ سیاه و سفید.
بنابر این دیوارنویسی، به راه انداختن کاروانهای تبلیغاتی و تظاهرات خیابانی و
استفاده از پارچه و یا موادی غیر از کاغذ و نیز استفاده از تراکت و پلاکارد و
امثالاینها در تبلیغات انتخاباتی به کلی ممنوع است.
تبصره ۱ – به لحاظ حفظ حرمت و قداست حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری
استفاده از عکس و نام و فرمایشات ایشان در عکس و پوستر و زندگینامه به هر شکل و
عنوان ممنوع است.
تبصره ۲ – در عکس و پوستر و زندگینامه غیر از نوشتن مشخصات فردی و سوابق تحصیلی،
شغلی و فعالیتها فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و مبارزاتی و اعلام طرحها و برنامهها
و خدماتی که در چهارچوب اهداف و وظایف شوراها میباشد، نوشتن هر گونه مطالب دیگری ممنوع است.
تبصره ۳ – استفاده از عکس نامزد انتخاباتی از نوع همان سیاه و سفید که در تهیه پوستر به کار گرفته شده، در زندگینامه بلامانع است.
تبصره ۴ – درجات تحصیلی و سوابق خدمات و فعالیتهای مورد ادعا در آثار تبلیغاتی باید مستند به مدارکی باشد که در صورت نیاز بتوان به هیأت اجرایی ارایه نمود.
تبصره ۵ – استفاده از بلندگو در سخنرانیها به گونهای که مخل آسایش دیگران نباشد مجزا است.
تبصره ۶ – استفاده از عکس با لباس فرم نیروهای نظامی و انتظامی و بسیجی ممنوع است.
ماده ۶۴ – هیچ یک از افراد حقیقی و حقوقی، شخصیتها، گروهها، اتحادیهها، احزاب،
مجامع و انجمنهای سیاسی، مذهبی، اجتماعی، صنفی و تشخصیص، جز تشکیلهایی که در
زمینه مسائل سیاسی فعالیت مینمایند و دارای پروانه رسمی فعالیت از مراجع قانونی
میباشند مجاز به تبلیغ نامزدهای انتخاباتی نیستندو نامزدهای انتخاباتی نیز حق
استفاده از نام آنها در حمایت از خود در آثار تبلیغاتی را ندارند.
ضمناً تشکلهای مذکور فقط تحت نام آن تشکل میتوانند تبلیغ نمایند و تبلیغ تحت نام اشخاص عضو آن تشکل ممنوع است.
تبصره – مجامع، احزاب و گروههای مجاز میتوانند حمایت خود از نامزد انتخاباتی
مورد نر را به طور کتبی به وی اعلام نمایند و نامزد مزبور مجاز است حمایت آنان در آثار تبلیغاتی خود منعکس و منتشر نماید.
ماده ۶۵ – از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدهای انتخاباتی، انجام هر گونه فعالیت
تبلیغاتی له یا علیه نامزدها از صدا و سیما، میز خطابه، نماز جمعه و تریبون مجلس
شورای اسلامی و یا ره وسیله دیگری که جنبه رسمی یا دولتی دارد و فعالیت کارمندان
در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانهها، و ادارات،
شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی
(به هر مقدار) استفاده مینمایند و مؤسساتو نهادهایی که دارایی آنان از اموال
عمومی است و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع است.
ماده ۶۶ – مجریان و ناظران انتخابات تحت هیچ عنوان و هیچ شرایطی حق فعالیت تبلیغاتی برای نامزدهای انتخاباتی را ندارند.
ماده ۶۷ – الصاق عکس و پوستر بر روی علایم راهنمایی و رانندگی، تابلوی
بیمارستانها، تابلوی مدارس و تابلوهای نصب شده در معابر عمومی توسط بخشدولتی و
یا خصوصی، نهادها، وسائط نقلیه عمومی، صندوقهای پست، باجههای تلفن، پستهای فشار
قوی برق و سایر تأسیسات متعلق به وزارت نیرو، پلهاو تابلوها و تأسیسات متعلق به
وزارت راه و ترابری در جادهها و هر گونه تابلو راهنما ممنوع است و مأمورین
انتظامی در صورت مشاهده چنین مواردی متخلفینرا جلب و به منظور تعقیب قانونی به
مقامهای قضایی تحویل مینمایند. بخشداریها نیز باید با استفاده از امکانات محلی
نسبت به امحای چنین اوراق و آثاریاقدام نمایند.
تبصره – هیأتهای اجرایی میتوانند با استفاده از امکانات محلی، محلهای مناسبی را
به منظور الصاق و یا آویختن آثار تبلیغاتی نامزدها تعیین نمایند.
ماده ۶۸ – هیچ کس حق ندارد عکس یا پوسترهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی را که در
محلهای مجاز الصاق شده است، در مدت و زمان قانونی تبلیغات پارهو یا معدوم نماید.
ماده ۶۹ – هر گونه عکس و آثار تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی که در محل شعبه ثبت
نام و اخذ رأی وجود دارد باید قبل از شروع اخذ رأی توسط اعضای شعبهامحا شود.
ماده ۷۰ – در صورتی که مطبوعات و نشریات، آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی
درج کنند و یا مطالبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی ازنامزدهای معین
باشد نامزدها حق دارند پاسخ خود را ظرف (۱۸) ساعت پس از انتشار به وسیله بخشداری
به روزنامه مزبور بدهند و روزنامه مکلف به چاپروی آن قبل از زمان ممنوعیت، طبق قانون مطبوعات میباشد.
در صورتی که آن نشریه قبل از ساعات ممنوعیت تبلیغاتی منتشر نشود، مسئول آن باید
با هزینه خود پاسخ نامزد را به روزنامه یا مجلهای که در غیر مدت ممنوعیت چاپ
میشود ارسال دارد و آن نشریه مکلف به درج آن در اولین چاپ خواهد بود.
در صورت انتشار این گونه مطالب در غیر مطبوعات نیز نامزد معترض حق دارد نظر خود را منتشر نماید.
ماده ۷۱ – نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه
نامزدهای دیگر نیستند و تنها میتوانند شایستگیهای خود یا نامزد مورد نظرشان را
مطرح نمایند و هر گونه هتک حرمت و حیثیت نامزد مورد نظرشان را مطرح نمایند و هر
گونه هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی برای عموم ممنوعاست.
ماده ۷۲ – هیأت اجرایی میتواند از نظرهای مشورتی ادارات و سازمانهایی که در امر
تبلیغات صاحبنظر و ذیربط میباشند، مانند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان
تبلیغات اسلامی و غیر اینها در امر ساماندهی و کنترل تبلیغات انتخاباتی نامزدها
استفاده نماید و سازمانهای مذکور در صورت درخواست هیأتهای اجرایی موظف به همکاری
و شرکت در جلسات هیأت اجرایی میباشند.
برنامهریزی رأی و قرائت آرا و اعلام نتیجه اخذ رأی
ماده ۷۳ – اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رأی حداقل یک ساعت قبل از وقت مقرر در محل شعبه حاضر میشوند.
ابتدا به استناد تبصره (۲) ذیل ماده (۴۰) قانون نسبت به انتخاب هیأت رییسه و
منشیها اقدام و مراتب را در صورتجلسه درج مینمایند، سپس صندوق اخذرأی را در
حضور نماینده بخشدار و نظار بر انتخابات (در صورت حضور) باز میکنند و پس از حصول
اطمینان از خالی بودن صندوق آن را لفاف با لاک و مهر شعبه ثبت نام و اخذ لاک و مهر
مینمایند و پس از امضا و تأیید مراتب فوق در صورتجلسه برنامه اخذ رأی و قرائت آرا را در (۶) مرحله به شرح زیر انجاممیدهند:
الف – مرحله مراجعه رأیدهندگان
ب – مرحله کنترل
ج – مرحله ثبت نام
د – مرحله اخذ رأی
ه – مرحله قرائت و شمارش آرا
و – مرحله تنظیم و تکمیل صورتجلسه
الف – مرحله مراجعه رأیدهندگان
۱ – اعضای شعبه باید ترتیبی اتخاذ نمایند که رأیدهندگان از یک سمت وارد محل شعبه
شوند و پس از دادن رأی از سمت دیگر خارج شوند.
۲ – مأمورین انتظامی موظفند طبق دستور نماینده بخشدار یا رییس شعبه ثبت نام و اخذ
رأی از ازدحام در داخل محوطه اخذ رأی ممانعت نمایند تا اخذ رأی در کمال آرامش انجام پذیرد.
۳ – رأیدهندگان با در دست داشتن عین شناسنامه خود در محل شعبه ثبت نام و اخذ رأی
حضور مییابند و به ترتیب به منظور ثبت نام و دادن رأی وارد محوطه اخذ رأی میشوند.
ب – مرحله کنترل
کنترل در سه مرحله انجام میشود:
۱ – کنترل شناسنامه:
نماینده بخشدار یا رییس شعبه یا هر یک از سه منشی شعبه ثبت نام و اخذ رأی با
ملاحظه شناسنامه رأیدهنده موارد زیر را مورد توجه قرار میدهد:
الف – شناسنامه به مهر شعب دیگر ممهور نشده باشد.
ب – شناسنامه متعلق به شخص مراجعهکننده بوده و صاحب آن در روز اخذ رأی حداقل (۱۵)
سال تمام سن داشته باشد.
۲ – نماینده بخشدار یا رییس شعبه و یا هر یک از سه منشی انگشت سبابه دست راست
رأیدهنده را کنترل مینماید تا آلوده به رنگ جوهر استامپ، کهنشاندهنده رأی در
هر شعبه دیگر است نباشد.
در صورتی که مراجعهکننده دارای شناسنامهای باشد که ممهور به مهر انتخابات در
روز اخذ رأی است و دلالت بر دادن رأی در شعبه دیگری نماید و یا در انگشترشبانه او
اثر جوهر استامپ شعبه اخذ رأی دیگری مشاهده شود، با دستور نماینده بخشدار از رأی
دادن وی جلوگیری به عمل میآید.
۳ – کنترل شرط احراز توطن:
به استناد بند (۳) ماده (۲۵) قانون و تبصره ذیل آن، اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رأی
به روشهای مقتضی کنترل مینمایند که شخص رأیدهنده و یا افراد تحتتکفل وی (همسر
و فرزندان) حداقل یک سال متوالی متصل به زمان اخذ رأی در محل سکونت داشته باشد.
ث – مرحله ثبت نام
۱ – پس از انجام مرحله کنترل و حصول اطمینان از این که شناسنامه متعلق به
مراجعهکننده است و واجد شرایط رأی دادن میباشد یک نفر از منشیها نسبت بهثبت
مشخصات وی بر اساس مندرجات شناسنامه بر روی برگ تعرفه اقدام و پس از اخذ اثر انگشت
رأیدهنده روی برگ تعرفه، آن را با قید تاریخ با مهرانتخابات ممهور و امضا مینماید.
۲ – متصدی ثبت نام شناسنامه رأیدهنده را نیز به مهر انتخابات ممهور و به روی تحویل مینماید.
د – مرحله اخذ رأی
۱ – پس از ثبت نام از رأیدهنده متصدی ثبت نام برگ رأی را بعد از ممهور نمودن به
مهر انتخابات از محل نقطه چین از تعرفه انتخاباتی جدا میکند و به رأیدهنده تسلیم
مینماید تا رأیدهنده اسم نامزد یا نامزدهای مورد نظر خود را حداکثر به تعداد
اعضای اصلی شورا بر روی آن بنویسید، تا کند داخل صندوق بیندازند و از درب خروجی شعبه خارج شود.
بدیهی است تعرفههای انتخاباتی در محل شعبه باقی میماند و باید در نگهداری و حفاظت آنها دقت و مراقبت کامل به عمل آید.
۲ – نماینده بخشدار و اعضای شعبه ثبت نام و اخذ رأی باید ترتیبی اتخاذ نمایند که
رأینویسی مخفی باشد و به صورت کاملاً آزاد و بودن اعمال نفوذ شخص دیگری انجام
پذیرد و هیچ یک از اعضای شعبه و نماینده بخشدار و مأمورین انتظامی و نماینده هیأت
نظارت و اصولاً کلیه افرادی که به هر شکل در شعبه وظیفهای بر عهده دارند حق نوشتن رأی برای اشخاص را ندارند.
در صورتی که برای نوشتن رأی نیاز به فرد دیگری باشد رأیدهنده بایستی از وجود
افراد خارج از شعبه که مورد اعتماد وی هستند استفاده نماید و اعضای شعبه نیز کنترل
نمایند تا عمل خلاف قانون انجام نگیرد.
۳ – نماینده هیأت نظارت حق دخالت در امور اجرایی انتخابات را ندارد و در صورت
مشاهده تخلف یا اعمال نفوذ موظف است مراتب را به اعضای شعبه و نماینده بخشدار تذکر
دهد و آنان ضمن بررسی موضوع باید فرد یا افراد خاطی را توسط مأمورین انتظامی حاضر
در شعبه جلب و مراتب با صورتجلسه نمایند وهمراه خاطی تحویل مقامهای قضایی دهند.
پنجم – مرحله قرائت و شمارش آرا
اعضای شعبه پس از انقضای مدت اخذ رأی در صورت حصول اطمینان از این که کلیه
مراجعهکنندگان رأی خود را در صندوقهای رأی انداختهاند و دیگر کسی برای دادن رأی
در محل شعبه حضور ندارد، بلافاصله پس از شمارش تعرفههای و ثبت تعداد آن در
صورتجلسه با حضور نماینده بخشدار و نماینده هیأت نظارت شمارش و قرائت آرا را به ترتیب ذیل آغاز مینمایند:
۱ – ابتدا رییس یا نایب رییس شعبه اخذ رأی با همکاری یک از منشیها لاک و مهر
صندوق اخذ رأی را باز و تعداد برگهای داخل صندوق را بدون اینکه قرائت شود شمارش
میکنند و پس از تطبیق تعداد آنها با تعداد برگهای تعرفه به یک از دو حالت زیر عمل مینمایند:
الف – چنانچه تعداد اوراق رأی داخل صندوق بیشتر از تعداد تعرفهها باشد بر اساس
بند “ج” ماده (۲۰) قانون، به تعداد اضافی ابتدا از اوراق غیر چاپی و متفرقه و سپس
از مجموع برگهای رأی بدون اینکه خوانده شود برمیدارند و جمله “باطل شد” را در
پشت آن قید و تعداد آن را در صورتجلسه اخذ رأی نیز درج و درپایان ضمیمه صورتجلسه مینمایند.
ب – در صورتی که تعداد اوراق رأی داخل صندوق یا کمتر از تعداد تعرفهها باشد اقدام
خاصی صورت نمیگیرد و فقط مراتب در صورتجلسه درج میشود.
۲ – پس از اینکه شمارش آرا به ترتیب یاد شد انجام شد، قرائت آرا با رعایت مواد
(۱۹)، (۲۰)، (۲۱)، (۲۲) و (۲۳) قانون و بندها و تبصرههای ذیل آنها انجامخواهد شد.
ششم – مرحله تنظیم صورت جلسه پس از خاتمه شمارش و قرائت آرا، صورتجلسه اخذ رأی
شعبه در پنج نسخه تنظیم و سپس تعداد رأی هر یک از نامزدها درصورتجلسه قید میشود.
پس از انجام این کار، صورت جلسه به امضای نماینده بخشدار و اعضای شعبه اخذ رأی و
نماینده هیأت نظارت میرسد و بلافاصله کلیه اوراق و مدارکانتخاباتی و یک نسخه از
صورتجلسه تنظیمی داخل صندوق رأی قرار داده میشوند و پس از لاک و مهر شدن صندوق یا
صندوقها، اعضای شعبه اخذ رأی بهاتفاق نماینده بخشدار و به همرهان نماینده هیأت
نظارت و مأموران محافظ صندوق، صندوق یا صندوقهای رأی را همراه با یک نسخه از
صورتجلسه نتایجآرای شعبه و سایر مدارک رسماً تحویل هیأت اجرایی میدهند.
از سه نسخه باقی مانده صورتجلسه نتایج آرا یک نسخه تحویل نماینده هیأت نظارت یک
نسخه تحویل نماینده بخشدار و یک نسخه نیز تحویل رییس شعبهمیشود.
اگر در روز اخذ رأی مسائل و مشکلاتی پدید آید باید در قسمت انتهای صورتجلسه نوشته
شود و به امضای اعطای شعبه نماینده بخشدار و نماینده هیأت نظارتبخش برسد.
ماده ۷۴ – هیأت اجرایی پس از دریافت صندوق یا صندوقهای محتوی آرا و مدارک و
صورتجلسات شعب ثبت نام و اخذ رأی حوزه انتخابیه در حضور اعضایهیأت نظارت بخش نسبت
به تنظیم صورتجلسه نتیجه اخذ در حوزه انتخابیه اقدام مینماید و یک نسخه از
صورتجلسه را بای انتشار آگهی نتیجه انتخابات بهبخشدار تحویل میدهد.
ماده ۷۵ – بخشدار موظف است بلافاصله پس از دریافت صورتجلسه نتیجه اخذ رأی از هیأت
اجرایی بخش نسبت به تنظیم آگهی نتیجه انتخابات و انتشارات آن در حوزه انتخابیه اقدام نماید.
بررسی شکایات
ماده ۷۶ – به استناد ماده (۵۲) قانون هیأتهای اجرایی موظفند از تاریخ اعلام نهایی
صلاحیت داوطلبان تا دو روز پس از اعلام نتیجه اخذ رأی انتخابات شکایات واصله را
بپذیرند و ظرف پنج روز به آنها رسیدگی نمایند.
بنابر این چنانچه در مهلت یاد شده شکایاتی از حوزه انتخابیه به هیأت اجرایی بخش
واصل شود هیأت مذکور موظف است حداکثر ظرف پنج روز پس از وصول هر شکایت در جلسه
مشترک با هیأت نظارت بخش به آن رسیدگی و مراتب را صورتجلسه نمایند.
تبصره ۱ – شکایاتی قابل طرح و بررسی میباشند که نام و نام خانوادگی، نام پدر،
آدرس محل کار یا سکونت شاکی که هویت وی را آشکار مینماید دارا باشند.
تبصره ۲ – هیأت اجرای پس از پایان مهلت درافت و رسیدگی به شکایات چنانچه هیچ گونه شکایتی از انتخابات دریافت ننموده باشد، مراتب عدم وصول شکایت را نیز صورتجلسه مینماید.
ماده ۷۷ – هیأت اجرای موظف است پس از اتمام مهلت رسیدگی به شکایات بلافاصله با
توجه به شکایات دریافتی و بررسی چگونگی برگزاری انتخابات، نظرخود در مورد چگونگی
برگزاری و پیشنهاد تأیید یا ابطال انتخابات حوزه انتخابیه را طی صورتجلسهای به هیأت نظارت بخش اعلام نماید.
تبصره ۱ – چنانچه بررسی شکایات منجر به ابطال آرای شعبه یا شعبی از حوزه انتخابیه
شود (اعم از آنکه در سرنوشت انتخابات مؤثر باشد و یا نباشد) هیأت اجرایی بخش موظف
است آرای باطل شده را در نتایج قبلی دخالت داده و نتیجه جدید به دست آمده از آن را در صورتجلسه مذکور منظور نماید.
تبصره ۲ – پیشنهاد ابطال کل انتخابات یا آرای شعبه یا تعدادی از شعب میباید مستدل و بر اساس مواد قانون باشد.
ماده ۷۸ – هیأت نظارت بخش موظف است حداکثر ظرف پنج روز پس از وصول نظریه هیأت
اجرایی بخش، در خصوص برگزاری انتخابات به شرح زیر اقدامنماید:
الف – چنانچه نظر بر تأیید صحت برگزاری انتخابات داشته باشد مراتب را صورتجلسه و
یک نسخه آن را به بخشداری ارسال نماید:
ب – چنانچه نظر بر ابطال انتخابات و یا تأیید آن ولی با تغییر آرای اعلامی شده
قبلی داشته باشد (اعم از اینکه تغییر آرا در سرنوشت انتخابات مؤثر باشد و یا نباشد)
ماده ۷۹ – هیأت نظارت شهرستان مؤظف است حداکثر ظرف پنج وز پس از وصول صورتجلسه
مبنی بر اظهار نظر هیأت نظارت بخش، چنانچه نظر بر تأییدصحت برگزاری انتخابات
داشته باشد مراتب را طی صورتجلسهای به هیأت نظارت بخش اعلام مینماید در غیر این
صورت چنانچه نظر بر ابطال انتخابات و یاتأیید آن ولی با تغییر آرای اعلام شده
قبلی داشته باشد، مراتب را طی صورتجلسهای به منظور اظهارنظر نهایی به هیأت نظارت استان ارسال میدارد.
ماده ۸۰ – هیأت نظارت استان موظف است حداکثر ظرف پنج روز از وصول نظریه هیأت
نظارت شهرستان در خصوص برگزاری انتخابات در حوزه انتخابیه نظر نهایی خود مبنی بر
تأیید یا عدم تأیید صحت برگزاری انتخابات یا تغییر آرای اعلام شده قبلی را طی
صورتجلسهای به هیأت نظارت شهرستان اعلام نماید.
ماده ۸۱ – هیأتهای نظارت استان و شهرستان موظفند از طریق سلسله مراتب به همان
ترتیبی که صورتجلسات اظهار نظر در خصوص صحت یا عدم صحت برگزاری انتخابات در حوزه
انتخابیه را دریافت نمودهاند، نظریه خود را به هیأت اجرایی بخش اعلام نمایند.
تبصره – هیأتهای نظارت مذکور، در اظهار نظر خود، ماده (۵۹) قانون را هم باید در نظر داشته باشند.
ماده ۸۲ – بخشدار موظف است پس از وصول صورتجلسه مبنی بر تأیید صحت برگزاری و
انتخابات مراتب را از طریق انتشار آگهی به آگاهی اهالی حوزه انتخابیه برساند.
ماده ۸۳ – به استناد ماده (۵۵) قانون، چنانچه کسی به تأیید صحت برگزاری انتخابات
معترض باشد، حداکثر ظرف مدت دو روز پس از انتشار آگهی میتواند شکایت خود را حسب
مورد به هیأت نظارت شهرستان اعلام نماید.
ماده ۸۴ – هیأت نظارت شهرستان موظف است حداکثر ظرف (۱۵) روز پس از وصول شکایت
معترضان، بر اساس مواد (۵۵) و (۵۹) قانون، نتیجه قطعی و نهایی انتخابات حوزه
انتخابیه را به بخشدار مربوط اعلام نماید.
تبصره ۱ – چنانچه ظرف مهلت مقرر شکایتی واصل نشود، مراتب عدم وصول شکایت نیز به بخشدار مربوط اعلام خواهد شد.
تبصره ۲ – بخشدار موظف است نظر نهایی هیأت نظارت شهرستان در خصوص صحت برگزاری
انتخابات را از طریق انتشار آگهی به اطلاع اهالی حوزه انتخابیهبرساند.
ماده ۸۶ – بخشدار موظف است پس از انتشار نتیجه انتخابات، سه نسخه از نتایج قطعی و
نهایی حوزه انتخابیه را به ستاد انتخابات فرمانداری ارسال نماید.
یک نسخه از این صورتجلسهها به ستاد انتخابات کشور، نسخه دیگر به ستاد انتخابات
استان ارسال و نسخه باقیمانده در بایگان فرمانداری نگهداری خواهد شد.
انتخابات شورای اسلامی بخش
ماده ۸۷ – در اجرای ماده (۵) و با رعایت ماده (۶)، هیأت اجرایی بخش موظف است برای
یک یا چند روستا یک نفر را به عنوان نماینده خود به منور شرکت در جلسه شورای
اسلامی روستا، جهت انتخاب نماینده رای عضویت در شورای اسلامی بخش، به بخشدار معرفی نماید.
ماده ۸۸ – بخشدار موظف است نسبت به صدور حکم نمایندگان هیأت اجرایی اقدام و در صورت معرفی ناظر از طرف هیأت نظارت بخش، نامبردگان را به محل مأموریت اعزام نماید.
ماده ۸۹ – بخشدار موظف است قبل از اعزام نماینده هیأت اجرایی به روستاها، تاریخ و
ساعت تشکل جلسه شورای اسلامی روستا و موضوع عزیمت نماینده هیأت اجرایی را به شورای ذیربط اعلام نماید.
ماده ۹۰ – نمایندگان هیأتهای اجرای و نظارت موظفند در موعد مقرر در روستای محل مأموریت حضور یابند.
پس از حضور حداقل سه نفر از اعضای شورا جلسه رسمیت مییابد و سپس مدعوین یک نفر
از اعضای اصلی شورا را برای شرکت در جلسه انتخاب اعضای اصلی و علیالبدل شورای بخش
انتخاب و مراتب را صورتجلسه و به امضای حاضرین در جلسه میرسانند.
یک نسخه از صورتجلسه توسط نماینده هیأت اجرایی به هیأت مذکور تسلیم میشود.
ماده ۹۱ – هیأت اجرایی موظف است پس از وصول صورتجلسات مبنی بر معرفی نماینده از
کلیه شوراهای واقع در محدوده بخش، اسامی نمایندگان معرفیشده را به منظور دعوت از
آنان به بخشدار اعلام نماید.
ماده ۹۲ – بخشدار موظف است از نمایندگان منتخب شوراهای اسلامی روستاهای واقع در
محدوده بخش، با تعیین تاریخ و محل تشکیل جلسه، دعوت بهعمل آورد.
پس از حضور حداقل ۲۳ مدعوین جلسه رسمیت مییابد و سپس در حضور اعضای هیأتهای
اجرایی و نظارت بخش نمایندگان منتخب حضار در جلسه پنج نفررا به عنوان عضو اصلی و
(۳) نفر را به عنوان عضو علیالبدل شورای اسلامی بخش با رأی مخفی و اکثریت نسبی
آرا انتخاب مینمایند و مراتب صورتجلسه میشود و یک نسخه از آن به منظور صدور آگهی به بخشدار تسلیم میشود.
تبصره ۱ – در صورتی که بخش بیش از پنج روستا نداشته باشد انتخابات شورای اسلامی
بخش برگزار نمیشود و کلیه نمایندگان معرفی شده از شوراهای اسلامی روستاها به
عضویت شورای بخش در میآیند.
در این خصوص صورت جلسهای با حضور اعضای هیأت نظارت توسط هیأت اجرایی بخش تنظیم
میشود و بخشدار موظف است پس از وصول آن مراتب رابا صدور آگهی به اطلاع اهالی بخش برساند.
تبصره ۲ – در صورتی که بخش کمتر از پنج روستا داشته باشد، کلیه نمایندگان معرفی
شده از شوراهای اسلامی روستاها به عضویت شورای اسلامی بخش درمیآیند و سپس به
منظور تأمین کسری اعضا تا پنج نفر، از کلیه اعضای اصلی شوراهای اسلامی روستاها
توسط بخشدار دعوت به عمل میآید تا با حضورهیأتهای اجرایی و نظارت بخش راز بین
خود بقیه اعضای مورد نیاز را انتخاب و مراتب را صورتجلسه نمایند.
بخشدار موظف است پس از وصول صورتجلسه مذکور، اسامی اعضای شورای اسلامی بخش را با
صدور آگهی به اطلاع اهالی بخش برساند.
تبصره ۳ – چنانچه به دلیل کمبود تعداد روستاهای یک بخش تأمین (۳) نفر عضو
علیالبدل شوراهای بخش از میان نمایندگان معرفی شده از سوی شوراهای اسلامی روستاها
میسر نباشد، بخشدار موظف است از کلیه اعضای اصلی شوراهای اسلامی روستاها دعوت به
عمل آورد تا با حضور هیأتهای اجرایی و نظارتبخش راز بین خود کسری اعضای علیالبدل
شورای بخش برابر اکثریت نسبی آرا انتخاب و مراتب را صورتجلسه نمایند.
تبصره ۴ – بخشدار میتواند تبصرههای (۲) و (۳) این ماده را به طور همزمان اجرا نماید.
به این ترتیب افرادی که دارای بیشترین رأی هستند کسری اعضای اصلی و افرادی که به
ترتیب رأی بعد از آنها قرار میگیرند کسری اعضای علیالبدل را تأمین خواهند نمود.
صدور کارت عضویت اعضای شوراها و انحای اوراق انتخاباتی
ماده ۹۳ – کارت عضویت اعضای شوراهای اسلامی روستا و بخش با امضای بخشدار و مهر بخشداری صادر میشود.
تبصره ۱ – کارت عضویت فقط برای اعضای اصلی شورا صادر میشود.
تبصره ۲ – برای آن عده از اعضای شوراهای اسلامی روستا که به عضویت شورای اسلامی بخش نیز درآمدهاند علاوه بر کارت عضویت شورای اسلامی روستا، کارت عضویت شورای اسلامی بخش نیز صادر میشود.
ماده ۹۴ – بخشدار موظف است پس از وصول دستور امحای آرا و اوراق انتخابات شوراهای
اسلامی کشوری از ستاد انتخابات کشور، حتیالامکان با حضور اعضای هیأتهای اجرایی و
نظارت، نسبت به امحای اوراق تعرفه و برگها رأی مصرف شده حوزه انتخابیه در صورتی
که کارت عضویت اعضای آن صادر شدهباشد به نحو مقتضی اقدام و مراتب را صورتجلسه و
نتیجه را به ستاد انتخابات کشور، استانداری و فرمانداری متبوع اعلام نماید.
ماده ۹۵ – دستورالعمل اجرایی و فرمهای مربوط به این آییننامه پس از تصویب وزیر کشور قابل اجرا میباشد.
حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور