‌آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده ۱۰۶ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌ مصوب ۱۳۷۹

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۶/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۷/۱۱

[به موجب آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده (۱۰۶) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نسخ ضمنی شده است.]

‌شماره: ۲۸۴۲۸ت۲۳۴۹۶ه
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۷.۳

[اصلاحی ۱۳۸۰/۷/۴]

‌هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۶.۳۰ بنا به پیشنهاد شماره ۲۶۵۷.۱۰۶۱-۱۰۵.۳۴ مورخ ۱۳۷۹.۶.۲۶ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و پیشنهاد شماره ۱۰۶۴۷ مورخ ۱۳۸۰.۴.۱۰ وزارت امور اقتصادی و دارایی و موافقت بانک مرکزی جمهوری‌ اسلامی ایران و‌ به استناد ماده (۱۰۶) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب -۱۳۷۹ آیین‌نامه اجرایی بند ( الف)‌ ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱- در این آیین‌نامه واژه های اختصاری زیر به جای عبارتهای مشروح مربوط به کار می‌روند:

‌الف – وجوه اداره شده: [اصلاحی ۱۳۸۰/۷/۴]
اعتباراتی است که طی قراردادهای منعقد شده در اختیار بانک کشاورزی قرار می‌گیرد تا با تلفیق منابع اعتباری سیستم بانکی و منابع حاصل از مشارکت تولید کنندگان و بهره برداران کشاورزی ، به منظور افزایش حجم اعتبارات و بر اساس ضوابط این آیین‌نامه و با نظارت دستگاه اجرایی ذی‌ربط برای سرمایه گذاری در جهت اجرای طرح‌های مربوط به بند ( الف) ماده (۱۰۶) قانون برنامه ‌سوم توسعه به صورت تسهیلات و در چارچوب قراردادهای منعقد شده در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی قرار دهد.

ب – اعتبارات : بخشی از اعتبارات عمرانی طرح‌های فصول آب و کشاورزی است که در جهت اجرای طرح‌های یاد شده در متن ماده (۱۰۶) به طور سالیانه در چارچوب موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، توسط دستگاههای اجرایی ذی‌ربط در اختیار بانک کشاورزی قرار می‌گیرد.

ج – دستگاه واگذارنده اعتبار: عبارت است از هر یک از دستگاههای اجرایی ( وزارت نیرو ” سازمان مدیریت منابع آب ایران” ، شرکت‌های آب منطقه ای ، سازمان آب و برق خوزستان ، وزارتخانه‌های کشاورزی و جهاد سازندگی و دستگاههای اجرایی وابسته ملی و استانی (‌که با عقد قرارداد با بانک کشاورزی اعتبارات لازم را در اختیار بانک قرار می‌دهد.

‌د – دستگاه مجری : عبارت است از دستگاههای موضوع بند (ج) و یا اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی که از طرف دستگاه ‌واگذارنده اعتبار به بانک معرفی می‌شوند.
ه- – کارگروههای ( کمیته های) مشترک: کارگروههای مرکب از نمایندگان دستگاه واگذارنده اعتبار حسب مورد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک کشاورزی که در سطح ملی و استانی تشکیل خواهد شد.
کارگروههای مشترک حسب مورد در دستگاههای واگذارنده اعتبار تشکیل می‌شود. (‌بانک کشاورزی به عنوان ناظر شرکت می‌کند).

‌ماده ۲- واگذارنده اعتبار موظف است به طور سالیانه و در چارچوب موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور وجوه اداره شده را طبق قرارداد منعقده شده در اختیار بانک کشاورزی قرار دهد.

‌ماده ۳- تأمین اعتبار طرح‌های موضوع این آیین‌نامه به صورت سی درصد ( %۳۰) آورده تولید کنندگان و بهره برداران کشاورزی و واگذار کننده اعتبار و هفتاد درصد (%۷۰) بقیه از منابع بانک کشاورزی (‌به استثنای تسهیلات تکلیفی) انجام می‌گیرد.

تبصره – حداقل آورده تولید کنندگان و بهره برداران کشاورزی ده درصد (%۱۰) وجوه موضوع این ماده خواهد بود. در موارد استثنا بنا به تشخیص کارگروههای مشترک ، این نسبت می‌تواند کمتر از ده درصد (%۱۰) نیز باشد.

‌ماده ۴- واگذارنده اعتبار مجاز است در ازای خدمات بانک کشاورزی که شامل بررسی و ارزیابی طرح‌ها ، بر آورد میزان سرمایه گذاری لازم ، ارزیابی وثایق و تضمین ها ، تنظیم و انعقاد قرادادها ، تعیین طول مدت اجرای طرح ، چگونگی باز پرداخت اصل و سود وجوه اداره شده و تسهیلات اعطایی، نظارت بر مصرف وجوه و تسهیلات و وصول می‌باشد، حداکثر یک و نیم درصد ( .۵%۱) از وجوه اداره شده را طبق قرارداد منعقد شده به عنوان کارمزد سهم وجوه اداره شده در اختیار بانک کشاورزی قرار دهد.

‌ماده ۵ – اهم وظایف کارگروههای مشترک به شرح زیر می‌باشد:
‌الف – بررسی و تصویب طرح‌های ارجاعی از طرف بانک.
ب – بررسی و موافقت با تضمین و تأمین وثایق مورد نظر بانک از محل وجوه اداره شده
در مواردی که اعطای تسهیلات موضوع این ‌آیین‌نامه به متقاضیانی که از نظر ارایه وثایق با اشکال مواجه باشند.

ج – [اصلاحی ۱۳۸۰/۷/۴]
بررسی شرایط اجرای هر طرح و امکانات متقاضیان و میزان درآمد آنان از اجرای طرح و در صورت ضرورت موافقت با بخشودگی قسمتی از سود و یا قسمتی از اصل و سود وجوه اداره شده به عنوان کمک بلاعوض. این بخشودگی به هیچ وجه شامل میزان کارمزد استحقاقی بانک کشاورزی مندرج در قسمت اخیر ماده (۴)‌ آیین‌نامه نخواهد بود.

د- [الحاقی ۱۳۸۳/۸/۱۰]
اتخاذ تصمیم نسبت به موارد معافیت از بازپرداخت تسهیلات اعطایی مقرر در تبصره (۷۶) قانون برنامه دوم‌ توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌.

‌تبصره – در صورت لزوم سهمی از اعتبارات ملی برای تفویض اختیار به کارگروههای مشترک استانی توسط کارگروه مشترک ملی ‌تعیین می‌شود.

‌ماده ۶ – شناسایی و تعیین مشخصات کلیه طرح‌های قابل اجرا موضوع این آیین‌نامه بر عهده واگذارنده اعتبار و دستگاه مجری می ‌باشد. واگذارنده اعتبار و دستگاه مجری ، طرح‌های یاد شده و کلیه اطلاعات مربوط را به صورت کتبی برای انجام اقدام های بعدی به بانک کشاورزی معرفی و ارایه می‌کند.

‌ماده -۷ مسئولیت عملیات اجرایی پروژه‌های مصوب تا خاتمه عملیات در هر مورد بر عهده دستگاه مجری یا سایر اشخاص حقیقی و ‌یا حقوقی اعم از بخش خصوصی یا تعاونی به تشخیص واگذارنده اعتبار خواهد بود.
واگذارنده اعتبار به همراه معرفی طرح ، نسبت به معرفی سازمان یا اشخاص حقیقی یا حقوقی به عنوان مجری طرح نیز اقدام می‌کند، مجری طرح مکلف است کلیه همکاریهای لازم را با ‌بانک در مورد ارایه اطلاعات مورد نیاز بانک به عمل آورد.

‌ماده -۸ بانک کشاورزی موظف است گزارش توجیهی طرح‌هایی را که پس از بررسیهای انجام شده موجه تشخیص می‌دهد، همچنین دلایل نداشتن توجیه طرح‌هایی را که موجه تشخیص نداده است برای کارگروههای مشترک ارسال دارد. از تاریخ وصول طرح ، ظرف شصت روز برای طرح‌های مرتبط با وزارت نیرو ، سازمانهای آب منطقه ای ، سازمان آب و برق خوزستان و طی سی روز برای سایر ‌طرح‌های مرتبط با وزارتخانه‌های کشاورزی ، جهاد سازندگی ، سازمانهای کشاورزی ، و جهاد سازندگی استان ، بانک موظف به پاسخگویی ‌است.

‌ماده ۹- [اصلاحی ۱۳۸۰/۷/۴]
مانده وجوه اداره شده نزد بانک جز سپرده اعتباری محسوب شده و سود سپرده کوتاه مدت نسبت به آن تعلق خواهد گرفت.
وجوه حاصل از سود یاد شده به حساب خزانه واریز گردد.

‌ماده ۱۰- بانک کشاورزی موظف است گزارش پیشرفت فیزیکی و ریالی طرح‌های معرفی شده را در قالب فرمهای مورد توافق هر سه ‌ماه یکبار به دستگاه واگذارنده اعتبار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارایه نماید.

‌ماده ۱۱- تنظیم روابط بانک با متقاضی بر اساس مقررات و آیین‌نامه های اعتباری بانک و مفاد این آیین‌نامه و قراداد منعقد شده ‌بین واگذارنده اعتبار و بانک می‌باشد. طول مدت قرارداد شامل دوره اجرا و بازپرداخت حداکثر ده سال است.

‌تبصره – در صورت لزوم برای تسریع در امر بهره برداری از طرح‌ها و بازیافت سرمایه گذاری انجام شده ، دستگاه مجری مجاز است
‌طرح را در قطعات کوچکتری که مستقلاً قابل بهره‌برداری باشند تهیه و پیشنهاد نماید، به گونه ای که عملیات هر بخش موضوع یک ‌مصوبه مستقل قرار گیرد تا به مجرد آماده بهره‌برداری شدن هر بخش ، قرارداد فروش اقساطی سهم الشرکه بانک با متقاضیان مربوط منعقد شود.

‌ماده -۱۲ وجوه تخصیص یافته برای اجرای طرح‌های موضوع این آیین‌نامه توسط دستگاه واگذارنده به حساب مخصوص واگذارنده که نزد بانک‌ کشاورزی (‌در مرکز شعبه مرکزی و در استان ها شعبه مرکز استان ها) افتتاح خواهد شد، تودیع و با اعلام وصول توسط بانک ، مبالغ مذکور توسط‌ ذیحساب به حساب قطعی منظور خواهد شد.

‌ماده -۱۳ بانک موظف است هر سال مبالغ دریافتی از بابت بازپرداخت اقساط ناشی از سهم واگذارنده اعتبار ( تبصره (۷۶) قانون برنامه دوم و بند (‌الف) ماده (۱۰۶) قانون برنامه سوم ) را در حساب جداگانه ای نگهداری و گزارش مالی این حساب را هر سه ماه یکبار به ‌دستگاههای واگذارنده اعتبار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال نماید. دستگاه واگذارنده اعتبار این منابع را به وجوه اداره شده اختصاص خواهد داد.

‌ماده ۱۴- سود مورد انتظار بانک برای پرداخت تسهیلات بانکی ، نرخ تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار برای بخشها و فعالیتها خواهد بود.

‌ماده ۱۵- بانک و واگذارنده اعتبار موظف هستند حساب های مربوط به اجرای طرح‌های موضوع این آیین‌نامه را به صورتی نگهداری کنند که در هر زمان اطلاعات مربوط به مصرف آن به تفکیک اصل و سود تسهیلات اعطایی به طرحها و اقساط معوق و میزان وجوه اداره شده مصرف شده قابل تحصیل باشند.

‌ماده ۱۶- واگذارنده اعتبار موظف است عملکرد وجوه اداره شده را با توجه به اهداف تعیین شده در موافقتنامه ذی‌ربط هر شش ماه یکبار در اختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور قرار دهد.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور