قانون اصلاح قانون امور گمرکی – مصوب ۱۳۵۰ – و آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی – مصوب ۱۳۵۱ – و اصلاحات‌ بعدی آنها

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۰۸/۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۰۹/۱۰

‌ماده واحده – قانون امور گمرکی – مصوب ۱۳۵۰.۳.۳۰ – و آئین‌نامه اجرائی آن – مصوب ۱۳۵۱.۱.۲۰ – و اصلاحات بعدی آنها به شرح زیر‌ اصلاح می‌شوند:

۱- در تبصره (۲) ماده (۲۶) قانون امور گمرکی، عبارت “‌یک هزار (۱۰۰۰) ریال تا پنج هزار (۵۰۰۰) ریال” و در ماده (۲۶۲) آئین‌نامه اجرائی‌ قانون یاد شده عبارت “‌هزار (۱۰۰۰) تا پنج هزار (۵۰۰۰) ریال” به عبارت “‌یکصد هزار (۰۰۰ ۱۰۰)‌ ریال تا یک میلیون (۰۰۰ ۰۰۰ ۱) ریال” اصلاح‌ می‌شود.

۲- در ماده (۲۸) قانون امور گمرکی عبارت “‌در مورد اضافه برای هر عدل یا بسته ده (۱۰) ریال که حداکثر از پنج هزار (۵۰۰۰) ریال تجاوز نکند و‌ نسبت به کسری برای هر عدل یا بسته پنجاه (۵۰) ریال که حداکثر از بیست هزار (۰۰۰ ۲۰) ریال تجاوز نکند” به عبارت “‌برای هر عدل یا بسته اعم از‌کسر یا اضافه پنج هزار (۵۰۰۰) ریال مشروط بر این که در هر صورت کلاً از پانصد هزار (۰۰۰ ۵۰۰) ریال تجاوز نکند” اصلاح می‌گردد.

۳- متن زیر به عنوان تبصره به ماده (۱۰۲) آیین‌نامه اجرائی قانون گمرکی اضافه شود:
‌تبصره – در گمرکاتی که تشریفات ترخیص کالا به صورت رایانه‌ای انجام می‌گیرد، پس از اختصاص شماره ثبت به اظهارنامه توسط رایانه و امضای آن به‌وسیله صاحب کالا یا نماینده قانونی وی، کالا اظهار شده تلقی می‌شود.

۴- در ماده (۲۶۵) آیین‌نامه اجرائی قانون امور گمرکی عبارت “‌یک هزار (۱۰۰۰) تا پنج هزار (۵۰۰۰) ریال” به عبارت “‌یکصد هزار (۰۰۰ ۱۰۰)‌ تا یک میلیون (۰۰۰ ۰۰۰ ۱) ریال” اصلاح می‌گردد.

۵- در ماده (۲۶۷) آیین‌نامه اجرائی قانون امور گمرکی عبارت “‌یک صد (۱۰۰) تا یک هزار (۱۰۰۰) ریال” به عبارت “‌ده هزار (۰۰۰ ۱۰) تا پنجاه‌ هزار (۰۰۰ ۵۰) ریال” اصلاح می‌شود.

۶- در تبصره (۲) ماده (۲۶۹) آیین‌نامه اجرائی قانون امور گمرکی عبارت “‌حداقل آن یک هزار (۱۰۰۰) و حداکثر آن ده هزار (۰۰۰ ۱۰) ریال‌ نخواهد بود” به عبارت “‌حداقل آن یکصد هزار (۰۰۰ ۱۰۰) و حداکثر آن بیش از یک میلیون (۰۰۰ ۰۰۰ ۱) ریال نخواهد بود” اصلاح می‌شود.

۷- در ماده (۲۷۰) آیین‌نامه اجرائی قانون امور گمرکی عبارت “‌پانصد (۵۰۰) ریال” به عبارت “‌حداقل ده هزار (۰۰۰ ۱۰) ریال و حداکثر پنجاه‌ هزار (۰۰۰ ۵۰) ریال” اصلاح می‌شود.

‌تبصره ۱ – تعیین میزان جرائم موضوع بندهای (۱) و (۴) و (۵) و (۶) و (۷) با رعایت حداقل و حداکثرهای مقرر در بندهای یاد شده و با توجه به‌ شرایط و مقتضیات براساس آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی از تصویب هیأت وزیران خواهد گذشت، خواهد بود.

[‌آیین‌نامه اجرایی تبصره (۱) ماده واحده قانون اصلاح قانون امور گمرکی مصوب ۱۳۵۰ و آیین‌نامه اجرایی قانون امور‌ گمرکی مصوب ۱۳۵۱ و اصلاحات بعدی]

‌تبصره ۲ – این قانون از سال ۱۳۸۰ لازم‌الاجراء می‌باشد و به دولت اجازه داده می‌شود هر سه سال یک بار متناسب با تغییر شاخص قیمت عمده‌فروشی کالاها که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود مبالغ تعیین شده در این قانون را بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و‌دارایی مشخص نماید.


‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ یازدهم آبان ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و‌در تاریخ ۱۳۷۹.۸.۲۵ به
تایید شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی – مهدی کروبی