آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۶۱) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۹/۱۱/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۷۹/۱۲/۲۷

[به موجب آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۶۱) تنفیذی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی، نسخ ضمنی شده است.]

‌شماره: ۵۶۲۱۵ت۲۴۰۳۴هـ
‌تاریخ: ۱۳۷۹.۱۲.۸

[اصلاحی ۱۳۸۰/۵/۲۴]

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۱۱.۲۶ بنابه پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزارت کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موضوع‌ نامه شماره ۳۱۹.۱۶۱۹-۱۰۵.۷۴۴۵ مورخ ۱۳۷۹.۱۰.۲۵ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (۱۶۱) قانون برنامه سوم توسعه‌ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۷۹ – آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱- تعریف اصطلاحات مندرج در این آیین‌نامه، به شرح زیر است:
‌الف – زمین مناسب: به زمینی گفته می‌شود که ضمن داشتن ابعاد مناسب برای احداث سینما، مجتمع فرهنگی، تالارهای نمایش، در نزدیکی مراکز‌ پرتردد و مردمی، مانند مراکز خرید، بوستان‌های بزرگ، بر خیابان‌های اصلی و دور از مراکز صنعتی و بزرگراه‌های شهری واقع شده باشد.

ب – سینما: به مکانی گفته می‌شود که دارای سالن با حداقل ۱۸۰ صندلی باشد و با داشتن امکانات نمایش فیلم ۳۵ و ۷۰ میلیمتری سینمایی، دست کم‌ سه نوبت در روز اقدام به نمایش فیلم برای عموم نماید.

ج – تالار نمایش : به مکانی گفته می‌شود که دارای صحنه، جایگاه تماشاگران (‌با ظرفیت حداقل ۵۰ نفر) اتاق فرمان، تجهیزات فنی، نور، صدا و‌ مکان‌های جانبی، شامل اتاق گریم، رخت کن، انبار دکور، کارگاه دکور و آرشیو لباس باشد.

‌د – مجتمع فرهنگی : به بنایی گفته می‌شود که علاوه بر داشتن حداقل یک سالن چند منظوره، دارای اماکنی برای ارایه خدمات علمی، فرهنگی و‌ آموزشی باشد که نظارت بر آن فعالیت‌ها بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.

‌هـ – حداقل سهم بابت زمین: اجاره بهای سالانه معادل زمین‌های موقوفه همان منطقه یا احداث یک متر مربع فضای تجاری توسط شهرداری به ازای هر ۵۰ متر مربع واگذار شده، می‌باشد.

‌و – سینما و مجتمع فرهنگی و تالار نمایش مستهلک شده: به مکانی اطلاق می‌شود که دارای زمین مناسب بوده اما به دلیل قدمت و فرسودگی بنا و‌ تجهیزات یا به دلایلی مانند آتش سوزی و تعطیل عمومی، قابلیت بهره برداری از ظرفیت اسمی آن موجود نباشد.

‌تبصره – عناوین سینما، تالار نمایش، مجتمع فرهنگی که تعاریف آنها ذکر شد، از این پس به اختصار، “‌مجتمع” خوانده می‌شود.

‌ماده ۲- تأمین زمین مناسب برای ساخت مجتمع به صورت‌های زیر انجام می‌گیرد:

‌الف – در شهرک‌های جدید الاحداث، تأمین و فروش زمین مناسب توسط وزارت مسکن و شهرسازی و در طرح‌های توسعه و عمرانی شهری توسط‌ شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی به قیمت منطقه‌ای و موقعیت مکانی در اقساط ۱۰ ساله خواهد بود.

ب – به شهرداری‌ها اجازه داده می‌شود، زمین‌های مناسب را که در مالکیت شهرداری است برای احداث مجتمع‌ها در قالب قرارداد و در قبال اخذ‌ حداقل سهم بابت زمین برای مدت ۲۵ سال بدون انتقال مالکیت در اختیار افراد حقیقی و حقوقی قرار دهند.

‌ماده ۳- به منظور تسهیل و حمایت از احداث و بازسازی “‌مجتمع‌ها” در صورت هماهنگی طرح با طرح‌های جامع شهری، شهرداری‌های مشمول‌ این ماده موظفند، حداکثر معادل زیربنای سالن‌های نمایش، مجوز ساخت تجاری و خدماتی را بدون اخذ هر نوع عوارض و دریافت هزینه صادر نمایند.‌ سازندگان مجتمع‌ها مکلفند متناسب با شرایط مندرج به شرح زیر از مجتمع‌های ایجاد شده، یا کاربری تعیین شده، بهره برداری نمایند.
‌الف – سازندگانی که در زمین خریداری شده از وزارت مسکن و شهرسازی یا شهرداری، مجتمع احداث کنند حداقل ۱۰ سال از تاریخ انتقال قطعی زمین‌ به نام آنان.
ب – سازندگانی که زمین متعلق به شهرداری بدون انتقال مالکیت و در قالب قرارداد به خود مورد بهره برداری سینمایی یا مجتمع فرهنگی قرار می‌دهند،‌ به مدت ۲۵ سال از آغاز بهره برداری.

‌ماده ۴ – چنانچه دریافت کننده تسهیلات موضوع بند (‌د) ماده (۱۶۱) این آیین‌نامه، از زمین متعلق به خود برای احداث یا بازسازی مجتمع استفاده‌ کنند تا ۱۰ سال از آغاز بهره برداری مجتمع حق تغییر کاربری ندارد.

‌ماده ۵ – چنانچه متقاضی از زمین شهرداری برای احداث مجتمع استفاده کند و بعداً تصمیم به خریداری زمین از شهرداری بگیرد تا ۱۰ سال پس از‌ تاریخ انتقال قطعی زمین به نام وی، حق تغییر کاربری آن را ندارد.

‌ماده ۶ – چنانچه شهرداری‌ها رأسا” یا با مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی برای ساخت و بازسازی سینماهای موجود، از تسهیلات تکلیفی بانک‌ها‌ در قانون بودجه سال‌های برنامه سوم کل کشور اقدام به ساخت مجتمع کنند، می‌توانند در ساعاتی که به فعالیت‌ها و خدمات فرهنگی و هنری اختصاص‌ ندارد، با رعایت مقررات مربوط، آن را برای انجام مراسم و گردهمایی‌های فرهنگی و هنری مورد استفاده قرار دهند.

‌ماده ۷ – تکمیل و اتمام “‌مجتمع” نیمه تمام و بازسازی “‌مجتمع” مستهلک شده در اولویت می‌باشد.

‌ماده ۸ – طرح‌های بازسازی و احداث مجتمع‌ها از نظر نمای بیرونی و داخلی و تجهیزات مورد نیاز براساس ضوابطی خواهد بود که از سوی وزارت‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و ابلاغ می‌گردد.

‌ماده ۹ – دولت موظف است طی سالهای برنامه سوم، شرایط لازم برای برخورداری طرح‌های موضوع این آیین‌نامه از تسهیلات تکلیفی را در قوانین‌ بودجه سنواتی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به تبصره‌های تسهیلات تکلیفی پیش بینی نماید.

‌ماده ۱۰ – تسهیلات این آیین‌نامه به متقاضیانی تعلق می‌گیرد که علاوه بر داشتن سایر شرایط، دست کم، ۲۵ درصد هزینه مورد نیاز طرح را تأمین‌نمایند.

‌ماده ۱۱ – مسؤولیت تأیید طرح‌های احداث و بازسازی مجتمع‌ها از نظر استانداردها، تطابق با جمعیت شهرها، تعداد و ظرفیت بهینه هر مجتمع، به‌عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف هستند که صرفاً طرح‌هایی را از این نظر مورد بررسی قرار‌دهند که کلیات آن قبلاً” به تصویب رسیده باشد.

‌تبصره – گنجایش سینماهایی که با استفاده از تسهیلات این آیین‌نامه ساخته می‌شوند، نباید از ۱۵۰ صندلی کمتر و از ۴۰۰ صندلی بیشتر باشد.

‌ماده ۱۲ – مسؤولیت هدایت و نظارت بر اجرای این آیین‌نامه، به عهده کمیته ای تخصصی است که در هر استان به ریاست استاندار و معاون عمرانی‌ وی و عضویت رؤسای شوراهای شهر به انتخاب شوراهای شهر، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان مسکن و شهرسازی و رییس‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تشکیل می‌شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است در ظرف مدت حداکثر دو ماه از تاریخ تصویب این‌ آیین‌نامه،
گزارش وضعیت مجتمع‌های هر استان را به تفکیک شهرها، درجه کیفی مجتمع، عمر مجتمع، مالکیت و ظرفیت هر مجتمع به انضمام‌ پیشنهادهای خود در حداقل زمین مورد نیاز هر شهر و ظرفیت بهینه هر مجتمع تهیه و برای اقدامات بعدی در اختیار کمیته‌های یاد شده در استان قرار‌دهد.

‌تبصره – محل دبیرخانه کمیته تخصصی در استان‌ها در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان می‌باشد.

‌ماده ۱۳ – کمیته تخصصی در هر استان موظف است، حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ دریافت گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ تصمیمات لازم را برای رفع کمبودها از طریق بازسازی یا احداث مجتمع جدید در هر یک از شهرهای دارای بیش از ۱۵۰۰۰ نفر جمعیت با حضور‌ شهردار و رییس شورای اسلامی شهر مربوطه اتخاذ نموده و به شهرداری‌ها برای اجرا و به تمام دستگاههای ذی‌ربط برای همکاری ابلاغ نمایند.

‌ماده ۱۴ – شهرداران تمام شهرهای مشمول ماده (۱۶۱) قانون برنامه پنج ساله سوم توسعه، موظفند حداکثر تا سه ماه پس از دریافت تصمیمات‌ کمیته‌های تخصصی، جملگی اقدامات لازم را برای آگاهی عموم از مزایای ماده یاد شده ، فراخوان علاقه مندان، تعیین زمین مناسب، اعلام شرایط،‌ مطالعه پیشنهادها و طرح‌های رسیده، انتخاب طرح‌های مناسب و اعلام نوع تسهیلاتی که برای هر چه بهتر قانون یاد شده و این آیین‌نامه ضروری‌ است به انجام برسانند، به نحوی که در پایان این مهلت بتوانند طرح‌های پیشنهادی خود را برای تصویب به کمیته تخصصی هر استان ارایه نمایند.

‌ماده ۱۵ – کمیته تخصصی هر استان موظف است، با توجه به گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظر خود را درباره طرح‌های پیشنهادی‌ شهرداری هر شهر، ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ وصول، اعلام کند و با تخصیص وام از محل تسهیلات تکلیفی به طرح‌های مورد تأیید طرح را برای‌ تصویب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال نماید.

‌تبصره – کمیته‌های تخصصی و بانک‌های عامل موظفند در بررسی و تصویب طرح‌ها، حجم عملیات، مدت زمان اجراء کل هزینه‌های سرمایه ای و‌ جاری و سایر شاخص‌های مؤثر را مورد توجه قرار دهند تا اطمینان لازم برای تکمیل طرح، مطابق برنامه زمان بندی پیش بینی شده، حاصل شود.

‌ماده ۱۶ – در صورتی که ایجاد تمام یا بخشی از ظرفیت مجتمع در یک شهر بدون داوطلب بماند، کمیته موضوع ماده (۱۵) این آیین‌نامه موظف‌ است در صورت تقاضای شهرداری شهرهای استان، ایجاد حداقل ۵۰ درصد ظرفیت مورد نظر را مستقیماً به عهده شهرداری آن شهر قرار دهد تا رأسا” و‌ با استفاده از تسهیلات تکلیفی بانک‌ها در قانون بودجه سال‌های برنامه سوم کل کشور، به احداث مجتمع مورد نیاز اقدام نماید.

‌ماده ۱۷ – [اصلاحی ۱۳۸۰/۵/۲۴]
اتخاذ تصمیم در تمام مواردی که در این آیین‌نامه پیش بینی نشده است، غیر از مواردی که طبق اصل (۱۳۸) قانون اساسی و ماده (۱۶۱) قانون برنامه سوم باید به تصویب هیأت وزیران برسد به عهده کمیته تخصصی هر استان می‌باشد، مشروط بر آن که‌ مغایر احکام مقرر در ماده (۱۶۱) قانون برنامه نباشد.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور