آیین‌نامه صندوق تأمین خسارتهای بدنی [مصوب ۱۳۴۸]

تاریخ تصویب: ۱۳۴۸/۰۴/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۴۸/۰۵/۲۳

۲۱۵۶۵ – ۱۳۴۸/۵/۲۳


هیات وزران در جلسه مورخ ۱۳۴۸/۴/۲۱ بنا به پیشنهاد شماره 4/1382 مورخ 4 /12 /47 وزارت دارائی و به استناد ماده ۱۰ قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث، آیین‌نامه صندوق تامین خسارتهای بدنی را به شرح پیوست تصویب نمودند.

الف – سازمان و امور مالی صندوق

ماده 1- [اصلاحی ۱۳۵۰/۱۰/۲۵]
در اجرای ماده ۱۰ قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب دیماه 1347 صندوق مستقلی به نام صندوق تامین خسارتهای بدنی در بیمه مرکزی ایران تشکیل می شود.
مرکز صندوق تهران است و صندوق در صورت لزوم میتواند در شهرستانها و بخشها شعب یا نمایندگی داشته باشد.


ماده 2- [اصلاحی ۱۳۵۰/۱۰/۲۵]
صندوق از جهت سازمانی جزو بیمه مرکزی ایران محسوب و امور آن بوسیله شرکت سهامی بیمه ایران اداره میگردد، حساب درآمد صندوق بطور مستقل نگهداری خواهد شد.


ماده 3- [اصلاحی ۱۳۵۰/۱۰/۲۵]
صندوق دارای یک نفر رئیس است که به تصویب هیئت عامل بیمه مرکزی ایران برای مدت سه سال منصوب میشود و انتصاب مجدد او بلامانع است.


ماده ۴ـ [اصلاحی ۱۳۸۶/۱۱/۷]
هزینه‌های متحمل شده از سوی بیمه مرکزی ایران برای اداره صندوق، حداکثر تا سه درصد از درآمدهای صندوق پرداخت خواهد شد.


ماده 5- [اصلاحی ۱۳۵۰/۱۰/۲۵]
صندوق تامین خسارتهای بدنی در پایان هر سال مالی و حداکثر تا پایان خرداد ماه هرسال باید حساب درآمد و هزینه سال قبل خود را تنظیم نماید.
مجمع عمومی بیمه مرکزی ایران ضمن تشکیل جلسه برای رسیدگی به ترازنامه شرکت سهامی بیمه ایران به حساب درآمد و هزینه صندوق نیز رسیدگی خواهد کرد.


ب – نحوه رسیدگی و پرداخت خسارت


ماده 6- اشخاص ثالث زیان دیده که به علل مذکور در ماده 10 قانون بیمه اجباری شخص ثالث نتواند خسارت خود را ازبیمه گران دریافت دارند میتوانند ظرف ده روز از تاریخ دریافت پاسخ بیمه‌گر مبنی بر رد مطالبه خسارت درخواست غرامت خود را به ضمیمه پاسخ مذکور و مدارک و اطلاعات مربوطه برای صندوق ارسال دارند.
چناچه خسارت وارده در اثر حادثه ای باشد که مسئول حادثه فرار کرده و یا پس از تحقیقات کافی شناخته نشده باشد زیان دیدگان میتوانند ظرف سه ماه از تاریخ وقوع حادثه به صندوق مراجعه و با تسلیم مدارک لازم تقاضای جبران خسارت نمایند.


ماده 7- درخواست خسارت زیان دیدگان باید شامل علت عدم پرداخت خسارت از طرف بیمه گران نام و نشانی بیمه گران، نام و نشانی مسئول حادثه (در صورتی که مسئول حادثه شناخته شده باشد) اقداماتی که علیه مسئول حادثه بعمل آمده و اطلاعاتی که راجع به وضع و توانائی مالی مسئول حادثه بدست آمده ذکر گردد.


ماده 8- بیمه گرانی که بواسطه یکی از علل مذکور در ماده ده قانون متعهد به جبران خسارت اشخاص ثالث نباشند موظفند مراتب را ظرف سه روز از تاریخ اعلام تصمیم خود مبنی بر رد خسارت زیان دیدگان به صندوق اطلاع دهند و پرونده خسارت و مدارک و اطلاعات مربوطه را برای صندوق ارسال دارند.


ماده 9- مقامهای انتظامی که حوادث وسایل نقلیه موتوری زمینی رسیدگی میکنند در صورتی که متوجه شوند مسئول حادثه فاقد بیمه نامه موضوع قانون بیمه شخص ثالث است یا در مواردی که مسئول حادثه فرار کرده یا شناخته نشده باشد موظفند یک نسخه از صورتمجلس و گزارش فنی خود را در مورد حادثه برای اطلاع صندوق ارسال دارند.


ماده 10- صندوق تامین پس از دریافت درخواست غرامت زیان دیدگان و وصول پرونده خسارت و اطلاعیه بیمه گر در مورد رد مطالبه خسارت زیان دیدگان و مدارک و اسناد لازم دیگر مدارک و اسناد واصله را مورد رسیدگی قرار میدهد و با توجه به مقررات این آیین‌نامه نسبت به پرداخت خسارت اقدام میکند.


ماده ۱۱- تعهدات صندوق تامین در مورد خسارتهای بدنی اشخاص ثالث به میزانی است که برای تامین خسارت بدنی در ماده ۱۰ آئین‌نامه اجرائی قانون بیمه اجباری به مسئولیت مدنی دارندگان وسیله نقلیه موتوری زمینی تعیین شده است.

[‌۱۳۸۰/۰۶/۱۴ – افزایش سقف تعهدات صندوق تأمین در مورد خسارت‌های بدنی اشخاص ثالث]


ماده 12- در صورتی که زیان دیدگان از مراجع دیگری مانند سازمان بیمه های اجتماعی یا سازمان بیمه کارمندان دولت یا صندوقهای ویژه جبران خسارت غرامت دریافت نمایند صندوق غرامتی خواهد پرداخت و هیچیک از بیمه گران و سازمانهای بیمه‌ای و صندوقهای ویژه جبران غرامت حق مراجعه و تقاضای استرداد خسارت پرداخت شده باشخاص ثالث را از صندوق تامین خسارتهای بدنی ندارند

وزیر مشاور – هادی هدایتی