آیین‌نامه نحوه پرداخت یارانه به احزاب و گروه‌های مشمول «‌قانون فعالیت احزاب، جمعیتها و انجمنهای سیاسی و صنفی‌ و انجمنهای اسلامی با اقلیتهای دینی شناخته شده»

تاریخ تصویب: ۱۳۸۰/۰۸/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۸۰/۱۰/۰۸

‌شماره ۳۸۴۸۰ت۲۵۵۶ه – ۱۳۸۰.۹.۱۷


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۰.۸.۳۰ بنا به پیشنهاد شماره ۸۲۵۳۵.۱.۱۱ مورخ ۱۳۸۰.۸.۲۱ وزارت کشور و به استناد اصل یکصد و سی و‌ هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه نحوه پرداخت یارانه به احزاب و گروه‌های مشمول «‌قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و‌ انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده» را به شرح زیر تصویب نمود:


‌ماده ۱ـ [اصلاحی ۱۳۸۱.۵.۳۰]
پرداخت یارانه‌های تخصیصی از محل اعتبارات مربوطی که در قانون بودجه پیش‌بینی شده یا خواهد شد یا از محل‌ اعتبار هزینه‌های پیش‌بینی نشده با رعایت مقررات مربوط طبق دستورالعملی که متعاقباً توسط وزارت کشور تهیه و به تصویب کمیسیون ماده (۱۰) قانون فعالیت احزاب،‌ جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته‌شده – مصوب ۱۳۶۰ می‌رسد انجام می‌گیرد.

‌تبصره – رییس یا نایب رییس خانه احزاب به عنوان عضو ناظر در جلسات کمیسیون ماده (۱۰) قانون یاد شده، در رابطه با موضوعات این آیین‌نامه‌ دعوت خواهد شد. احزاب عضو خانه احزاب و سایر مبادی ذیربط هر گونه پیشنهاد نسبت به نحوه تنظیم دستورالعملهای این آیین‌نامه را به اطلاع‌ وزارت کشور و کمیسیون مذکور خواهند رساند.


ماده ۲ـ [اصلاحی ۱۳۸۱.۵.۳۰]
پرداخت هر گونه یارانه به احزاب و گروه‌های مشمول قانون فوق‌الذکر که به منظور ایجاد و تقویت فعالیتهای گروهی انجام می‌پذیرد توسط وزارت کشور‌ و در چارچوب این آیین‌نامه و دستورالعملهای آن خواهد بود.


‌ماده ۳ـ یارانه‌های موضوع این آیین‌نامه به گروه‌ها و تشکل‌هایی تعلق خواهد گرفت که طبق قوانین و مقررات موضوعه موفق به اخذ پروانه فعالیت از‌وزارت کشور شده باشند.

تبصره‌-
[الحاقی ۱۳۸۳/۶/۱۵] –
[اصلاحی ۱۳۸۴/۳/۲۵]
حداکثر سی درصد (۳۰%) از یارانه‌های تخصیص یافته با مسؤولیت و تشخیص وزیر کشور از طریق خانه‌های تشکلهای غیردولتی مراکز استانها که از وزارت کشور مجوز دریافت نموده اند، پرداخت‌ می‌شود.


‌ماده ۴ـ امتیازبندی و محاسبه پرداخت یارانه به گروه‌ها و تشکل‌های موضوع مواد (۲)، (۳) و (۴) قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های‌ سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته شده – مصوب ۱۳۶۰- توسط وزارت کشور تنظیم و به تصویب کمیسیون ماده (۱۰)‌ قانون مذکور خواهد رسید.


‌ماده ۵ـ سهم هر حزب و گره واجد شرایط از یارانه مساوی است با:
‌مجموع امتیازات کلیه احزاب‌ مجموعه بودجه × امتیاز حزب

‌تبصره – هر گونه اعتراض به نحوه و میزان یارانه‌های پرداختی در کمیسیون ماده (۱۰) قانون یاد شده مطرح و رسیدگی خواهد شد.


‌ماده ۶ـ معادل ۵ درصد از بودجه تخصیصی جهت هزینه‌های عمومی احزاب در اختیار وزارت کشور قرار خواهد گرفت.


‌ماده ۷ـ معادل ۵ درصد از بودجه تخصیصی هزینه‌های خانه احزاب در اختیار شورای این خانه قرار خواهد گرفت.


‌ماده ۸ـ کلیه تشکل‌ها و گروههای مشمول دریافت یارانه موظف‌اند وجوه دریافتی را در جهت اهداف و برنامه‌های گروه بکار برده و در پایان سال مالی‌ گزارش آنرا جهت بررسی کمیسیون ماده (۱۰) قانون یاد شده به وزارت کشور ارسال نمایند.

‌تبصره – گروههایی که فاقد گزارش مالی باشند در دوره‌های بعد از دریافت یارانه محروم خواهند شد. دریافت مجدد یارانه منوط به ارایه گزارش مالی و‌ تأیید آن توسط وزارت کشور خواهد بود.

‌معاون اول رئیس جمهور- محمدرضا عارف