قانون الحاق پنج تبصره به ماده (۱) قانون اصلاح ‌ماده (۶۰) و جدول شماره (۲) قانون برنامه سوم‌ توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری‌ اسلامی ایران و قانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل‌ کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۲/۱۲/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۱/۱۰

 ‌ماده واحده – تبصره‌های زیر به ماده (۱) قانون اصلاح ماده (۶۰) و جدول شماره (۲) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و‌ قانون بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور مصوب ۱۳۸۲ الحاق و تبصره قبلی به تبصره (۷) تغییر‌ می‌یابد:

‌تبصره ۱ – به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۳۸۳ تا مبلغ دو میلیارد و نهصد و‌ بیست و سه میلیون (۰۰۰ ۰۰۰ ۹۲۳ ۲) دلار برای جلوگیری از افزایش بدهی دولت به‌ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ناشی از یکسان‌سازی نرخ ارز و همچنین بازپرداخت‌ بدهی‌های سررسید شده مربوط به وامهای ارزی دریافتی دولت در سالهای ۱۳۷۸ الی ۱۳۸۱ از موجودی حساب ذخیره ارزی استفاده نماید.

‌تبصره ۲ – به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۳۸۳ تا مبلغ یکصد میلیون (100000000) دلار از حساب ذخیره ارزی برای اجرای طرح‌های تملک دارائی‌های‌ سرمایه‌ای صنعتی و تولیدی بخش دفاع به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای‌ مسلح و تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور استفاده نماید.

‌تبصره ۳ – به منظور اتمام عملیات و بهره‌برداری از طرحها و ردیفهای تملک‌ دارائی‌های سرمایه‌ای (‌عمرانی) ملی و استانی که سال خاتمه آنها سالهای ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳‌ بوده و همچنین پرداخت تعهدات طرحها و ردیفهای تملک دارائی‌های سرمایه‌ای به‌ دولت اجازه داده می‌شود معادل ریالی تا سقف یک میلیارد و پانصد میلیون (۰۰۰ ۰۰۰ ۵۰۰ ۱) دلار از حساب ذخیره ارزی برداشت و در اجرای قانون بودجه سال ۱۳۸۲ اختصاص دهد.

‌حداقل سی و پنج درصد (۳۵%) از این اعتبار به طرحها و ردیفهای تملک‌ دارائی‌های سرمایه‌ای استانی اختصاص می‌یابد. اعتبارات فوق که توسط سازمان مدیریت‌ و برنامه‌ریزی کشور انجام می‌شود پس از ابلاغ به عنوان تخصیص تلقی خواهد شد.

‌به منظور جلوگیری از رشد نقدینگی اجازه داده می‌شود که پرداخت وجه از محل‌ این تخصیص تا پایان تیر ماه سال ۱۳۸۳ متناسب با واریز وجوه ریالی ناشی از تسعیر یک‌ میلیارد و پانصد میلیون (۰۰۰ ۰۰۰ ۵۰۰ ۱) دلار به خزانه براساس تخصیص سال ۱۳۸۲‌ توسط خزانه انجام گیرد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است به تدریج و تا‌ پایان تیر ماه معادل ریالی اعتبار ارزی فوق‌الذکر را به خزانه واریز نماید.

‌تبصره ۴ – به دولت اجازه داده می‌شود به‌ منظور بازپرداخت بدهی‌های قطعی‌ دولت به بانک کشاورزی تا سقف پانصد میلیون (۰۰۰ ۰۰۰ ۵۰۰) دلار از محل حساب‌ ذخیره ارزی برداشت نماید. تبدیل به نام مذکور به ریال با هماهنگی بانک مرکزی‌ جمهوری اسلامی ایران و حداکثر ظرف مدت بیست و چهار ماه انجام خواهد شد.

‌تبصره ۵ – به منظور تسریع در پرداخت وام از محل حساب ذخیره ارزی به‌بخشهای غیردولتی بانکهای عامل مکلفند در چارچوب مصوبات حساب ذخیره ارزی‌ اقدامات عاجل را مبذول دارند. در این خصوص بانکهای عامل صرفاً مجری مصوبات‌ هیأت امناء ارزی خواهند بود.


‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ بیست و پنجم‌ اسفند ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۸۲.۱۲.۲۶ ماده واحده و تبصره‌های آن با اصلاحاتی به‌تصویب مجمع تشخیص‌ مصلحت نظام رسیده است.‌