مستثنی شدن اعتبارات ستاد راهبری بازسازی بم و ستاد بازسازی استانی بم از شمول قانون محاسبات عمومی و اتخاذ تصمیماتی در خصوص بدهی شهروندانی که پیش از زلزله از تسهیلات بانکها استفاده نموده‌اند و اختصاص مبالغی برای کمک بلاعوض

تاریخ تصویب: ۱۳۸۳/۰۵/۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳۸۳/۰۵/۲۹

شماره‌ : ۲۲۶۲۷ت۳۱۱۲۴ه
تاریخ : ۱۳۸۳.۰۵.۱۴

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۳.۵.۷ بنا به پیشنهاد شماره ۲۸۵۵.۱۰۰.۰۲ مورخ ۱۳۸۳.۴.۳۰ وزارت‌ مسکن و شهرسازی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۷۸) قانون‌محاسبات عمومی کشور ـ مصوب ۱۳۶۶ ـ تصویب نمود:


۱ – اعتبارات مصوب ستاد راهبری بازسازی بم و ستاد بازسازی استانی بم از شمول قانون محاسبات عمومی‌ کشور ـ مصوب ۱۳۶۶ ـ مستثنی بوده و تابع قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از شمول قانون‌ محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند ـ مصوب ۱۳۶۴ ـ می‌باشد.

۲ ـ [اصلاحی ۱۳۸۳/۶/۲۲]
درباره شهروندانی که پیش از زلزله از تسهیلات بانکها استفاده نموده و هنوز به بانکها بدهکار هستند بانک‌ مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف به اتخاذ ترتیبات زیر می‌باشد:
الف ـ اعطای تسهیلات بانکی برای بازسازی و‌احدهای مسکونی و تجاری و غیره بدو‌ن تسویه حساب بدهی تسهیلات اخذ شده قبل از و‌قوع زلزله صورت گیرد.
ب ـ بازپرداخت تسهیلات اعطایی قبل از و‌قوع زلزله بم به افراد آسیب‌دیده از زلزله به مدت دو سال از تاریخ و‌قوع زلزله استمهال گردد.
هزینه‌های ناشی از استمهال مذکور از سوی دو‌لت در بودجه سنواتی سال بعد از اعلام بانک مرکزی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور منظور خواهد شد.

۳ ـ [اصلاحی ۱۳۸۴/۱/۱۷]
مبلغ سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل اعتبارات بند «ژ» تبصره (16) قانون بودجه سال 1383 کل کشور به عنوان کمک بلاعوض برای بازسازی منازل مسکونی آسیب دیده از زلزله شهر بم افرادی که واحدهای صنفی آن ها نیز آسیب دیده در اختیار استانداری کرمان قرار گیرد تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هزینه گردد.
سقف کمک بلاعوض برای واحد مسکونی موضوع این مصوبه ده میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال است که با نظر کارگروهی متشکل از دو نفر مسؤولین و معتمدین محلی به انتخاب استاندار کرمان و یک نفرنماینده وزارت بازرگانی تعیین و پرداخت می گردد.

۴ ـ باتوجه به تصویبنامه شماره ۹۰۶۸ت‌۳۰۶۹۷ه مورخ ۱۳۸۳.۳.۹، پنجاه درصد (۵۰%) از تسهیلات‌ بانکی برای احداث دیوار خانه‌باغها به عنوان کمک بلاعوض منظور می‌شود و مبلغ یکصد میلیارد ریال از محل بند(ژ) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۳ کل کشور برای پرداخت کمک بلاعوض در اختیار بنیاد مسکن انقلاب‌ اسلامی قرار می‌گیرد تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اقدام نماید.

۵ ـ باتوجه به تصمیم‌نامه شماره ۲۳۵۰ت‌۳۰۵۱۸ن مورخ ۱۳۸۳.۲.۹ مبلغ یکصد و سی و سه میلیارد و چهار صد میلیون (۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ر۱۳۳) ریال اعتبار کل پس از کسر سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال‌پرداختی قبلی برای تهیه طرح‌های تفصیلی و اجرای طرح‌های هادی روستایی ۱۳۶ روستای آسیب‌دیده زلزله بم که‌ دارای پنجاه خانوار سکنه و بیشتر می‌باشند از محل بند (ژ) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۳ کل کشور دراختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اقدام نماید. دوره تأمین اعتبار این طرح دو سال است‌.

۶ ـ مبلغ هفت میلیارد و هشتصد و چهل و شش میلیون و ششصد هزار (۷.۸۴۶.۶۰۰.۰۰۰) ریال از مبلغ یکصد میلیارد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اعتبار موضوع تصمیم‌نامه شماره ۶۹۵۴۲ت‌۳۰۳۳۶ن مورخ۱۳۸۳.۱۲.۲۶، برای خرید کانکس و نصب آنها در اختیار سازمان نوسازی‌، توسعه و تجهیز مدارس کشور قرار می‌گیرد تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اقدام نماید.

محمدرضا عارف – معاون اول رییس‌جمهور