آیین‌نامه داخلی شورای اسلامی استان

تاریخ تصویب: ۱۳۸۴/۰۱/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۸۴/۰۲/۰۵

شماره 5331/ت30871ه- ۱۳۸۴/۲/۳

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۴/۱/۲۴ بنا به پیشنهاد شماره 908/ش/4/ الف مورخ 13/3/1383 شورای عالی استانها و به استناد ماده (75) اصلاحی قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران ـ مصوب 1382ـ آیین‌نامه داخلی شورای اسلامی استان را به شرح زیر تصویب نمود:‌


ماده ١ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۲/۱۳]
جلسات شورای اسلامی استان که در این آیین‌نامه شورا نامیده میشود، در محل شورا واقع در مرکز استان تشکیل میشود، مگر در مواقع بروز حوادث که با تشخیص هیئت رئیسه امکان برگزاری جلسه وجود نداشته باشد، تا رفع موانع در محل دیگری و یا به صورت مجازی (برخط) در چارچوب سیاستها و ضوابط فنی عمومی برگزاری جلسات از راه دور و دورکاری کارکنان موضوع ابلاغیه شماره ١٠٠۵٧۶/٩٩ مورخ ٧/٢/١٣٩٩ کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی کشور، امکان‌پذیر میباشد.

تبصره ـ تا زمان اختصاص بودجه کافی و تهیه محل مستقل، استانداری موظف است محل مناسب و امکانات لازم را جهت تشکیل جلسات شورا و استقرار دبیرخانه در اختیار شورا قرار دهد.


ماده 2ـ نخستین جلسه هر دوره شورا حداکثر پانزده روز پس از تشکیل دو سوم شوراهای شهرستانهای حوزه استان به دعوت استاندار تشکیل می‎شود و با حضور حداقل دو سوم اعضا رسمیت می یابد و فعالیت آن تا پایان مدت چهارساله فعالیت شورای شهر و روستا ادامه می یابد.

ماده 3 ـ در نخستین جلسه شورا مسن‎ترین فرد از اعضای حاضر به عنوان رئیس سنی و جوان‎ترین فرد از اعضای حاضر به سمت منشی معین می‎شوند و در جایگاه هیئت رئیسه قرار می‎گیرند.

ماده 4 ـ وظایف هیئت رئیسه سنی، اداره اولین جلسه اعم از انجام  مراسم تحلیف و اجرای انتخابات هیئت رئیسه دائم است.

تبصره ـ مراسم تحلیف بر اساس دستورالعمل مصوب شورای عالی استانها انجام خواهد شد.

ماده 5 ـ مصوبات شورا که جنبه عمومی دارد و نیز عملکرد سالانه پس از تصویب، باید به نحو مقتضی به اطلاع ساکنان استان برسد.

ماده 6 ـ عضویت در شورا قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. هیچیک از اعضا حق تفویض اختیارات خود را به غیر، اعم از عضو یا غیر عضو ندارد.

ماده 7ـ مدت عضویت فرد در شورا تا پایان مدت عضویت چهارساله او در شورای شهر و روستای مربوط است.

ماده 8 ـ اعضای شورای استان در نخستین جلسه خود هیئت رئیسه شامل رئیس, نایب رئیس و حداقل یک منشی و همچنین یک نفر را به عنوان سخنگو از بین اعضای شورا برای مدت دو سال و نماینده یا نمایندگان شورا در شورای عالی استانها را برای دوره چهارساله انتخاب می‌نمایند.

ماده 9 ـ در غیاب رئیـس شـورا، نایـب رئیس وظایف و اختیارات او را بر عهده خواهد داشت و در مقابل شورا مسؤول است.

تبصره ـ رییس شورا می تواند حتی هنگام حضور خود،‌ اداره جلسه رسمی را برعهده نایب رییس بگذارد.

ماده 10 ـ چنانچه هر یک از اعضای هیئت رئیسه فوت نماید، سلب عضویت یا از سمت خود برکنار شود یا استعفا دهد، بلافاصله در اولین جلسه، عضو جدید هیئت رئیسه برای همان سمت و مدت باقی مانده از دو سال  انتخاب می‎شود.

ماده 11ـ درصورتی که هر یک از اعضای هیئت رئیسه یا سخنگوی شورا از سمت خود استعفا دهد، متن استعفا نامه در جلسه شورا قرائت می‌شود و درصورت لزوم پس از توضیحات فرد مستعفی و مذاکرات اعضا، چنانچه استعفا پس گرفته نشود، عضو جدید انتخاب می‎گردد.

ماده 12 ـ وظایف و اختیارات رئیس شورا به شرح زیر است:
1 ـ مسؤولیت امور اداری و مالی شورا.
2 ـ اداره جلسات شورا و برقراری نظم در جلسات.
3ـ دعوت از استاندار، فرمانداران، رؤسای ادارات کل و سازمانها، نهادها و تشکلها اعم از دولتی و غیر دولتی و سایر اشخاص که حضور آنها در جلسات شورا یا کمیسیونهای آن ضروری باشد.
4 ـ دعوت از اعضا و تقسیم کار بین اعضا و کمیسیونها در شورا.
5 ـ ابلاغ و نظارت بر پیگیری مصوبات شورا.
6 ـ معرفی نماینده یا نمایندگان شورا که از بین اعضای شورا انتخاب می‌شوند به مسؤولان اجرایی نهادها و سازمانهای مملکتی.
7ـ امضـای احکام مسـؤول دبیـرخانـه و سایـر کارکنـان شورا بـر اساس تشکیـلات تفصیلی شورا.
8 ـ امضای کلیه مکاتبات رسمی شورا.
9ـ ارسال یک نسخه از مصوبات شورا ظرف ده روز پس از تصویب به شورای عالی استانها، استاندار و سایر مسؤولان اجرایی ذی‌ربط.
10ـ ابلاغ کتبی موارد اعتراض و ایراد اعضا که به صورت روشن به رئیس شورا تقدیم شده است به مقامات ذی‌ربط.
11ـ شرکت در جلسات رسمی دستگاههای کشور اعم از دولتی و غیردولتی.
12ـ امضای احکام رؤسای کمیسیونها.
13 ـ اعلام روز و ساعت تشکیل جلسه بعد، قبل از ختم هر جلسه.

ماده 13ـ وظایف هیئت رئیسه شورا و نحوه اداره جلسه به موجب دستورالعملی تعیین می‎شود که به تصویب شورای عالی استانها می رسد.

ماده 14ـ‌ به منظور بررسی، اصلاح و تکمیل پیشنهادات،‌ طرحها و نیز تهیه طرح‌های لازم و انجام وظایف قانونی شورا، کمیسیونها و کارگروههای تخصصی تشکیل می‎گردد. ترکیب، تعداد و وظایف این کمیسیونها و نحوه اداره آنها به موجب دستورالعملی تعیین می‎شود که به تصویب شورای عالی استانها می رسد.

ماده 15ـ غیبت از جلسات رسمی شورا با اطلاع رئیس شورا و در کمیسیونها با اطلاع رئیس کمیسیون مربوط امکان پذیر است.

ماده 16ـ تشخیص موجه بودن غیبت و تأخیر و تعجیل در جلسات رسمی شورا برعهده شورا و در جلسات کمیسیونها با تصویب کمیسیون می‎باشد و در هر صورت اعلان رسمی غیبت و تأخیر با رئیس شورا یا کمیسیون خواهد بود.

تبصره ـ رسیدگی به موجه یا غیر موجه بودن تأخیرها در پایان همان جلسه و  غیبت در اولین جلسه بعدی به عمل می‎آید و عضو غایب می‎تواند در این فاصله دلایل خود را مبنی بر موجه بودن غیبت به هیئت رئیسه ارایه دهد.

ماده 17ـ هر عضو شورای استان می تواند از مقام خود استعفا دهد. پذیرش استعفا با تصویب اکثریت مطلق آرای حاضران در جلسه شورا می‎باشد.

ماده 18ـ عضو متقاضی استعفا باید تقاضای خود را به رئیس شورا با ذکر دلایل تقدیم نماید و رئیس شورا آن را در نخستین جلسه علنی بعدی شورا در دستور کار قرار دهد و در این فاصله عضو متقاضی می‎تواند در صورت تمایل اعلام انصراف نماید.

ماده 19 ـ برای بررسی تقاضای استعفا باید ابتدا تقاضا قرائت شود، سپس عضو متقاضی یا عضو دیگری به تعیین او حداکثر نیم ساعت دلایل استعفا را مطرح نماید، مخالف یا مـخالفـان نـیز به همـان مدت می‌توانند صحبت کنند و پس از آن رأی‎گیری به‎عمل می‎آید.

ماده 20 ـ هرگاه تقاضای استعفای اعضا به نحوی باشد که مانع از تشکیل جلسه رسمی‎گردد، قابل طرح نیست.

ماده 21 ـ رئیس شورا موظف است بلافاصله پس از قطعیت یافتن خروج عضو از شورای استان به دلایلی نظیر استعفا، فوت، جنون و سلب عضویت، مراتب را برای تعیین جانشین او به استانداری و شورای شهرستان مربوط به طور کتبی اعلام نماید.

ماده 22 ـ در مواردی که بر اساس قوانین و مقررات نماینده یا نمایندگانی از شورا به عنوان عضو سایر مجامع و شوراها انتخاب می‎شوند، نماینده یا نمایندگان یادشده با تصویب شورا انتخاب و توسط رئیس شورا معرفی می‌شوند.

ماده 23ـ جلسات عادی شورا حداقل هر (45) روز یک‌بار تشکیل خواهد شد. شورا می تواند جلسات فوق‌العاده نیز تشکیل دهد.

تبصره ـ جلسات فوق العاده شورا بنا به ضرورت و به درخواست استاندار یا حداقل یک سوم اعضا یا هیئت رئیسه و با اعلام قبلی و دعوت رئیس تشکیل خواهد شد.

ماده 24 ـ حضور مستمعان در جلسات علنی شورا با اجازه رئیس آزاد است.

تبصره ـ مستمعان در جلسات باید نظم جلسات را رعایت کنند و درصورت تخلف به دستور رئیس از سالن اخراج خواهند شد.

ماده 25 ـ دستور جلسات شورا باید به ترتیب وصول پیشنهادات و باتوجه به‎اولویتها تنظیم شود و حداقل یک هفته قبل از تشکیل جلسه در اختیار اعضا قرار گیرد.

تبصره ـ در صورت تعدد تقاضاها در یک زمان، تشخیص اولویت با رئیس شورا خواهد بود.

ماده 26ـ در هر جلسه حداکثر سه نفر از اعضا که حداقل (48) ساعت قبل از شروع جلسه تقاضای نطق قبل از دستور نموده‎اند طبق فهرست تنظیمی حداکثر به‎مدت ده دقیقه برای هر نفر در حدود شرح وظایف شورا نطق قبل از دستور خواهند داشت.

تبصره 1 ـ در صورت تعدد متقاضیان با توجه به اولویت ثبت نام، ناطقان قبل از دستور تعیین می‎گردند.

تبصره 2ـ هر عضوی که حق نطق قبل از دستور را بیابد، می‎تواند تمام یا قسمتی از وقت خود را به عضو دیگری واگذار کند.

ماده 27ـ رئیس شورا می‎تواند قبل از ورود در دستور جلسه به مدت حداکثر ده دقیقه در مورد مسایل مرتبط با وظایف شورا مطالبی را که آگاهی اعضا از آن ضروری باشد، به اطلاع آنها برسد.

ماده 28ـ اعضای شورا نسبت به موضوعاتی که طبق دستور در شورا مطرح می‎شود، می‎توانند قبل از جلسه به عنوان موافق یا مخالف ثبت نام نمایند. درصورتی‌که موافق یا مخالف ثبت نام نکرده باشد، اعضا در جلسه شورا می‎توانند نوبت بگیرند و به‎ترتیب تقدم ثبت نام یا گرفتن نوبت نطق نمایند. اگر هیچ موافقی وجود نداشته باشد، یک مخالف صحبت می‎کند و اگر مخالفی وجود نداشت، تنها یک موافق می‎تواند صحبت کند.

تبصره ـ در صورت صحبت خارج از موضوع، رئیس جلسه به ناطق تذکر خواهد داد و درصورت دو نوبت تذکر در نوبت سوم، ناطق از ادامه نطق منع خواهد شد.

ماده 29ـ در مورد تقاضای کفایت مذاکرات یا افزایش مدت شور یا مسکوت ماندن یک پیشنهـاد، یک مخالف و یک موافـق هرکـدام تا پنـج دقیقـه صحبت نموده و سپس رأی‎گیری به عمل می‎آید و تصمیم اتخاذ شده بلافاصله توسط رئیس جلسه به اجرا گذاشته می‌شود.

ماده 30ـ اخطار راجع به منافی بودن طرحها و پیشنهادها با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مقررات جاری یا آیین‌نامه داخلی شورا بر اظهارات دیگر مقدم است.

ماده 31ـ درصورت توهین به اشخاص حقیقی یا حقوقی، در همان جلسه یا در جلسه بعد، باتشخیص هیئت رئیسه به آنها تا پانزده دقیقه اجازه نطق در دفاع از خود داده‎ خواهد شد.

ماده 32ـ دستگاههای اجرایی در زمان بررسی طرحها و پیشنهادات برای دفاع، حق حضور در جلسه شورا را بدون حق رأی خواهند داشت.

ماده 33ـ با پیشنهاد حداقل سه نفر از اعضا و تصویب اکثریت مطلق اعضای شورا، می‎توان پیشنهادات را به مدت حداکثر سه ماه مسکوت گذاشت.

تبصره ـ ‌تقاضای مسکوت ماندن فقط برای یک مرتبه و در یک موضوع قابل طرح می‎باشد.

ماده 34ـ رئیس شورا موظف است پس از دریافت مصوبات شورای برنامه‎ریزی و توسعه استان ضمن ارجاع به کمیسیونهای مربوط، نسخه‎ای از آن را در اختیار هر یک از اعضا قرار دهد تا پیشنهادات خود را ارایه نمایند.

ماده 35ـ هرگاه هر یک از شوراهای شهرستان یا یک یا چند نفر از اعضای شورا به‎عملکرد دستگاههای اجرایی استان یا عملیات آنان اعتراض داشته باشند، موارد را با ذکر دلایل و به طور روشن و مکتوب به شورا اعلام می نمایند. پس از بررسی کمیسیون ذی‎ربط و اعلام نظر، موضوع در جلسه شورا مطرح و درصورت تصویب، موارد از طریق رئیس شورا به مسؤولان مربوط ابلاغ می‎شود.

تبصره ـ مسؤولان مربوط حق حضور در جلسه شورا و دفاع از خود را دارند و شورا موظف است برای جلسه رسیدگی از آنان دعوت نماید.

ماده 36ـ نحوه اداره جلسات، رأی‎گیری و بررسی پیشنهادات براساس دستورالعملی  است که به تصویب شورای عالی استانها می رسد.

ماده 37ـ در صورت بروز اختلاف بین شوراهای شهرستان در محدوده استان، موضوع با درخواست هر یک از شوراها یا نمایندگان شوراهای یادشده در شورا، از فرماندار حوزه مربوط دعوت و موضوع حل و فصل خواهد شد و درصورتی‌که نیاز به حضور استاندار باشد ایشان نیز درصورت دعوت رسمی، موظف به شرکت در شورا خواهد بود.

تبصره ـ ارایه گزارش کمیسیون مربوط برای رسیدگی به موضوع در جلسه شورا الزامی است.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمد رضا عارف