آیین‌نامه اجرایی بند (ط) تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۵ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۸۵/۰۱/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۸۵/۰۲/۱۳

11360/ت34847هـ – ۱۳۸۵/۲/۹

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۵/۱/۱۶ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تربیت بدنی و به استناد بند “ط” تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۵ کل کشور آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ـ از ابتدای سال ۱۳۸۵ شرکت دخانیات ایران مکلف است قیمت فروش هر نخ سیگار تولیدی خود را به میزان ده درصد افزایش داده و درآمد حاصل از این افزایش را به
صورت ماهانه حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۶۰۱۱۷ قسمت سوم قانون بودجه سال ۱۳۸۵ کل کشور واریز کند.

تبصره ۱ـ قیمت سیگار تولیدی داخلی که از اول فروردین سال ۱۳۸۵ یا بعد از آن مبنای فروش سیگار به عاملان می‌باشد، در محاسبه افزایش قیمت موضوع این آیین‌نامه ملاک عمل قرار می‌گیرد.

تبصره ۲ـ درصورت عدم واریز وجه توسط شرکت دخانیات ایران در موعد مقرر، وزارت امور اقتصادی و دارایی به طور علی‌الحساب مبلغ افزایش را مستقیماً از هریک از حسابهای شرکت مذکور برداشت و به حساب مربوط واریز می‌کند.

ماده ۲ـ تمامی واردکنندگان سیگار (اشخاص حقیقی و حقوقی) مکلفند بیست درصد قیمت سیگار وارداتی براساس قیمت FOB را افزایش و هنگام ترخیص از گمرک به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۶۰۱۱۷ قسمت سوم قانون بودجه سال ۱۳۸۵ کل کشور واریز کنند. گمرک ایران مکلف است پس از حصول اطمینان از واریز مبالغ مذکور نسبت به ترخیص محموله وارداتی سیگار اقدام کند.

ماده ۳ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تا سقف دو هزار و پانصد میلیارد ریال از محل ردیف ۵۰۳۸۷۴ را به ترتیب با سهمهای هفتاد و پنج و بیست و پنج درصد به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تربیت بدنی اختصاص می‌دهد تا بر طبق مفاد موافقتنامه مبادله شده با دستگاههای اجرایی مربوط، صرف توسعه مبارزه با دخانیات، گسترش شبکه بهداشتی ـ درمانی درچارچوب طرح جامع شبکه بهداشتی ـ درمانی کشور، کمک به تحقیقات در مورد بیماریهای ناشی از استعمال سیگار، کنترل بیماریهای سل و سرطان، بیماریهای ریوی و گسترش فضاهای ورزشی شود.

ماده ۴ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تربیت بدنی موظفند چگونگی عملکرد و نتایج حاصل از اقدامات مندرج در ماده (۳) را در مقاطع سه ماهه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گزارش نمایند تا برپایه آن سازمان مذکور تخصیص اعتبار ردیف ۵۰۳۸۷۴ را متناسب با وصولی که به تأیید خزانه‌داری کل کشور رسیده باشد با لحاظ سهم تعیین شده دراختیار دستگاههای اجرایی مذکور قرار دهد.

پرویز داودی
معاون اول رئیس جمهور