آیین‌نامه کاربردی شدن کارت شناسایی ملی

تاریخ تصویب: ۱۳۸۷/۰۲/۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳۸۷/۰۳/۱۲

شماره ۳۳۰۵۳/ت۳۸۱۹۶هـ  – ۱۳۸۷/۳/۵

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۷/۲/۱۵ بنا به پیشنهاد شماره ۱۱/۱/۷۴۱۸۰ مورخ ۱۱/۶/۱۳۸۶ وزارت کشور و به استناد مواد (۲) و (۳) قانون الزام اختصاص شماره ملی و کدپستی برای کلیه اتباع ایرانی ـ مصوب ۱۳۷۶ـ آیین‌نامه کاربردی شدن کارت شناسایی ملی را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده ۱ـ کلیه دستگاههای موضوع ماده (۲) قانون الزام اختصاص شماره ملی و کدپستی برای کلیه اتباع ایرانی مکلفند از تاریخ ۱/۴/۱۳۸۷ کارت شناسایی ملی را مبنای احراز هویت، شناسایی و ارایه خدمات به افراد بالای شانزده سال قرار دهند.


ماده ۲ـ دستگاههای مذکور در ماده (۱) این آیین‌نامه موظفند از تاریخ ۱/۴/۱۳۸۷ ارائه خدمات به متقاضیان را در مواردی که احراز هویت لازم است موکول به ارائه شماره ملی مندرج در کارت شناسایی ملی نموده و در کلیه مواردی که شناسنامه ملاک احراز هویت و تابعیت تقاضاکننده خدمات می‌باشد، کارت شناسایی ملی را به عنوان جایگزین شناسنامه
مبنای عمل قرار دهند.

تبصره ـ با توجه به کارکرد الکترونیک بارکدهای چاپ شده در کارتها، دستگاههای یادشده می‌توانند برای افزایش دقت و سرعت از بارکد خوان استفاده نمایند.


ماده ۳ـ وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کار و امور اجتماعی موظفند از تاریخ ۱/۴/۱۳۸۷ ثبت نام دانش‌آموزان، دانشجویان و کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای بالای شانزده سال را با ارائه کارت شناسایی ملی به انجام رسانند.


ماده ۴ـ دستگاههای مذکور در ماده (۱) این آیین‌نامه موظفند از تاریخ ۱/۴/۱۳۸۷ سامـانه‌های اطلاعاتی خود را به نحوی تشکیل و سامان دهنـد که هر فـرد با شمـاره ملی قابل شناسایی بوده و گردش اطلاعات کارت شناسایی ملی اشخاص (شامل مشخصات فردی، شماره ملی و کدپستی) بین دستگاههای ذی‌صلاح بر مبنای شماره ملی انجام شود.

تبصره ـ گردش اطلاعات مذکور بین دستگاههای یادشده مطابق دستورالعملی خواهدبود که حسب مورد به امضای بالاترین مقام دستگاههای مربوط می‌رسد.


ماده ۵ ـ سازمان ثبت احوال کشور موظف است اطلاعات لازم در خصوص ویژگیهای کارت شناسایی ملی و نحوه تشخیص اصالت آن را جهت آشنایی کارکنان دستگاههای ذی‌ربط با رعایت طبقه‌بندی لازم در اختیار آنان قرار دهد.


ماده ۶ ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و کلیه وزارتخانه‌ها و سازمانهای ذی‌ربط مکلفند با سازمان ثبت احوال کشور درخصوص اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به کلیه هموطنان در داخل و خارج از کشور جهت کاربردی نمودن کارت شناسایی ملی همکاری لازم را معمول دارند.


ماده ۷ـ کلیه دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۱۶۰) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانها و شهرستانها مکلفند امکان دسترسی بر خط به آمار و اطلاعات فعالیتهای خود را به ترتیب برای استاندار و فرماندار فراهم نمایند.

تبصره ـ دستورالعمل اجرایی این ماده توسط وزیر کشور تهیه و به تأیید رییس‌جمهور می‌رسد.


ماده ۸ ـ وزارت کشور موظف است اعتبار مورد نیاز اجرای این آیین‌نامه را در بودجه سنواتی سازمان ثبت احوال کشور پیش‌بینی و به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ارائه نماید.


ماده ۹ـ
[اصلاحی ۱۳۸۹/۱۲/۱]
[اصلاحی ۱۳۹۲/۹/۱۷]
[اصلاحی ۱۳۹۴/۱۲/۱۲]
[اصلاحی ۱۳۹۶/۱۲/۲۷]
کارت های شناسایی ملی صادر شده موضوع این آیین‌نامه، تا زمان صدور کارت هوشمند ملی چند منظوره موضوع بند «د» ماده (۴۶) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و جایگزینی آن براساس ترتیبات مقرر در آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۴۱۶۰۴/ت۴۷۸۱۰هـ مورخ ۱۳۹۱/۸/۲۱ و حداکثر تا پایان سال ۱۳۹۷ اعتبار دارند.


ماده ۱۰ـ ارائه اطلاعات تحصیل شده به موجب این آیین‌نامه به غیر از مراکز و اشخاصی که قانون تعیین کرده است مشمول مجازات مقرر در ماده (۶۴۸) قانون مجازات اسلامی ـ مصوب ۱۳۷۵ـ خواهدبود.

معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی