تصویب‌نامه در خصوص نقل و انتقال ملک توسط افراد بیش از دو بار در سال مشمول مالیات بر درآمد موضوع ماده (۱۳۱) قانون مالیاتهای مستقیم

تاریخ تصویب: ۱۳۸۷/۱۱/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۸۷/۱۲/۰۱

[به موجب بند ۳ تصویب‌نامه شماره ۶۳۱۸۹/ت۴۲۶۸۷ک- ۱۳۸۸/۳/۲۴ لغو شده است.]

شماره ۲۱۶۶۶۴/ت۴۱۸۳۰ک  –  ۱۳۸۷/۱۱/۲۱

وزیران عضو کارگروه موضوع بند « الف» تصویب‌نامه شماره ۲۹۲۳۸/ت۴۰۰۰۱ هـ مورخ  ۱۹/۳/۱۳۸۷ به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌نامه یادشده تصویب نمودند:

۱ـ از تاریخ اول اسفند ماه ۱۳۸۷ نقل و انتقال ملک توسط افراد بیش از دو بار در سال شغل محسوب‌ شده و درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی از محل فروش آن (زمین و مستحدثات) در مراکز استانها و شهرهای با بیش از پانصد هزار نفر جمعیت، مشمول مالیات بر درآمد موضوع ماده (۱۳۱) قانون مالیاتهای مستقیم قرار خواهد گرفت.

۲ـ کمیسیون تقویم املاک موضوع ماده (۶۴) قانون مالیاتهای مستقیم مکلف است از تاریخ اول فروردین ماه ۱۳۸۸، ارزش معاملات املاک را به هفتاد و پنج درصد قیمت املاک در شهریور ۱۳۸۷ تغییر دهد. قیمتهای مذکور مبنای محاسبات مالیات بر اراضی بایر، موضوع ماده (۱۵) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن ـ مصوب ۱۳۸۷ ـ مالیات نقل و انتقال قطعی املاک، موضوع ماده (۵۹) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم ـ مصوب ۱۳۸۰ـ و مالیات بر درآمد نقل و انتقال توسط افراد بیش از دو بار در سال موضوع بند (۱) قرار خواهد گرفت. برای سایر موارد، قیمتهای دفترچه فعلی معاملات املاک، ملاک‌ عمل خواهد بود.


این تصـویب‌نامه در تاریـخ ۲۰/۱۱/۱۳۸۷ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
معاون اول رئیس ‎جمهور ـ پرویز داودی