شماره ۲۰۲۲۷۶/ت۴۷۴۳۸هـ – ۱۳۹۰/۱۰/۱
هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱/۸/۱۳۹۰ بنا به پیشنهاد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و به استناد ماده (۷۹) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، آییننامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده ۱ـ در این آییننامه، واژه ها و اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
الف ـ قانون: قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
ب ـ برنامه جامع بهرهوری: برنامه ای مدون و لازم الاجرا برای ارتقای بهرهوری عوامل تولید مشتمل بر شاخص های استاندارد بهرهوری، نظام اجرایی ارتقاء بهرهوری و چرخه مدیریت بهرهوری (اندازه گیری، تحلیل، برنامهریزی، اجرا و بهبود) و توزیع نقش ها و مسئولیـت ها در هر یک از بخش های اجتماعی، اقتصـادی و فرهنگی اعم از دولتی و غیردولتی.
ج ـ شاخص های استاندارد بهرهوری: شاخص های سنجش بهرهوری هر یک از عوامل تولید و بهرهوری کل عوامل تولید.
د ـ شناسنامه: تعاریف، ویژگی ها و مشخصات دقیق شاخص های بهرهوری.
هـ ـ دستگاه اجرایی: دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۲۲۲) قانون
وـ معاونت: معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور
زـ سازمان: سازمان ملی بهرهوری ایران
ماده ۲ـ وظایف سازمان به شرح زیر تعیین می شود:
الف ـ تهیه برنامه جامع بهرهوری کشور
ب ـ برنامهریزی، سیاست گذاری، راهبری، پایش و ارزیابی بهرهوری کلیه عوامل تولید از جمله نیروی کار، سرمایه، انرژی، آب و خاک
ج ـ برنامهریزی و ارایه آموزش های تخصصی ارتقاء بهرهوری به تمامی دستگاه های اجرایی
دـ نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی در شناسایی متغیرها و اجرای سیاست های اثرگذار بر رشد بهرهوری.
هـ ـ نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی در انتشار اطلاعات مربوط به تغییرات بهرهوری و اثر آن بر رشد اقتصادی.
وـ نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی درخصوص انجام تکالیف قانونی مربوط به ارتقاء بهرهوری و اخذ گزارشات از آنها به منظور ارایه گزارش نظارتی به معاونت.
ز ـ تهیه و ابلاغ دستورالعمل های مربوط به تعیین شاخص های بهرهوری، سیاست ها و متغیرهای اثرگذار بر رشد بهرهوری.
ح ـ تهیه و ابلاغ دستورالعمل های چگونگی انتشار اطلاعات بهرهوری از سوی دستگاه های اجرایی.
ماده ۳ـ سازمان موظف است برنامه جامع بهرهوری کل کشور را براساس اطلاعات دریافتی از دستـگاه های اجرایی حداکثر تا پایان شهریور ۱۳۹۱ تدوین و برای تصویب به هیئت وزیران ارایه نماید.
ماده ۴ ـ دستگاه های اجرایی موظفند پس از ابلاغ برنامه جامع بهرهوری، تغییرات بهرهوری خود و بخش های مربوط و اثر آن بر رشد اقتصادی مربوط به بخش خود را تهیه و منتشر نمایند.
ماده ۵ ـ معاونت های برنامهریزی یا واحدهای سازمانی یا عناوین مشابه در دستگاه های اجرایی مسئولیت نظارت بر اجرای تکالیف قانونی بهرهوری در دستگاه را بر عهده داشته و موظف به انجام همکاری و هماهنگی لازم با سازمان می باشند.
ماده ۶ ـ دستگاههای اجرایی موظف اند گزارش سالانه ارزیابی بهرهوری خود و بخش مربوط را براساس دستورالعمل های مربوط به سازمان ارسال نمایند.
ماده ۷ـ سازمان موظف است گزارش های سالانه اجرای برنامه جامع بهرهوری کشور را تهیه و به معاونت ارایه نماید.
ماده ۸ ـ مرکز آمار ایران موظف است با رعایت ماده (۶۸) قانون نسبت به تهیه و عملیاتی کردن برنامه اجرایی مربوط به تهیه آمار و اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه شاخص های بهرهوری (شامل طرحهای آمارگیری، پایگاه اطلاعات آماری کشور، سامانه اطلاعاتی ـ عملیاتی و زمان بندی) اقدام نماید. دستگاههای اجرایی موظفند شناسنامه های مربوط را ظرف چهار ماه پس از ابلاغ این آییننامه به مرکز آمار ایران ارایه نمایند.
ماده ۹ـ خزانهداری کل کشور حداکثر سه درصد از تخصیص اعتبارات هزینه ای دستگاه های اجرایی را نزد خود نگهداری می کند. پرداخت این اعتبارات منوط به تایید معاونت مبنی بر رعایت مصوبات موضوع ماده (۷۹) قانون و دیگر تکالیف قانون مربوط به بهرهوری و احکام این آییننامه می باشد.
تبصره ـ مجامع کلیه شرکتهای دولتی، بانکها، بیمه های دولتی و موسسات عمومی غیردولتی می توانند بخشی از پاداش عملکرد و سایر پاداش های قانونی را به تحقق اهداف ارتقاء بهرهوری موکول نمایند.
ماده ۱۰ـ دستگاه های اجرایی موظفند سیاست ها و متغیرهای اثرگذار بر رشد بهرهوری حاوی سیاستهای تشویقـی بخش های غیردولتی و شرکت های دولتی را شناسایی و در چارچوب قوانین و مقررات مربوط اجرا نمایند.
ماده ۱۱ـ به سازمان اجازه داده می شود، به منظور شناسایی و تشویق فعالان اقتصادی غیردولتی و شرکتهای دولتی در امر بهرهوری و معرفی آنان به جامعه، جایزه ملی بهرهوری را مطابق با دستورالعمل سازمان، اعطا نماید.
معاون اول رییس جمهور ـ محمدرضا رحیمی