شماره ۱۳۴۶۴/۰۲/۹۳ – ۲۱/۵/۱۳۹۳
جناب آقای سینجلی جاسبی
مدیرعامل محترم روزنامه رسمی کشور
به پیوست نامه شماره ۷۵۲۱۳/و مورخ ۳۱/۴/۱۳۹۳ وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و با عنایت به رونوشت نامه فوق الذکر در خصوص «اولویت های پژوهشی مطالعات قرآنی» که در جلسه شانزدهم مورخ ۳۱/۳/۱۳۹۳ کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور به تصویب رسیده است (تصویر پیوست) برای ملاحظه و درج در روزنامه رسمی کشور ارسال می گردد.
مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی ـ احمدعلی محسن زاده
دستگاه ها و نهادهای محترم عضو کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور
به پیوست «اولویت های پژوهشی مطالعات قرآنی» که در جلسه شانزدهم مورخ ۳۱/۳/۱۳۹۳ کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور و براساس پیشنهاد جلسه سوم مورخ ۲۰/۳/۱۳۹۳ کارگروه توسعه پژوهش قرآنی، به منظور تأمین پشتوانة دانشی تحقق اهداف، سیاست ها و رویکردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی، به تصویب و تأیید رسیده است، جهت اجرا و اعلام به بخش های مرتبط ابلاغ می شود.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری ـ رضا فرجی دانا
اولویت های پژوهشی مطالعات قرآنی
مصوب جلسه ۱۶ مورخ ۳۱/۳/۱۳۹۳ کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور
کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور در جلسه ۱۶ مورخ ۳۱/۳/۱۳۹۳ بر اساس مصوبه جلسه سوم مورخ ۲۰/۳/۱۳۹۳ کارگروه توسعه پژوهش قرآنی، در راستای وظایف خود در راهبری تأمین منابع دانشی و انسانی نظام توسعه فرهنگ قرآنی و تدوین سیاست ها و جهت گیری های کلان نظام ملی پژوهش و آموزش عالی قرآنی، در جهت بهره گیری حداکثری از ظرفیت های مراکز آموزش عالی حوزوی و دانشگاهی و تشویق بخش های پژوهشی و طلاب و دانشجویان به انجام پژوهش های کاربردی و توسعه ای با تأکید بر رویکرد راهبردی، همسو با اهداف و راهبردهای ذیل، اولویت های پژوهشی مطالعات قرآنی اعم از پایان نامه، مقاله و طرح پژوهشی را به شرح زیر تصویب کرد:
اهداف۱
۱. تأمین دانش مورد نیاز جهت مدیریت راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی
۲. هدایت فرایندهای آموزشی و پژوهشی قرآنی به سمت کاربردی کردن تعالیم قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی
۳. بهره گیری حداکثری از ظرفیت و توانمندی های علمی دانشجویان و طلاب حوزه های علمیه
۴. زمینه سازی ارتقای نظام تعلیم و تربیت، نظام رسانه ای، نظام تبلیغات دینی و سایر نظام های مؤثر با الهام از تعالیم قرآن کریم
۵. توسعه نظریه پردازی در نظام های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مبتنی بر معارف قرآنی
۶ . گسترش تعاملات مرکز با مؤسسات آموزشی و پژوهشی حوزوی و دانشگاهی و جریان سازی رویکردهای نوین
۷. ایجاد و تقویت انگیزه های دانشجویان و طلاب علاقمند و حمایت از ایده های خلاقانه
راهبردها۲
۱. زمینه سازی تحقق اهداف و راهبردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی
۲. زمینه سازی تحقق اولویت ها، راهبردها و اقدامات علمی قرآنی نقشه جامع علمی کشور
۳. زمینه سازی تحقق بندهای قرآنی علمی و فرهنگی برنامه پنجم توسعه
۴. ابتنای حداکثری فعالیت های قرآنی بر مطالعه، کارشناسی و تحقیق شایسته
۵ . توسعه و ارتقای نگرش راهبردی و نظام مند به فرایندهای امور قرآنی کشور
۶ . ترویج فرایندهای علمی مدیریت دانش قرآنی
ب ـ محور فرهنگ سازی قرآنی
اولویت ها
|
شاخص اولویت
|
۷. تولید مبانی و ادبیات علمی و اصطلاح شناسی (ترمینولوژی) مفاهیم پایه فرهنگ سازی قرآنی
|
۱
|
۸ . روش شناسی (متدولوژی) پژوهش های کاربردی فرهنگ سازی قرآنی
|
۱
|
۹. شناسایی، تحلیل و آسیب شناسی پیشینه و وضع موجود فعالیت های فرهنگ سازی قرآنی در داخل و خارج از کشور
|
۲
|
۱۰. مدل سازی و ارتقای آفرینش های هنری و رسانه ای قرآنی در حوزه فرهنگ عمومی (نمادسازی و تبلیغات رسانه ای و محیطی، محاورات و…) و سبک زندگی قرآنی
|
۳
|
۱۱. طراحی شاخص، سنجش و ارزیابی وضعیت تولید، نشر و عرضه آثار و محصولات قرآنی در داخل و خارج از کشور
|
۲
|
۱۲. رصد، آینده پژوهی و آینده نگاری فرهنگ قرآنی
|
۳
|
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱ـ برگرفته از منشور توسعه فرهنگ قرآنی
۲ـ برگرفته از منشور توسعه فرهنگ قرآنی، نقشه جامع علمی کشور و قانون برنامه پنجم توسعه
ج ـ محور نظام سازی قرآنی
اولویت ها
|
شاخص اولویت
|
۱۳. تولید مبانی و ادبیات علمی و اصطلاح شناسی (ترمینولوژی) نظام سازی قرآنی
|
۱
|
۱۴. روش شناسی (متدولوژی) پژوهش های تخصصی (بنیادی و توسعه ای) قرآنی و بین رشته ای و فرارشته ای قرآنی و روش شناسی نظریه پردازی قرآنی
۱۵. تولید و توسعه معرفت علمی در علوم انسانی مبتنی بر معرفت شناسی، هستی شناسی و روش شناسی مبتنی بر قرآن کریم و پارادایم های آن
|
۱
|
۱۶. شناسایی، تحلیل و آسیب شناسی پیشینه و وضع موجود فعالیت های نظام سازی قرآنی در داخل و خارج از کشور
|
۲
|
۱۷. بازآفرینی و مدل سازی مرجعیت معرفتی و هویت سازی تمدنی قرآن کریم بر پایه منابع دانشی و نهادی
|
۳
|
۱۸. شاخص سازی، سنجش و ارزیابی نظریه پردازی قرآنی
|
۲
|
۱۹. رصد، آینده پژوهی و آینده نگاری دانش قرآنی
|
۳
|
جدول اصطلاحات و تعاریف
اصطلاح
|
تعریف/تحلیل مفهومی
|
اولویت
|
مجموعه موضوعات هم گون و هم راستا که با توجه به محدودیت منابع، برای رسیدن به اهداف کلان، نسبت به سایر موضوعات دارای تفوق، مزیت، رجحان و برتری در انتخاب هستند.
|
موضوع
|
مفهوم کلی و زمینه های مطالعاتی که می توان عناوین و مسائل مختلفی را از آن تولید کرد .
|
عنوان
|
عبارتی که مستقیماً نمایانگر مسأله و محتوای پژوهش می باشد.
|
مسأله
|
سؤال، مشکل یا شبهه ای که پژوهشگر در جهت تجزیه و تحلیل و در نهایت اثبات یا نفی آن یا تبیین کمیت و کیفیت آن تلاش می کند.
|
پژوهش
|
فرایند پردازش اطلاعات، برخوردار از انتظام، متعلق به گستره خاصی از علوم و دارای هویت جمعی است که به نوآوری می انجامد.
|
نظام توسعه فرهنگ قرآنی
|
مجموعه ای متشکل از بخش های قرآنی دستگاه ها و نهادهای دولتی، عمومی و مردمی که به عنوان یکی از زیرنظام های نظام فرهنگی کشور برای تحقق توسعه فرهنگ قرآنی فعالیت می کنند.
|
توسعه فرهنگ قرآنی
|
تعمیم و تعمیق شناخت و ایمان به قرآن و ارتباط و انس با آن و تحقق مضامین آیات قرآنی در رفتار فردی و اجتماعی اقشار مختلف جامعه. (آشنایی با منشور توسعه فرهنگ قرآنی، ۶۵)
|
فعالیت های قرآنی (امور قرآنی)
|
فعالیت هایی که به منظور شناخت و شناساندن قرآن و معارف آن و تقویت ایمان به قرآن و انس با آن و بهره گیری فرد و جامعه از قرآن انجام می شود. این فعالیت ها شامل حوزه های آموزش عمومی قرآن، آموزش عالی و تخصصی قرآنی، پژوهش های قرآنی و فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی است.
|
آموزش عمومی قرآن
|
برنامه های آموزشی مربوط به خواندن و درک مفاهیم و معارف قرآن که برای انس آحاد جامعه با قرآن و استفاده از آن ارائه می شود
|
آموزش عالی قرآنی
|
برنامه های آموزشی که به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص فعالیت های مختلف قرآنی اجرا می شود. این برنامه ها در دو قالب رشته های دانشگاهی و حوزوی و آموزش های آزاد تخصصی می باشد.
|
پژوهش های قرآنی
|
پژوهش هایی که با هدف شناخت قرآن و معارف آن و وظایف فرد و جامعه نسبت به قرآن و چگونگی تحقق توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه انجام می شود.
|
فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی
|
فعالیت هایی که با بکارگیری دانش، روش و ابزارهای مختلف هنر و ارتباطات، به منظور گسترش توجه و اشتیاق نسبت به قرآن کریم و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه انجام می شود.
|
هماهنگ سازی امور قرآنی
|
مدیریت امور قرآنی بخش های دولتی، عمومی و غیردولتی در جهت هم افزایی و ارتقای فعالیت های قرآنی در سطح ملی و بین المللی
|
فرهنگ سازی قرآنی
|
تعالی نگرش افراد جامعه نسبت به قرآن کریم در حوزه باور، علم و عمل که از طریق توسعه آموزش عمومی قرآن و توسعه فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی انجام می شود.
|
نظام سازی قرآنی
|
بازطراحی نظام های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و خرده نظام های آن مبتنی بر مفاهیم و معارف قرآنی
|