دستورالعمل اجرایی سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص نحوه خرید، واگذاری (فروش) و تحویل خودروها

تاریخ تصویب: ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۳/۰۵

شماره:200/97/31/ ص – ۱۳۹۷/۳/۵

در راستای اجرای کد فعالیت شماره ۹۶۱۰۰۷ برنامه عملیاتی کمیته تخصصی ساختار و فناوری های مدیریتی در سال جاری تحت عنوان “تدوین شیوه نامه اجرایی ضوابط، استانداردها و نحوه خرید، تعمیر و از رده خارج نمودن خودروهای سازمان” و با هدف دستیابی به کنترل های داخلی مطلوب در مورد خرید، واگذاری و فروش (رده خارج و اسقاط – قابل شماره گذاری) و بروزرسانی پایگاه جامع اطلاعات در مورد وضعیت دارائی های ثابت منقول و فراهم نمودن شرایط لازم برای ثبت حسابداری اقلام مربوط به دارائی های ثابت خریداری یا ایجاد شده از محل اعتبارات طرح‌های تملک دارائی های سرمایه ای، به پیوست دستورالعمل اجرایی نحوه خرید، واگذاری (فروش) و تحویل خودروها که در کمیته تخصصی یاد شده به تصویب نهایی رسیده است، جهت اجرا ابلاغ می گردد.

سیدکامل تقوی نژاد


دستورالعمل اجرایی نحوه خرید، واگذاری (فروش) و تحویل خودروها

فهرست

 – هدف

 – دامنه کاربرد

 – مراجع

 – تعاریف

 – مسئولیت ها

 – شرح فعالیت ها

 – ضوابط و استانداردها

 – پیوست ها

 1 – هدف

این دستورالعمل جهت دستیابی به کنترلهای داخلی مطلوب در مورد خرید، واگذاری و فروش (رده خارج و اسقاط – قابل شماره گذاری) در راستای اهداف سازمان و همچنین دستیابی به آمار و اطلاعات کافی در مورد وضعیت دارائیهای ثابت و فراهم نمودن شرایط لازم برای ثبت حسابداری اقلام مربوط به دارائیهای ثابت خریداری یا ایجاد شده از محل اعتبارات طرح تملک سرمایه ای و یا سایر منابع تدوین شده است.

 2 – دامنه کاربرد

دامنه کاربرد این دستورالعمل، امور مالیاتی شهر و استان تهران، ادارات کل امور مالیاتی استانها و واحدهای ستادی سازمان می باشد.

 3 – مراجع

 – قوانین بودجه سالانه

 – ضوابط اجرایی قانون بودجه سالانه

 – قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (1) و (2)

 – قانون محاسبات عمومی

– قانون برگزاری مناقصات مصوب 3 /11 /1383 مجمع تشخیص مصلحت نظام و آیین‌نامه اجرایی مربوطه

 – قانون ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد مصوب 19 /9 /1390 مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه های اجرایی آن

 – قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور مصوب 1 /2 /1394 مجلس شورای اسلامی

– تصویب‌نامه ها و مصوبات هیئت وزیران در خصوص نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی

– لایحه قانونی نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی و فروش اتومبیلهای زائد – مصوب 1358 شورای انقلاب اسلامی

– تصویب‌نامه های کمیسیون موضوع اصل 138 قانون اساسی

– بخشنامه ها، آیین‌نامه ها و دستورالعمل های اداره کل اموال دولتی و اوراق بهادار

 – مصوبات، ابلاغیه ها و سند راهبردی وزارت امور اقتصادی و دارایی

– برنامه راهبردی سازمان امور مالیاتی کشور

 4 – تعاریف:

کمیسیون ماده (2): کمیسیونی است که به استناد ماده 2 لایحه قانونی نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی و فروش اتومبیلهای زاید – مصوب 1358 – شورای انقلاب اسلامی تشکیل می گردد.

خودرو فرسوده: خودرویی که طبق ماده 4 تصویب‌نامه شماره ۹۲۳۰۸/ت۴۰۵۸۷ک مورخ ۱۳۸۷/۶/۷ کمیسیون موضوع اصل 138 قانون اساسی و بخشنامه شماره 170506/21206/51 مورخ 23 /10 /87 وزارت امور اقتصادی و دارایی حائز شرایط فرسودگی باشند.

اسقاط: اعمال تغییرات فیزیکی بر روی خودروی فرسوده، به صورتی که خودرو و قطعات آن غیرقابل استفاده مجدد در چرخه حمل و نقل باشد و مطابق قانون و مقررات شرایط لازم برای ابطال اسناد آن فراهم شود.

گواهی اسقاط: برگه ای نشان دهنده اسقاط خودرو در مراکز مجاز است.

خودرو قابل شماره گذاری: خودروهای شامل سن فرسودگی نبوده و بر اساس نظر کارشناس فنی دادگستری قابلیت شماره گذاری مجدد را دارد.

خودرو غیرقابل شماره گذاری: خودروهای که دارای سن فرسودگی هستند و یا خوروهای که هنوز به سن فرسودگی نرسیده اند، ولی بر اساس نظر کارشناس فنی دادگستری فرسوده میباشند.

 5 – مسئولیت ها:

 5 -1 – مسئولیت اجرا:

الف: مسئولیت کلیه کارهای مربوط به جمع آوری اطلاعات ارسالی از سوی ادارات کل، بررسی نیازهای درخواستی، تعدیل و گزارش گیری بمنظور تایید نهایی مبالغ مورد نیاز استانها بر عهده اداره کل امور پشتیبانی و دفتر نوسازی و تحول اداری می باشد.

ب: مسئولیت کلیه امور مربوط به هزینه کرد اعتبارات ابلاغی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه با ادارات کل امور مالیاتی استانها می باشد.

 5 – 2 – مسئولیت نظارت: دفتر نوسازی و تحول اداری و اداره کل امور پشتیبانی مسئول ابلاغ اعتبار و نظارت بر نحوه هزینه کرد مبالغ ابلاغی، می باشند.

 5 – 3 – مسئولیت هماهنگی: دفتر نوسازی و تحول اداری مسئول انجام هماهنگی های لازم با سازمان برنامه و بودجه و اداره کل امور پشتیبانی مسئول هماهنگی لازم با ادارات کل امور مالیاتی استانها میباشند.

 5 – 4- مسئولیت پاسخگوئی: ادارات کل امور مالیاتی استانها، اداره کل امور پشتیبانی و دفتر نوسازی و تحول اداری، هر یک با توجه به وظایف و مسئولیتهای محوله پاسخگویی خواهند داشت.

 6 – شرح فعالیتها (خرید، واگذاری خودروها (فروش بصورت قابل شماره گذاری – فروش بصورت غیرقابل شماره گذاری (رده خارج))

 6 – 1 – خرید خودرو:

 6 – 1 – 1 – ادارات کل امور مالیاتی استانها میبایستی لیست خودروهای موجود (از لحاظ مطلوب بودن، اسقاط بودن و یا فرسوده قابل استفاده بودن) به همراه نیازهای سالانه مربوط به خودرو را پس از پیش بینی از طریق فرمی که از سوی دفتر نوسازی و تحول اداری و اداره کل امور پشتیبانی در اختیار ادارات کل قرار میگیرد تکمیل و ارسال نمایند.

 6 – 1 – 2 – اداره کل امور پشتیبانی با همراهی دفتر نوسازی و تحول اداری بررسی های لازم در خصوص نیاز اعلام شده را با در نظر گرفتن اعتبارات تخصیص یافته، قوانین و مقررات موجود و با توجه به ضوابط اجرایی بودجه سنواتی و وضعیت ناوگان، تعداد نیروی انسانی، چارت سازمانی، تعداد شهرستانهای موجود و … انجام می دهد.

 6 – 1 – 3 – مدیران کل امور پشتیبانی و دفتر نوسازی و تحول اداری پس از مطالعه و بررسی گزارش تنظیمی، طی گزارش مشترکی نتیجه بررسی انجام شده را به معاون توسعه مدیریت و منابع ارائه می نمایند.

 6 – 1 – 4 – گزارش اقدامات بعمل آمده در جلسه مشترک معاون توسعه مدیریت و منابع با مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری و مدیرکل امور پشتیبانی مورد بررسی قرار می گیرد.

 6 – 1 – 5 – تایید و یا عدم تایید خرید خودرو با در نظر گرفتن وجود اعتبار از سوی معاون توسعه مدیریت و منابع مشخص که در صورت تایید، موضوع به دفتر نوسازی و تحول اداری بمنظور پیش بینی در موافقتنامه مربوطه و به اداره کل امور پشتیبانی جهت انعکاس به استانها ارجاع داده میشود.

 6 – 1 – 6 – اداره کل امور پشتیبانی اقدامات لازم در خصوص برگزاری کمیسیون ماده 2 را انجام میدهد. (تاریخ برگزاری جلسه کمیسیون ماده 2 توسط اداره کل اموال دولتی و اوراق بهادار مشخص میگردد).

 6 – 1 – 7 – دفتر نوسازی و تحول اداری نسبت به تنظیم، تکمیل و ارسال موافقتنامه مربوطه از طریق سامانه مبادله موافقتنامه به سازمان برنامه و بودجه اقدام می نماید.

 6 – 1 – 8 – از طریق کارشناسان و مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری، پیگیری ها و جلسات متعددی بمنظور تایید و مبادله نهایی موافقتنامه مزبور انجام می پذیرد.

 6 – 1 – 9 – پس از مبادله و دریافت موافقتنامه مربوطه، نسخه ای از آن از سوی دفتر نوسازی و تحول اداری به ادارات کل امور مالیاتی و ذیحسابان استانها بصورت فیزیکی و همزمان بصورت سیستم مکاتبات اداری ارسال می گردد.

 6 – 1 -10 – دفتر نوسازی و تحول اداری در طول سال و بمنظور اخذ تخصیص اعتبارات طرح‌های تملک دارایی های سرمایه ای با سازمان برنامه و بودجه مکاتبه و نسبت به برگزاری جلسات اقدام می نماید.

 6 – 1 – 11 – پس از اخذ تخصیص اعتبار طرح تملک دارایی های سرمایه ای (علی الخصوص اعتبار طرح تامین تجهیزات و ماشین آلات)، ذیحسابی و اداره کل امور مالی پیگیری های لازم را جهت دریافت اعتبارات از خزانه انجام می دهد.

 6 – 1 – 12 – اداره کل امور پشتیبانی با همکاری دفتر نوسازی و تحول اداری مدارک و مستندات لازم را به کمیسیون ماده 2 ارائه و در جلسات کمیسیون مذکور به منظور اخذ مجوز شرکت مینماید.

 6 – 1 – 13 – اداره کل امور پشتیبانی پس از اخذ مجوز خرید از کمیسیون ماده نسبت به ابلاغ مجوز و دفتر نوسازی و تحول اداری نسبت به ابلاغ اعتبار بر اساس دستورالعمل موضوع ماده 75 قانون محاسبات عمومی کشور به ادارات کل امور مالیاتی استانها اقدام می نماید.

 6 – 1 – 14 – ادارات کل امور مالیاتی استانها پس از طی مراحل اداری مربوط در استان، در اسرع وقت نسبت به خرید خودرو اقدام می نمایند. خودروهای خریداری شده صرفاً میبایستی تولید داخل بوده و دوگانه سوز باشند. موارد استثناء پس از تأیید کمیسیون ماده (2) به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

 6 – 1 – 15 – ادارات کل امور مالیاتی استانها می توانند از محل اعتبارات استانی و پس از طی مراحل قانونی راساً اقدام به خرید خودرو نمایند.

 6 – 1 – 16 – ادارات کل امور مالیاتی استانها پس از شماره گذاری خودروها میبایستی مراتب را به اطلاع اداره کل امور پشتیبانی و دفتر نوسازی و تحول اداری برسانند.

 6 – 2 – واگذاری خودرو (فروش بصورت قابل شماره گذاری – فروش بصورت غیرقابل شماره گذاری (رده خارج)):

 6 – 2 – 1 – ادارات کل امور مالیاتی استانها میبایستی لیست خودروهای موجود (از لحاظ مطلوب بودن، اسقاط بودن و یا فرسوده قابل استفاده بودن) به همراه درخواست خود در خصوص واگذاری خودرو را برای معاون توسعه مدیریت و منابع ارسال نمایند.

 6 – 2 – 2 – معاون توسعه مدیریت و منابع پس از دریافت درخواست، آن را برای بررسی به اداره کل امور پشتیبانی و دفتر نوسازی و تحول اداری ارجاع می نماید.

 6 – 2 – 3 – اداره کل امور پشتیبانی با همراهی دفتر نوسازی و تحول اداری بررسی های لازم در خصوص درخواست اعلام شده را با در نظر گرفتن وضعیت ناوگان، تعداد نیروی انسانی، چارت سازمانی ، تعداد شهرستانها و … انجام می دهند.

 6 – 2 – 4 – مدیران کل اداره کل امور پشتیبانی و دفتر نوسازی و تحول اداری پس از مطالعه و بررسی، نتیجه بررسی انجام شده را طی گزارشی به معاون توسعه مدیریت و منابع ارائه می نمایند.

 6 – 2 – 5 – گزارش اقدامات بعمل آمده در جلسه مشترک معاون توسعه مدیریت و منابع با مدیرکل دفتر نوسازی و تحول اداری و مدیرکل امور پشتیبانی مورد بررسی قرار می گیرد.

 6 – 2 – 6 – در صورت تایید و یا عدم تایید از سوی معاون توسعه مدیریت و منابع، موضوع از طریق اداره کل امور پشتیبانی به اداره کل امور مالیاتی استان انعکاس می یابد.

 6 – 2 – 7 – ادارات کل امور مالیاتی استانها میبایستی مراتب اخذ مجوز فروش خودروها را از اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان پس از انجام مراحل قانونی، پیگیری نمایند.

 6 – 2 – 8 – ادارات کل امور مالیاتی استانها جهت خودروهایی که هنوز به سن فرسودگی نرسیده اند میبایستی از طریق کارشناس رسمی دادگستری قابلیت شماره گذاری و یا عدم شماره گذاری آن را مشخص و به کمیسیون ماده 2 استان اعلام نمایند، در ارتباط با خودروهای دارای سن فرسودگی (بالای 15 سال)، نظر کارشناس رسمی دادگستری لازم نیست.

 6 – 3 – فروش خودروها بصورت فروش قابل شماره گذاری:

 6 – 3 – 1 – پس از انجام بندهای یک تا هشت قسمت واگذاری خودرو، بندهای زیر میبایستی اجرا گردد:

 6 – 3 – 2 – ادارات کل امور مالیاتی استانها پس از اخذ مجوز فروش میبایستی از طریق کارشناس رسمی دادگستری نسبت به تعیین قیمت پایه هر خودرو (پاکت در بسته) و برگزاری مزایده عمومی از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت و رعایت سایر قوانین و مقررات اقدام نمایند.

 6 – 3 – 3 – توسط کمیسیون مزایده اداره کل امور مالیاتی استان می بایست برنده مزایده مشخص گردد.

 6 – 3 – 4 – ادارات کل امور مالیاتی استان می بایست نسبت به اخذ وجه مربوطه و همچنین سایر مدارک مورد نیاز با هماهنگی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اقدام نمایند.

 6 – 3 – 5 – ادارات کل امور مالیاتی استانها پس از مشخص کردن برنده مزایده میبایستی نسبت به اعلام و ارسال مدارک آن به اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اقدام و مقدمات واگذاری و تحویل خودرو از قبیل رسید فک پلاک ابطال کارت سوخت و …. را فراهم آورند.

 6 – 3 – 6 – ادارات کل امور مالیاتی استانها پس از اخذ سند فروش صادر شده از سوی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان می توانند نسبت به تحویل خودرو اقدام نمایند.

 6 – 3 – 7 – ادارات کل امور مالیاتی میبایستی آخرین وضعیت خودروهای واگذار شده را به اداره کل امور پشتیبانی و دفتر نوسازی و تحول اداری اعلام نمایند.

 6 – 4 – فروش خودروها بصورت غیرقابل شماره گذاری (اسقاط):

 6 – 4 – 1 – پس از انجام بندهای یک تا هشت قسمت واگذاری خودرو، بندهای زیر میبایستی اجرا گردد:

 6 – 4 – 2- ادارات کل امور مالیاتی استانها میبایستی خودروهای مشمول سن فرسودگی و رده خارج را در سایت ستاد اسقاط ثبت نام نمایند.

 6 – 4 – 3 – ادارات کل امور مالیاتی استانها میبایستی نسبت به برگزاری مزایده عمومی از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت و رعایت سایر قوانین و مقررات اقدام نمایند. (صرفاً مراکز مجاز اسقاط میتوانند در این مزایده شرکت کنند)

 6 – 4 – 4 – ادارات کل امور مالیاتی استانها میبایستی خودروها را به مراکز اسقاط دارای بالاترین پیشنهاد قیمت (قیمت بر مبنای واحد یک کیلوگرم) پس از اخذ رسیدهای مربوطه تحویل نمایند.

 6 – 4 – 5 – مراکز اسقاط میبایستی خودروهای دریافتی را وزن نموده و بر اساس وزن و قیمت واحد اعلام شده، وجوه خودرو را به شماره حساب اعلامی ادارات کل (با هماهنگی ذیحساب استان) واریز نمایند.

 6 – 4 – 6 – ادارات کل امور مالیاتی استان میبایستی پیگیریهای لازم در خصوص اخذ گواهی اسقاط را بعمل آورده و مراتب را به اطلاع اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان و همچنین اداره کل امور پشتیبانی و دفتر نوسازی و تحول اداری برسانند.

 7 – ضوابط و استانداردهای تحویل خودروهای دولتی

ضوابط و استانداردهای تحویل و استفاده خودروهای دولتی میبایستی مطابق تصویب‌نامه ها و بخشنامه های هیئت محترم وزیران و اداره کل اموال دولتی و اوراق بهادار بوده و مسئولیت اجرای آن نیز بعهده مدیران کل محترم استانها میباشد.

 8 – پیوست نمونه فرم اعلام مشخصات خودروهای در اختیار