آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها (موضوع ماده (۲) قانون هوای پاک)

تاریخ تصویب: ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۸/۰۹

شماره: ۱۰۰۶۰۲/ت۵۵۰۷۲هـ – ۱۳۹۷/۷/۳۰


هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۶/۲۱ به پیشنهاد شماره ۴۳۶۹۳ـ۱ مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱ سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد ماده (۲) قانون هوای پاک ـ مصوب ۱۳۹۶ ـ آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها (موضوع ماده (۲) قانون یادشده) را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
الف ـ قانون: قانون هوای پاک ـ مصوب ۱۳۹۶
ب ـ سازمان: سازمان حفاظت محیط زیست.
پ ـ شهرهای دارای اولویت: شهرهای واجد شرایط برنامه‌ریزی ویژه جهت کاهش آلودگی هوا شامل تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، اراک و اهواز.


ماده ۲ـ  وزارت نفت موظف است بر اساس جدول زیر نسبت به تأمین و عرضه سوخت خودرو در سراسر کشور اقدام کند:

نوع سوخت
از تاریخ ابلاغ این تصویب‌­نامه
از ۱۳۹۷/۱۲/۱
از ۱۳۹۸/۷/۱
بنزین
یورو۴
(۲۸) میلیون لیتر در روز
(۴۰) میلیون لیتر در روز
(۷۰) میلیون لیتر در روز
نفت ـ گاز
یورو۴
(۲۸) میلیون لیتر در روز
(۴۰) میلیون لیتر در روز
(۵۵) میلیون لیتر در روز

تبصره ۱ـ تولید و توزیع (۷۰) میلیون لیتر بنزین یورو (۴) در روز منوط به عدم تجاوز سقف میزان مصرف بنزین کشور از (۸۵) میلیون لیتر در روز می­‌باشد.

تبصره ۲ـ از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه باید در تمام شهرهای دارای اولویت، سوخت بنزین یورو (۴) و نفت ـ گاز یورو (۴) در سقف مقرر در جدول مذکور در دسترس باشد.

تبصره ۳ـ وزارت نفت موظف است از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه، نسبت به توزیع سوخت نفت ـ گاز یورو (۴) مورد نیاز در جایگاه‌های سوخت موضوع فهرست پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است، اقدام کند.


ماده ۳ـ
[اصلاحی ۱۳۹۷/۶/۳۱]
از ابتدای سال ۱۴۰۰ کل سوخت تولیدی بنزین و نفت ـ گاز کشور براساس استاندارد ملی خواهد بود. سازمان ملی استاندارد ایران موظف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب­ نامه نسبت به تدوین استاندارد ملی سوخت گاز طبیعی و ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌­نامه نسبت به تدوین استاندارد ملی روغن موتور اقدام و مراحل اجباری شدن آن را از ابتدای سال ۱۴۰۰ از طریق شورای‌ عالی استاندارد پیگیری کند.


ماده ۴-
[اصلاحی ۱۴۰۰]
[اصلاحی ۱۴۰۲/۱۰/۲۰]
برنامه زمانی اعمال استاندارد آلایندگی خودروها، موتورسیکلت‌ها و وسایل نقلیه غیرجاده ‌ای تولید داخل و وارداتی به شرح جدول زیر تعیین می‌شود:

ردیف نوع خودرو تولید داخل یا وارداتی استاندارد آلایندگی تاریخ اجرا
۱ خودروهای غیردیزلی (بنزینی، قوای محرکه ترکیبی (هیبریدی)، گازسوز سبک و سنگین و دوگانه سوز و …) تولید داخل و وارداتی یورو (۵) در حال اجرا
یورو (۶) ۱۴۰۶/۱/۱
۲ خودروهای دیزلی تولید داخل یورو (۶)، ای­ای­وی، یورو (۵) به همراه صافی (فیلتر) جاذب ذرات (نصب صرفاً کارخانه ای) ۱۴۰۳/۱/۱
وارداتی در حال اجرا
۳ موتورسیکلت تولید داخل یورو ۴ در حال اجرا
یورو ۵ ۱۴۰۴/۱/۱
وارداتی یورو ۵ از زمان ابلاغ
۴ ماشین آلات غیرجاده ای
(صرفاً تراکتور)
تولید داخل استیج (۳) ­اِی ۱۴۰۳/۱/۱
وارداتی استیج (۳) بی ۱۴۰۳/۱/۱

تبصره ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۱۰/۲۰]
استاندارد آلایندگی یورو (۵) به همراه صافی (فیلتر) جاذب ذرات منوط به تجهیز صافی (فیلتر) به صورت کارخانه‌ای (ا ای ­ِام) و پایش عملکرد آن توسط سامانه الکترونیکی خودرو (ای­ سی­ یو) می­باشد.

تبصره ۲ـ [لغو ۱۴۰۲/۱۰/۱۷]

[کارگروهی متشکل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت و وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست، موظفند ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌­نامه، برنامه جایگزینی خودرو و موتور سیکلت فرسوده را تهیه و جهت تصویب به هیأت وزیران ارایه نماید. منابع لازم جهت اعطای تسهیلات قر­ض ­الحسنه برای متقاضیان جایگزینی موتورسیکلت­های فرسوده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأمین می­ شود.]

تبصره ۳ـ [حذف ۱۴۰۱/۹/۹]

[خودروهای وارداتی به استثنای کامیون­های وارداتی موضوع بند (ث) ماده (۳۰) قانون احکام دایمی برنامه ­های توسعه کشور ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ با استاندارد یورو (۶) یا یورو (۵) EEV، ملزم به رعایت استاندارد روز اروپا می­ باشند.]


ماده ۵ ـ سازمان موظف است ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه فرایند آزمون‌های تأیید نوع و تطابق تولید را بروزرسانی کند. تأییدیه آزمون‌های آلایندگی در صورتی معتبر است که توسط آزمایشگاه‌ها و مراکز آزمون داخلی و خارجی مورد تأیید سازمان انجام شده باشد. سازمان موظف است  فرایند صدور تأییدیه حدود مجاز آلایندگی را به صورت ماشینی (مکانیزه) و از طریق درگاه اینترنتی انجام دهد.


ماده ۶ ـ سازمان موظف است به منظور اطمینان از احراز صحت همه بخش‌های فرایند تأیید حدود مجاز آلایندگی، نسبت به نمونه ­برداری و انجام آزمون­های تطابق تولید اقدام کند. عدم احراز حدود مجاز آلایندگی، منجر به توقف تولید، توقف شماره ­گذاری و اجرای مجدد ضوابط آلایندگی می‌شود.


ماده ۷ ـ سازمان ملی استاندارد ایران موظف است ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌­نامه نسبت به تدوین و ابلاغ استاندارد مشخصات و ویژگی­های تجهیزات کاهش آلایندگی خودرویی شامل واکنش­گر سه راهه، پالایش‌گر (فیلتر)های جاذب دوده، انتخابی کاهنده اکسیدهای نیتروژن، حذف آمونیاک و اکسیداسیون دیزل و همه افزودنی‌های این تجهیزات مانند محلول رقیق آمونیاک (محلول ادبلو) و افزودنی‌های پالایش‌گر(فیلتر)های دوده اقدام و مراحل اجباری شدن آن را از طریق شورای‌ عالی استاندارد پیگیری کند.


ماده ۸ ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است میزان حقوق ورودی خودروهای پایه گازسوز، برقی و تمام هیبریدی و ­اجزا و قطعات مربوط را به صورت سالانه با حداقل تعرفه ممکن جهت تصویب به هیأت ­وزیران ارایه کند.


ماده ۹ـ وزارت نفت موظف است ضمن برنامه ­ریزی برای توسعه استفاده از خودروهای گازسوز، قیمت سوخت گاز خودروهای گازسوز را به نحوی به مراجع ذی‌ربط قیمت‌گذاری پیشنهاد کند که مزیت نسبی استفاده از سوخت گاز نسبت به سوخت مایع به میزان مؤثری حفظ شود.


ماده ۱۰ ـ  نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است تمهیدات لازم برای ثبت اطلاعات نوع خودرو، سوخت خودرو، سطح استاندارد آلایندگی در زمان ساخت، تجهیزات خاص پایش (کنترل) آلایندگی نظیر پالایش‌گر(فیلتر)های دوده و کاهنده اکسیدهای نیتروژن و نصب تجهیزات جدید پایش (کنترل) آلایندگی (رتروفیت) را براساس اعلام سازمان به نحوی اعمال کند که اطلاعات مذکور در سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) قابل دسترسی باشد.


ماده ۱۱ـ [لغو ۱۴۰۲/۱۰/۱۷]

[شماره‌گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت است. موتورسیکلت‌های برقی از شرط اسقاط معاف هستند.

تبصره ـ پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است نسبت به اعمال محدودیت‌های قانونی تردد موتورسیکلت­های بنزینی فرسوده از جمله ماده (۸) قانون و ماده (۱۸) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ـ مصوب ۱۳۸۹ ـ اقدام کند.]


ماده ۱۲ـ [لغو ۱۴۰۲/۱۰/۱۷]

[تولیدکنندگان و واردکنندگان موتورسیکلت از تاریخ ابلاغ این تصویب­ نامه موظفند ده درصد (۱۰%) سبد محصولات هر دوره سه ماهه خود را بر مبنای تعداد تولید، به موتورسیکلت برقی اختصاص دهند و در صورت عدم امکان، به ازای شماره ­گذاری هر دستگاه موتورسیکلت از میزان ده درصد (۱۰%) مذکور، سه دستگاه موتورسیکلت فرسوده از رده خارج کنند.]


ماده ۱۳ـ صدور مجوز جدید برای شرکت‌های حمل و نقل پیک موتوری منوط به برقی بودن کل ناوگان موتورسیکلت مورد استفاده آنها در شهرهای دارای اولویت است. همچنین تمدید مجوز شرکت‌های حمل و نقل پیک موتوری موجود از ابتدای سال ۱۳۹۹ مشمول حکم این ماده می‌شود.


ماده ۱۴ـ دستگاه‌های موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ـ موظفند تا پایان سال ۱۳۹۷ کلیه ناوگان موتورسیکلت ملکی شهری خود را در شهرهای دارای اولویت به موتورسیکلت برقی تبدیل کنند.
وسایل نقلیه امدادی موضوع بند (۱۰۰) ماده (۱) آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی موضوع تصویب‌نامه شماره ۲۰۸۷۳ت۲۹۱۶۹هـ مورخ ۱۳۸۴/۴/۸ و اصلاحات بعدی آن از شمول این ماده مستثنی هستند.


ماده ۱۵ـ حدود مجاز معاینه فنی کلیه وسایل نقلیه به تفکیک نوع خودرو، سوخت و تجهیزات کاهنده آلایندگی توسط سازمان و با اخذ نظر از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و کشور تعیین می‌شود.


ماده ۱۶- [اصلاحی ۱۳۹۹/۵/۵]
وزارت نفت از طریق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران موظف است با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی – مصوب ۱۳۹۸- نسبت به تکمیل طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) در کلیه مبادی مربوط، اعم از انبارهای نفت، جایگاه های عرضه سوخت بنزین و نفتکش ها با رعایت بندهای زیر اقدام کند:
1- کلیه جایگاه‌های بنزین باید نسبت به نصب تجهیزات و بهره برداری کامل از طرح کهاب بر اساس زمان‌بندی زیر اقدام کنند:

الف- جایگاه‌های تازه تأسیس در زمان بهره‌برداری از ابتدای مهر ماه سال ۱۳۹۹.

ب ـ [اصلاحی ۱۴۰۱/۱۱/۱۲]
سایر جایگاهها با اولویت جایگاههای داخل محدوده شهری کلانشهرها تا پایان سال ١۴٠٣.

تبصره ۱- جایگاه های داخل محدوده شهری (خصوصاً جایگاه های مجاور مناطق مسکونی، مراکز آموزشی، مراکز درمانی، اداری، نظامی و مانند آن) و همچنین جایگاه های دارای بالاترین میزان فروش روزانه، در اولویت اجرای طرح خواهند بود.

تبصره ۲- در صورت عدم اجرای هر یک از بندهای فوق در زمان های مقرر، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران مجاز به عدم پرداخت پنجاه درصد (۵۰%) حق کسری مجاز (چهل و پنج لیتر در ده هزار لیتر) به جایگاه داران خواهد بود.

۲- بازپرداخت سرمایه گذاری بخش خصوصی در اجرای بند (۱) این ماده، از محل حق اجرای طرح کهاب به ازای هر لیتر فروش بنزین، متناسب با میزان سرمایه گذاری و بدون احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده با توجه به نکات زیر انجام می شود:

الف- شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران مجاز است در چهارچوب مصوبات شورای پول و اعتبار نسبت به تفاهم با بانک‌های عامل جهت پرداخت تسهیلات انجام طرح کهاب اقدام کند.

ب- شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران موظف است، منابع لازم برای بازپرداخت را در چهارچوب قوانین بودجه سنواتی تا سقف چهار سال متناسب با مجموع میزان سرمایه گذاری اجرای طرح با لحاظ عدم النفع ناشی از عدم دریافت کارمزد جایگاه داران در دوران تعطیلی بابت نصب تجهیزات که براساس متوسط فروش یک سال قبل جایگاه پرداخت خواهد شد، منظور کند.

تبصره – حق اجرای طرح کهاب از محل فروش هر لیتر فرآورده بنزین براساس توافق سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت نفت به صورت خالص و بدون احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، تعیین می شود.

۳- شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران موظف است انبارهای نگهداری و توزیع فرآورده های نفتی را به تجهیزات مورد نیاز طرح کهاب از محل بودجه مصوب طرح یاد شده به شرح زیر مجهز کند:

الف- انبارهای تازه تأسیس از ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۹.

ب ـ [اصلاحی ۱۴۰۱/۱۱/۱۲]
سایر انبارها با اولویت جایگاههای داخل محدوده شهری کلانشهرها تا پایان سال ١۴٠٣.

۴- [اصلاحی ۱۴۰۱/۱۱/۱۲]
تجهیز کلیه نفتکش هایی که اقدام به حمل بنزین به جایگاه ها می‌کنند، تا پایان سال ۱۴۰۳ به تجهیزات طرح کهاب الزامی است.

۵- [اصلاحی ۱۴۰۱/۱۱/۱۲]
جابه جایی سوخت بنزین در سراسر کشور از ابتدای سال ۱۴۰۴، صرفاً توسط نفتکشهای مجهز به تجهیزات طرح کهاب انجام می‌شود.

۶- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است بر رعایت حدود مواجهه شغلی با ترکیبات آلی فرار برای شاغلان جایگاه‌های بنزین نظارت کند و در صورت بالاتر بودن مفاد پایش از حدود مجاز، وفق ضوابط و مقررات اقدام نماید.

۷- وزارت نفت موظف است با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران، پیش‌نویس استانداردهای لازم مرتبط با طرح کهاب را ظرف شش ماه تهیه و برای تصویب به عنوان استاندارد ملی به سازمان ملی استاندارد ایران ارایه کند.

۸- وزارت نفت موظف است گزارش پیشرفت طرح کهاب را در مقاطع زمانی شش ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان حفاظت محیط زیست ارایه کند.

۹- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران موظفند گزارش عملکرد خود را در مقاطع زمانی شش ماهه به سازمان حفاظت محیط زیست ارایه کنند.


ماده ۱۷ـ کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری در تهران از ابتدای سال ۱۳۹۸ و در دیگر شهرهای دارای اولویت از ابتدای سال ۱۳۹۹، در صورت نیاز به استفاده از وسایل نقلیه نیمه­ سنگین و سنگین اعم از خرید موردی یا خرید در قالب قرارداد پیمانکاری ملزم به استفاده از وسایل نقلیه دیزلی با عمر کمتر از پنج سال، دیزلی دارای پالایشگر(فیلتر) دوده استاندارد، گازسوز یا برقی هستند.


ماده ۱۸ـ سازمان ملی استاندارد ایران موظف است ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب­ نامه نسبت به تدوین استاندارد ملی راهبری و نگهداری ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا شامل همه آلاینده‌های معیار، آزمایشگاه مرجع برای صحت­ سنجی (کالیبراسیون) گازهای مرجع و تجهیزات مربوط اقدام و مراحل اجباری شدن آن را از طریق شورای‌ عالی استاندارد پیگیری کند.


ماده ۱۹ـ سازمان ملی استاندارد ایران موظف است با همکاری سازمان و سازمان هواشناسی کشور ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌­نامه نسبت به تهیه فهرست تجهیزات مورد تأیید برای پایش آلودگی هوا و اطلاع­ رسانی آن در درگاه اینترنتی سازمان ملی استاندارد ایران اقدام و فهرست مذکور را به صورت سالانه بروزرسانی کند. تأمین هرگونه تجهیزات پایش آلایندگی هوا خارج از فهرست مذکور توسط دستگاه‌هایی که به نحوی از بودجه عمومی یا کمک‌های دولتی استفاده می‌کنند، ممنوع است.


ماده ۲۰ـ به منظور هم‌افزایی در بهره‌برداری از دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، کلیه دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌های دارای دستگاه‌های مذکور موظفند ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌­نامه امکان دسترسی برخط اطلاعات و خروجی­های دستگاه‌های مذکور را به صورت تعاملات الکترونیکی (وب سرویس) و از طریق شبکه ملی پایش آلودگی هوا فراهم کنند. سازمان موظف است ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌­نامه شبکه ملی پایش موضوع این ماده را در آن سازمان ایجاد کند.
کارگروهی با مسئولیت سازمان و عضویت وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی (سازمان هواشناسی کشور) و کشور و مسئولیت هماهنگی‌های اجرایی لازم به منظور استفاده بهینه از امکانات موجود در کشور در خصوص موضوع این ماده را برعهده دارد.


ماده ۲۱ـ سازمان موظف است اقدامات لازم برای برخط کردن داده‌های آلودگی هوای کل کشور و اطلاع­رسانی عمومی از جمله از طریق درگاه اینترنتی را ظرف یک سال انجام دهد.


ماده ۲۲ـ وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی موظف است برآورد سالانه تخمین هزینه‌های مستقیم آلودگی هوا در خصوص بیماری‌ها و مرگ و میرهای منتسب به آلودگی هوا را به تفکیک آلاینده‌های معیار و شهرهای دارای اولویت کشور منتشر کند.


ماده ٢٣ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۳/۲۸]

١ـ شرکتهای پالایش نفت مکلفند با اجرای طرح‌های ارتقاء کیفیت نفت کوره، از سال ١۴٠۶ نسبت به تولید نفت کوره مطابق استاندارد ملی اقدام نمایند.

٢ـ وزارت نیرو مکلف است با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت نفت، با استفاده از ظرفیت ماده (١٢) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور ـ مصوب ١٣٩۴ـ ، با تصویب شورای اقتصاد از طریق افزایش ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر، از سال ١۴٠٣ سالانه مصرف نفت کوره را در نیروگاههای کشور نسبت به عملکرد سال ١۴٠١ به میزان ده درصد (١٠%) کاهش دهد.

٣ـ وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلفند حسب مورد برنامه زمان بندی اجرای طرح‌های ارتقاء کیفیت نفت کوره پالایشگاهها مطابق استاندارد ملی و افزایش ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر را حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه به تأیید سازمان حفاظت محیط زیست برسانند.


ماده ۲۴ـ  سازمان موظف است نسبت به تولید سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا در شهرهای دارای اولویت، اقدام و نتیجه را تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۸ به صورت سامانه پویا با قابلیت بروزرسانی ارایه کند.

تبصره ـ سازمان هواشناسی کشور موظف است الگو (مدل)‌های پیش‌بینی آلودگی هوا مبتنی بر استفاده از اطلاعات سامانه سیاهه انتشار موضوع این ماده و اطلاعات ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا را به نحوی تهیه کند که تا شش ماه پس از دریافت سیاهه انتشار امکان ارایه اطلاعات پیش‌بینی آلودگی هوا از طریق الگو (مدل)‌های مذکور به مراجع ذی‌ربط و هشدار و آگاهی‌بخشی عمومی در این خصوص فراهم شود.


ماده ۲۵ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند تا پایان سال تحصیلی ۱۳۹۸ ـ ۱۳۹۷ حسب مورد و با همکاری سازمان نسبت به ایجاد و ساماندهی رشته­‌ها و گرایش­های مرتبط با آلودگی هوا با هدف تربیت متخصص مورد نیاز در پایش آلودگی هوا و امور مرتبط اقدام کنند.


ماده ۲۶ـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌­نامه با همکاری سازمان و سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعمل اجرایی بهره‌­گیری کامل از خدمات آزمایشگاه‌­های تخصصی عضو شبکه آزمایشگاه­‌های علمی ایران (شاعا) را برای پایش و ارزیابی کیفیت هوا و منابع انتشار آلودگی هوا به نحوی تدوین کند که نیاز به آزمایشگاه‌­های خارج از کشور در این خصوص برطرف شود.


ماده ۲۷ـ مسئولیت نظارت بر اجرای این آیین­‌نامه برعهده سازمان بوده و سازمان موظف است گزارش نحوه اجرا و عملکرد این آیین­‌نامه را در مقاطع زمانی شش ماهه به دفتر هیأت دولت ارایه کند.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری



فهرست جایگاه‌های محورهای مواصلاتی اصلی کشور با توزیع سوخت نفت ـ گاز یورو۴
(حداکثر محتوی گوگرد ۵۰ قسمت در میلیون)