اصلاح آیین‌نامه استخدامی دهیاری‌های کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۷/۰۱

شماره: 78335/ت55343هـ – ۱۳۹۸/۶/۲۶

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۶/۲۰ به پیشنهاد شماره 14170 مورخ 4 /2 /1397 وزارت کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین‌نامه استخدامی دهیاری‌های کشور موضوع تصویب‌نامه شماره 3699 /ت26923هـ مورخ ۱۳۸۳/۴/۱۳ به شرح زیر اصلاح می شود:

1- ماده (1) به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 1- بکارگیری افراد در دهیاری ها بر اساس ساختار سازمانی مصوب و در چهارچوب قانون کار انجام خواهد شد.
تبصره 1- مدت قرارداد کار موضوع این ماده یکساله بوده و تمدید آن در صورت رضایت از عملکرد، بلامانع خواهد بود.
تبصره 2 – نمونه قرارداد کار موضوع این ماده توسط وزارت کشور با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه و ظرف سه ماه از ابلاغ این آیین‌نامه توسط وزیر کشور ابلاغ می شود.
تبصره 3- بکارگیری افرادی که داوطلب خدمت در دهیاری ها می باشند به استثنای دهیار بر اساس مجوزهای صادره، تشکیلات مصوب و رعایت مراتب شایستگی و برابری فرصت ها از طریق آزمون انجام می شود. چگونگی اجرای آزمون در دهیاری ها به موجب دستورالعملی است که ظرف سه ماه از ابلاغ این آیین‌نامه، توسط وزارت کشور تهیه و ابلاغ می شود.


2- ماده (2) به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 2- ساختار سازمانی دهیاری ها متناسب با درجه هر دهیاری از سوی وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور) تهیه و ابلاغ می شود.


3- ماده (3) حذف می شود.


4- ماده (7) به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 7- مأموریت کارکنان رسمی یا پیمانی دستگاه های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری به دهیاری در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط امکان پذیر می باشد.
تبصره 1- برقراری حقوق و مزایای کارکنان سایر دستگاه های اجرایی که بدون حفظ پست سازمانی به دهیاری مأمور می شوند، بر اساس ضوابط و مقررات مورد عمل در دهیاری ها خواهد بود.
تبصره 2- انتقال و مأموریت کارکنان دهیاری ها به دستگاه های اجرایی ممنوع است.


5- ماده (10) به شرح زیر اصلاح می‌ شود:
ماده 10– به تخلفات دهیاران بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات اداری و به تخلفات کارکنان دهیاری بر اساس قانون کار رسیدگی می‎ شود.


6- ماده (11) به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 11- حقوق و مزایای دهیار بر اساس مقررات قانون کار و در چهارچوب اعتبارات مصوب شورای اسلامی روستا تعیین و پرداخت خواهد شد.


7- در ماده (12) عبارت «با اطلاع بخشدار» به عبارت «با تأیید بخشدار» اصلاح می شود.


8- متن زیر به عنوان ماده (14) الحاق می شود:
ماده 14- در صورت استخدام کارکنان دهیاری در سایر دستگاه های اجرایی، سابقه خدمت مرتبط آنها به عنوان سنوات خدمت قابل قبول محاسبه می شود.


9- شماره های مواد آیین‌نامه با توجه به اصلاحات فوق به ترتیب اصلاح می شود.

معاون اول رئیس جمهور- اسحاق جهانگیری