آیین‌نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت

تاریخ تصویب: ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۲۸

شماره: 136159/ت55289هـ – ۱۳۹۹/۱۱/۲۵

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۱۱/۱۵ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت حقوقی رییس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه نحوه فعالیت دستگاه های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1 – در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، ایجاد شفافیت مالی، مبارزه با فساد، برقراری محیط رقابت‌پذیر سالم و عدالت اقتصادی و به منظور اجرای ماده (50) قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور – مصوب 1395-، ماده (9) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1395 -، تبصره (5) ماده (169) اصلاحی قانون مالیات های مستقیم – مصوب 1394- و با رعایت آیین‌نامه فعالیت سامانه تدارکات الکتریکی دولت موضوع تصویب‌نامه شماره 165389 /ت46849ک مورخ 21 /8 /1390، دستگاه های مشمول قانون برگزاری مناقصات – مصوب 1383 – و دیگر معامله کنندگان بخش عمومی از جمله دستگاه هایی که شمول قانون بر آنان مستلزم ذکر یا تصریح نام است و دانشگاه ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فرهنگستان ها و پارک های علم و فناوری و دستگاه های الحاقی موضوع بند (ب) ماده (3) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایران – مصوب 1398- باید بر اساس برنامه زمان بندی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت به نشانی (www.setadiran.ir) که در این تصویب‌نامه به اختصار “ستاد” نامیده می شود ثبت نام کنند و با امضای الکترونیکی معتبر و رعایت قوانین و مقررات مربوط، تمام مراحل معاملات متوسط و بزرگ خود به جز معاملات محرمانه، مانند درخواست، استعلام، فراخوان، توزیع و دریافت اسناد، گشایش الکترونیکی پاکت ها یا پیشنهادها، انعقاد قرارداد و داد و ستد وجوه و تضمینات و نیز هر گونه الحاق، اصلاح، فسخ، ابطال و خاتمه قرارداد را از طریق ستاد و به طور الکترونیکی انجام دهند.


ماده 2 – در اجرای مواد (6) و (7) قانون تجارت الکترونیکی – مصوب 1382-، اسناد و مدارک الکترونیکی معامله انجام شده معتبر، مکفی و مورد پذیرش خواهد بود.


ماده 3 – وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) موظف است ترتیبی اتخاذ نماید که سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات کشور در راستای وظایف قانونی و نظارتی خود در فرآیند برگزاری الکترونیکی مناقصات و مزایده ها امکان دسترسی های لازم به ستاد را داشته باشند و گزارش های لازم را اخذ نمایند.


ماده ۴- [اصلاحی ۱۳۹۹/۱۱/۲۹]
وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) و سازمان برنامه و بودجه کشور موظفند ظرف یک سال پس از ابلاغ این تصویب‌ نامه همکاری لازم در جهت تبادل اطلاعات مورد نیاز پایگاه ها و سامانه های اطلاعاتی یکدیگر را به صورت الکترونیکی (وب سرویس) به عمل آورند به نحوی که از تعدد و تکرار ورود اطلاعات جلوگیری شود.

دستورالعمل اجرایی این ماده، ظرف سه ماه بعد از ابلاغ این تصویب‌نامه به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) به تصویب کارگروه موضوع ماده (10) این تصویب‌نامه می رسد.


ماده 5 – وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) مکلف است ستاد را به گونه ای ارایه نماید که تمام اشخاص اعم از مناقصه گذار و مناقصه گر فاقد شرایط شرکت در معامله را به صورت الکترونیکی واپایش (کنترل) نماید.

تبصره – قوه قضاییه (مرکز آمار و فناوری اطلاعات) در چهارچوب مصوبات کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی موضوع ماده (6) آیین‌نامه اجرایی احصای کلیه استعلامات و ایجاد نظام استانداردسازی تبادل اطلاعات بین دستگاهی موضوع تبصره (1) بند (ث) ماده (67) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب شورای عالی فضای مجازی و کلیه مراجع اداری و یا سایر دارندگان اطلاعات اشخاص فاقد شرایط شرکت در معامله مکلفند در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط تا دو ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه، زیرساخت لازم و قابلیت دسترسی به اطلاعات مورد نیاز ستاد را از طریق تعاملات الکترونیکی (وب سرویس)، در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) قرار دهند.


ماده 6 – وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) مکلف است متناسب با اصلاحات قانونی و برنامه فراگیر کردن ستاد، نیازهای فنی و امنیتی را در راستای توسعه ستاد تأمین نماید.


ماده ۷- [اصلاحی ۱۴۰۰/۵/۳]
کلیه سازمان ها و نهادهای متولی اطلاعات پایه یا ارایه‏ دهنده مجوزها از جمله سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان ثبت احوال کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران) و مرکز امور اصناف و بازرگانان موظفند ظرف دو ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه زیرساخت لازم و قابلیت دسترسی به اطلاعات مورد نیاز ستاد از جمله استعلام مودیان مالیاتی، استعلام وکالتنامه ها، استعلام مدیرعامل و صاحبان امضای مجاز مؤسسات و شرکت های ثبت‏ شده (اشخاص حقوقی)، استعلام سمت سازمانی را از طریق تعاملات الکترونیکی (وب سرویس)، در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) قرار داده و تغییر اطلاعات استعلامی قبل از تاریخ اعتبار آنها را به صورت برخط و به ‏لحظه به مرکز مذکور اطلاع دهند.


ماده 8 – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (در خصوص ضمانتنامه بانکی و غیربانکی و سفته)، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (در خصوص وثیقه ملکی) و سازمان بورس و اوراق بهادار (در خصوص اوراق مشارکت) مکلفند ظرف سه ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه، امکان استعلام سامانه ‌ای (سیستمی) اصالت ضمانتنامه‏ های مذکور در ماده (4) آیین‏ نامه تضمین معاملات دولتی را فراهم نموده و در اختیار مرکز توسعه تجارت الکترونیکی قرار دهند.


ماده 9 – وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، زمینه لازم را به منظور فراگیری، فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و توسعه کاربردی و ایجاد انگیزه جهت عضویت تأمین کنندگان کالا و خدمات در ستاد فراهم نماید.


ماده 10- [اصلاحی ۱۴۰۰/۵/۳]
اشکالات فنی و فرآیندی ستاد اعلام شده از سوی استفاده کنندگان از ستاد و دستگاه های نظارتی در کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (دبیر کارگروه))، اطلاعات، نفت، سازمان های اداری و استخدامی کشور، برنامه و بودجه کشور، فناوری اطلاعات ایران و بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران) بررسی و در خصوص راهکار رفع اشکالات با رعایت قوانین و مقررات مربوط با اکثریت آرای اعضا تصمیم گیری می شود. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ظرف یک ماه اشکالات ستاد را بر اساس تصمیم کارگروه اصلاح می نماید.

تبصره 1 – کارگروه یاد شده مکلف است ابهام ها و اختلافات حقوقی راجع به ستاد و دستگاه های مشمول آن را برابر ماده (9) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ماده (50) قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور به معاونت حقوقی رییس جمهور اعلام نماید.
معاونت مذکور مکلف است ظرف دو هفته از وصول استعلام، به آن پاسخ دهد و یا در صورت لزوم با هماهنگی کارگروه، پیشنهاد لازم را به هیئت وزیران ارایه نماید. در مواردی که در قوانین و مصوبات برای آن مرجعی تعیین نشده باشد، پاسخ معاونت ملاک عمل کارگروه خواهد بود.

تبصره 2 – دبیرخانه کارگروه می تواند حسب موضوعات مطروح در جلسات کارگروه از سایر دستگاه های اجرایی جهت شرکت در جلسه (بدون حق رأی) دعوت نماید.

تبصره 3 – محل دبیرخانه کارگروه توسط کارگروه تعیین خواهد شد.


ماده ۱۱- [اصلاحی ۱۴۰۰/۲/۵]
برای معاملات محرمانه که از منابع داخلی و خارجی تأمین اعتبار می شوند، الزامی به رعایت این تصویب‌نامه نمی باشد.


ماده ۱۲- [اصلاحی ۱۳۹۹/۱۱/۲۹]
اجرای تمامی مراحل انواع معاملات مشمول از جمله پرداخت و دریافت وجوه ناشی از آن توسط دستگاه های مشمول، مستلزم اخذ و صدور “شناسه معاملاتی ستاد (شمس)” حاصل از عملیات ستاد است. دستورالعمل استفاده از شناسه مذکور و واپایش سامانه ‌ای (کنترل سیستمی) آن در مراحل تخصیص، پرداخت و تسویه وجوه و اوراق مالی معاملات به ‏منظور جلوگیری از انجام معاملات خارج از ستاد، ظرف سه ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) به تصویب کارگروه موضوع ماده (10) این تصویب‌نامه می رسد.


ماده ۱۳- در اجرای ماده (50) قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور و با توجه به بارگذاری پاکت های (ب) و (ج) و “اسناد ارزیابی کیفی” با امضای الکترونیکی معتبر در “ستاد”، دستگاه های مشمول ستاد مکلفند با انجام معاملات در بستر ستاد از انجام مراحل معامله ذیل قوانین، دستورالعمل‏ ها و آیین‌نامه مرتبط به صورت کاغذی اجتناب نمایند.

تبصره ۱-
[اصلاحی ۱۳۹۹/۱۱/۲۹]
[اصلاحی ۱۴۰۰/۲/۵]
سایر اسناد مربوط به انجام مراحل معاملات مطابق برنامه زمان بندی (۵)ساله به استثنای الزام چاپ آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار با اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) و تأیید کارگروه موضوع ماده (10) این تصویب‌نامه، مشمول حکم این بند می ‏باشند.

تبصره ۲- به منظور انجام الکترونیکی معاملات، اسناد و مدارک الکترونیکی ستاد با رعایت مواد (6)، (7)، (8) و (12) قانون تجارت الکترونیکی و بند (ج) ماده (67) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران معتبر، مکفی و مورد پذیرش کلیه کاربران از جمله دستگاه های اجرایی و مراجع نظارتی همچون دیوان محاسبات کشور خواهد بود به نحوی که از ارایه و یا دریافت مجدد اسناد به صورت کاغذی خودداری گردد.


ماده ۱۴- [اصلاحی ۱۳۹۹/۱۱/۲۹]
سازمان امور مالیاتی کشور امکان استعلام سامانه‌ ای (سیستمی) مجموع خرید و مجموع فروش (بر اساس داده های سامانه های سازمان امور مالیاتی کشور) را به ازای هر یک از مشمولان ستاد برای وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) ظرف یک ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه فراهم می نماید. همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) مجاز است از اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعاتی هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان مالیاتی موضوع ماده (169) مکرر اصلاحی قانون مالیات های مستقیم – مصوب 1394 – و سایر سامانه های سازمان مذکور با رعایت طبقه بندی مربوط استفاده نماید.


ماده ۱۵- [اصلاحی ۱۳۹۹/۱۱/۲۹]
مواعد زمانی مربوط به شروع و اتمام مهلت دریافت و تحویل اسناد نباید در ایام تعطیلات رسمی تعیین شود و چنانچه ایام تعطیل و یا حوادث پیش بینی نشده ای در امکان ارایه خدمات ستاد در مواعد تشکیل معامله رخ دهد، مهلت های مقرر در برنامه زمانی مربوط به همان میزان افزوده می شود. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مکلف است مصادیق حوادث پیش بینی نشده را به تصویب کارگروه موضوع ماده (10) این تصویب‌نامه رسانده و در صورت لزوم به روزرسانی نماید.


ماده ۱۶- [اصلاحی ۱۳۹۹/۱۱/۲۹]
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی موظف است در خصوص برگزاری معاملات نیازمند به رمزنگاری در بستر ستاد، ظرف سه ماه پاکت های الکترونیکی معامله را توسط کلید عمومی گواهی امضای دیجیتال خزانه‌داری کل کشور نیز رمزنگاری نماید تا در صورت مفقودی توکن (رمز) کاربران دستگاه اجرایی (مقام مسئول، مقام تشخیص، ذی‌ حساب و سایر اشخاص حسب مورد) امکان بازیابی و ادامه فرآیند در بستر ستاد میسر باشد و نیازی به لغو یا برگزاری مجدد فرآیند معامله نباشد. دستورالعمل استفاده از امضای خزانه ‏داری کل کشور به‏ جای امضای مجاز دستگاه اجرایی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) تدوین و ظرف شش ماه از ابلاغ این تصویب‌نامه ابلاغ خواهد شد.


ماده ۱۷- [اصلاحی ۱۳۹۹/۱۱/۲۹]
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی موظف است به منظور تسهیل نظارت و انجام امور نظارتی، حسب نیاز اعلام شده، دسترسی لازم به پایگاه داده را بعد از تصویب کارگروه موضوع بند (10) این تصویب‌نامه فراهم نماید.


ماده ۱۸- [اصلاحی ۱۳۹۹/۱۱/۲۹]
دستگاه های مشمول مکلفند اطلاعات قراردادهای مناقصات بین الملل که اعتبارات آنها از منابع مالی بین المللی تأمین می گردد، ظرف یک ماه بعد از انجام در ستاد ثبت نمایند.


ماده ۱۹- [اصلاحی ۱۳۹۹/۱۱/۲۹]
شورای رقابت مکلف است بر اساس مواد (44) و (60) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی – مصوب 1387 – نسبت به شناسایی تبانی در معاملات اقدام نماید. ستاد مکلف به ارسال کلیه اطلاعات به شورای رقابت می باشد.


ماده ۲۰- [اصلاحی ۱۳۹۹/۱۱/۲۹]
مسئولیت حسن اجرای این تصویب‌نامه با بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذی‌ربط می باشد.


ماده ۲۱- [اصلاحی ۱۳۹۹/۱۱/۲۹]
تصویب‌نامه شماره 16145/ت53525هـ مورخ۱۳۹۶/۲/۱۶ و اصلاحات بعدی آن لغو می شود.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری