تصویب‌نامه در خصوص حق السهم دولت از درآمد خدمات بخش شبکه ارتباطی سیار، ثابت و ارتباطات ماهواره‌ای

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۴/۰۷

شماره: 52347/ت59808هـ – ۱۴۰۱/۴/۱

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۲/۷ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد ماده واحده قانون اجازه تعیین و وصول حق الامتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات – مصوب 1392- و در اجرای مصوبه شماره (1) جلسه شماره (332) مورخ 28 /1 /1401 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و اصلاحات بعدی آن تصویب کرد:

1- [اصلاحی ۱۴۰۲/۱/۳۰]
در صورتی که در خدمات موضوع پروانه متقاضی و / یا پروانه(های) اعاده شده، خدمات بخش شبکه ارتباطی سیار وجود نداشته باشد، حق السهم دولت از درآمد خدمات بخش شبکه ارتباطی سیار بیست و هشت و یک دهم درصد (۲۸/۱%) درآمد تعیین می شود.

2- در صورتی که در خدمات موضوع پروانه متقاضی و /یا پروانه (های) اعاده شده ، خدمات بخش شبکه ارتباطی ثابت وجود نداشته باشد، حق السهم دولت از درآمد خدمات بخش شبکه ارتباطی ثابت و ارتباطات ماهواره ای سه درصد (3%) تعیین می شود.

3- [اصلاحی ۱۴۰۲/۱/۳۰]
در هر سال مالی، با تأیید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که در این تصویب‌نامه به اختصار “سازمان” نامیده می شود، حسب نصاب های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، به ازای خانوارهای تحت پوشش شبکه تار (فیبر) نوری و مشترکین متصل شده دارای خدمت اف تی تی پی فعال تا سقف هشت واحد درصد از مبلغ حق السهم دولت از درآمد خدمات شبکه ارتباطی سیار و رادیو طیف مشترک عمومی (رادیو ترانک) و سه واحد درصد از مبلغ حق السهم دولت از درآمد خدمات شبکه ارتباطی ثابت و خدمات دسترسی ماهواره ای، از مبلغ حق السهم دولت از درآمد دارنده پروانه کسر می شود.

4- دارنده پروانه موظف است کلیه درآمدهای خدمات شبکه ارتباطی سیار، رادیو طیف مشترک عمومی (رادیو ترانک) و شبکه ارتباطی ثابت و دسترسی ماهواره ای پروانه خود را به تفکیک در صورت های مالی حسابرسی شده خود اعلام کند. در غیر این صورت سازمان خدمتی را که حق السهم دولت در آن بالاتر است، مبنای محاسبه قرار خواهد داد.

5- در صورتی‏ که دارنده پروانه در هر سال مالی، درآمدهای مالی عمده فروشی و خرده فروشی و خدمات فراگردی (رومینگ) ملی را در چهارچوب ابلاغی سازمان به تفکیک در صورت های مالی حسابرسی شده ارایه کند، درآمدهای ناشی از عمده فروشی و خدمات فراگردی (رومینگ) ملی به سایر دارندگان پروانه های ارتباطی و فناوری اطلاعات در چهارچوب مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مشمول حق السهم دولت نخواهد بود.

6- در صورت عدم انجام تعهدات از سوی دارنده پروانه، سازمان می تواند دارنده پروانه را مطابق با جدول زیر تا سقف مبالغ تعیین شده جریمه کند:

[اصلاحی ۱۴۰۱/۶/۲]

ردیف
عنوان تخلف
جریمه
1
عدم انجام تعهدات اجرا و توسعه و/ یا نقض تعهدات کیفیت خدمات مندرج در موافقت   نامه و الحاقیه ها و/ یا مقررات رادیویی
1- صدور اخطار اول برای رفع و/یا جبران تخلف و/یا ارایه توضیحات توسط دارنده   پروانه ظرف مهلت تعیین شده از سوی سازمان؛
2- در صورت عدم رفع و/یا جبران تخلف و/یا عدم پذیرش توضیحات توسط سازمان، صدور اخطار دوم برای رفع و/یا جبران تخلف ظرف مهلت تعیین شده از سوی سازمان و اعمال جریمه تا میزان دو و نیم درصد (5/ 2 %) درآمد بر اساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده به تشخیص سازمان.
3- در صورت عدم رفع و/یا جبران تخلف، اعمال جریمه تا میزان پنج درصد (5%) درآمد   بر اساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده و/یا تعلیق و/یا کاهش مدت اعتبار و/یا لغو پروانه به تشخیص سازمان.
2
نقض تعهدات نظارت موافقت نامه و الحاقیه ها
1- صدور اخطار اول برای رفع و/یا جبران تخلف و/یا ارایه توضیحات توسط دارنده   پروانه ظرف مهلت تعیین شده از سوی سازمان.
2- در صورت عدم رفع و/یا جبران تخلف و/یا عدم پذیرش توضیحات توسط سازمان، صدور اخطار دوم برای رفع و/یا جبران تخلف ظرف مهلت تعیین شده از سوی سازمان و اعمال جریمه تا میزان دو و نیم درصد (5/ 2 %) درآمد بر اساس آخرین صورت های مالی حسابرسی شده به تشخیص سازمان.
3- در صورت عدم رفع و/یا جبران تخلف، اعمال جریمه تا میزان پنج درصد (5%) درآمد بر اساس آخرین صورت های مالی حسابرسی شده و/یا تعلیق و/یا کاهش مدت اعتبار و/یا لغو پروانه به تشخیص سازمان.
3
نقض تعهدات سهام داری
اعمال جریمه تا میزان پنج درصد (5%) درآمد بر اساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده و/یا کاهش مدت اعتبار و/یا لغو پروانه به تشخیص سازمان.
4
ارایه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات خارج از موضوع پروانه
1- صدور اخطار با تعیین مهلت رفع تخلف به تشخیص سازمان برای توقف ارایه خدمات   خارج از موضوع پروانه.
2- در صورت عدم رفع تخلف، اعمال جریمه تا میزان پنج درصد (5%) درآمد بر اساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده و/یا تعلیق و/یا کاهش مدت اعتبار و/یا لغو پروانه به تشخیص سازمان.
5
دسترسی غیرمجاز یا افشای غیرمجاز اطلاعات و داده های مشترکین
1- صدور اخطار با تعیین مهلت رفع تخلف به تشخیص سازمان برای ارایه توضیحات؛
2- درصورت عدم پذیرش توضیحات توسط سازمان، اعمال جریمه به میزان دو و نیم درصد (5/ 2 %) درآمد بر اساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده به تشخیص سازمان.
3- در صورت تکرار تخلف، تعلیق پروانه به مدت شش ماه و اعمال جریمه تا میزان پنج درصد (5%) درآمد بر اساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده به تشخیص سازمان.
4- درصورت تکرار برای بار دوم، کاهش پنجاه درصد (50%) مدت اعتبار باقی مانده پروانه یا لغو پروانه به تشخیص سازمان.
6
عدم ارایه اطلاعات مورد درخواست سازمان و یا ارایه اطلاعات خلاف واقع
1- صدور اخطار اول برای رفع و/یا جبران تخلف و/یا ارایه توضیحات توسط دارنده پروانه ظرف مهلت تعیین شده از سوی سازمان.
2- در صورت عدم رفع و/یا جبران تخلف و/یا عدم پذیرش توضیحات توسط سازمان، صدور اخطار دوم برای رفع و/یا جبران تخلف ظرف مهلت تعیین شده از سوی سازمان و اعمال جریمه تا میزان دو و نیم درصد (5/ 2 %) درآمد بر اساس آخرین صورت مالی حسابرسی   شده به تشخیص سازمان.
3- در صورت عدم رفع و/یا جبران تخلف، اعمال جریمه تا میزان پنج درصد (5%) درآمد براساس آخرین صورت های مالی حسابرسی شده و/یا تعلیق و/یا کاهش مدت اعتبار و/یا   لغو پروانه به تشخیص سازمان.
7
عدم عقد قرارداد و همکاری با دارندگان پروانه و موافقت اصولی اپراتور مجازی تلفن   همراه
اعمال جریمه تا میزان پنج درصد (5%) درآمد بر اساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده و/یا کاهش مدت اعتبار و/یا لغو پروانه به تشخیص سازمان
8
عدم ایفای سایر تعهدات و تکالیف و یا نقض مقررات و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات   ارتباطات
1- صدور اخطار اول برای رفع و/یا جبران تخلف و/یا ارایه توضیحات توسط دارنده پروانه ظرف مهلت تعیین شده از سوی سازمان.
2- در صورت عدم رفع و/یا جبران تخلف و/یا عدم پذیرش توضیحات توسط سازمان، صدور اخطار دوم برای رفع و/یا جبران تخلف ظرف مهلت تعیین شده از سوی سازمان و اعمال جریمه تا میزان دو و نیم درصد (5/ 2 %) درآمد بر اساس آخرین صورت های مالی  حسابرسی شده به تشخیص سازمان.
3- در صورت عدم رفع و/یا جبران تخلف، اعمال جریمه تا پنج درصد (5%) درآمد بر اساس آخرین صورت های مالی حسابرسی شده و/یا تعلیق و/یا کاهش مدت اعتبار و/یا لغو   پروانه به تشخیص سازمان.
9
عدم رعایت تعرفه های مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و مقررات تعرفه‌ای
1- صدور اخطار برای رفع تخلف ظرف (48) ساعت و اقدام برای استرداد مبالغ اضافی دریافتی به مشترکین.
2- در صورت عدم رفع تخلف، اعمال جریمه تا یک دهم درصد (1/ 0 %) از درآمد براساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده، به ازای هر روز تأخیر در رفع هر تخلف تا زمان رفع کامل   تخلف به تشخیص سازمان.
3- در صورت تکرار تخلف، تعلیق و/یا کاهش مدت اعتبار یا لغو پروانه به تشخیص سازمان.
10
توقف در ارایه خدمات بدون موافقت سازمان
1- صدور اخطار با تعیین مهلت رفع و/یا جبران تخلف از تاریخ ابلاغ به تشخیص سازمان.
2- درصورت عدم رفع تخلف در مهلت اعطا شده، صدور اخطار دوم و یک ماه کاهش مدت اعتبار پروانه به ازای هر روز تأخیر در رفع هر تخلف از تاریخ اخطار دوم به تشخیص سازمان و/یا اعمال جریمه تا سقف نیم درصد (5/ 0 %) درآمد بر اساس آخرین صورت های مالی حسابرسی شده به ازای هر تخلف در هر روز به تشخیص سازمان.
3- در صورت عدم رفع تخلف ظرف یک­ماه از صدور اخطار دوم، صدور اخطار سوم و تعلیق پروانه به مدت دو ماه.
4- لغو پروانه در صورت عدم رفع تخلف پس از گذشت دو ماه از اخطار سوم به تشخیص   سازمان.
11
نقض یا عدم ایفای تعهدات مالی در موعدهای تعیین شده
براساس تصویب­نامه شماره 154/ت51753هـ مورخ 5/ 1/ 1394 هیئت وزیران و اصلاحات بعدی آن.
12
تخطی از مفاد پیوست امنیتی
1- صدور اخطار اول و ابلاغ توقف ارایه خدمات موضوع تخلف و تعیین مهلت برای رفع تخلف اعلام شده به تشخیص وزارت اطلاعات.
2- در صورت عدم رفع تخلف، صدور اخطار دوم و اعمال جریمه به مبلغ بیست و پنج صدم درصد (25%) درآمد بر اساس آخرین صورت های مالی حسابرسی شده به ازای هر تخلف در هر روز تا زمان رفع کامل تخلف و تعلیق و/یا کاهش مدت اعتبار یا لغو پروانه در صورت عدم رفع تخلف پس از گذشت بیست روز از اخطار دوم به تشخیص سازمان/وزارت اطلاعات.
3- تعلیق و/یا کاهش مدت اعتبار یا لغو پروانه در صورت تکرار تخلف به تشخیص   سازمان/وزارت اطلاعات.
13
نقض تعهدات خدمات عمومی اجباری (USO)
جریمه تا سقف دو برابر مبلغ هزینه تعهد شده از سوی دارنده پروانه در چهارچوب   مقررات ارایه خدمات عمومی اجباری (USO) مصوب کمیسیون.
14
عدم ثبت و یا ثبت نادرست اطلاعات ایستگاه ماهواره ای
1- صدور اخطار با تعیین مهلت حداکثر پانزده روز کاری از تاریخ ابلاغ برای رفع تخلف و اعمال جریمه به مبلغ دویست میلیون (000/ 000/ 200) ریال به ازای هر ایستگاه.
2- در صورت تکرار، مهروموم (پلمپ) ایستگاه تا زمان رفع تخلف و اعمال جریمه به مبلغ یک میلیارد (000/ 000/ 000/ 1) ریال به ازای هر ایستگاه.
15
تداخل فرکانسی ایستگاه زمینی ماهواره بر روی ایستگاه های زمینی یا سایر ایستگاه   های زمینی ماهواره
1- صدور اخطار با تعیین مهلت برای رفع تخلف و اعمال جریمه به مبلغ یک میلیارد (000/ 000/ 000/ 1) ریال به ازای هر ایستگاه.
2- در صورت عدم رفع تخلف یا تکرار، مهروموم (پلمپ) ایستگاه و اعمال جریمه به مبلغ یک و نیم میلیارد (000/ 000/ 500/ 1) ریال به ازای هر ایستگاه.

۷-
[اصلاحی ۱۴۰۱/۶/۲]
[اصلاحی ۱۴۰۱/۶/۳۰]
مبالغ جریمه مندرج در ردیف های (14) و (15) جدول بند (6) این تصویب‌نامه در سال های آتی، در صورت پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تصویب وزرای عضو کارگروهی متشکل از وزرای اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور بر اساس نرخ تورم سالانه کشور که از سوی مرکز آمار ایران اعلام می شود، قابل تعدیل است.

[الحاقی ۱۴۰۱/۸/۱۵]- مصوبات موضوع این بند با رعایت ساز و کار ماده (19) آیین‌نامه داخلی هیئت دولت قابل ابلاغ است.

۸- تصویب‌نامه شماره 56739/ت59101هـ مورخ ۱۴۰۰/۶/۲ لغو می شود.

معاون اول رئیس جمهور – محمد مخبر