تصویب‌نامه در خصوص تعیین مبالغ حق الامتیاز صدور پروانه های ارایه خدمات پست داخلی و بین الملل و حق السهم دولت

تاریخ تصویب: ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۴/۰۷

شماره: 52349/ت59765هـ – ۱۴۰۱/۴/۱

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۲/۷ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد ماده واحده قانون اجازه تعیین و وصول حق الامتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات – مصوب 1392- و قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1395-، تصویب کرد:


1- [اصلاحی ۱۴۰۱/۶/۲]
مبالغ حق الامتیاز صدور پروانه های ارایه خدمات پست داخلی و بین الملل و حق السهم دولت به شرح جداول زیر و با رعایت اصول حاکم بر صدور پروانه ارایه خدمات پستی غیردولتی موضوع مصوبه شماره (1) جلسه شماره (322) مورخ 13 /4 /1400 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و اصلاحات بعدی آن، تعیین می شود:

 

جدول شماره 1- مبالغ حق الامتیاز صدور پروانه
ردیف
نوع ارایه خدمات
نقاطی که دارنده پروانه ملزم به معرفی حداقل یک نقطه حضور برای قبول پست نامه و امانات پستی است
مبلغ حق الامتیاز (میلیارد   ریال)
1
چهار
شهر­های تهران، تبریز،   اصفهان، شیراز، مشهد، رشت، کرج و اهواز
20
2
سه
تمامی مراکز استان ها
20
3
دو
تمامی شهرهای با جمعیت   بالاتر از سی هزار نفر
15
4
یک
همه شهرها و روستاهای   کشور
10
جدول شماره 2- مبالغ   حق السهم دولت
ردیف
نوع ارایه خدمات
نقاطی که دارنده   پروانه ملزم به معرفی حداقل یک نقطه حضور برای قبول پست نامه و امانات پستی است
درصد حق السهم دولت   پروانه ارایه خدمات پست بین الملل
درصد حق السهم دولت   پروانه ارایه خدمات پست داخلی
1
چهار
شهر­های تهران، تبریز،   اصفهان، شیراز،مشهد، رشت، کرج و اهواز
11
7
2
سه
تمامی مراکز استان­ها
9
6
3
دو
تمامی شهرهای با جمعیت   بالاتر از سی هزار نفر
6
4
4
یک
همه شهرها و روستاهای   کشور
3
1

تبصره 1- مبالغ جدول شماره (2) باید بر اساس درآمد دارنده پروانه که به تأیید سازمان حسابرسی یا مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران رسیده است سالیانه با اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که در این تصویب‌نامه به اختصار “سازمان” نامیده می شود حداکثر تا پایان سال مالی بعد، توسط دارنده پروانه به حساب مربوط نزد خزانه‌داری کل کشور واریز شود.

تبصره 2- مبلغ حق الامتیاز صدور پروانه به صورت یک جا و در زمان صدور پروانه وصول خواهد شد و غیرقابل بازگشت است.

2- [اصلاحی ۱۴۰۱/۶/۲]
در صورت عدم انجام تعهدات از سوی دارنده پروانه مطابق جدول زیر اقدام خواهد شد:

ردیف
عنوان تخلف
نحوه اعمال مقررات
1
توقف در ارایه خدمت   بدون موافقت سازمان
1- صدور اخطار با تعیین   مهلت رفع تخلف با نظر سازمان؛
2- درصورت عدم رفع تخلف   در مهلت اعطا شده، اعمال جریمه تا سقف مبلغ ده میلیارد (000/ 000/ 000/ 10) ریال،   در مورد هر خدمت.
2
عدم قبول پست نامه و   امانات پستی در نقاط مرتبط با هر نوع
1- صدور اخطار اول با تعیین   مهلت برای رفع تخلف.
2- در صورت عدم اقدام   برای رفع تخلف موضوع اخطار اول، صدور اخطار دوم و اعطای مهلت برای ایفای تعهدات.
3- در صورت عدم اقدام   برای رفع تخلف موضوع اخطار دوم در مهلت مقرر، تغییر نوع پروانه به یکی از انواع   پایین تر حسب نظر سازمان پروانه ای که نوع چهار باشد، لغو می شود.
-تبصره- درصورت تغییر   نوع، تمامی تعهدات مالی سال مالی احراز تخلف، بر اساس نوع جدید محاسبه و دریافت   خواهد شد.
3
تخطی از مفاد پیوست   امنیتی
1- صدور اخطار اول و   ابلاغ توقف ارایه خدمات موضوع تخلف و تعیین مهلت برای رفع تخلف اعلام شده.
2- درصورت عدم رفع تخلف،   صدور اخطار دوم و اعمال جریمه به مبلغ پنج درصد (5%) مبلغ ضمانت نامه حسن انجام   تعهدات به ازای هر تخلف در هر روز تا زمان رفع کامل تخلف و لغو پروانه در صورت   عدم رفع تخلف پس از گذشت بیست روز از اخطار دوم به تشخیص سازمان.
3- درصورت تکرار تخلف،   تعلیق و/یا کاهش مدت اعتبار یا لغو پروانه به تشخیص سازمان.
4
عدم ایفای سایر   تعهدات و تکالیف و یا نقض مقررات و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات
1- صدور اخطار برای رفع   تخلف ظرف مهلت مقرر توسط سازمان.
2- در صورت عدم رفع   تخلف، صدور اخطار دوم با تعیین مهلت و اعمال جریمه تا میزان ده میلیارد (000/   000/ 000/ 10) ریال به تشخیص سازمان.
3- در صورت عدم رفع تخلف   در مهلت تعیین شده در اخطار دوم، اعمال جریمه تا میزان صد درصد (100%) مبلغ   ضمانت نامه حسن انجام تعهدات و تعلیق و/یا کاهش مدت اعتبار یا لغو پروانه به تشخیص   سازمان.
5
ارایه خدمات خارج از   خدمات موضوع پروانه
1- صدور اخطار با مهلت   حداکثر پنج روزه برای توقف ارایه خدمات خارج از موضوع پروانه.
2- درصورت عدم رفع تخلف،   اعمال جریمه تا صد درصد (100%) مبلغ ضمانت نامه حسن انجام تعهدات و تعلیق و یا کاهش   مدت اعتبار یا لغو پروانه به تشخیص سازمان.
6
دسترسی غیرمجاز یا   افشای غیرمجاز اطلاعات و داده های دارندگان پروانه طرف قرارداد یا مشتریان
1- صدور اخطار و تعیین   مهلت پنج روزه برای ارایه توضیحات.
2- درصورت عدم پذیرش توضیحات   توسط سازمان، اعمال جریمه به میزان پنجاه درصد (50%) مبلغ ضمانت نامه حسن انجام   تعهدات.
3- در صورت تکرار تخلف،   تعلیق پروانه به مدت شش ماه و اعمال جریمه تا میزان صد درصد (100%) مبلغ ضمانت   نامه حسن انجام تعهدات.
4- درصورت تکرار برای   بار دوم، کاهش پنجاه درصد (50%) مدت اعتبار باقی مانده پروانه یا لغو پروانه به   تشخیص سازمان.
7
تخطی از مفاد مربوط   به تعهدات فنی، نظارتی و قرارداد مشتریان یا دارندگان پروانه طرف قرارداد
صدور اخطار برای رفع   تخلف در مهلت تعیین شده از سوی سازمان و اعمال جریمه تا میزان ده درصد (10%)   مبلغ ضمانت نامه حسن انجام تعهدات به ازای هر تخلف و/یا تعلیق و/یا کاهش مدت   اعتبار پروانه به تشخیص سازمان.
8
نقص یا عدم ایفای   تعهدات مالی
بر اساس تصویب­نامه   شماره 154/ت51753هـ مورخ 5/ 1/ 1394 و اصلاحات بعدی آن.
9
عدم ارایه اطلاعات   مورد درخواست سازمان و یا ارایه اطلاعات خلاف واقع
1- صدور اخطار برای رفع   تخلف ظرف مهلت مقرر توسط سازمان.
2- در صورت عدم رفع   تخلف، اخطار دوم با تعیین مهلت و اعمال جریمه تا میزان پنجاه درصد (50%) مبلغ   ضمانت نامه حسن انجام تعهدات به تشخیص سازمان.
3- در صورت عدم رفع تخلف   در مهلت تعیین شده در اخطار دوم، اعمال جریمه تا میزان صد درصد (100%) مبلغ   ضمانت نامه حسن انجام تعهدات و تعلیق و/یا کاهش مدت اعتبار یا لغو پروانه به تشخیص   سازمان.
10
عدم رعایت تعرفه های   مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و مقررات تعرفه ای
1- صدور اخطار برای رفع   تخلف ظرف (48) ساعت و اقدام برای استرداد مبالغ اضافی دریافتی به اشخاص طرف   قرارداد.
2- در صورت عدم رفع   تخلف، اعمال جریمه تا یک دهم درصد (1/0%) از درآمد سالیانه بر اساس آخرین صورت   مالی حسابرسی شده، به ازای هر روز تاخیر در رفع هر تخلف تا زمان رفع کامل تخلف.
3- در صورت تکرار تخلف،   تعلیق و/یا کاهش مدت اعتبار یا لغو پروانه به تشخیص سازمان.
11
هرگونه ارایه خدمات   پستی خارجه توسط دارندگان پروانه ارایه خدمات پستی داخلی
1- صدور اخطار، ضبط   ضمانت نامه و محاسبه حق السهم دولت در چهارچوب مبلغ حق السهم دولت پروانه ارایه   خدمات پست بین الملل در همان نوع ارایه خدمات از ابتدای سال مالی احراز تخلف تا   پایان اعتبار پروانه.
2- در صورت تکرار تخلف، کاهش   مدت اعتبار یا لغو پروانه به تشخیص سازمان و ضبط ضمانت نامه حسن انجام تعهدات.

3- درصورت وقوع همزمان چند مورد تخلف، جریمه مربوط به هر مورد به صورت مجزا محاسبه و اعمال خواهد شد.

4 –
[اصلاحی ۱۴۰۱/۶/۲]
[اصلاحی ۱۴۰۱/۶/۳۰]
مبالغ حق الامتیاز صدور پروانه موضوع جدول شماره (1) بند (1) این تصویب‌نامه و مبالغ جریمه مندرج در جدول موضوع بند (2) این تصویب‌نامه در سال های آتی، در صورت پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تصویب وزرای عضو کارگروهی متشکل از وزرای اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور براساس نرخ تورم سالانه کشور که از سوی مرکز آمار ایران اعلام می شود، قابل تعدیل است.
مصوبات موضوع این بند با رعایت ساز و کار ماده (19) آیین‌نامه داخلی هیئت دولت قابل ابلاغ است.

5- کارورهای پستی غیردولتی دارای پروانه از سازمان که به موجب تصویب‌نامه شماره 37633 /ت54400هـ مورخ 1 /4 /1396، حق الامتیاز پرداخت کرده اند، می توانند درخواست تطبیق مفاد موافقت نامه پروانه خود با چهارچوب این تصویب‌نامه را به سازمان ارایه کنند. سازمان می‏تواند بدون دریافت حق الامتیاز مجدد و پس از تسویه حساب کلیه تعهدات مالی و سایر بدهی ها تا زمان موافقت با درخواست کارورهای مذکور، نسبت به انجام این خواسته اقدام کند.

6- تصویب‌نامه شماره 56734/ت59068هـ مورخ ۱۴۰۰/۶/۲ لغو می شود.

معاون اول رئیس جمهور – محمد مخبـر