آیین نامه اجرای بروات پستی داخل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۲۹/۰۶/۲۷
شماره ثبت: 493/7/810 - ۱۳۲۹/۶/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۲۹/۰۶/۲۸

هیئت وزیران در جلسه ۲۷ /۶ /۲۹ بنا به پیشنهاد ۸۹۷۲ ک مورخ ۲۶ /۶ /۲۹ وزارت پست و تلگراف و تلفن و موافقت وزارت دارائی به شماره ۳۵۸۹۹ مورخ ۲۲ /۶ /۲۹ تصوئب نمودند آئین نامه اجرای بروات پستی داخله کشور که مشتمل بر شانزده ماده و منضم باین تصویبنامه میباشد از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن بموقع اجراء گذارده شود.

نخست وزیر


آیین نامه اجرای بروات پستی داخله کشور

بموجب قسمت ثانیا از ماده اول و رابعا ماده ۳۶ قانون پستی مصوب ۱۵ رمضان ۱۳۳۳ [۱۲۹۴/۵/۳] راجع به برقراری مبادله بروات پستی در داخله کشور مقررات زیر تصویب میشود:

ماده ۱ – سرویس بروات پستی بمنظور ارسال پول بوسیله بروات پستی میباشد.

ماده ۲– وزارت پست و تلگراف و تلفن دفاتر پستی که میتوانند بین خود برات پستی مبادله نمایند تعیین خواهد نمود.

ماده ۳– حداکثر مبلغ هر برات فعلا پانصد ریال میشود و در صورت اقتضا وزارت پست و تلگراف و تلفن مجاز خواهد بود میزان مبلغ فوق را تغییر دهد.

ماده ۴– برای هر برات مبلغ دو ریال بابت حق الثبت و صدی یک بابت حق العمل دریافت میشود و در هر حال مبلغ حق العمل یک برات کمتر از یک ریال نخواهد بود.

ماده ۵– فرستنده میتواند تقاضای اعلام وصول وجه برات خود را بنماید در اینصورت عملیات مربوطه به قبض رسید طبق مقررات پستی داخلی انجام خواهد شد.

ماده ۶– مدت اعتبار پرداخت بروات از تاریخ صدور الی مدت ۳ ماه خواهد بود پس از انقضای مدت مزبور بروات را نمیتوان پرداخت مگر با کسب تکلیف از مبداء و اجازه ثانوی فرستنده.

ماده ۷– مبلغ برات باید تسلیم شخص گیرنده یا وکیل ثابت الوکاله یا قائم مقام قانونی او گردد.

ماده ۸– مادام که به گیرنده وصول وجه برات اعلام نشده باشد فرستنده حق دارد تقاضای استرداد وجه برات خود را از پست بنماید یا عنوان گیرنده را تغییر دهد.

تبصره ۱– برای هر درخواست تغییر عنوان مقصد یا استرداد مبلغ برات مبلغ ۵۰ /۱ ریال از فرستنده دریافت خواهد شد در صورتیکه درخواست تلگرافی باشد هزینه تلگراف علاوه خواهد شد.

تبصره ۲– هرگاه از طرف فرستنده تقاضا شود مبلغ برات بمقصد جدیدی فرستاده شود درخواست مزبور در صورتی پذیرفته میشود که دفتر مقصد جدید دارای سرویس مبادله بروات پستی باشد.

ماده ۹– چنانچه فرستنده تقاضای استرداد وجه برات را بنماید نرخهای دریافتی مسترد نخواهد گردید.

ماده ۱۰– فرستنده میتواند برای اطلاع یافتن از سرنوشت برات خود طبق مقررات پستی تقاضای صدور مطالبه نامه نماید.

ماده ۱۱– دفتر مقصد موظف است پس از احراز هویت گیرنده مبلغ برات را بپردازد.
در صورتیکه دفتر مقصد در نتیجه اشتباه یا غفلت وجه برات را بشخص دیگری غیر از گیرنده واقعی یا قائم مقام قانونی او بپردازد غرامت از محل اعتبار مربوطه وزارت پست و تلگراف و تلفن به ذی حق پرداخته میشود و معادل مبلغ پرداخت شده از شخص مسئول دریافت میگردد.
در مواردی که وجه برات بگیرنده یا قائم مقام قانونی او پرداخت نشود و این عمل ناشی از تقصیر متصدیان مسئول دفتر مبداء یا دفتر مقصد باشد متصدی یا متصدیان مسئول تحت تعقیب قانونی قرار خواهند گرفت. در هر حال غرامت از محل اعتبار وزارت پست و تلگراف و تلفن پرداخته خواهد شد.

ماده ۱۲– دفاتری که دارای سرویس بروات پستی هستند موظفند در آخر هر ماه وضعیت ماهیانه خود را از حیث بروات صادره و وارده و کلیه جزئیات مربوطه در روی نمونه های مخصوصی که برای این کار از طرف اداره کل پست با موافقت اداره حسابداری تهیه خواهد شد تنظیم نموده با تعیین مبلغ موجودی منتها تا آخر روز سوم ماه بعد بتهران بفرستند.

ماده ۱۳– صدور تعلیمات فنی پستی و تشیخص میزان احتیاجات شهرستانها با اداره کل پست و حواله وجوه و رسیدگی بحساب بعهده اداره حسابداری خواهد بود.

ماده ۱۴– در صورتی که تسلیم وجه برات به گیرنده بعللی میسر نباشد بفرستنده مراجعه و کسب تکلیف خواهد شد و چنانچه مسترد داشتن وجه برات بفرستنده هم بجهاتی ممکن نشده نسبت به تعیین تکلیف آن طبق مقررات قانونی عمل خواهد شد.

ماده ۱۵– مواردی که در این آئین نامه پیش بینی نشده بموجب قانون پستی داخلی حل و تصفیه خواهد شد.

ماده ۱۶– در مواردی که تغییراتی در این آئین نامه ضرورت پیدا نماید با پیشنهاد وزارت پست و تلگراف و تصویب هیئت وزیران اقدام خواهد شد.

دسته‌ها