آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره (١١) ماده واحده قانون بودجه سال ١۴٠٢ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۰۴

شماره ١٣١٢٩٩/ت۶١۴۰٧هـ – ١۴۰٢/۷/۲۵


هیئت وزیران در جلسه ١۴۰٢/۶/۲۲ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (ب) تبصره (١١) ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ١ـ سکونتگاههای غیررسمی موضوع این آیین‌نامه شامل جزء (۶) بند (١) سند ملی راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری موضوع تصویبنامه شماره ٧۴٩۰۰/ت۴٨۶۰١هـ مورخ ١٣٩٣/۷/۲ میباشد.


ماده ٢ـ اداره کل راه و شهرسازی استان موظف است نسبت به شناسایی جمعیت ساکن مناطق موضوع ماده )١( این آیین‌نامه اقدام نموده و با تصویب ستاد بازآفرینی شهری استان، فهرست این مناطق و جمعیت ساکن مشمول را حداکثر تا یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اعلام نماید.

تبصره ـ مسئولیت شناسایی جمعیت ساکن و مناطق با اداره کل راه و شهرسازی استان است.


ماده ٣ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه با همکاری مرکز آمار ایران نسبت به تعیین و تدقیق جمعیت ساکن در مناطق سکونتگاههای غیررسمی خارج از محدوده شهرها برحسب نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ١٣٩۵ و تعیین جمعیت ساکن در مناطق سکونتگاههای غیررسمی داخل محدوده شهرها براساس مطالعات اداره کل راه و شهرسازی استان مصوب ستاد بازآفرینی استان برای تصویب در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اقدام نماید.


ماده ۴ـ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان موظف است اولویت طرح )پروژه(ها و محلات را براساس جمعیت ساکن به عنوان محرک توسعه محلی با رویکرد محرومیت‌زدایی و به‌سازی سکونتگاههای غیررسمی و برای تأمین زیرساختهای لازم در این مناطق اعم از مسجد، مدرسه، زیرساختهای فرهنگی ـ هنری، باشگاه و کلانتری، روشنایی معابر، ایستگاههای رادیویی و تلویزیونی، ارتباطی، بهداشتی، تأمین آب و برق و فاضلاب و سایر تأسیسات شهری مورد نیاز و چهارچوب طرح‌های مصوب و بالادستی، آمایش سرزمینی و براساس استعدادهای اقتصادی و با رعایت معیارهای زیست محیطی و مراقبت در منابع آب و خاک کشاورزی و ایمنی در مقابل سوانح طبیعی و امکان استفاده از زیرساختها و شبکه شهری و سطحبندی شهرهای کشور و جلوگیری از افزایش و گسترش بی‌رویه  کلانشهرها تعیین نماید که میبایست حداکثر ظرف دو سال تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

تبصره ١ـ دستگاههای اجرایی ذیربط موظفند معادل سهم مصوب شورای مذکور و اعلام‌شده توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برای هر سکونتگاه غیررسمی از محل عوارض موضوع ماده )٣٩( قانون مالیات بر ارزش افزوده را برای احداث و تکمیل طرح )پروژه(های موضوع این آیین‌نامه هزینه نمایند.

تبصره ۲ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۸/۲۸]
شورای یادشده مکلف است از محل اعتبارات عوارض موضوع ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده، موضوع بند (ب) تبصره (۱۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، سهم هر منطقه را به نسبت جمعیت ساکن در منطقه سکونت‌گاه غیررسمی به کل جمعیت شهر مربوط تعیین نماید.


ماده ۵ ـ اولویت اختصاص اعتبار به طرح )پروژه(های نیمه‌تمامی که به تشخیص ستاد و بازآفرینی شهری معرفی شدهاند و اهداف آن مشترک با رویکردها، اهداف و عملیات قانون مربوط است توسط شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تعیین میشود.

تبصره ـ دستگاههای اجرایی ذیربط متناسب با وصول منابع از محل ماده )٣٩( قانون مالیات بر ارزش افزوده، موضوع بند )ب( تبصره )١١( قانون بودجه ١۴۰٢ کل کشور نسبت به اجرای طرح )پروژه(ها اقدام نمایند.


ماده ۶ ـ استاندار مکلف است گزارش عملکرد این آیین‌نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه به وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه نماید.

وزارت کشور مسئول حسن اجرای این آیین‌نامه است.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر