آیین نامه مالی و حسابداری انجمن توان بخشی

تاریخ تصویب: ۱۳۴۷/۱۲/۲۴
شماره ثبت: 32023 - ۱۳۴۷/۱۲/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۴۸/۰۱/۱۱

فصل اول – کلیات

ماده ۱– هیأت مدیره انجمن توان بخشی موظف است حداکثر تا پایان آذر ماه هر سال بودجه سال بعد انجمن را براساس ارقام قریب بمواقع و به تفکیک منابع درآمد و طبقه بندی هزینه بشرح زیر تنظیم و بشورای توان بخشی پیشنهاد نماید.

الف – درآمدها
1- درآمدهای حاصل از کمکهای دولت از محل بودجه کل کشور طبق نظر دفتر مرکزی طرح و بودجه.
2- درآمدهای حاصل از کمکهای دولت از محل برنامه های عمرانی طبق نظر سازمان برنامه.
3- درآمدهای حاصل از کمکهای مالی اشخاص و مؤسسات و سازمانهای داخل و خارجی.
4- درآمدهای مراکز درمانی و توان بخشی و کارگاههای حرفه ای.
5- درآمدهای حاصل از شرکتهای تعاونی تولید معلولین.
6- درآمدهای متفرقه.

ب – هزینه ها
اول هزینه های جاری شامل:
1- درمانی و توان بخشی
2- آموزش و اشتغال
3- مطالعات و تحقیقات و رفاه اجتماعی
4- پرسنلی و اداری
5- کمکهای بلاعوض
دوم- هزینه های سرمایه ای شامل:
1- ساختمانی
2- اثاثیه و تجهیزات
شورا حداکثر تا آخر دیماه هر سال بودجه سال بعد را رسیدگی و تصویب مینماید.

تبصره – بلافاصله پس از تصویب یک نسخه از بودجه مصوب شورا باید بدفتر مرکزی طرح و بودجه ارسال شود.

ماده ۲– مدیر عامل انجمن در حدود بودجه مصوب و طبق مقررات مربوط دستور وصول و پرداخت هزینه ها را صادر خواهد نمود.

ماده ۳– مدیر امور مالی انجمن که در عین حال رئیس حسابداری میباشد از طرف مدیر عامل انتخاب و مسئول حسن جریان کلیه امور مالی انجمن میباشد.
رؤسای حسابداریها زیر نظر رؤسای واحدهای مربوط انجام وظیفه مینمایند. ولی در امور مالی طبق مقررات و دستورهائی که براساس این آئین نامه صادر خواهد شد در مقابل مدیر مالی مسئول میباشند.

ماده ۴– رؤسای حسابداریها موظفند گزارش کتبی وضع مالی و عملیات حسابداری واحد مربوط را هر ماه برای اطلاع مدیر امور مالی انجمن ورونوشت آندا برای رئیس واحد موبوط ارسال دارند.

ماده ۵– چکها و هرگونه سند تعهدآور مالی باید با دو امضاء صادر گردد. «در مرکز مدیر عامل و مدیر امور مالی یا نمایندگان مجاز آنها و در واحدها رئیس واحد و رئیس حسابداری یا نمایندگان مجاز آنها»

ماده ۶– مدیر عامل بنا به پیشنهاد مدیر مالی صاحبان امضاهای مجاز مذکور در ماده ۲ اساسنامه و حدود اختیارات آنها را معین خواهد نمود.

ماده ۷– انتصاب و تغییر و تبدیل رؤسای حسابداری های واحدهای تابعه به پیشنهاد مدیر مالی و تصویب مدیر عامل صورت خواهد گرفت و انتصاب و تغییر و تبدیل کارکنان حسابداریهای به پیشنهاد رؤسای حسابداری و تصویب مدیر امور مالی خواهد بود.

ماده ۸– رؤسای حسابداریها ملزم باجرای دستمزدهای رؤسای واحدهای مربوط در حدود بودجه و دستورالعمل های مالی میباشند.

ماده ۹– انجمن حساب یا حسابهای مخصوصی از طریق خزانه در بانک مرکزی باز نموده و کلیه اعتبارات دریافتی را بحسابهای مزبور منتقل مینماید.

ماده ۱۰– برای تأمین وجوه مورد نیاز واحدهای انجمن تنخواه گردان در اختیار آنها گذارده خواهد شد. مبلغ این تنخواه گردان و چگونگی استقاده از آن به پیشنهاد مدیر امور مالی و موافقت مدیر عامل تعیین و ابلاغ خواهد شد. کلیه پرداختهای زائد بر سه هزار ریال باستثنای حقوق و مزایای کارکنان باید و سیله چک انجام شود.

ماده ۱۱– مقررات مربوط به معاملات انجمن از قبیل خرید و فروش و اجاره و استیجار و عملیات پیمانکاری وسیله مدیر امور مالی تنظیم و پس از تأیید هیئت مدیره و تصویب شورای توان بخشی بموقع اجرا گذارده خواهد شد.

فصل دوم
شیوه حسابداری انجمن

ماده ۱۲– حسابهای انجمن براساس روش دفترداری مترادف (دوبل) عمل میشود.

ماده ۱۳– سال مالی انجمن از اول فروردین هر سال شروع و در آخر اسفند همان سال پایان میپذیرد. باستثنای سال ۴۷ که از تاریخ شروع فعالیت انجمن با پایان اسفند ماه خواهد بود. تعهدات پرداخت شده انجمن تا پایان هر سال در حدود اعتبارات مصوب باتوجه بدرآمد وصولی از محل ماند اعتبارات سال گذشته قابل پرداخت است.

ماده ۱۴– وظایف حسابداریها و نحوه نگهداری حسابها و دفاتر و سر فصل های مورد لزوم طبق دستورالعمل س خواهد بود که توسط مدیر مالی انجمن تهیه و بتصویب هیأت مدیره خواهد رسید.

تبصره پس از تهیه ترازنامه یک نسخه از آن باید در اجرای مقررات تبصره ۲۳ قانون بودجه سال ۱۳۴۶ کل کشور جهت رسیدگی و تأیید حسابرسان منتخب بوزارت دارائی ارسال گردد.

دسته‌ها