هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۴۵/۹/۱۹ بنا به پیشنهاد وزارت کشور و موافقت سازمان امور اداری و استخدامی آیین نامه استخدامی شهرداری تهران را بشرح ضمیمه در ۸ فصل و ۶۶ ماده تصویب نمودند.
وزیر مشاور ـ دکتر محمود کشفیان
جناب اقای نخست وزیر
چنانکه استحضار دارند طبق تبصره ۳۸ قانون بودجه اصلاحی سال ۱۳۴۳ کل کشور مقررات استخدام کارکنان شهرداریها بموجب آیین نامهای خواهد بود که از طرف وزارت کشور تنظیم و مورد تصویب هیئت دولت واقع خواهد شد. همچنین طبق تبصره ماده ۱۱۲ لایحه قانونی استخدام کشوری وزارتخانه ها و شهرداریها مکلفند نسبت به کلیه لوایح استخدامی و هر نوع وضع و اصلاح و تغییر مقررات استخدامی قبلا موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور را جلب نمایند. بنابر مراتب مذکور وزارت کشور طرح آیین نامه استخدامی کارکنان شهرداری تهران و طرح آیین نامه استخدامی کارکنان آتش نشانی را در ضمیمه نامه شماره ۲۵۰۱۸ مورخ ۱۷/۱۲/۴۴ و شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز طرح آیین نامه استخدامی کارکنان خود را در ضمیمه نامه شماره ۴۷۵۳۰ مورخ ۱۹/۵/۴۵ به این سازمان ارسال داشتند. سازمان از تاریخ دریافت نامه های مزبور جلسات مشترکی با نمایندگان شهرداری ترتیب داد و به هر یک از مواد با دقت رسیدگی و پس از توافق طرفین طرحی تهیه نمود که:
اولاـ شهرداری تهران و کلیه مؤسسات تابعه آن را از لحاظ مقررات استخدامی شامل شود.
ثانیاًـ با توجه به تعدد مشاغل و وظایفی که در شهرداری و مؤسسات تابعه وجود دارد طرح جامع الاطراف و بنحوی باشد که جوابگوی کلیه احتیاجات و مسائل استخدامی شهرداری و مؤسسات تابعه آن باشد.
ثالثاًـ از اصول و مبادی مورد قبول در لایحه قانون استخدام کشوری تبعیت شده و با آن هماهنگ باشد.
رابعاًـ راهنمائی باشد برای تنظیم آیین نامههای استخدامی جهت شهرداریهای کشور.
به قسمی که ملاحظه خواهند فرمود طرح تقدیمی دارای هشت فصل میباشد:
۱ـ فصل یکم در کلیات
حاوی مسائل مربوط بانواع کارکنان و شمول آیین نامه و الزام به تهیه سازمان تفصیلی شهرداری.
۲ـ فصل دوم در ورود بخدمت و انتصاب
در تهیه این فصل کوشش شده است شرایطی مقرر گردد که شایسته ترین افراد بخدمت در شهرداری و مؤسسات تابعه آن جلب شوند و برای آنکه انتصاب و ارتقاء براساس لیاقت و کاردانی قرار گیرد پستهای سازمانی طبقه بندی و شرایط احراز هر یک از آنها مشخص گردد.
۳ـ فصل سوم در حقوق و مزایا
در تنظیم این فصل نظر آن بوده است که حقوق عادلانه و متناسب با خدمت بمستخدمین شهرداری پرداخت گردد لذا مقرر شده است طرحی جهت ارزیابی مشاغل در شهرداری و مؤسسات تابعه تهیه و پس از موافقت این سازمان بمرحله عمل درآید و بر اساس اهمیت وظایف و مسئولیتها و شرایط احراز مشاغل به شانزده مرتبه تخصیص یابد و همچنین شرایط ترفیع و ارتقاء معلوم و عناوین پرداخت ها معدود باشد.
۴ـ فصل چهارم در آموزش
در این فصل تنظیم و اجرای برنامههای آموزشی در شهرداری و مؤسسات تابعه پیش بینی شده است تا با افزایش سطح معلومات و تخصصها میزان کارآئی سازمان ترقی کند و نیز کارمندان بتوانند از ارتقاء بمراتب بالاتر برخوردار شوند.
۵ ـ فصل پنجم در تأمین رفاه
در این فصل مقرراتی پیش بینی شده است که بدان وسیله موجبات آسایش و رفاه کارکنان شهرداری و مؤسسات تابعه فراهم و بهداشت خود و خانواده شان تأمین گردد.
۶ـ فصل ششم در بیمه بازنشستگی
در این فصل معیشت کارکنان در روزگار کهولت و از کار افتادگی و همچنین معیشت بازماندگانشان مورد ملاحظه قرار گرفته و پیش بینی های لازم جهت آن بعمل آمده است.
۷ـ فصل هفتم در مقررات مختلف
در این فصل علاوه بر آنکه ترتیبات لازم برای برقراری نظم و انضباط سازمانی در شهرداری و مؤسسات تابعه داده شده تدابیری نیز برای حفظ حقوق مستخدمین و تأمین رفتار منصفانه نسبت بایشان اتخاذ گردیده است.
۸ـ فصل هشتم در تطبیق وضع مستخدمین ثابت با این آیین نامه
با توجه بلزوم جلوگیری از تحمیلات جدید ببودجه شهرداری و حفظ حقوق کارمندان فعلی در این فصل مقرراتی گنجانده شد که شهرداری و مؤسسات تابعه بتوانند وضع استخدامی کارمندان خود را با این آییننامه تطبیق دهند.
اینک صورت نهائی طرح آیین نامه استخدامی شهرداری و مؤسسات تابعه را برای تصویب هیئت محترم دولت بضمیمه تقدیم میدارد.
وزیر مشاور سرپرست سازمان امور اداری و استخدامی کشور
آییننامه استخدامی شهرداری تهران
فصل یکم ـ در کلیات
ماده ۱ـ شهرداری تهران و کلیه مؤسسات تابعه از لحاظ استخدامی مشمول مقررات این آیین نامه خواهند بود.
ماده ۲ـ کارکنان شهرداری تهران و مؤسسات تابعه به چهار نوع تقسیم میشوند:
الف ـ مستخدم ثابت که برای تصدی پست ثابت سازمانی استخدام شده باشد.
ب ـ مستخدم موقت که بموجب قرارداد برای مدت معین و کار مشخص بخدمت شهرداری درآید. مقررات استخدامی این قبیل مستخدمین یا پیشنهاد شهردار بتصویب انجمن شهر خواهد رسید.
پ ـ مستخدم رسمی که تابع قانون استخدام کشوری است.
ت ـ کارگر که مشمول قوانین کار و بیمههای اجتماعی میباشد.
ماده ۳ـ فقط مستخدمین ثابت شهرداری و مؤسسات تابعه مشمول مقررات این آیین نامه خواهند بود.
ماده ۴ـ سازمان تفصیلی شهرداری تهران و مؤسسات تابعه با قید تعداد پستهای ثابت در هر یک از مراتب و تغییرات بعدی بتصویب انجمن شهر خواهد رسید.
ماده ۵ ـ انتصاب مستخدمین موقت به پستهای ثابت سازمانی ممنوع است.
فصل دوم ـ در ورود به خدمت و انتصاب
ماده ۶ـ استخدام اشخاص برای خدمت ثابت باید از طریق مسابقه و امتحان صورت گیرد.
ماده ۷ـ داوطلبان خدمت ثابت باید دارای شرایط زیر باشند:
الف ـ سن کمتر از ۱۸ و بیشتر ۴۵ سال نباشد.
ب ـ عدم اعتیاد بمواد مخدر.
پ ـ توانائی جسمی و روحی برای کار.
ت ـ نداشتن محکومیت کیفری که مستلزم محرومیت از خدمت دولتی باشد.
ث ـ عدم شهرت بفساد اخلاق.
ج ـ داشتن تحصیلات لازم برای تصدی شغل مربوطه.
ماده ۸ ـ داوطلبان ورود بخدمت ثابت باید سه تا دوازده ماه خدمت آزمایشی انجام دهند هرگاه وضع خدمت و رفتار آنان در دوره آزمایشی رضایت بخش باشد حکم قطعی ایشان بعنوان مستخدم ثابت صادر خواهد شد و در اینصورت مدت آزمایشی جزء سابقه خدمت ثابت آنان محسوب خواهد گردید.
تبصره ـ کسانی که مجدداً بخدمت ثابت پذیرفته میشوند از شمول احکام محدودیت حداکثر سن و الزام به طی دوره آزمایشی مستثنی خواهند بود.
ماده ۹ـ شخصی که دوره آزمایشی را میگذراند در حکم مستخدم ثابت است ولی شهرداری و مؤسسات تابعه میتوانند بدون هیچ تعهدی در طی دوره آزمایشی بخدمت وی خاتمه دهند.
ماده ۱۰ـ شهرداری مکلف است پستهای ثابت خود و مؤسسات تابعه را بر حسب تشابه وظایف و مسئولیتها و شرایط احراز طبقه بندی نماید.
تبصره ـ پستهای هر طبقه بعنوان یک شغل شناخته میشود.
ماده ۱۱ـ باستثنای شهردار و معاونان وی کلیه مستخدمین ثابت شهرداری و مؤسسات تابعه مشمول طرح طبقه بندی میباشند.
ماده ۱۲ـ ارجاع پست ثابت در شهرداری و مؤسسات تابعه بکسی که حائز شرایط تصدی آن طبق شرح شغل مربوطه نباشد ممنوع است.
تبصره ۱ [الحاقی ۱۳۴۸/۸/۲۴]
هرگاه برای احراز پستهای بلامتصدی در رسته های اداری و مالی و خدمات شهری تربیتی و مدیریت و ستاد نتوان مستخدم واجد شرایط استخدام نمود شهرداری میتواند مستخدمین مراتب مادون در رسته های مذکور را بعنوان کفیل به پستهای مراتب بالا منصوب نماید ولی در هیچ مورد نمیتوان مستخدم را بعنوان کفیل به پستی که بیش از سه مرتبه از مرتبه استحقاقی مستخدم تجاوز کند منصوب نمود. حق الکفاله ای که از بابت تصدی شغل بالاتر باینگونه مستخدمین تعلق خواهد گرفت برابر هفتاد درصد ما به التفاوت حقوق مرتبه استحقاقی و حداقل حقوق مرتبه پست مورد تصدی خواهد بود.
تبصره ۲ [الحاقی ۱۳۴۸/۸/۲۴]
در صورتی که پست سازمانی مستخدم حذف شود و یا بعلت تجدید نظر در طرح طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل پست مورد تصدی مستخدم در مرتبه پائین تری قرار گیرد و پست بلامتصدی منطبق با شرایط تحصیلی و تجربی اینگونه مستخدمین موجود نباشد میتوان با رضایت مستخدم او را در پست بلامتصدی که در مراتب پائین تری قراردارد منصوب نمود، در این صورت حقوق مستخدم در مرتبه پائین تر در پایه ای قرار خواهد گرفت که با تقریب اضافی معادل و یا نزدیکترین مبلغ بحقوق دریافتی وی باشد و هرگاه حقوق دریافتی مستخدم از حداکثر حقوق مرتبه پست جدید تجاوز نماید ما به التفاوت را بمدت یک سال و نیم بعنوان فوق العاده ترمیم دریافت خواهد کرد و پس از مدت مذکور فقط از حقوق مرتبه پست جدید استفاده خواهد نمود و چنانچه مستخدم حاضر بادامه خدمت در پست مرتبه پائین تر نباشد آماده بخدمت محسوب و تابع حکم ماده (۵۷) آیین نامه خواهد بود.
فصل سوم ـ در حقوق و مزایا
ماده ۱۳ـ مشاغل شهرداری و مؤسسات تابعه براساس اهمیت وظایف و مسئولیتها و شرایط احراز ارزیابی و با نظر شورای اداری شهرداری و تائید شهردار و تصویب انجمن شهر به شانزده مرتبه تخصیص مییابد.
تبصره ـ مراتب یکم تا یازدهم هر یک دارای دوازده پایه خواهد بود و با کاهش نسبی در مراتب بالاتر به هفت پایه در مرتبه شانزدهم منتهی میشود.
تبصره ـ طرح طبقه بندی و ارزیابی مشاغل و تغییرات بعدی پس از تائید شورای اداری شهرداری و تصویب شهردار و موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور قابل اجرا خواهد بود.
ماده ۱۴ـ جدول حقوق مستخدمین ثابت بر مبنای عدد صد در پایه یک مرتبه یکم و افزایش نسبی آن در پایه ها و مراتب بالاتر تنظیم و بتصویب انجمن شهر خواهد رسید.
ماده ۱۵ـ ضریب ریالی جدول حقوق در بدو اجرا با پیشنهاد شهردار توسط انجمن شهر تعیین میشود.
ماده ۱۶ـ ضریب ریالی جدول حقوق هر سه سال یکبار قابل تجدید نظر میباشد که با پیشنهاد شهردار و با توجه بهزینه زندگی و بودجه مصوب بتصویب انجمن شهر خواهد رسید.
ماده ۱۷ـ حقوق معاونان شهردار با پیشنهاد شهردار و تصویب انجمن شهر تعیین میگردد و با تغییر ضریب ریالی موضوع ماده ۱۶ قابل تغییر خواهد بود.
ماده ۱۸ـ حقوق دوره آزمایشی متناسب با حداقل شرط لازم تحصیلی برای تصدی شغل مورد نظر بشرح زیر مقرر میشود.
الف ـ داوطلبان استخدام برای مشاغلی که تصدی آنها مستلزم داشتن تحصیلات ابتدائی است ماهانه ۲۱۰۰ ریال
ب ـ داوطلبان استخدام برای مشاغلی که تصدی آنها مستلزم داشتن تحصیلات دوره اول متوسطه است ماهانه۳۰۰۰ ریال
پ ـ داوطلبان استخدام برای مشاغلی که تصدی آنها مستلزم داشتن تحصیلات کامل متوسطه است ماهانه ۴۵۰۰ ریال
ت ـ داوطلبان استخدام برای مشاغلی که تصدی آنها مستلزم داشتن تحصیلات فوق دیپلم است ماهانه ۵۵۰۰ ریال
ث ـ داوطلبان استخدام برای مشاغلی که تصدی آنها مستلزم داشتن درجه لیسانس است ماهانه ۷۵۰۰ ریال
ج ـ داوطلبان استخدام برای مشاغلی که تصدی آنها مستلزم داشتن درجه فوق لیسانس است ماهانه ۸۵۰۰ ریال
چ ـ داوطلبان استخدام برای مشاغلی که تصدی آنها مستلزم داشتن درجه دکترا است ماهانه ۱۰۰۰۰ ریال
ماده ۱۹ـ داوطلبان باستناد شغلی که برای آن استخدام میشوند در پایه یک مرتبه مربوط وارد خدمت میشوند و میتوانند با رعایت شرایط مقرر در این آیین نامه تا آخرین پایه همان مرتبه ترفیع یابند.
ماده ۲۰ـ مستخدمین در صورت وجود شرایط زیر استحقاق ترفیع در مرتبه ای که خدمت میکند خواهند داشت.
الف ـ ابراز لیاقت و کاردانی
ب ـ توقف حداقل یک سال در پایه مادون
ماده ۲۱ـ ترفیع در دو موقع از سال (اول اردیبهشت ماه و اول آبان ماه) اعطاء میشود.
تبصره ـ تاریخ استخدام مستخدمین نزدیک بهر یک از دو موقع مزبور باشد در همان موقع ترفیع خواهند یافت.
ماده ۲۲ـ در صورت وجود شرایط زیر میتوان مستخدم را از یک مرتبه به مرتبه بالاتر ارتقاء داد.
الف ـ پشت بالاتر بلامتصدی باشد.
ب ـ شرایط احراز آنرا داشته باشد.
پ ـ مسابقه مقرر را بگذارند.
ماده ۲۳ـ ورود به خدمت و ارتقاء بمرتبه سیزده و بالاتر علاوه بر شرایط مقرر منوط بتصویب انجمن شهر خواهد بود.
ماده ۲۴ [اصلاحی ۱۳۴۸/۸/۲۴]
مدت توقف در هر مرتبه برای احراز مشاغل بالاتر در طرح طبقه بندی مشاغل ضمن تعیین شرایط احراز شغل باید تعیین گردد.
ماده ۲۵ـ ارتقاء بمرتبه بالاتر از پایه یک آن مرتبه شروع میشود مگر آنکه حقوق پایه یک مرتبه جدید از حقوق پایه ای که مستخدم در مرتبه مادون داشته کمتر باشد که در این صورت در مرتبه جدید بپایهای نائل خواهد شد که حقوقش یا تقریب اضافی نزدیکترین مبلغ به حقوق سابق باشد.
ماده ۲۶ـ به مستخدمینی که وضع خدمتی آنان ایجاب کند که علاوه بر ساعات اداری مشغول کار باشند بنا به پیشنهاد واحد مربوطه و تصویب شهردار و در مؤسسات تابعه بتصویب رئیس مؤسسه فوقالعاده اضافه کار متناسب با ساعات کار اضافی پرداخت خواهد شد.
تبصره ۱ـ مأخذ محاسبه فوق العاده اضافه کار حاصلضرب ۱۶۰/۱ حقوق ماهانه در ساعات کار اضافی خواهد بود.
تبصره ۲ـ به یک نفر در یکماه بیش از شصت ساعت فوق العاده اضافه کار پرداخت نخواهد شد.
تبصره ۳ـ مستخدمین از مرتبه یازده ببالا حق استفاده از فوق العاده اضافه کار را نخواهند داشت.
ماده ۲۷ـ مستخدمینی که بر طبق دستور شهرداری یا مؤسسات تابعه بمأموریت خارج از تهران میروند فوق العاده ای بشرح زیر دریافت میدارند.
1ـ مستخدمین مرتبه ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و ۵ روزانه ۵۰۰ ریال
2ـ مستخدمین مرتبه ۶ و ۷ و ۸ و ۹ و ۱۰ روزانه ۷۵۰ ریال
3ـ مستخدمین مرتبه ۱۱ و ۱۲ و ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ روزانه ۱۰۰۰ ریال
تبصره ۱ـ مدت مأموریت مستخدم از سه ماه در سال تجاوز نخواهد کرد.
تبصره ۲ـ برای مأمورینی که با وسیله نقلیه شهرداری یا مؤسسات تابعه سفر نکنند بلیط رأساً توسط شهردای یا مؤسسه متبوع تهیه خواهد شد و هرگاه میسر نباشد هزینه سفر معادل کرایه وسیله نقلیه ایکه بدستور شهرداری یا مؤسسه متبوع با آن مسافرت انجام شده است بموجب اسناد خرجی که ارائه خواهند داد پرداخت خواهد گردید.
تبصره ۳ـ فوق العاده مأمورینی که بمأموریت خارج از کشور اعزام میشوند بر طبق مقررات مستخدمین رسمی کشوری قابل پرداخت خواهد بود.
فصل چهارم ـ در آموزش مستخدمین
ماده ۲۸ـ داوطلبان خدمت طی مدت گذراندن دوره آزمایشی وابسته بواحد آموزش شهرداری یا موسسات تابعه میباشند.
ماده ۲۹ـ واحد آموزش مکلف است برنامههای کارآموزی که شامل آشنائی با مقررات و وظایف شهرداری و مؤسسات تابعه و محیط کار و شغل مورد نظر برای داوطلبان خدمت میباشد جهت ایشان طرح و تنظیم و اجرا نماید.
ماده ۳۰ـ شهرداری بمنظور بالا بردن سطح معلومات تخصصی و حرفه ای مستخدمین خود به تشکیل دورههای آموزشی ضمن خدمت متناسب با احتیاجات خویش اقدام مینماید.
تبصره ـ آموزش خارج از کشور مستخدمین شهرداری و مؤسسات تابعه مشمول مقررات آیین نامه بورسهای آموزشی خارج از کشور کارمندان دولت است.
ماده ۳۱ـ شهرداری تهران همه ساله در بودجه تنظیمی اعتبار لازم برای آموزش کارکنان خود منظور مینماید.
فصل پنجم ـ در تامین رفاه
ماده ۳۲ـ ساعات کار شهرداری تهران و مؤسسات تابعه از طرف شهردار تعیین و ابلاغ خواهد شد.
ماده ۳۳ـ مستخدمین ثابت شهرداری و مؤسسات تابعه در مقابل اشتغال بخدمت حق دارند در هر سال از یکماه مرخصی با حقوق استفاده کنند.
ماده ۳۴ـ هر گاه اعطای مرخصی بمستخدم از لحاظ شهرداری یا مؤسسات تابعه مقدور نباشد مرخصی مستخدم برای استفاده در سالهای بعد ذخیره خواهد شد.
تبصره ـ حداکثر مدت مرخصی ذخیره چهار ماه خواهد بود.
ماده ۳۵ـ مستخدمین در صورت ابتلاء به بیماریهائی که مانع اجرای وظایف آنان باشند از مرخصی استعلاجی با دریافت حقوق استفاده خواهند نمود.
حداکثر استفاده از مرخصی استعلاجی چهار ماه در یکسال خدمت است.
ماده ۳۶ـ بمستخدمین اناث شهرداری یا مؤسسات تابعه که باردار باشند با گواهی پزشک معتمد شهرداری یا مؤسسه متبوع شصت روز مرخصی بعنوان مرخصی زایمان اعطاء میشود این مرخصی جزء مرخصی استعلاجی مستخدم محسوب میشود و اعطای آن بر طبق گواهی پزشک سی روز قبل از زایمان میباشد و در هر حال پس از وضع حمل استحقاق استفاده بیش از سی روز مرخصی زایمان را نخواهد داشت.
ماده ۳۷ـ مستخدم میتواند با موافقت شهرداری یا مؤسسه متبوع در تمام مدت خدمت حداکثر تا یکسال از مرخصی بدون حقوق استفاده نماید.
تبصره ـ مدت مذکور در صورتی جزء سابقه خدمت محسوب خواهد شد که مستخدم کسور بیمه بازنشستگی (سهم خود و شهرداری) را شخصاً پرداخت نماید.
ماده ۳۸ـ شهرداری تهران مستخدمین خود و موسسات تابعه را برای مدت خدمت در موارد زیر نزد شرکت بیمه ایران بیمه میکند.
1ـ حوادث و بیماریهای ناشی از کار
2ـ حوادث و بیماریهای غیرناشی از کار.
3ـ حوادث و بیماریهای خانواده بلافصل.
تبصره ـ حق بیمه را مستخدم و شهرداری یا مؤسسه متبوع بطور مساوی خواهند پرداخت.
فصل ششم ـ در بیمه بازنشستگی
ماده ۳۹ـ شهردای تهران طبق قراردادی که با شرکت بیمه ایران منعقد میکند برای مستخدمین ثابت خود و مؤسسات تابعه بیمه مخصوص بازنشستگی برقرار مینماید.
ماده ۴۰ـ حق بیمه را به تساوی مستخدم و شهرداری خواهند پرداخت.
ماده ۴۱ـ مستخدمینی که کمتر از بیست سال حق بیمه پرداخته اند در هنگام بازنشستگی سرمایه ای یکجا و مستخدمینی که بیست سال یا بیشتر حق بیمه پرداخته اند مستمری بازنشستگی دریافت میدارند.
تبصره ـ میزان سرمایه یا مستمری بازنشستگی ضمن قرارداد تعیین میشود.
ماده ۴۲ـ مستخدمین شهرداری و مؤسسات تابعه در صورت داشتن بیست سال خدمت متوالی یا بیست و پنج سال خدمت متناوب میتوانند شخصاً تقاضای بازنشستگی کنند ولی شهرداری در قبول آن مخیر است.
ماده ۴۳ـ شهرداری میتواند هر یک از مستخدمین خود یا مؤسسات تابعه را که بسن شصت سالگی برسد و لااقل ۲۰ سال سابقه خدمت داشته باشد و یا سی سال تمام سابقه خدمت و لااقل ۵۵ سال داشته باشد بدون تقاضای خود وی بازنشسته نماید لیکن همینکه مستخدم بسن شصت و پنج سالگی رسید اجباراً بازنشسته خواهد شد.
تبصره ـ حکم بازنشستگی مستخدم پس از محاسبه و تعیین میزان سرمایه یا مستمری بازنشستگی از طرف شرکت سهامی بیمه توسط شهرداری صادر و ابلاغ میگردد.
تبصره ـ ملاک تشخیص سن مستخدم از لحاظ اجرای مقررات بازنشستگی شناسنامهای است که در تاریخ تصویب این آیین نامه در دست دارد.
ماده ۴۴ـ هرگاه مستخدم بازنشسته فوت شود نیمی از مستمری بازنشستگی او بعنوان مستمری وظیفه ببازماندگان متوفی پرداخت خواهد شد.
تبصره ۱ـ بازماندگان متوفی که مستمری وظیفه دریافت خواهند داشت بشرح زیر خواهند بود:
الف ـ فرزندان ذکور تا سن هیجده سال تمام و در صورتی که مشغول تحصیل باشند بشرط ارائه گواهی اشتغال به تحصیل حداکثر تا بیست و پنج سالگی.
ب ـ فرزندان اناث قبل از ازدواج و حداکثر تا سن بیست و پنج سالگی.
پ ـ همسر دائمی تا هنگامیکه شوهر اختیار نکرده است.
ت ـ پدر و مادری که تحت تکفل مستخدم متوفی بوده اند مادام العمر.
تبصره ۲ـ مستمری وظیفه ای که ببازماندگان مستخدم متوفی تعلق میگیرد به نسبت مساوی بین آنان تقسیم میشود و با فوت و یا خارج شدن هر یک از ایشان از تحت شرایط مذکور سهم وی قطع میگردد.
ماده ۴۵ـ مستخدم شاغل در صورت فوت بازنشسته محسوب و طبق مفاد ماده ۴۵ با بازماندگان وی عمل خواهد شد.
تبصره ـ در صورتی که سنوات خدمت مستخدم موضوع این ماده از بیست سال کمتر باشد خدمت وی بیست سال محسوب میشود.
ماده ۴۶ـ هرگاه خدمت مستخدمی جز بعلت بازنشستگی در شهرداری تهران یا مؤسسات تابعه خاتمه پذیرد کلیه کسور بازنشستگی پرداختی وی در طول خدمت به او مسترد خواهد شد.
ماده ۴۷ـ شهرداری تهران در صورت عدم انعقاد قرارداد بیمه بازنشستگی با شرکت سهامی بیمه ایران رأساً به تأسیس صندوق بازنشستگی اختصاصی مستخدمین شهرداری و اداره آن از عواید خود اقدام خواهد کرد.
فصل هفتم ـ در مقررات مختلف
ماده ۴۸ـ بمنظور حسن اجرای این آیین نامه شورائی بنام شورای اداری شهرداری تشکیل میشود.
ماده ۴۹ـ شورای اداری شهرداری مرکب خواهد بود از:
1ـ یکی از معاونان شهرداری که سمت ریاست آن را خواهد داشت.
2ـ مدیر امور اداری.
3ـ مدیر امور مالی.
4ـ دو نفر از کارشناسان اداری و استخدامی عالی مرتبه شهرداری بانتخاب شهردار.
ماده ۵۰ ـ وظایف شورای اداری بقرار زیر است:
1ـ رسیدگی و تأئید طرح طبقه بندی و ارزیابی مشاغل.
2ـ اظهار نظر نسبت به تخصیص مشاغل بمراتب.
3ـ اظهار نظر نسبت بدستورالعملهای اجرائی این آیین نامه.
4ـ بررسی سازمان تفصیلی شهرداری تهران و مؤسسات تابعه.
5 ـ رسیدگی بشکایات استخدامی مستخدمین شهرداری در مورد تخلف از این آیین نامه و دستورالعملهای اجرائی آن و گزارش به شهردار.
6 ـ اظهار نظر نسبت به کلیه مسائلی که شهردار ارجاع میکند.
7ـ گزارش سالانه عملیات شورا به شهردار.
ماده ۵۱ ـ انواع مجازاتهای اداری و رسیدگی بتخلفات و تقصیرات مستخدمین شهرداری طبق آیین نامه محاکمات اداری کارمندان دولت خواهد بود.
ماده ۵۲ ـ مستخدمی که برای خدمت نظام وظیفه خدمت وی در شهرداری موقتاً قطع میشود هرگاه ظرف دو ماه پس از پایان خدمت نظام خود را جهت خدمت در شهرداری معرفی نماید مجدداً بکار گمارده خواهد شد ولی اگر پستی برای او خالی نبود آماده بخدمت محسوب میشود.
ماده ۵۳ ـ مستخدمین شهرداری میتوانند از خدمت شهرداری استعفا کنند مشروط باینکه تصمیم خود را دو ماه قبل از استعفا از طریق واحد متبوع باطلاع شهرداری برسانند.
ماده ۵۴ ـ مادام که موافقت شهرداری با استعفاء بمستخدم ابلاغ نشده او در قبال وظایفی که عهده دار است مسئول شناخته میشود.
ماده ۵۵ ـ در صورتی که مستخدم بدون جلب موافقت شهرداری ترک خدمت کند شهرداری پس از انقضای دو ماه او را از همان تاریخی که ترک خدمت کرده مستعفی تلقی مینماید.
ماده ۵۶ ـ در صورتی که بعلت ارتکاب جرائم عمومی رأی محکومیت بمجازاتی که جزای اصلی یا تبعی آن محرومیت از خدمت دولتی است علیه مستخدمی صادر گردد بخدمت او در شهرداری خاتمه داده میشود.
ماده ۵۷ ـ در صورتیکه پست سازمانی مستخدم حذف شده باشد و پست دیگری متناسب با مشخصات او موجود نباشد وی آماده بخدمت محسوب و تابع مفاد بندهای زیر خواهد بود.
1ـ شش ماه تمام از آخرین حقوق دریافتی زمان اشتغال استفاده خواهد کرد.
2ـ از ماه هفتم تا ماه بیست و چهارم نصف آخرین حقوق دریافتی زمان اشتغال را دریافت خواهد داشت.
3ـ پس از انقضای مدت دو سال مذکور در صورتی که پست سازمانی متناسب با مشخصات مستخدم موجود نباشد سابقه خدمت وی با پرداخت معادل یک ماه آخرین حقوق زمان اشتغال در ازاء هر یکسال خدمت از طرف شهرداری بازخرید و از خدمت معاف میشود.
ماده ۵۸ ـ شهرداری تهران مکلف است مستخدمی را که طبق قانون معلق شده است در صورت برائت از تاریخ قطعی شدن رأی دادگاه بخدمت ابقاء و کلیه حقوق دوران تعلیق را بمأخذ آخرین حقوق زمان اشتغال به او بپردازد و در صورتی که پست سازمانی برای وی خالی نباشد مستخدم آماده بخدمت محسوب خواهد شد.
ماده ۵۹ ـ مستخدمین شهرداری که بمقاماتی از قبیل نمایندگی مجلسین و یا نمایندگی انجمن شهر و یا شهردار (غیر از شهردار پایتخت) و یا بتصدی مقامات دولتی انتخاب یا منصوب میشوند تا پایان تصدی مقامات مذکور از شهرداری تهران هیچگونه حقوق یا مزایائی دریافت نخواهند کرد ولی این مدت جزء سابقه خدمت ایشان محسوب خواهد گردید مشروط بر اینکه مستخدم مجموع کسور بازنشستگی (سهم خود و سهم شهرداری) را بمأخذ آخرین حقوق دریافتی از شهرداری بصندوق بیمه بازنشستگی بپردازد.
تبصره ـ مستخدمین مذکور پس از بازگشت بخدمت شهرداری مشمول مفاد ماده ۵۲ این آیین نامه خواهند بود.
ماده ۶۰ ـ اشتغال مستخدمین شهرداری و مؤسسات تابعه در غیر از ساعات خدمت در خارج از شهرداری یا مؤسسه متبوع موکول بجلب موافقت شهرداری است.
ماده ۶۱ ـ در صورتی که مستخدم بطرفیت شهرداری و مؤسسات تابعه (جز در موارد استخدامی) قبول وکالت یا داوری نماید بخدمت وی خاتمه داده میشود.
ماده ۶۲ ـ در غیاب انجمن شهر هیئت دولت مرجع تصویب موارد مذکور در این آیین نامه خواهد بود.
ماده ۶۳ ـ شهرداری تهران مکلف است دستورالعملهای اجرائی مورد احتیاج این آیین نامه را تنظیم و پس از اظهار نظر شورای اداری شهرداری و تصویب شهردار بمرحله اجرا درآورد.
ماده ۶۴ ـ کارکنان سایر موسسات که بنا بضرورت مأمور خدمت در شهرداری و شاغل پست ثابت سازمانی باشند طی مدت اشتغال تابع این آیین نامه خواهند بود.
ماده ۶۵ ـ نسبت به کلیه مواردی که در این آیین نامه پیش بینیهای لازم نشده بر طبق قانون استخدام کشوری و آیین نامههای آن عمل خواهد شد.
تبصره [الحاقی ۱۳۴۸/۸/۲۴]
اجرای این ماده در هر مورد منوط به پیشنهاد شهرداری و تائید وزارت کشور و تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور خواهد بود.
فصل هشتم ـ در تطبیق وضع مستخدمین ثابت با این آیین نامه
ماده ۶۶ ـ وضع کلیه مستخدمین ثابت شهرداری با رعایت مقررات زیر با این آییننامه تطبیق میشود.
1ـ در صورتیکه مستخدم واجد شرایط شغل مورد تصدی باشد مرتبه آن شغل بوی اعطا میشود و پایه ای از آن مرتبه را خواهد داشت که با تقریب اضافی نزدیک ترین مبلغ بحقوق فعلی وی باشد و اگر حقوق او از حداکثر پایه آن مرتبه تجاوز کرد مابه التفاوت بعنوان فوق العاده ترمیم باو پرداخت خواهد شد.
2ـ در صورتیکه مستخدم واجد شرایط احراز شغل مورد تصدی نباشد شغلی بوی واگذار خواهد شد که از نظر شرایط احراز با مشخصات او متناسب باشد و مرتبه آن شغل بوی اعطا میشود و پایه ای از آن مرتبه را خواهد داشت که با تقریب اضافی نزدیکترین مبلغ بحقوق قبل از تطبیق وی باشد و اگر حقوق او از حداکثر پایه آن مرتبه تجاوز کرد مابهالتفاوت بعنوان فوق العاده ترمیم باو پرداخت خواهد گردید.
3ـ مستخدمینی که بهنگام تطبیق تصدی پستی را بعهده ندارند آماده بخدمت محسوب و تابع حکم ماده ۵۷ این آیین نامه خواهند بود.
تبصره ـ هرگاه حقوق مستخدم بلحاظ ترفیع پایه یا ارتقاء مرتبه اضافه گردد بهمان نسبت از فوق العاده ترمیم کسر خواهد گردید.
تبصره ـ ادامه اشتغال کارمندان مشمول بند ۲ این ماده تا هنگام ارجاع شغلی که واجد شرایط تصدی آن هستند با عنوان کفالت بلامانع است.