طرح اصلاحی آیین‌نامه ثبت شرکتها

تاریخ تصویب: ۱۳۴۰/۰۶/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۴۰/۰۶/۱۲

[به موجب اصلاحیه طرح اصلاحی آیین‌نامه ثبت شرکتها، مصوب ۱۳۸۶ نسخ شده است.]

نظر به مقررات عهدنامه عمومی پاریس مصوب دهم اسفند ماه ۱۳۳۷ مربوط به حمایت مالکیت صنعتی و ماده ۹ قانون ثبت شرکتها مصوب خردادماه 1310 و ماده 45 قانون ثبت علائم تجارتی و اختراعات مصوب اول تیرماه 1310 و ماده 11 و 15 و مواد 582 و 585 قانون تجارت مصوب اردیبهشت 1311 وزارت دادگستری مقرر میدارد.

ماده ۱- اداره ثبت شرکتها و علائم تجاری و اختراعات اداره کل ثبت در تهران از این تاریخ به نام (اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی) نامیده می‌شود و دارای وظایف زیر خواهد بود.
1 ـ ثبت شرکتهای تجارتی ایران حوزه تهران و همچنین ثبت کلیه شرکتهای خارجی در ایران و مؤسسات غیرتجارتی ایران حوزه تهران و ثبت کلیه مؤسسات خارجی در ایران.
2 ـ ثبت علائم تجاری و اختراعات و نام تجارتی و اشکال و ترسیمات صنعتی.
3 ـ ثبت دفتر تجارتی و پلمپ دفاتر تجارتی و غیرتجارتی حوزه تهران.

تبصره ـ اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی عنوان شعبه مخصوص دفتر دادگاه شهرستان تهران را برای اجرای مفاد مواد 6 و 7 قانون ثبت علائم تجارتی و اختراعات مصوب اول تیرماه 1310 را دارد و رئیس این اداره نسبت به قبول یا رد تقاضانامه‌های مربوط به ثبت شرکتهای تجارتی و مؤسسات غیرتجارتی و علائم تجارتی و اختراعات اتخاذ تصمیم نموده و گواهی نامه‌های ثبت را امضاء خواهد کرد.

ماده 2 ـ علاوه بر انجام وظایف قانونی اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی مؤظف است در موضوع حمایت مالکیت صنعتی با در نظر گرفتن احتیاجات و مقتضیات اوضاع اقتصادی کشور و تعهدات بین المللی طرح های قانونی و آئین‌نامه‌های اجرائی آنرا به کمک (کمیته مشورتی) تهیه و پیشنهاد نماید.

ماده 3 ـ کمیته مشورتی از نمایندگان وزارتخانه‌های زیر در محل اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تشکیل می‌شود.
1ـ اداره حقوقی وزارت دادگستری
2ـ اداره حقوقی وزارت امور خارجه
3ـ وزارت بازرگانی
4ـ وزارت صنایع و معادن
کمیته مزبور به دعوت رئیس اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی و یا هر یک از وزارتخانه‌های ذینفع تحت ریاست رئیس اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تشکیل خواهد شد در هر دعوتنامه دستور جلسه نیز ذکر خواهد شد.

تبصره 1 ـ کمیته هر وقت مقتضی بداند می‌تواند از نمایندگان سایر وزارتخانه‌ها و مؤسسات و کارشناسان و اشخاص مطلع برای شرکت در جلسات خود دعوت نماید ولی اتخاذ تصمیم نهائی در هر موضوع با اعضاء ثابت کمیته مشورتی خواهد بود.

تبصره 2 ـ در صورتی که طرح‌های قانونی و آئین‌نامه‌های اجرائی که کمیته مزبور و یا کارشناسان مربوط تهیه مینمایند احتیاج بپرداخت حق الزحمه داشته باشد از محل هزینه مقدماتی ثبت کل تامین و پرداخت خواهد شد.

ماده 4- در هر محلی که اداره یا دایره یا شعبة ثبت موجود است برای ثبت شرکتهای داخلی و پلمپ دفاتر تجارتی و ثبت تجارتی و ثبت نام تجارتی و مؤسسات غیرتجاری متصدی مخصوصی از طرف اداره کل ثبت تعیین خواهد شد.

ماده 5- اداره ثبت شرکتها در تهران و دوایر ثبت شرکتها در شهرستانها در ثبت شرکتنامه قائم مقام دفترخانه‌های رسمی می‌باشند.

وزیردادگستری ـ نورالدین الموتی