نظر باینکه بر اثر رشد اقتصادی و اجتماعی ایران وظایف دولت در هدایت و حل و فصل امور کشور وسیعتر و پیچیده تر گردیده و تشکیلات اداری موجود و قوانین و آئین نامه ها و مقررات مربوطه همگام با این رشد اقتصادی و اجتماعی پیش نرفته و در نتیجه مشکلات اداری متنوع و متعددی بوجود آمده است و نظر باینکه تطبیق تشکیلات اداری موجود و قوانین و آئین نامه های مربوطه با احتیاجات کشور مستلزم مطالعه و بررسی عمیق و جامع الاطراف و استفاده از آخرین نظرات و روشهای علمی اداری است، هیئت وزیران در جلسه مورخ نهم دیماه ۱۳۴۰ بمنظور سازگارکردن تشکیلات اداری دولت با سیر تکاملی اجتماع و تجدیدنظر در روشهای کار و تشریفات اداری و مالی و آئین نامه ها و مقررات مربوطه و طرز استخدام و استفاده از کارمندان و پرورش و تعلیم آنان در ضمن خدمت تصویب نمودند که شورائی بنام (شورای عالی اداری کشور) وابسته به نخست وزیری با تشکیلات و اختیارات و وظایف زیر تشکیل یابد:
فصل اول – تشکیلات
ماده ۱– ارکان شورای عالی اداری کشور عبارتند از:
الف – هیئت رئیسه:
هیئت رئیسه که مسئول تعیین خط مشی و تصویب برنامه های شورای عالی اداری کشور میباشد مرکب از نخست وزیر که ریاست هیئت رئیسه را بعهده خواهد داشت و وزرای دارائی – دادگستری – کشور و قائم مقام نخست وزیر در سازمان برنامه و دبیرکل شورای عالی اداری کشور اعضای هیئت رئیسه را تشکیل خواهند داد. دبیرکل شورای عالی اداری کشور وظایف دبیر هیئت رئیسه را نیز انجام خواهد داد.
ب – دبیرکل:
دبیرکل که عالیترین مرجع اداری شورای عالی اداری کشور و مسئول اجرای مصوبات هیئت رئیسه و عهده دار اداره امور شوری میباشد بنا به پیشنهاد نخست وزیر و فرمان همایونی برای مدت سه سال منصوب میشود و جز در مواردی که بعلت عدم توانائی انجام وظیفه یا تخلف از مقررات قانونی که در دادگاه صلاحیت دار بثبوت رسیده باشد غیر قابل تغییر خواهد بود.
دبیرکل که در انجام وظایف خود در مقابل هیئت رئیسه مسئولیت خواهد داشت – انتصاب مجدد وی بلامانع خواهد بود. دبیرکل باید دارای تحصیلات عالیه اداری و حتی المقدور از کارمندان با سابقه دولت باشد.
ج – کمیته های تحقیقاتی:
کمیته های تحقیقاتی که رکن فنی و علمی شوری بشمار میرود در ابتدای امر عبارتند از :
کمیته استخدامی. کمیته تشکیلات. کمیته تشریفات اداری و روشها.
کمیته امور مالی. کمیته امور شهرستانها.
تبصره -در صورت اقتضا ممکن است کمیته های تحقیقاتی دیگری بنا بتشخیص دبیرکل و تصویب هیئت رئیسه به کمیته های بالا اضافه شود.
د – دبیرخانه:
دبیرخانه که رکن اداری شورای عالی اداری کشور میباشد تحت نظر مستقیم دبیرکل خدمات اداری شورای عالی انجام وظیفه خواهد نمود.
فصل دوم – وظایف و اختیارات
ماده ۲– وظایف و اختیارات هیئت رئیسه بقرار زیر است:
الف – تصویب تشکیلات شورای عالی اداری کشور.
ب – تصویب اساسنامه و آئین نامه های داخلی شورای عالی اداری کشور.
ج – تصویب بودجه شورای عالی اداری کشور و تعیین حقوق دبیرکل.
د – تصویب برنامه کار شورای عالی اداری کشور بر اساس پیشنهاد دبیرکل شوری.
ھ – بررسی و تصویب پیشنهادها و گزارشهای دبیرکل.
ماده ۳– جلسات هیئت رئیسه با حضور پنج نفر رسمیت یافته و میتواند نسبت بمسائل مطروحه اتخاذ تصمیم نماید. تصمیمات با اکثریت چهار نفر معتبر خواهد بود.
ماده ۴– وظایف و اختیارات دبیرکل:
الف – تنظیم و پیشنهاد برنامه کار و نحوه بررسیهای کمیته های تحقیق جهت تصویب هیئت رئیسه.
ب – تهیه و پیشنهاد اساسنامه و آئین نامه های داخلی در مورد امور کارگزینی و مالی و کارپردازی و سایر امور اداری شورای عالی اداری کشور جهت تصویب هیئت رئیسه.
ج – تنظیم و پیشنهاد بودجه شورای عالی اداری کشور جهت تصویب هیئت رئیسه.
د – ایفای وظایف مربوط بدبیری هیئت رئیسه شامل تهیه دستور و صورت جلسات و ابلاغ و نظارت بر اجرای تصمیمات هیئت رئیسه.
ھ – ترتیب تشکیلات داخلی کمیته های تحقیقاتی و دبیرخانه شورای عالی اداری و اعمال نظارت در کار آنها.
و – نظارت در تهیه پیشنهادها و گزارشهای کمیته های تحقیقاتی و ارسال آنها به هیئت رئیسه جهت تصویب.
ز – انتصاب و انفصال کارمندان فنی و اداری و شورای عالی اداری کشور و استفاده از کارشناسان و مشاوران بر حسب شرایطی که در اساسنامه ذکر و بتصویب هیئت رئیسه رسانده خواهد شد دبیرکل میتواند از نظریات و تجارب متخصصین و اشخاص صلاحیت دار برای مدت یا موضوع معینی در قبال پرداخت حق الزحمه مناسب استفاده کند و این قبیل اشخاص را بهمکاری دعوت نماید و در صورتیکه متخصصین مزبور دارای تابعیت خارجی باشند از آنها برای مدت موقت و با موضوع معین استفاده کند.
ماده ۵– وزارتخانه ها و سازمانهای مختلف دولتی موظفند اوراق و اسناد و دفاتر مورد استفاده شورای عالی اداری را برای انجام مقاصد و مصوبات هیئت رئیسه در دسترس دبیرکل شورای عالی اداری بگذارند
ماده ۶– وظایف کمیته های تحقیقاتی.
الف – کمیته استخدامی – مامور بررسی و تهیه پیشنهاد در زمینه قوانین استخدامی و ایجاد سازمان استخدام کشوری – طبقه بندی مشاغل- تنظیم برنامه های تعلیماتی مختلف جهت افزایش تولید و بالابردن قدرت قبول مسئولیت کارمندان و تعلیم آنان برای اشتغال بکارهای مورد نیاز دیگر و حل مسئله کارمندان زائد.
ب – کمیته تشکیلات – مامور بررسی و تهیه پیشنهاد در زمینه تعیین وظایف و هدفهای دستگاهها بطور روشن و دقیق – تفکیک وظائفی که بطور پراکنده در دستگاههای مختلف انجام میگیرد و ارجاع آنها بدستگاههای ذیصلاحیت – تجدیدنظر در تشکیلات داخلی سازمانها برای انجام وظایف تعیین شده.
ج – کمیته روشها و تشریفات اداری – مامور بررسی و تهیه پیشنهاد درباره تسهیل جریان کار و حذف تشریفات زائد و تسریع جریان کارها از طریق برقراری سیستم فرمها – بهبود وضع بایگانی برقراری وسائل نظارت موثر و معقول برای حصول اطمینان از سرعت و کیفیت و کمیت کار.
د – کمیته امور مالی- مامور بررسی و تهیه پیشنهاد در زمینه تنظیم صحیح بودجه ها سیستمهای حسابداری و ممیزی و خزانه داری – مقررات و آئین نامه های مالی – امور کارپردازی و انبارها و حفظ و استفاده بهتر از اموال دولتی با توجه به نظرات وزارت دارائی.
ھ – کمیته امور شهرستانها – مامور بررسی و تهیه پیشنهاد در زمینه تفویض اختیارات بیشتر به ادارات شهرستانها و استانداریها – ایجاد ترتیبی برای افزایش اختیارات شهرداریها و انجمنهای شهر و قرء و قصبات و آماده نمودن آنها برای قبول مسئولیت و انجام پاره از امور مربوط بخود – تامین محل درآمد برای دستگاههای محلی با توجه به نظرات وزارت کشور.
تبصره – وظایف و اختیارات کمیته های تحقیقاتی بنا بتشخیص دبیرکل و تصویب هیئت رئیسه تغییر پذیر خواهد بود.
ماده ۷– وظایف دبیرخانه شورای عالی اداری کشور- دبیرخانه مامور انجام خدمات اداری اعم از استخدام و امور مالی و دفتری شورای عالی اداری کشور بوده و تحت نظر مستقیم دبیرکل انجام وظیفه میکند.
تکالیف و مسئولیتهای دبیرخانه و تشکیلات آن بر حسب احتیاج از طرف دبیرکل تعیین خواهد گردید.
فصل سوم – منابع مالی و تامین کادر اداری و فنی
ماده ۸– بودجه شورای عالی اداری کشور برای هر سال باید قبل از ماه اسفند سال قبل از طرف دبیرکل تهیه و بتصویب هیئت رئیسه شورای عالی اداری کشور برسد و برای تقدیم به هیئت وزیران آماده گردد.
ماده ۹– برای تامین اعتبارات لازم جهت اجرای برنامه های تعلیماتی و تهیه لوازم و وسائل اولیه کار و پرداخت حق الشور و به کارشناسان قراردادی طبق مفاد اساسنامه و سایر هزینه هائی که پیش بینی آن در ابتدای کار مشکل است شورای عالی اداری کشور مجاز است با تصویب هیئت رئیسه طبق طرح و با موافقتنامه های لازم از کمکهای مالی و فنی سازمان برنامه و سازمان ملل متحد و سایر دستگاههای فنی و فرهنگی ذیصلاحیت بطور بلاعوض استفاده نماید.
ماده ۱۰ – [اصلاحی ۱۳۴۱/۱/۱۸]
کارمندان اداری و فنی شورای عالی اداری کشور از وزارتخانه ها و مؤسسات دیگر دولتی و دانشگاهی با رعایت مقررات مربوط به قانون تمام وقت با حفظ سوابق خدمت به شورای عالی اداری کشور مأمور و یا منتقل خواهند شد.
همچنین شورای عالی اداری کشور میتواند مستقیما باستخدام کارشناسان و کارمندان و استفاده از خدمات مشاوران لازم اقدام نماید و حقوق و حق الزحمه آنان را طبق اساسنامه شورای عالی اداری پرداخت کند.
ماده ۱۱– از تاریخ صدور این تصویبنامه، مصوبات شماره های ۴ /۲۵۵۳ مورخ ۱۹ /۸ /۱۳۳۳ و ۴۲۷۰ /۲۸۱ مورخ ۱ /۴ /۱۳۳۶ و ۲۷۷۶۴ مورخ ۲۰ /۱۲ /۱۳۳۷ هیئت وزیران لغو و سازمان خدمات کشوری با کارمندان خود به شورای عالی اداری کشور منتقل میشود و وظایف کارمندان آن از طرف دبیرکل شورای عالی اداری کشور تعیین خواهد گردید.
ماده ۱۲– از تاریخ تصویب این تصویبنامه وزارتخانه ها و موسسات دولتی موظفند که قبل از اجرای هرگونه تصمیمی که موجبات تغییراتی در زمینه های تحقیقاتی مذکوره در این تصویبنامه گردد نظر و موافقت شورای عالی اداری را کسب نمایند.
ماده ۱۳– هیئت دولت مجوز این تصویبنامه قانونی را پس از افتتاح مجلسین تحصیل خواهند کرد.
نخست وزیر