آیین نامه تأسیس آموزشگاههای علمی آزاد

تاریخ تصویب: ۱۳۶۴/۰۹/۱۴
شماره ثبت: 2435/دش - ۱۳۶۴/۱۰/۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳۶۴/۱۰/۱۰

فصل اول : تعریف

آموزشگاههائی که بمنظور آموزش و نشر و گسترش علوم و معارف از طریق دایر کردن کلاسهای تکدرس، تقویتی، تجدیدی، در سطوح مختلف ابتدائی، راهنمائی، متوسطه، کلاسهای آمادگی کنکور، کلاسهای زبان خارجی و نظایر آن طبق موازین اسلامی و با رعایت ضوابط این آئین نامه بدون صدور هیچگونه مدرک رسمی توسط افراد حقیقی یا حقوقی تأسیس می گردند، آموزشگاه علمی آزاد نامیده می شود. که در این آئین نامه اختصاراً به نام آموزشگاه ذکر می گردد.

فصل دوم : ارکان

ارکان آموزشگاه عبارتند از:
الف- موسس
ب- مدیرمسئول

الف : موسس

ماده ۱: فرد یا هیئتی ( حداکثر ۷ نفر) که در سرمایه گذاری و تأسیس آموزشگاه پس از طی مراحل ذکر شده در این آیین نامه اجازه تأسیس آموزشگاه را از وزارت آموزش و پرورش دریافت می نمایند، موسس یا هیئت موسس نامیده می شوند.

تبصره – هر هیئت موسس باید پس از موافقت اداره کل آموزش و پرورش با تأسیس آموزشگاه برابر مفاد اساسنامه خود و قانون تجارت اقدام به ثبت رسمی موسسه نماید و اساسنامه ای مورد تأیید آموزش و پرورش است که اولاً فعالیت موسسه با اهداف وزارت آموزش و پرورش مغایرت نداشته باشد. ثانیاً التزام به اجرای مفاد آئیننامه آموزشگاههای علمی آزاد مصوب شورای عالی آموزش و پرورش در آن قید شده باشد.
شرایط موسس یا اعضاء هیئت موسس:

ماده ۲: موسس یا هر یک از اعضای هیئت موسس باید واجد شرایط ذیل باشند:

۱– تابعیت جمهوری اسلامی ایران.

۲– اعتقاد به اسلام و التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی و ولایت فقیه.

تبصره– در مورد متدینین به یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی التزام به قانون اساسی کافی است.

۳– دارابودن صلاحیت اخلاقی، سیاسی، فرهنگی و عدم وابستگی به رژیم گذشته (براساس ضوابط گزینش وزارت آموزش و پرورش)

۴– نداشتن محکومیت در دادگاههای انقلاب و نداشتن سوء پیشینه کیفری.

۵– دارا بودن سلامت جسم و روان و عدم اعتیاد به مواد مخدر

تبصره– در صورتی که به تشخیص پزشک معتمد معلولیت جسمی فرد مانع ایفای وظایف مربوط نباشد، انتخاب وی بعنوان موسس یا عضو هیئت موسس بلامانع است.

۶– دارابودن برگ خاتمه خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم.

۷– داشتن حداقل سن ۲۵ سال تمام.

ماده ۳: حداقل یکی از اعضاء هیئت موسس باید واجد کلیه شرایط مدیر مسئول ( موضوع ماده ۵ این آیین نامه ) باشد.

تبصره – فرد موسس، خود نمی تواند مدیر مسئول نیز باشد و باید شخصی واجد شرایطی را بعنوان مدیر مسئول معرفی نماید.

ماده ۴: وظایف و مسئولیتهای موسس و یا هیئت موسس

۱ – [اصلاحی ۱۳۶۶/۱۲/۲۰]
درخواست صدور اجازه تأسیس آموزشگاه از اداره کل آموزش و پرورش استان و تحویل مدارک لازم.

۲– درخواست تمدید اجازه تأسیس آموزشگاه حداقل ۴ ماده قبل از اتمام مدت اعتبار اجازه تأسیس

۳– سپردن تعهد و تضمین لازم به اداره کل آموزش و پرورش استان جهت حصول اطمینان در تأمین تعهدات آموزشگاه در قبال دانش آموزان به هنگان لغو اجازه تأسیس ( موقت یا دائم) یا انصراف از ادامه کار.

۴– ارائه مکان و محل مناسب که از لحاظ ایمنی، فنی، بهداشتی، آموزشی و تجهیزات و وسایل لازم، مورد تأیید شورای استان باشد.

۵– پیشنهاد یک یا چند نام مناسب برای آموزشگاه به شورای استان جهت تأیید یکی از آنها.

۶– معرفی مدیر مسئول و جانشین واجد شرایط به شورای استان جهت تأیید و صدور حکم لازم

۷– تأمین اعتبار مالی لازم جهت انجام تعهدات آموزشگاه

۸– انتخاب رئیس هیئت موسس جهت اداره جلسات و انجام امور اداری.

۹– همکاری با مدیر مسئول در حسن اجرای مقررات و بخشنامه های وزارت آموزش و پرورش

۱۰– نظارت بر حسن جریان کلی آموزشگاه

۱۱– کسب اطلاع مستمر از نظرات و تذکرات بازرسان وزارت آموزش و پرورش که در دفتر بازرسی ثبت می شود، و اقدام بموقع در رفع نارسائیها وحل مشکلات.

۱۲– معرفی مدیر مسئول جدید واجد شرایط به شورای استان حداکثر ظرف مدت یکماه در صورت عزل یا استعفاء یا فوت مدیر مسئول

۱۳– تعیین میزان شهریه هر دوره آموزشی با همکاری مدیر مسئول و پیشنهاد تأیید آن به شورای استان با ذکر دلائل لازم.

۱۴– تهیه برنامه های آموزشی و درسی آموزشگاه با توجه به اهداف اساسی تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران مصوب شورای عالی آموزش و پرورش با همکاری مدیر مسئول و پیشنهاد آن به شورای استان جهت تأیید.

ب : مدیر مسئول:
شرایط مدیر مسئول

ماده ۵: مدیر مسئول به پیشنهاد موسس و یا هیئت موسس و تأیید شورای استان پس از طی مراحل گزینش، انتخاب و با صدور حکم از سوی اداره آموزش و پرورش منصوب میشود، حقوق و دستمزد وی توسط موسس و از محل بودجه آموزشگاه پرداخت میگردد. مدیر مسئول علاوه بر دارابودن کلیه شرایط موسس ( موضوع مفاد ماده ۲ این آیین نامه) باید مسلمان و متأهل و برحسب نوع آموزشگاه، واجد شرایط اختصاصی زیر باشد.

۱– مدیر مسئول آموزشگاههای دوره ابتدایی ( مرحله اول تعلیمات عمومی) حداقل باید دارای گواهینامه دیپلم دانشسرای مقدماتی یا دیپلم کامل متوسطه و ۵ سال سابقه آموزشی، در آموزش و پرورش، یا دانشگاهها، و یا موسساتی که اساسنامه آنها به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است باشد.

۲– مدیر مسئول آموزشگاههای دوره راهنمائی تحصیلی ( مرحله دوم تعلیمات عمومی) حداقل باید دارای گواهینامه فوق دیپلم و ۵ سال سابقه آموزشی، در آموزش و پرورش یا دانشگاهها، و یا موسساتی که اساسنامه آنها بتصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است باشد.

۳– مدیر مسئول آموزشگاهها در سطح دوره متوسطه وتعلیم زبانهای خارجی و کلاسهای کنکور حداقل باید دارای دانشنامه لیسانس و ۵ سال سابقه آموزشی در آموزش و پرورش یا دانشگاهها، و یا موسساتی که اساسنامه آنها بتصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است باشد.

تبصره ۱– انتخاب افرادی که دارای تحصیلات حوزه های علمیه دینی بوده و دوره سطح را گذرانده و حداقل ۵ سال سابقه آموزشی، در آموزش و پرورش، یا دانشگاهی و یا موسساتی که اساسنامه آنها به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است داشته باشند، بعنوان مدیر مسئول بلامانع است.

تبصره ۲– مدیران مسئول و جانشینان آنها در آموزشگاههای مخصوص پسران باید منحصراً مرد، و در آموزشگاههای مخصوص دختران منحصراً زن باشند.

ماده ۶: وظایف و اختیارات مدیر مسئول.

۱– نظارت و مراقبت در رعایت اصول و موازین اسلامی، فرهنگی، سیاسی در جریان کلی کار و محیط آموزشگاه و عدم پذیرش دانش آموزان و افرادی که مخل به رعایت این اصول باشند.

۲– اجرای کلیه مقررات و بخشنامه های ابلاغ شده وزارت آموزش و پرورش و پاسخ لازم و سریع به مراسلات و مکاتبات اداری

۳– تعیین و تنظیم ساعات کار کلاسها و دوره های آموزشی با همکاری موسس یا هیئت موسس و پیشنهاد آن به شورای استان.

۴– نظارت و اعمال مدیریت در حسن انجام وظایف کلیه کارکنان و معلمان آموزشگاه

۵– تعیین میزان حقوق معلمان و کارکنان آموزشگاه با همکاری موسس یا هیئت موسس

۶– ارزشیابی از میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

۷– حضور مرتب در آموزشگاه

۸– حفظ و مراقبت از دفاتر آمار، بازرسی، ثبت نام و سایر دفاتر مورد نیاز آموزشگاه و ارائه آنها به مسئولین و بازرسان آموزش و پرورش عنداللزوم.

۹– ابلاغ اظهارنظر بازرسان و اعلام نقایص و کمبودهای موجود به موسس یا هیئت موسس و اقدام و پی گیری در جهت رفع آنها.

۱۰– ارسال آمار دانش آموزان ثبت نام شده هر دوره آموزشی به اداره آموزش و پرورش به تفکیک رایگان و غیررایگان

۱۱– اجرای دقیق مفاد مواد ۵۱ و ۵۰ این آئین نامه، موضوع معرفی و ثبت نام دانش آموزان بصورت رایگان و ارسال آمار اسمی این دانش آموزان به اداره آموزش و پرورش.

۱۲– نظارت بر تهیه و تنظیم و نگهداری پرونده کلیه کارکنان آموزشگاه و نیز دانش آموزان هر دوره.

۱۳– نظارت و رسیدگی به حضور و غیاب کارکنان و دانش آموزان آموزشگاه.

۱۴– نظارت بر دریافت شهریه از دانش آموزان و پرداخت حقوق کارکنان و سایر هزینه های آموزشگاه.

۱۵– تهیه پرونده برای هر یک از کارکنان و معلمان آموزشگاه شامل، عکس، تصویر مدارک تحصیلی و شناسنامه و برگ پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم و اجازه، اشتغال با ذکر نشانی محل کار دیگر آنان، میزان حقوق دریافتی ( ماهیانه یا ساعتی) تعداد ساعات کار هفتگی و بایگانی نمودن آنها میسر باشد.

۱۶– در غیاب مدیر مسئول کلیه وظایف وی بر عهده جانشین مدیر مسئول میباشد.

فصل سوم : شورای استان

ماده ۷: برای رسیدگی و نظارت کامل بر عملکرد آموزشگاهها و ایجاد هماهنگیهای لازم، در هر استان شورائی زیر نظر مدیرکل، بنام شورای استان مرکب از افراد زیر تشکیل می گردد:

الف – مدیرکل آموزش و پرورش

ب – معاون امور آموزشی

ج – معاون امور پرورشی

د – کارشناس آموزش بزرگسالان

ه – کارشناس مسئول آموزش هر دوره تحصیلی ( ابتدائی، راهنمای، متوسطه)بر حسب مورد

تبصره ۱– در صورتی که برای مسئولیت امور آموزشگاههای علمی آزاد یا کارشناسی آموزش بزرگسالان پست سازمانی وجود نداشته باشد، مدیر کل آموزش و پرورش فرد ذیصلاحی را برای این مسئولیت تعیین خواهد کرد.

تبصره ۲– مدیرکل آموزش و پرورش می تواند از میان موسسان یا مدیران مسئول آموزشگاههای علمی آزاد استان، فرد یا افرادی را بدون داشتن حق رأی برای شرکت در جلسات شورای دعوت کند.

ماده ۸: مصوبات شورای استان با رأی موافق اکثریت اعضاء قابل اجرا بوده و از طریق مدیرکل آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد.

ماده ۹: مصوبات شورای استان نباید مغایر مفاد این آئین نامه وسایر مقررات جاری کشور باشد.

ماده ۱۰– وظیفه دبیری شورای استان به عهده کارشناس مسئول و یا کارشناس آموزش بزرگسالان و آموزشگاههای علمی آزاد استان می باشد.

ماده ۱۱ وظایف و اختیارات شورای استان

۱– نظارت کامل بر عملکرد آموزشگاههای استان.

۲ [حذفی ۱۳۶۶/۱۲/۲۰]
[بررسی و تصویب اساسنامه های آموزشگاهها.]

۳– بررسی و اعلام نظر در خصوص صلاحیت موسس و اعضای هیئت موسس و کلیه کارکنان آموزشگاه.

۴– بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد برنامه های آموزشی و درسی آموزشگاهها.

۵– بررسی میزان شهریه پیشنهادی هر دوره آموزشی و تعیین میزان قطعی آن با توجه به کیفیت و مدت دوره آموزشی و وضعیت ساختمان، تجهیزات و وسائل لازم و سایر هزینه های آموزشگاه.

۶– اعلام نظر در مورد میزان تضمین لازم و نحوه دریافت آن موضوع بند ۳ ماده ۴ این آئین نامه.

۷– بررسی مدارک و گزارشهای مربوط به محل و ساختمان ارائه شده جهت تأسیس آموزشگاه و اعلام نظر

۸– اتخاذ تصمیم نسبت به تعیین نام آموزشگاه موضوع بند ۵ ماده ۴ این آیین نامه

۹– اتخاذ تصمیم نسبت به صدور، تمدید، یا لغو اجازه تأسیس آموزشگاه.

تبصره– اتخاذ تصمیم نسبت به تمدید یا عدم تمدید اجازه تأسیس آموزشگاه با توجه به درخواست موسس یا هیئت موسس و ارزشیابی انجام شده و محتوای پرونده، بایستی حداقل ۲ ماه قبل از انقضای مدت اعتبار، به آموزشگاه اعلام شود.

۱۰– شورای استان می تواند برخی از وظایف و اختیارات خود را بجز مفاد بندهای ۲، ۳، ۶، ۹ ماده ۱۱ این آیین نامه به شورای شهر یا شهرستان یا منطقه تفویض نماید.
شورای شهرستان، شهر، منطقه

ماده ۱۲ در هر شهرستان ، شهر، منطقه آموزشی بمنظور بررسی و اتخاذ تصمیم وانجام برخی از امور مربوط به آموزشگاهها، که شورای استان موارد مختلف آن را مشخص و ابلاغ مینماید، شورائی زیر نظر رئیس اداره بنام شورای شهرستان، شهر یا منطقه، مرکب از افراد ذیل تشکیل میگردد.

الف – رئیس اداره

ب – معاون امور آموزشی.

ج – معاون یا مسئول امور پرورشی

د – مسئول امور آموزشگاهها یا مسئول امور مدارس شبانه بزرگسالان.

ه – مسئول آموزشی هر دوره تحصیلی ( ابتدائی، راهنمایی، متوسطه) بر حسب مورد.

تبصره ۱– در صورتی که برای مسئولیت امور آموزشگاهها یا مسئولیت امور مدارس شبانه بزرگسالان پست سازمانی وجود نداشته باشد رئیس اداره آموزش و پرورش فرد ذیصلاحی را برای این مسئولیت تعیین خواهد کرد.

تبصره ۲– رئیس اداره می تواند، از میان موسسان یا مدیران مسئول آموزشگاههای علمی آزاد فرد یا افرادی را بدون داشتن حق رأی برای شرکت در جلسات شورا دعوت نماید.

ماده ۱۳– مصوبات شورای شهرستان، شهر، منطقه با رأی موافق اکثریت اعضاء قابل اجرا بوده از طرف رئیس اداره ابلاغ خواهد شد.

فصل چهارم : نظارت و ارزشیابی

ماده ۱۴: نظارت کلی بر امور آموزشگاهها در سراسر کشور بر عهده وزارت آموزش و پرورش است که به نحو مقتضی اعمال خواهد شد.

ماده ۱۵: نظارت مستمر بر فعالیت آموزشگاههای هر استان و ارزشیابی از عملکرد آنها بعهده شورای استان می باشد که از طریق ذیل اعمال خواهد شد.

الف – اعضای شورای استان.

ب – نمایندگان و مأموریت منتخب شورای استان.

ج – واحد نظارت و پیگیری اداره کل آموزش و پرورش.

د – بازدید مسئولان ذیربط.

تبصره ۱– ادارات آموزش و پرورش باید ترتیبی اتخاذ نمایند که از هر آموزشگاه ( حداقل ماهی یکبار) بازدید بعمل آید.

تبصره ۲– برنامه بازدید توسط مسئول امور آموزشگاهها تنظیم خواهد شد.

ماده ۱۶: هر بازدید کننده موظف خواهد بود، خلاصه نظرات و مشاهدات خویش را در دفتر بازرسی ( که شماره گذاری و پلمپ شده است) ثبت و یک نسخه از آنرا بهمراه گزارش و پیشنهادهای لازم جهت هر گونه اقدام و ضبط در پرونده باداره تحویل نماید.

فصل پنجم : تخلفات

ماده ۱۷: تخلفات آموزشگاهها به دو دسته تقسیم می شوند:

الف : تخلفات اخلاقی و سیاسی عبارتند از:

۱– ارتکاب اعمال مغایر با مصالح نظام جمهوری اسلامی ( مطابق با مواد قانون هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری مصوب مجلس شورای اسلامی)

۲– ارتکاب اعمال خلاف عفت عمومی و حیثیت و شرافت شغلی ( مطابق با مواد قانون هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری مصوب مجلس شورای اسلامی).

ب – تخلفات آموزشی و اداری عبارتند از:

۱– کم کاری یا اهمال و سهل انگاری در انجام وظایف

۲– گزارش یا صدور گواهی خلاف واقع

۳– تعطیل غیرموجه کلاس درس یا آموزشگاه

۴– ناقص و ناتمام گذاشتن دوره های آموزشی مصوب

۵– غیبت غیرموجه

۶– دریافت هر نوع وجه اضافی و غیرمصوب

۷– عدم رعایت مقررات

ماده ۱۸: اقدامات زیر متناسب با میزان تخلف با توجه به محتویات پرونده و گزارشهای واصله پس از بررسی و تأیید و تصویب شورای استان توسط ادارات اعمال و سوابق در پرونده درج و بایگانی خواهد شد.

۱– تذکر شفاهی

۲– تذکر کتبی

۳– اخطار کتبی

۴– توبیخ کتبی

۵– تعطیل موقت آموزشگاه از ۳ ماه تا یکسال

۶– برکنار ساختن موقت یا دائم مدیر مسئول

۷– لغو اجازه اشتغال کارکنان و معلمان بطور موقت یا دائم

۸– لغو اجازه تأسیس و تعطیل دائم آموزشگاه و در صورت لزوم معرفی متخلف به مراجع ذیصلاح جهت تعقیب.

ماده ۱۹: تخلفات زیر موجب لغو اجازه تأسیس آموزشگاه خواهد شد.

۱– تخلفات مفاد قسمت الف ماده ۱۷

۲– انتقال یا واگذاری آموزشگاه به غیر و یا تغییر در اعضای هیئت موسس

۳– بکارگماردن افرادی که فاقد اجازه اشتغال در آموزشگاههای آزاد بوده و یا اعتبار اجازه اشتغال آنها لغو شده است.

۴– تغییر محل یا گسترش ساختمان آموزشگاه بدون کسب اجازه

۵– تشکیل کلاسهای مختلط یا تشکیل کلاسهای مخصوص خواهران بطور همزمان در آموزشگاههای مخصوص برادران و بالعکس

۶– دریافت هر نوع وجه اضافی

۷– گزارش خلاف واقع در مورد مفاد مواد ۵۱و ۵۲ این آیین نامه

۸– مواردی که در این آیین نامه لغو اجازه تأسیس آموزشگاه به صراحت قید شده است.

تبصره – شورای استان می تواند در مورد برخی از تخلفات فوق الذکر موسس یا هیئت موسس اخطار و در صورت عدم توجه مطابق بند ۸ ماده ۱۸ اقدام نماید.

ماده ۲۰: هر گاه ثابت شود که هر یک از اعضاء هیئت موسس در ارتکاب تخلفات مفاد قسمت الف ماده ۱۷ سهیم و مقصر نبوده اند فقط متخلفین از کار برکنار و در صورت لزوم تحت پی گرد قانونی نیز قرار خواهند گرفت.

تبصره ۱– در هر صورت ادامه کار این نوع آموزشگاهها بر طبق مفاد ماده ۴۱ این آئین نامه خواهد بود.

تبصره ۲– هر گاه عضوی از هیئت موسس، مدیر مسئول آموزشگاه نیز باشد و بعلت تخلف از مدیریت برکنار شود ادامه عضویت وی در هیئت موسس، با تصویب شورای استان امکان پذیر خواهد بود.

ماده ۲۱: مصوبات شورای استان درباره موارد مختلف فصل تخلفات لازم الاجرا است و طرح موضوع تخلف در مراجع دیگر، مجوزی برای ادامه کار آموزشگاه مختلف نخواهد بود.

فصل ششم : مقررات مربوط به دانش آموزان

ماده ۲۲: رعایت حجات برای خواهران و رعایت سایر موازین اسلامی، اخلاقی و اجتماعی برای کلیه دانش آموزان و همچنین مراجعه کنندگان آموزشگاهها الزامی بوده و اعمال نظارت بر عهده مسئولین آموزشگاه میباشد.

ماده ۲۳: برای ثبت نام بانوان همسردار موافقت کتبی همسر و برای ثبت نام دانش آموزان کمتر از ۱۸ سال موافقت کتبی ولی یا سرپرست الزامی است.

ماده ۲۴: تحویل عکس، تصویر شناسنامه و تکمیل و امضای فرم تقاضای ثبت نام توسط دانش آموزان بهنگام ثبت نام الزامی است.

ماده ۲۵: دانش آموزان آموزشگاهها موظفند هنگام حضور در آموزشگاه کارت تحصیلی خود را همراه داشته باشند.

ماده ۲۶: کلیه دانش آموزان ملزم به رعایت و اطاعات از مقررات بوده و چنانچه برخلاف رفتار نمایند متخلف شناخته شده و برابر مقررات انضباطی آموزشگاه با آنان رفتار خواهد شد.

فصل هفتم : مقررات عمومی

ماده ۲۷: ارائه ساختمان و سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی آن قبل از طی مراحل نهائی درخواست صدور اجازه تأسیس ، ضروری نبوده و تنها ذکر محدوده جغرافیایی محل مورد نظر در برگ درخواست کافی خواهد بود.

تبصره – تشخیص ضرورت تأسیس آموزشگاهها در هر محدود جغرافیایی به عهده شورای استان است.

ماده ۲۸: موسس یا هیئت موسس موظف است پس از اعلام موافقت شورای استان با تأسیس آموزشگاه، ساختمان مورد نظر را حداکثر تا مدت ۶ ماه باداره آموزش و پرورش معرفی نماید.

تبصره ۱– پس از تأیید تناسب ساختمان مورد نظر توسط شورای استان تحویل تصویر سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی آن باداره آموزش و پرورش جهت تکمیل مدارک صدور اجازه تأسیس و ضبط در پرونده ضروری است.

تبصره ۲– محل آموزشگاه باید در ساختمان مجزا یا در طبقات مستل باشد.

ماده ۲۹: اجازه تأسیس هر آموزشگاهی که حداکثر ۶ ماه پس از تاریخ صدور دایر نگردد و فعالیت آموزشی خود را کتباً به اطلاع اداره نرساند بخودی خود ملغی خواهد بود.

ماده ۳۰: دفتر کلیه آموزشگاهها در طول دوره فعالیت باید برای پاسخگویی مراجعان مفتوح باشد در صورت ضرورت هر آموزشگاه می تواند برای مدتی معین با اطلاع و موافقت اداره آموزش و پرورش فعالیت آموزشی خود را متوقف نماید.

ماده ۳۱: مدیر مسئول موظف است قبل از آغاز فعالیت آموزشی آموزشگاه، نمونه امضاء خود و جانشین و نیز مهر آموزشگاه را در دفتر مخصوص اداره آموزش و پرورش ثبت نماید.

ماده ۳۲: اجازه تأسیس هر آموزشگاه فقط برای همان ساختمانی که برای آن درخواست اجازه شده معتب راست و هر گونه تغییر یا گسترش، باید باطلاع و تصویب شورای استان ( در صورت تفویض اختیار از سوی شورای استان، باطلاع و تصویب شورای شهرستان یا شهر یا منطقه) ، صورت بگیرد و میزان تضمین سپرده آموزشگاه نیز به نسبت تغییر ظرفیت آن، تغییر خواهد کرد.

ماده ۳۳: موسس یا هیئت موسس می تواند حداقل پس از گذت ۲ سال از آغاز فعالیت نخستین آموزشگاه خود درخواست صدور اجازه تأسیس حداکثر یک آموزشگاه دیگر را بنماید.

تبصره – در صورت وجود تقاضاهای متعدد برای تأسیس آموزشگاه در شرایط مساوی، اولویت با متقاضیان واجد شرایط جدید خواهد بود.

ماده ۳۴: چنانچه آموزشگاه بخواهد همزمان کلاسهای دخترانه و پسرانه دایر کند این کلاسها باید در دو ساختمان مجزا و تحت مدیریت های جداگانه تأسیس شود.

ماده ۳۵: شورای استان می تواند در صورت نبودن آموشگاه برای دوره های مختلف تحصیلی، با توجه به مفاد ماده ۵ آیین نامه و با رعایت سایر مقررات موقتاً اجازه تشکیل کلاسهای دوره تحصیلی دیگر را در آموزشگاه موجود بدهد.

ماده ۳۶: مدت اعتبار اجازه تأسیس هر آموزشگاه از تاریخ صدور ۲ سال تمام بوده و لازم است اجازه تأسیس هر ۲ سال یکبار طبق مقررات این آیین نامه تمدید گردد والا اجازه تأسیس ملغی خواهد بود.

تبصره – برای تمدید اجازه تأسیس آموزشگاه ارائه اوراق مفاصا حساب مالیاتی و سایر دیون و عوارض قانونی که بر عهده آموزشگاه می باشد الزامی است.

ماده ۳۷: اجازه تأسیس آموزشگاهها و یا عضویت در هیئت موسس بهیچوجه قابل واگذاری یا انتقال به غیر نیست.

ماده ۳۸: هیچیک از اعضای هیئت موسس نمی توانند همزمان عضو هیئت موسس آموزشگاه دیگری باشند.

ماده ۳۹: به موسس یا هر یک از اعضای هیئت موسس که اجازه تأسیس آموزشگاه آنان بطور دائم لغو شود، بهیچ عنوان مجدداً اجازه تأسیس آموزشگاه داده نخواهد شد.

تبصره ۱– هر گاه ثابت شود که هر یک از اعضای هیئت موسس در ارتباط با لغو اجازه تأسیس آموزشگاه ( به تشخیص شورای استان و هسته گزینش) متخلف نبوده اند، میتوانند خود موسس باشند یا در هیئت موسس دیگری عضو شوند.

تبصره ۲– شوراهای استان موظفند موضوع لغو اجازه تأسیس اینگونه آموزشگاهها را بهمراه اساس اعضای متخلف و نام آموزشگاه از طریق حوزه معاونت آموزشی وزارت آموزش و پرورش به سایر استانها و ادارات ذیربط ابلاغ نمایند.

ماده ۴۰: در صورت فوت موسس ادامه کار آموزشگاه حداکثر تا پایان دوره آموزشی که در هر حال از یک سال تجاوز نخواهد کرد با مسئولیت کامل مدیر مسئول امکان پذیر خواهد بود.

تبصره ۱– در صورت فوت یا استعفاء هر یک از اعضاء هیئت موسس ادامه کار آموزشگاه حداکثر تا پایان دوره آموزشی که در هر حال از یک سال تجاوز نخواهد کرد اماکن پذیر می باشد.

تبصره ۲– مدیر مسئول موظف است ظرف مدت یک هفته موضوع را باطلاع شورای استان برساند.

تبصره ۳– در صورت فوت موسس یا فوت یا استعفاء هر یک از اعضاء هیئت موسس ثبت نام برای دوره جدید ممنوع است.

ماده ۴۱: ادامه کار آموزشگاههائی که موسس یا هر یک از اعضاء هیئت موسس یک یا چند شرط از شرایط مندرج در ماده ۲ این آئین نامه را ( شرایط موسس یا هیئت موسس) به تشخیص گزینش و شورای استان از دست بدهد مطابق ماده ۴ و تبصره های آن خواهد بود.

ماده ۴۲: در تمام موارد این آئین نامه تشخیص صلاحیت اخلاقی و سیاسی بعهده هسته گزینش استان و تشخیص صلاحیت علمیو فرهنگی و اجرائی با شورای استان خواهد بود.

ماده ۴۳: کلیه کارکنان آموزشگاههای مخصوص دختران به استثنای کادر نگهبانی باید زن، و کلیه کارکنان آموزشگاههای مخصوص پسران باید مرد باشند.

تبصره ۱– چنانچه به تشخیص شورای استان امکان تأمین معلم زن برای تدریس در کلاسهای دختران وجود نداشته باشد، میتوان از وجود برادران متأهل با حداقل سن ۳۵ سال و با رعایت سایر مقررات استفاده کرد.

تبصره ۲– کادر نگهبانی آموزشگاهها باید متأهل باشند.

ماده ۴۴: آگهی های تبلیغاتی آموزشگاهها باید برابر دستورالعمل ضمیمه این آئین نامه باشد.

ماده ۴۵: آموزشگاهها، بهیچوجه و تحت هیچ عنوان حق دریافت وجوه اضافی غیر از شهریه تأیید شده از سوی شورای استان را نخواهند داشت.

ماده ۴۶: آموزشگاهها باید تصویر اجازه نامه تأسیس، ابلاغ مدیر مسئول و جانشین وی، سیاهه اسامی معلمان و میزان شهریه مصوب هر دوره آموزشی را در دفتر آموزشگاه و محل ثبت نام بطوری که کاملاً در معرض دید همگان باشد نصب نمایند.

ماده ۴۷: آموزشگاهها موظفند جهت آگاهی مراجعان متن زیر را در تابلوهائی که در محلهای مناسب نصب میشود درج نمایند.
«این آموزشگاه تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش فعالیت دارد، بمنظور همکاری با مسئولین مربوط از کلیه مراجعان محترم، خواهشمند است انتقادات و پیشنهادات اصلاحی خود را بوسیله تلفن شماره… مطرح سازند و یا مستقیماً به اداره آموزش و پرورش … مراجعه یا مکاتبه نمایند.»

ماده ۴۸: ادارات کل آموزش و پرورش موظفند جهت کلیه کارکنان آموزشگاهها پس از طی مراحل گزینش و تأیید شورای استان کارت اجازه اشتغال تهیه و صادر نمایند.

تبصره ۱– چنانچه هر یک از کارکنان آموزشگاه صلاحیت خود را در حین خدمت بدلائلی از دست بدهند( به تشخیص گزینش و شورای استان) اجازه اشتغال آنان لغو خواهد شد.

تبصره ۲– ادارات کل آموزش و پرورش موظفند موضوع لغواجازه اشتغال افراد مختلف را باطلاع هسته مرکزی گزینش و کلیه آموزشگاههای استان و معاونت امور آموزشی وزارت آموزش و پرورش برسانند.

تبصره ۳– اشتغال بکار مجدد مدیران مسئولی که بعللی برای مدتی معین از تصدی پست مدیریت محروم میشوند پس از اتمام دوره محرومیت و بشرط تأیید گزینش، امکان پذیر خواهد بود.

ماده ۴۹: آموزشگاهها موظفند دفاتر آمار، ثبت نام و بازرسی مورد نیاز خود را تهیه و توسط اداره آموزش و پرورش شماره گذاری و پلمپ کنند.

ماده ۵۰: آموزشگاهها موظفند ۱۰% ظرفیت کل دانش آموزان هر دوره را از بین افراد کم بضاعت با معرفی اداره آموزش و پرورش بطور رایگان ثبت نام نمایند.

تبصره – آموزشگاهها حق ثبت نام بیش از ۹۰% ظرفیت مجاز خود را ندارند و ۱۰% بقیه مخصوص سهمیه رایگان آموزش و پرورش خواهد بود.

ماده ۵۱: آموزشگاهها موظفند حداکثر ده روز پس از شروع هر دوره آموزشی آمار دانش آموزان ثبت نام شده را به تفکیک رایگان و غیررایگان باداره آموزش و پرورش ارسال دارند.

ماده ۵۲: آموزشگاهها باید در حین ثبت نام و قبل از شروع دوره های آموزشی ، برای کلیه دانش آموزشگاه کارت تحصیل با رعایت نکات زیر تهیه و صادر نمایند.

۱– درج مشخصات شناسنامه ای

۲– الصاق عکس

۳– درج میزان شهریه

۴– تاریخ شروع و انقضای دوره آموزشی.

ماده ۵۳: تعداد دانش آموزان هر کلاس باید متناسب با گنجایش کلاس با رعایت اصول بهداشتی و وجود نور و فضای لازم و مطابق با اصول تعلیم و تربیت باشد و در هر حال در هر کلاس تقویتی و تکدرس بیش از ۴۵ نفر و در هر کلاس کنکور بیش ار ۷۵ نفر مجاز نخواهد بود.

ماده ۵۴: آموزشگاهها موظفند ضمن ابلاغ مقررات، به دانش آموزان، فرم ثبت نام برابر نمونه ضمیمه این آئین نامه را جهت تکمیل و امضاء دانش آموز تهیه و در پرونده آنان بایگانی نمایند.

ماده ۵۵: آموزشگاهها حق ثب نام افراد معتاد به مواد مخدر و یا مشهور بفساد اخلاق را ندارند. در صورت تشخیص چنین افرادی پس از ثبت نام آموزشگاهها موظف به اخراج آنها خواهند بود.

ماده ۵۶: حضور افراد متفرقه و غیرمسئول در آموزشگاه ممنوع است.

ماده ۵۷: مراعات شئون اسلامی برای کلیه کارکنان و معلمان و دانش آموزان آموزشگاهها الزامی است و مسئولیت نظارت بر اجرای دقیق آن بعهده مدیر مسئول آموزشگاه خواهد بود.

ماده ۵۸: با تصویب این آئیننامه کلیه آئین نامه ها و دستورالعملها و بخشنامه های قبلی مربوط به آموزشگاههای آزاد لغو میگردد.

ماده ۵۹: پس از اعلام این آئین نامه از سوی ادارات کل آموزش و پرورش کلیه آموزشگاههائی که تحت نامهای گوناگون از قبیل گروه فرهنگی، موسسه آموزشی، سازمان علمی ، آموزشگاه علمی و دیگر اسامی مشابه اعم از حضوری یا مکاتبه ای که مشغول فعالیت بوده اند موظفند حداکثر ظرف مدت ۶ ماه برطبق ضوابط و مقررات آن اقدام به اخد اجازه نامه تأسیس نمایند.

ماده ۶۰– کلیه مراکزی که تحت عناوینی از قبیل آموزش خصوصی، موسسه تدریس خصوصی و دیگر اسامی مشابه مشغول فعالیت بوده اند غیرمجاز می باشند و باید تعطیل گردند.

آئین نامه تأسیس آموزشگاههای علمی آزاد در هفت فصل و شصت ماده و سی و دو تبصره به انضمام دستورالعمل آگهی های تبلغاتی و فرمهای: درخواست اجازه تأسیس، صدور اجازه تأسیس و ثبت نام دانش آموزان در سیصد و شصت و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۱۴ /۹ /۱۳۶۴ بتصویب رسید، صحیح است بمورد اجرا گذارده شود.

سید کاظم اکرمی
وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

دسته‌ها