شماره ۵۱۹۲۱/ت۶۲۵۱۶هـ – ۲۷/۳/۱۴۰۳
هیئت وزیران در جلسه ۲۳/۳/۱۴۰۳ به پیشنهاد شماره ۱۱۴۱۹ مورخ ۲۸/۱/۱۴۰۳ شورای اطﻼع رسانی دولت و به استناد اصل یکصد و سی و هشت قانون اساسی جمهوری اسﻼمی ایران و بند (ت) تبصره (۱۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، دستورالعمل موضوع بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:
دستورالعمل موضوع بند (ت) تبصره (۱۳) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور
ماده ۱ـ در این دستورالعمل، اصطﻼحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱ ـ رسانه: هر بستر مجازی یا حقیقی که انواع محتوای رسانهای و خبری را در قالب متنپایه، صداپایه، تصویرپایه و چندرسانهای منتشر مینماید.
۲ ـ تبلیغات: هر فعالیتی که در جهت اطﻼع رسانی، آگاهیبخشی و معرفی مأموریتها، فعالیتها و دستاوردهای دستگاه های اجرایی ذیل قوه مجریه و شرکتهای دولتی که از این پس به اختصار «دستگاه اجرایی» نامیده میشوند، انجام میشود؛ از قبیل برگزاری رویدادها و پویشها.
ماده ۲ـ دستگاه اجرایی ضمن اهتمام به تحقق اطﻼع رسانی هنرمندانه و اقناع افکار عمومی درخصوص عملکرد خود، مکلف است برای کلیه طرح های کﻼن و برنامههای با تأثیرات عمومی خود، پیوست ارتباطی، اطﻼع رسانی و تبلیغاتی، پیشبینی و هزینه مربوط را در قالب هزینههای طرح و برنامه منظور نماید.
ماده ۳ـ دستگاه اجرایی برای ثبت فعالیتها و دستاوردهای خود، مکلف است هزینههای مرتبط با مستندنگاری را از محل اعتبارات مصوب مربوط تأمین نماید.
تبصره ـ دستگاه اجرایی مکلف است در قراردادهای برون سپاری، مستندنگاری فعالیتها و دستاوردهای خود را ضمن شرح خدمات پیمانکار پیشبینی کند.
ماده ۴ـ رویکردها و سرفصلهای اختصاص منابع ناظر بر حوزه رسانه و تبلیغات بهشرح زیر است:
۱ ـ اطﻼع رسانی موثر و اقناعی.
۲ ـ امیدافزایی و تقویت اعتماد در مردم.
۳ـ پاسخگویی بهموقع، اقناعی و مستند به اخبار جعلی، شایعات و شبهات احتمالی پیرامون برنامهها و عملکرد دستگاه اجرایی.
۴ ـ تبیین و اجراییسازی سیاست ها و طرح های کﻼن دولت از جمله روایت پیشرفت، جوانی جمعیت و مردمیسازی.
۵ ـ تبیین فرهنگ دریایی و تبلیغات و تولیدات رسانهای و فضای مجازی پیرامون موضوعات مرتبط نظیر ترویج فرهنگ غذایی، توسعه کسب و کارهای دریاپایه و حفاظت از محیطزیست دریایی موضوع ماده (۳۷) برنامه جامع تحقق سیاستهای کلی توسعه دریامحور مصوب ۱۴۰۳ که با روشهای زیر انجام میشود:
الف ـ مردمیسازی شبکه اطﻼع رسانی دولت و جلب مشارکت عمومی در آن.
ب ـ تولید، انتشار و توزیع محتوای مؤثر و متنوع در قالبها و ساختارهای مختلف.
پ ـ بهره گیری از ظرفیت تبلیغات محیطی، رادیویی و تلویزیونی، مطبوعاتی و برخط.
ت ـ بهره گیری از ظرفیت سکوهای رسانهای.
ماده ۵ ـ ذیحساب دستگاه اجرایی مکلف است گزارش هزینهکرد فعالیتها و اقدامات مرتبط با رسانه و تبلیغات را براساس قالب زیر هر سه ماه یکبار صرف نظر از محل و منبع تأمین اعتبار، به دبیرخانه شورای اطﻼع رسانی دولت ارائه نماید:
نام دستگاه اجرایی:
دوره/فصل گزارش:
نام و نام خانوادگی تأییدکننده گزارش:
سمت سازمانی تأییدکننده گزارش:
سال گزارش:
نام و نام خانوادگی تنظیمکننده گزارش:
سمت سازمانی تنظیمکننده گزارش:
توضیحات
مبلغ هزینهکرد
تاریخ هزینهکرد
شرح هزینهکرد
ردیف
تبصره ۱ـ هر نوع پرداخت بابت عملکرد بند (چ) ماده (۳۷) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور و ماده (۱۳) ضوابط اجرایی بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور مشمول گزارش موضوع این ماده است.
تبصره ۲ـ افرادی که به عنوان نماینده صاحب سهام به نمایندگی از طرف دولت در هیئت مدیره شرکت حضور دارند یا توسط دولت، معرفی یا انتخاب می شوند، رعایت الزامات مقرر در این دستورالعمل در شرکت مزبور را پیگیری نمایند. دستگاه اجرایی مربوط مکلف است گزارش موضوع این ماده را از مدیرعامل یا اعضای هیئت مدیره شرکتهایی که آنها را به عنوان نماینده دولت در آن شرکتها منصوب یا معرفی کرده است، اخذ و به دبیرخانه شورای اطﻼع رسانی دولت ارائه نماید.
ماده ۶ ـ نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل و ارائه گزارش آن به شورای اطﻼع رسانی دولت، بر عهده دبیرخانه آن شورا است.
ماده ۷ـ رعایت مفاد این دستورالعمل درخصوص کلیه فعالیتهایی که توسط دستگاه اجرایی صورت پذیرفته و داخل در تعاریف موضوع بندهای (۱) و (۲) ماده (۱) این دستورالعمل باشد، اعم از آنکه فعالیت مزبور تحت عناوین مذکور در این بندها و یا غیر آن صورت گرفته باشد، الزامی است.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر