اساسنامه صندوق توسعه شهری و روستایی

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۴/۱۳

شماره ۵۴۴۸۸/ت۶۰۷۲۴هـ – ۲/۴/۱۴۰۳

هیئت وزیران در جلسه­‌های ۱۰/۳/۱۴۰۲ و ۱۹/۷/۱۴۰۲ به پیشنهاد مشترک وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد تبصره الحاقی ماده (۲۸۰) قانون مالیات ‌های مستقیم (موضوع ماده (۷) قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری­ها و دهیاری­ها مصوب ۱۴۰۱)، اساسنامه صندوق توسعه شهری و روستایی را به شرح زیر تصویب کرد:

اساسنامه صندوق توسعه شهری و روستایی

ماده ۱ـ صندوق توسعه شهری و روستایی که در این اساسنامه به ‌اختصار «صندوق» نامیده می‌شود، به ‌عنوان یک شرکت دولتی وابسته به وزارت کشور بوده و دارای شخصیت حقوقی مستقل می‌باشد و براساس این اساسنامه و در چهارچوب قوانین و با رعایت موازین شرع اداره می­شود.

ماده ۲ـ حوزه عملیات صندوق سراسر کشور بوده و محل استقرار آن در تهران است.

ماده ۳ـ مدت فعالیت صندوق نامحدود است.

ماده ۴ـ سرمایه اولیه صندوق مبلغ یک هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱) ریال است که ظرف سه سال از محل بازپرداخت تسهیلات موضوع ماده (۷) قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری ‌ها و دهیاری ‌ها مصوب ۱۴۰۱ تأمین می‌گردد.

ماده ۵ ـ منابع مالی صندوق به شرح زیر است:

۱ـ منابع حاصل از بازپرداخت تسهیلات موضوع ماده (۷) قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری ‌ها و دهیاری ‌ها مصوب ۱۴۰۱.

۲ـ کمک‌های فنی و اعتباری دولت و وجوه اداره­شده در قوانین بودجه سنواتی کشور.

۳ـ کمک‌ها و هدایای نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و بین‌المللی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۴ـ درآمدهای حاصل از تجهیز منابع از جمله کارمزد تسهیلات با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط.

۵ ـ درآمد حاصل از فروش اموال منقول و غیرمنقول صندوق با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۶ ـ سایر منابع مالی مجاز با رعایت قوانین و مقررات مربوط به ‌غیر از سپرده ‌گیری از عموم.

ماده ۶ ـ موضوع فعالیت صندوق به شرح زیر می‌باشد:

۱ـ ارائه تسهیلات به طرح ‌های اولویت‌دار شهری و روستایی شهرداری ‌ها و دهیاری ‌ها که دارای توجیهات فنی، اقتصادی، خدماتی و اجتماعی می‌باشد در چهارچوب دستورالعمل مصوب مجمع عمومی.

۲ـ حمایت از اجرای طرح ‌های سرمایه‌گذاری شهری و روستایی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق ارائه تسهیلات جهت تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز طرح­های یادشده در چهارچوب دستورالعمل مصوب مجمع عمومی.

تبصره ـ طرح­های مربوط به بافت­های تاریخی که مشمول ماده (۷) قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری­ها و دهیاری­ها مصوب ۱۴۰۱ قرار دارند نیز می­توانند مشمول حمایت­های موضوع این ماده قرار گیرند.

ماده ۷ـ ارکان صندوق به شرح زیر می­باشد:

۱ـ مجمع عمومی.

۲ـ هیئت مدیره.

۳ـ بازرس قانونی(حسابرس).

ماده ۸ ـ ترکیب اعضای مجمع عمومی به شرح زیر می­باشد:

۱ـ وزیر کشور (رئیس مجمع عمومی).

۲ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی.

۳ـ رئیس سازمان برنامه ‌و بودجه کشور.

۴ـ رئیس شورای ­عالی استان ‌ها.

۵ ـ رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی.

۶ ـ یک نفر از شهرداران کلانشهرها به انتخاب وزیر کشور.

۷ـ دبیر شورای فرهنگ عمومی.

تبصره ۱ـ دبیری مجمع عمومی بر عهده معاون مربوط وزیر کشور است.

تبصره ۲ـ مدیرعامل صندوق در جلسات مجمع عمومی بدون حق رأی شرکت می‌کند.

تبصره ۳ـ دبیرخانه صندوق در سازمان مربوط در وزارت کشور مستقر است.

ماده ۹ـ مجمع عمومی به ‌عنوان باﻻترین رکن صندوق، دارای وظایف و اختیارات زیر است:

۱ـ راهبری و تعیین سیاست‌های کلان صندوق.

۲ـ تصویب دستورالعمل نحوه تعیین و تشخیص طرح­های اولویت­دار شهرداری­ها و دهیاری­ها و نحوه اعطای تسهیلات.

۳ـ تصویب بودجه ساﻻنه که از طرف هیئت مدیره پیشنهاد می‌شود.

۴ـ بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش عملکرد ساﻻنه و صورت ‌های مالی صندوق با توجه به گزارش بازرس قانونی و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان صندوق.

۵ ـ تأیید ساختار، تشکیلات و آیین­نامه­های مورد نیاز برای فعالیت صندوق، با پیشنهاد هیئت مدیره و در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط و ارائه آن جهت تصویب مراجع ذی ‌صلاح حسب مورد.

۶ ـ انتخاب، عزل و قبول استعفای اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل و تعیین حقوق و مزایای اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۷ـ پیشنهاد تغییر و اصلاح اساسنامه صندوق و همچنین پیشنهاد انحلال صندوق و ارائه آن به هیئت وزیران جهت طی مراحل قانونی.

۸ ـ اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد افزایش و یا کاهش سرمایه صندوق و ارائه آن به هیئت وزیران جهت تصویب.

۹ـ اتخاذ تصمیم نسبت به مواردی که از طرف مدیرعامل و یا هیئت مدیره به مجمع عمومی پیشنهاد می‌گردد در چهارچوب مفاد این اساسنامه.

۱۰ـ اتخاذ تصمیم نسبت به خرید، فروش و اجاره، توثیق یا رهن اموال غیرمنقول صندوق به پیشنهاد هیئت مدیره.

۱۱ـ سایر وظایف و اختیاراتی که طبق این اساسنامه به عهده مجمع عمومی می‌باشد.

ماده ۱۰ـ جلسات مجمع عمومی با حضور حداقل پنج نفر از اعضا و حداقل سالی دو بار و نیز در مواقع لزوم به دعوت رئیس مجمع عمومی و یا دو نفر از اعضای مجمع عمومی تشکیل خواهد شد و تصمیمات با حداقل رأی موافق چهار نفر از اعضا اتخاذ می‌گردد.

ماده ۱۱ـ مجمع عمومی می‌تواند از اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل جهت شرکت در جلسات دعوت به عمل آورد.

تبصره ـ حضور بازرس قانونی (حسابرس) در جلسات مجمع عمومی بلامانع است.

ماده ۱۲ـ به ‌منظور اداره صندوق در چهارچوب مفاد این اساسنامه، هیئت مدیره ‌ای مرکب از پنج نفر از افراد متخصص، دارای حسن شهرت، وثاقت، امانتداری و حداقل سه سال سابقه فعالیت در امور مرتبط با صندوق شامل فعالیت بانکی، مالی، مدیریت، برنامه‌ریزی و اقتصاد شهری و معتقد به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران و دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران و نداشتن سابقه کیفری مؤثر و عدم سوء پیشینه موضوع بند (الف) ماده (۳۵) قانون پولی و بانکی کشور مصوب ۱۳۵۱ به پیشنهاد رئیس مجمع عمومی و تصویب مجمع عمومی با حکم رئیس مجمع عمومی منصوب می‌شوند.

تبصره ـ معاون مربوط وزیر کشور، سمت رئیس هیئت مدیره را دارا می‌باشد.

ماده ۱۳ـ هیئت مدیره دارای وظایف و اختیارات زیر می­باشد:

۱ـ اجرای مصوبات مجمع عمومی در چهارچوب این اساسنامه و سایر قوانین و مقررات مربوط.

۲ـ تهیه و پیشنهاد بودجه ساﻻنه برای تأیید مجمع عمومی.

۳ـ بررسی و تأیید گزارش ساﻻنه و صورت ‌های مالی صندوق برای تسلیم به بازرس قانونی (حسابرس).

۴ـ ارائه گزارش عملکرد فعالیت صندوق (شش ماهه و ساﻻنه) به مجمع عمومی و سایر مراجع قانونی.

۵ ـ رسیدگی و اظهار نظر نسبت به پیشنهاد ‌ها و گزارش ‌های مدیرعامل جهت طرح در مجمع عمومی.

۶ ـ اتخاذ تصمیم در خصوص آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مورد نیاز در چهارچوب مفاد اساسنامه و اهداف صندوق جهت تأیید مجمع عمومی.

۷ـ تهیه و پیشنهاد ساختار تشکیلاتی صندوق و ارائه آن جهت تأیید مجمع عمومی برای طی مراحل تصویب.

۸ ـ تعیین چهارچوب قراردادهای عاملیت با بانک‌های عامل و مؤسسات مالی و اعتباری مجاز.

۹ـ تهیه دستورالعمل نحوه تعیین و تشخیص طرح­های اولویت­دار شهرداری­ها و دهیاری­ها و نحوه اعطای تسهیلات و ارائه آن به مجمع عمومی جهت تصویب.

۱۰ـ تهیه دستورالعمل ‌نحوه اعطای تسهیلات و بازپرداخت آن و ارائه به مجمع عمومی جهت تصویب.

۱۱ـ ارائه پیشنهادهای مربوط به تغییر و اصلاح اساسنامه و نیز کاهش یا افزایش سرمایه صندوق به مجمع عمومی.

۱۲ـ نظارت بر حسن اجرای مفاد اساسنامه، آیین‌نامه‌ها، مقررات و بودجه صندوق و نحوه هزینه­کرد منابع و اعتبارات.

۱۳ـ تصمیم‌گیری در خصوص افتتاح یا بستن حساب­های ریالی یا ارزی در حساب­های بانکی داخلی و خارجی و استفاده از آنها به نام صندوق و انسداد حساب­های یادشده حسب مورد با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۱۴ـ تصمیم‌گیری در زمینه‌ خرید و فروش اموال منقول.

۱۵ـ پیشنهاد صلح و سازش و ارجاع امر به داوری به مراجع ذ ­ی ‌صلاح قانونی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۱۶ـ اتخاذ تصمیم نسبت به هرگونه اقدامی به نام صندوق در محدوده وظایف و اهداف، به ‌جز اموری که صراحتﺎً در صلاحیت مجمع عمومی یا مدیرعامل است.

تبصره ـ هیئت مدیره می‌تواند بخشی از وظایف و اختیارات خود را به جز بندهای (۲)، (۳)، (۶)، (۹) و (۱۰) این ماده با حفظ مسئولیت به مدیرعامل تفویض نماید.

ماده ۱۴ـ جلسات هیئت مدیره حداقل هرماه یک‌ بار به دعوت رئیس هیئت مدیره و یا مدیرعامل تشکیل و با حضور اکثریت اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات متخذه همواره با رأی موافق اکثریت مطلق معتبر خواهد بود.

ماده ۱۵ـ اعضای هیئت مدیره برای مدت دو سال منصوب می­شوند که در صورت انقضای مدت تصدی مدیریت هریک از اعضای هیئت مدیره تا تعیین اعضای جدید، مسئولیت آنان به قوت خود باقی خواهد بود. انتخاب مجدد اعضای هیئت مدیره بلامانع است.

ماده ۱۶ـ مدیرعامل باﻻترین مقام اجرایی صندوق است و در چهارچوب مفاد این اساسنامه به پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی با حکم رئیس مجمع عمومی برای مدت سه سال از میان افراد دارای اعتقاد به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران، حسن شهرت، وثاقت، امانتداری و تخصص انتخاب ‌می‌گردد.

تبصره ـ انتخاب مجدد مدیرعامل برای یک دوره دیگر بلامانع است.

ماده ۱۷ـ وظایف و اختیارات مدیرعامل به شرح زیر است:

۱ـ اجرای مصوبات هیئت مدیره و مجمع عمومی و انجام کلیه امور قانونی، اداری، مالی و اجرایی صندوق .

۲ـ نمایندگی صندوق در مقابل سازمان ‌های دولتی و غیردولتی و اشخاص حقیقی و حقوقی و مراجع قانونی و اقامه و دفاع از هرگونه دعوای کیفری یا حقوقی یا هر دعوا و اقدام دیگر در رابطه با مراجع قضایی و اجرایی با حق تعیین وکیل، یا حق توکیل به ­غیر و یا نمایندگی و نیابت. وکیل و نماینده باید از میان افراد موثق و امین انتخاب شوند.

۳ـ تهیه بودجه ساﻻنه و ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش ‌های مالی و سایر گزارش ‌ها برای ارائه به هیئت مدیره.

۴ـ ارائه پیشنهاد افزایش یا کاهش سرمایه و سایر پیشنهادها به هیئت مدیره.

۵ ـ افتتاح انواع حساب ‌های بانکی نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری با اخذ مجوز از هیئت مدیره با رعایت قوانین مربوط.

۶ ـ اتخاذ تصمیم نسبت به منابع، مصارف، اخذ و اعطای اعتبار و تسهیلات با رعایت مصوبات مجمع عمومی و دستورالعمل‌ها و بودجه ساﻻنه.

۷ـ پیگیری وصول مطالبات صندوق و پرداخت دیون آن اعم از مطالبات معوق و مشکوک ‌الوصول.

۸ ـ انجام هر نوع معامله (خرید و فروش) و انعقاد کلیه قراردادها و تغییر و تبدیل یا فسخ و اقاله و واگذاری و اجرای آنها نسبت به فعالیت‌ها و حقوق صندوق به هر شکل و با هر شخص حقیقی و حقوقی داخلی و بین‌المللی و تحت هرگونه شرایط در حدود موضوع صندوق و یا مربوط به آن در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.

۹ـ تهیه ساختار تشکیلات تفصیلی صندوق و تغییر و اصلاح عناوین پست‌های سازمانی در چهارچوب تشکیلات کلان صندوق جهت ارائه به هیئت مدیره.

۱۰ـ سایر وظایف و اختیاراتی که به موجب قوانین و مقررات مربوط بر عهده مدیرعامل قرار می‌گیرد.

ماده ۱۸ـ کلیه اسناد و اوراق مالی، معاملاتی و تجاری و اسناد تعهدآور صندوق با امضای ثابت مدیرعامل و ذی­حساب و یک نفر از اعضای هیئت مدیره به انضمام مهر صندوق معتبر است و سایر اسناد و مکاتبات با امضای مدیرعامل مجری است.

ماده ۱۹ـ مدیرعامل می‌تواند بخشی از اختیارات خود را به‌ موجب ابلاغ کتبی با ذکر موارد به هر یک از مدیران صندوق به تشخیص و مسئولیت خود تفویض کند.

ماده ۲۰ـ بازرس قانونی (حسابرس) صندوق، سازمان حسابرسی می‌باشد. سازمان یادشده برای حسابرسی صندوق و انجام وظایف بازرسی صندوق از افراد مسلمان و مؤمن استفاده می­کند.

ماده ۲۱ـ وظایف و اختیارات بازرس قانونی (حسابرس) صندوق به شرح زیر است:

۱ـ رسیدگی و اظهار نظر درباره صحت گزارش عملکرد ساﻻنه، صورت­های مالی و صورت وضعیت مالی که هیئت مدیره برای تصویب به مجمع عمومی ارائه می­کند.

۲ـ نظارت بر انجام حسابرسی و ارائه گزارش آن به هیئت مدیره و مجمع عمومی و مراجع قانونی ذی­ربط.

۳ـ بررسی و اظهار نظر نسبت به گزارش مقایسه­ای بودجه و عملکرد صندوق.

۴ـ اظهار نظر نسبت به گزارش هیئت مدیره در خصوص ارزیابی اثربخشی واپایش (کنترل)های داخلی صندوق برای ارائه به مجمع عمومی.

۵ ـ سایر وظایف و اختیاراتی که به موجب قوانین و مقررات مربوط بر عهده بازرس قانونی (حسابرس) می­باشد.

تبصره ـ بازرس قانونی (حسابرس) حق مطالبه اسناد و مدارک و اطلاعات مربوط به صندوق را دارد ولی حق دخالت در امور اجرایی صندوق را نداشته و انجام وظایف وی نباید مانع جریان امور عادی صندوق شود.

ماده ۲۲ـ صورت ‌های مالی صندوق باید حداقل سی روز قبل از تشکیل جلسه ساﻻنه مجمع عمومی از طریق هیئت مدیره در اختیار بازرس قانونی (حسابرس) صندوق قرار گیرد تا پس از رسیدگی در قالب یک گزارش توسط هیئت مدیره به مجمع عمومی تسلیم گردد.

ماده ۲۳ـ بازرس قانونی (حسابرس) صندوق موظف است اظهار نظر درباره عملکرد ساﻻنه و صورت­های مالی ارائه­ شده از سوی رئیس هیئت مدیره صندوق را حداقل (۱۰) روز قبل از برگزاری جلسه ساﻻنه مجمع عمومی آماده کند و در اختیار اعضای هیئت مذکور قرار دهد.

ماده ۲۴ـ انجام کلیه عملیات پولی صندوق از طریق حساب­های متمرکز نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با عاملیت بانک‌های دولتی و غیردولتی و یا صندوق ‌های دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طرف قرارداد عاملیت با صندوق صورت می‌گیرد. قراردادهای عاملیت باید با رعایت قوانین و مقررات موضوع مصوبات شورای پول و اعتبار و سایر قوانین و مقررات بانکی منعقد گردد.

ماده ۲۵ـ سال مالی صندوق، به استثنای ‌سال اول که از تاریخ ابلاغ اساسنامه می‌باشد، از اول فروردین هر سال تا پایان اسفند همان سال است .

ماده ۲۶ـ سود خالص و مانده منابع مالی صندوق ناشی از فعالیت‌های صندوق اعم از کارمزد تسهیلات اعطایی در هرسال مالی با تصویب مجمع عمومی به ‌حساب ذخایر یا منابع و یا به ‌حساب سرمایه صندوق اضافه می‌گردد.

این اساسنامه به موجب نامه شماره ۴۲۴۷۸/۱۰۲ مورخ ۲۳/۳/۱۴۰۳ شورای نگهبان، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمد مخبر