دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر مشمول قانون نظام صنفی کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۷/۰۳

شماره ۱۳۲۸۰۸ – ۱۳۹۸/۷/۳


ماده 1- تعاریف:

الف – ارائه دهنده خدمات هوشمند مسافر: کلیه اشخاص حقوقی ارائه دهنده خدمات برخط جابه جایی و حمل و نقل مسافر درون شهری و حومه عضو اتحادیه صنفی کشوری کسب و کار مربوطه که برخی از عملیات آن ها با استفاده از اپلیکیشن یا سایت انجام شود؛ اعم از اینکه وسیله نقلیه، تحت مالکیت خود شخص باشد یا طی قرارداد با شخص ثالث همکاری نمایند.

ب – اتحادیه: اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی یا سایر اتحادیه های مرتبط موضوع قانون نظام صنفی.

ج – نظارت: پایش فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند حمل و نقل مسافر توسط شهرداری جهت حصول اطمینان از اجرای قوانین و مقررات حمل و نقل و نظام صنفی از طریق اجرای مفاد این دستورالعمل.

د – سامانه مشترک اطلاعات سفرها (سماس): سامانه ای متعلق به وزارت کشور جهت ثبت برخط اطلاعات ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر و نیز وسایل نقلیه، رانندگان و داده های سفر.

ه – قرارداد: سند همکاری که بین ارائه دهنده خدمات هوشمند مسافر و شهرداری هر شهر منعقد میگردد.

و – ناوگان پرتردد: وسیله نقلیه ای که بر اساس اطلاعات مندرج در سماس مجموعا پیمایش بیش از 1950 کیلومتر در ماه در مجموع ارایه دهنده گان خدمات هوشمند مسافر داشته باشد.

ز – داده سفر: اطلاعات سفر شامل شماره پلاک وسیله نقلیه، زمان ابتدا و انتهای سفر، طول پیمایش سفر و کرایه سفر و شناسه یکتای سفر


ماده 2 – وزارت کشور موظف است حداکثر ظرف مدت شش ماه سماس را راه اندازی و دسترسی های لازم را در اختیار مراجع و ذینفعان قانونی قرار دهد.شهرداری ها، نیروی انتظامی، دبیرخانه هیات عالی نظارت (موضوع ماده 54 قانون نظام صنفی) و اتاق اصناف ایران و اتحادیه های صنفی موظفند همکاری لازم با وزارت کشور را داشته باشند.

تبصره 1: کلیه ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر موظفند ظرف مدت یک ماه از تاریخ راه اندازی سماس (که بطور رسمی توسط وزارت کشور از طریق رسانه های عمومی اعلام می شود) نسبت به ورود و تکمیل اطلاعات وسایل نقلیه و رانندگان (موضوع مواد 4 و 5 این دستورالعمل) تحت پوشش خود به انضمام مشخصات شرکت، آدرس و تلفن دفتر مرکزی و دفاتر و یا شعب استانی آنها در سماس اقدام نمایند.شهرداری اطلاعات وارد شده را مطابق ضوابط مواد 4 و 5 این دستورالعمل بررسی و موارد مغایرت را ظرف یک هفته اعلام می نمایند.تا زمان راه اندازی سامانه مزبور ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر مکلفند اطلاعات وسایل نقلیه، رانندگان و داده های سفر را در قالب لوح فشرده هفتگی به وزارت کشور تحویل نمایند.

تبصره 2: ارائه دهندگان خدمات هوشمند سفر موظف اند به صورت روزانه / هفتگی، داده سفر هر سفر را در سماس ثبت نمایند و همچنین موظفند به منظور فراهم نمودن امکان اعتبارسنجی داده های ابراز شده در سامانه سماس امکان دسترسی وزارت کشور را به صورت هفتگی اطلاعات هر سفر شامل شماره پلاک وسیله نقلیه، زمان و مختصات مکان مبداء و مقصد، مقدار پیمایش، و هزینه سفر با امکان صحت سنجی و گزارش گیری هر یک از موارد ایجاد کنند.

تبصره 3: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که به اطلاعات سماس دسترسی دارند ملزم به حفظ محرمانگی و عدم افشای اطلاعات آن می باشند و حق استفاده تجاری از این اطلاعات را ندارند. تخلف از این تبصره موجد مسئولیت برای اقدام کننده و قابل پیگیری از طریق مراجع قضائی می باشد.

تبصره 4: ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر مکلفند ضوابط امنیت اطلاعات کاربران اعم از راننده و مسافر را مطابق دستورالعمل های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رعایت و سیاست خود در قبال حریم خصوصی و نحوه استفاده از داده های رانندگان و مسافران را به اطلاع کاربران رسانده و تأیید لازم را از آن ها دریافت کنند. دسترسی و رصد تلفن همراه کاربران (مسافران و رانندگان) با هدف ممانعت از استفاده همزمان کاربران از سایر نرم افزارها ممنوع است.

تبصره 5: ارایه دهندگان خدمات هوشمند مسافر موظف اند حداقل یکبار در هر شبانه روز/هفته فهرست رانندگان و خودروهای غیرمجاز (خودروها و رانندگانی که فاقد ضوابط مقرر در بندهای 3، 2، 1 و 4 ماده (4) و تبصره آن و بند (5) ماده (5) دستورالعمل شده اند) را از سامانه سماس دریافت و از بکارگیری آنها خودداری کنند.

تبصره 6: مسئولیت انطباق اطلاعات وارد شده با اسناد راننده و وسیله نقلیه بر عهده ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر می باشد.


ماده 3 – ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر ملزمند قبل از شروع یا ادامه فعالیت در هر شهر، مدارک لازم شامل درخواست فعالیت، آدرس دفتر، نماینده رسمی، یک نسخه از قرارداد امضا شده از سوی شرکت بر اساس مدل قرارداد کشوری پیوست و تصویر ضمانت نامه قرارداد را در سامانه سماس بارگذاری و همزمان نسخه اصل را با پست سفارشی برای شهرداری مربوطه ارسال نمایند و در غیر این صورت امکان شروع یا ادامه فعالیت در آن شهر نخواهند داشت.شهرداری موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت به امضا و ابلاغ قرارداد اقدام نماید. در صورت عدم امضای قرارداد توسط شهرداری مربوطه در مهلت مقرر، فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر در آن شهر بلامانع است.

تبصره 1: تا زمان راه اندازی سماس، تصویر مدارک مربوطه تحویل دفتر حمل و نقل وزارت کشور خواهد شد.

تبصره 2: شهرداری ها مکلف اند کلیه درآمد حاصل از این توافق (موضوع ماده 6 قرارداد پیوست) را صرفاً در توسعه حمل و نقل عمومی و رفع آلودگی هوا هزینه نمایند.


ماده 4 – شرایط وسیله نقلیه:
کلیه وسائل نقلیه برای ارائه خدمت باید دارای الزاماتی به شرح زیر بوده و اطلاعات آنها (شامل نوع، برند، مدل، رنگ، شماره پلاک و VIN خودرو) در سماس توسط ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر ثبت شده باشد.

1 – رعایت سن فرسودگی مطابق ضوابط خودروهای شخصی

تبصره – برای ناوگان پرتردد در کلان شهرها رعایت سن فرسودگی مشابه ضوابط خودروهای حمل و نقل عمومی خواهد بود به صورتی که یکسال پس از تصویب این دستورالعمل خودروهای بالای 15 سال، و دو سال پس از تصویب این دستورالعمل خودروهای بالای 13 سال و سه سال پس از تصویب این دستورالعمل خودروهای بالای 10 سال از این ناوگان حذف گردند.

2 – دارا بودن گواهی معاینه فنی خودرو معتبر

تبصره – گواهی معاینه فنی برای ناوگان پرتردد مطابق با وسایل نقلیه عمومی خواهد بود.

3 – دارا بودن بیمه نامه شخص ثالث معتبر

تبصره – ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر مکلفند ظرف مدت شش ماه از تصویب این آیین‌نامه با همکاری شرکتهای بیمه،بیمه نامه ای با میزان پوشش مشابه آژانسها طراحی و اجرا نمایند.

4 – همخوانی شماره پلاک وسیله نقلیه و استان محل فعالیت.

5 – همخوانی وسیله نقلیه با مشخصات ثبت شده در سماس و نیز اسناد قانونی آن.

تبصره – ثبت نام و بکارگیری ناوگان حمل و نقل عمومی (پلاک ت) خطی و ویژه منوط به رعایت ضوابط اعلامی از سوی شهرداری (سازمان تاکسیرانی) هر شهر است.


ماده 5 – شرایط راننده:
کلیه رانندگان باید دارای شرایط عمومی به شرح زیر بوده و اطلاعات آن ها (شامل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، آدرس، شماره تلفن همراه، شماره پلاک و VIN خودرو) توسط ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر در سماس ثبت شده باشد.

1 – تابعیت جمهوری اسلامی ایران و یا پروانه کار برای اتباع خارجی.

2 – دارا بودن گواهی عدم سوء پیشینه مؤثر کیفری معتبر یا دارا بودن استعلام صلاحیت از اداره اماکن.

3 – دارا بودن گواهینامه رانندگی متناسب با نوع وسیله نقلیه.

4 – عدم اعتیاد

تبصره – ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر مکلفند با ایجاد ساز و کار داخلی ، عدم اعتیاد رانندگان را احراز نموده و بلافاصله اقدام به حذف رانندگان دارای اعتیاد نمایند.

5- در جهت حفظ ایمنی سفر درون شهری، هر راننده حداکثر 12 ساعت امکان سرویس دهی در هر شبانه روز را خواهد داشت.


ماده 6 – شرایط سفر:

الف ) هزینه سفرها
نرخ کرایه خدمات هوشمند مسافر می تواند بصورت ثابت یا پویا بر اساس شاخص هایی هم چون شدت ترافیک، میزان عرضه (تعداد رانندگان در حالت خدمت)، تقاضای بازار، جغرافیای خدمت (محدوده ترافیک شهر)، طول و مدت سفر، نوع وسیله نقلیه و عواملی از این قبیل توسط ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر تعیین شود.

تبصره – در مواردی که هزینه سفر در شرایط خاص از سقف تعرفه تاکسی های تلفنی هر شهر مصوب در شورای شهر بالاتر تعیین شود، این رقم قبل از انجام سفر از طریق اپلیکیشن به مسافر اعلام می شود.

ب ) سایر ملاحظات سفر
1 – ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر متعهد می گردند چنانچه به دلیل نقص و مشکلات در سامانه های سرویس دهنده، خسارتی به راننده یا مسافر وارد گردد، بلافاصله نسبت به جبران ضرر و زیان پیش آمده اقدام نموده و در اسرع وقت نسبت به رفع مشکل اقدام نمایند.
3 – ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر متعهد می گردند با ایجاد مرکز تماس و پاسخگویی و اطلاع رسانی از طریق اپلیکیشن و کانال های ارتباطی به طور مقتضی نسبت به رفع مشکلات و شکایات اعلامی از سوی رانندگان و شهروندان اقدام نمایند.


ماده 7 – نحوه نظارت:
وزارت کشور با همکاری شهرداری ها با پایش برخط اطلاعات مربوطه در سماس و نیز بازرسی میدانی نسبت به نظارت بر فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر و نیز رانندگان و وسایل نقلیه تحت پوشش آنها، به شرح ذیل اقدام می نماید:
در صورتی که شهرداری مغایرتی را میان اطلاعات ثبت شده ی راننده یا وسیله نقلیه در سماس با ضوابط این دستورالعمل ملاحظه نماید مورد مغایرت را به اطلاع ارائه دهنده خدمات هوشمند مسافر می رساند تا نسبت به رفع مغایرت ها اقدام نماید. در صورت عدم رفع موارد مغایرت ظرف دو هفته یا شکایت افراد مطابق با ماده 8 اقدام می نماید.


ماده 8 – مراجع رسیدگی کننده و آئین دادرسی:
در صورتی که تخلفات ارائه دهنده خدمات هوشمند مسافر دارای پروانه کسب، از تخلفات احصاء شده ذیل فصل هشتم قانون نظام صنفی (از جمله موارد جدول 1) باشد، شهرداری یک نسخه از گزارش تخلف را همراه با مستندات پرونده به اتحادیه ارجاع نموده و یک نسخه را نیز در بایگانی خود نگهداری خواهد نمود. گزارش شهرداری در حکم گزارش بازرس و ناظر موضوع ماده 52 قانون نظام صنفی بوده و اتحادیه موظف است (برابر مواد 17 و 68 قانون نظام صنفی و آیین‌نامه مواد 2، 12 و تبصره ذیل ماده 87 قانون نظام صنفی) اقدام نموده و نتیجه اقدامات را کتباً به اطلاع شهرداری برساند.
در صورتی که تخلفات رانندگان مشمول این دستورالعمل، از نوع سایر تخلفات (جدول 2) باشد، مرجع رسیدگی کننده مطابق جدول 2 (کمیسیون ایمنی و یا هیأت انضباطی) خواهد بود.

تبصره 1: هیات انضباطی متشکل از نمایندگان شورای شهر، شهرداری و نماینده صنف مربوطه و کمیسیون ایمنی متشکل از نمایندگان پلیس راهور، شهرداری و نماینده صنف مربوطه خواهد بود.

تبصره 2: در صورت واگذاری ارائه خدمات هوشمند مسافر به دیگری بدون اطلاع شهرداری و هم چنین عدم همکاری با بازرسین و ناظرین شهرداری، مراتب توسط شهرداری به اتحادیه اعلام شده و اتحادیه موظف است برابر فصل هشتم قانون نظام صنفی اقدام نماید.

تبصره 3: تخلفات مرتبط با قانون نظام صنفی در این نوع از کسب و کارها به همراه مسئول تخلف بر مبنای قانون به شرح زیر است:

جدول 1 – تخلفات احصاء شده ذیل فصل هشتم قانون نظام صنفی

ردیف
تخلفات مرتبط با قانون نظام صنفی
مسئول تخلف طبق قانون نظام صنفی
راننده
ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر
1
پیاده کردن مسافر پیش از رسیدن مقصد
*
2
عدم رعایت هزینه جابه جائی اعلامی به مسافر
*
3
استفاده از وسیله نقلیه غیر از وسیله نقلیه ثبت نام شده در سماس
*
4
در اختیار قراردادن وسیله نقلیه ثبت شده در سماس به شخص ثالث
*
5
عدم رسیدگی به نارضایتی مسافر از راننده به سبب ارتکاب تخلفات مندرج در این جدول
*
6
عدم پایبندی شرکت به تعهدات قراردادی نسبت به رانندگان که منتج به شکایت آنها به   شهرداری یا مراجع قضایی گردد.
*
7
عدم ارائه اطلاعات پردازش شده ترافیکی به شهرداری ظرف مدت 10 روز از درخواست   شهرداری
*
8
استفاده از نرم افزارهایی که بکارگیری آن ها از نظر دستگاه ها و ارگان های ذیصلاح   (نظیر پلیس فتا) ممنوع باشد.
*
9
قصور یا تقصیر در حفظ اطلاعات ،سوء استفاده از اطلاعات یا افشای اطلاعات کاربران   اعم از مسافر و راننده به شخص ثالث
*
10
عدم اطلاع رسانی به موقع در خصوص تعلیق یا ابطال مجوزهای دیگر نهادها که در صدور   پروانه کسب شرکت اثرگذار بوده است.
*
11
انجام هرگونه اعمال منافی عفت عمومی و غیراخلاقی توسط راننده یا مسافر.
*
12
ارائه اسناد و مدارک غیرواقعی در رابطه با فعالیت شرکت و راننده
*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تبصره ۴: سایر تخلفات در این نوع از کسب و کارها به همراه مسئول تخلف بر مبنای قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به شرح زیر است:

جدول 2 – سایر تخلفات

ردیف
سایر تخلفات
مسئول تخلف طبق قانون
راننده
ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر
مرجع رسیدگی
1
تصادفات جرحی یا فوتی ناشی از قصور یا تقصیر
*
کمیسیون ایمنی
2
حمل و نقل مواد خطرناک و جابه جایی کالا خارج از ابعاد استاندارد
*
کمیسیون ایمنی
3
حمل و نقل اجناس و اشیاء ممنوعه طبق ضوابط کشور
*
هیأت انضباطی
4
عدم رعایت ضوابط شهرداری برای فعالیت در فرودگاه، ترمینال و راه آهن
*
*
هیأت انضباطی
5
عدم پرداخت به موقع بهای خدمات استفاده از زیرساخت مقرر به شهرداری مطابق مفاد این   دستورالعمل
*
هیأت انضباطی
6
عدم ثبت اطلاعات مشخصات راننده و خودروی بکارگیری شده در سماس و یا تاخیر در ثبت   اطلاعات (مطابق با تبصره 1 ماده 2)
*
هیأت انضباطی
7
عدم دریافت اطلاعات رانندگان و خودروهای غیرمجاز از سامانه سماس مطابق تبصره 5   ماده 2
*
هیأت انضباطی
8
استفاده از وسیله نقلیه یا راننده فاقد شرایط مواد 4 و 5
*
هیأت انضباطی
9
کتمان درآمد
*
هیأت انضباطی

سایر موارد:

ماده 9 – به منظور امکان بهره مندی مدیریت شهری از اطلاعات جمع آوری شده برای انجام برنامه‌ریزی های شهری ، ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر موظفند در صورت درخواست شهرداری، اطلاعات پردازش شده سفرها مانند نقشه‌های تراکم تقاضای الگوهای توزیع سفرها در سطح شهر را در اختیار شهرداری قرار دهند.

ماده 10 – کلیه وسایل نقلیه با پلاک شخصی در زمان ارائه خدمات هوشمند مسافر باید دارای علامت مشخصه بگونه ای باشند که برای سایرین به راحتی قابل تشخیص باشد.این علامت می تواند پشت شیشه جلوی وسیله نقلیه در سمت راست خودرو (سمت شاگرد) نصب شود. ابعاد و مشخصات علامت مشخصه توسط وزارت کشور ابلاغ خواهد شد. این علامت مشخصه هنگام ثبت نام اراده کننده خدمات هوشمند مسافر پس از تأیید وزارت کشور به سماس معرفی شده و در تارنمای سماس درج می شود.

ماده 11 – ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر موظفند نسبت به ارائه آموزش های لازم مطابق با سرفصل ها و مشخصات ابلاغی وزارت کشور می باشند.

ماده 12 – این دستورالعمل در راستای مصوبه ۲۰۳۳۴/ت۵۰۵۰۱ه مورخ ۱۳۹۵/۲/۲۲ هیئت وزیران شامل 12 ماده و تبصره های مربوطه در تاریخ……. توسط وزرای کشور و صنعت، معدن و تجارت تایید گردید.

تبصره – در صورت ضرورت تدوین ضوابط اجرائی برای این دستورالعمل یا ابهام و اختلاف نظر در خصوص اجرای آن، این موارد در صلاحیت وزارتین کشور و صنعت، معدن و تجارت می باشد و نظر کارشناسی در تارنمای سماس درج شده و برای آن مورد و موارد مشابه در آینده مبنا قرار می گیرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی – وزیر کشور
رضا رحمانی – وزیر صنعت، معدن و تجارت


پیوست 1 – قرارداد تیپ ارائه خدمات هوشمند مسافر در کلانشهرها

طرفین قرارداد:
این قرارداد به استناد دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر فی مابین معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری…..به نمایندگی آقای ….. به سمت …. به نشانی:…………….که از این پس شهرداری نامیده می شود از یک طرف و شرکت …..با نام تجاری …..به شماره ثبت …. و شناسه ملی …… و کد اقتصادی…..ثبت شده در اداره ثبت شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری واقع در آدرس …..با کدپستی ……و تلفن …….بر اساس صاحبین امضای مجاز آقای …….بعنوان مدیرعامل و به شماره شناسنامه …..صادره از…..متولد……و کدملی…..و آقای……………به عنوان رئیس هیئت مدیره و به شماره شناسنامه ……صادره از……متولد…….و کدملی…………..و به استناد روزنامه رسمی مورخ…..که از این پس شرکت نامیده می شود بر اساس ماده 10 قانون مدنی منعقد گردید و طرفین ملزم به اجرای کامل مفاد آن می باشند.

ماده 1) تعاریف
1 – شهرداری: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری………
2 – دستورالعمل: دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر.
3 – سامانه مشترک اطلاعات سفرها (سماس) : سامانه موضوع بند د ماده 1 دستورالعمل.
4 – رانندگان مجاز: رانندگان فعال در شرکت منطبق بر ماده 5 دستورالعمل.
5 – ناوگان مجاز: کلیه وسائل تحت خدمت شرکت منطبق بر ماده 4 دستورالعمل.
6 – هیئت انضباطی: متشکل از نمایندگان شورای شهر، شهرداری و نماینده صنف مربوطه خواهد بود که این نماینده سالانه به شهرداری معرفی می گردد.
7 – کمیسیون ایمنی: متشکل از نمایندگان پلیس راهور، شهرداری و نماینده صنف مربوطه که این نماینده سالانه به شهرداری معرفی می گردد.

ماده 2) موضوع قرارداد
موضوع قرارداد عبارت است از ارائه خدمات هوشمند مسافر در شهر………..توسط شرکت و بر اساس قرارداد حاضر.

ماده 3) مدت قرارداد
از مورخ ………….تا…………….به مدت دو سال بوده و از تاریخ امضای آن لازم الاجرا خواهد بود، مدت این قرارداد در صورت توافق طرفین قابل تمدید است.

ماده 4) شرکت موظف است همزمان با امضای این قرارداد جهت تضمین انجام تعهدات به منظور ضمانت تسویه خسارت موضوع ماده 7 همین قرارداد (جدول تخلفات) مبلغ ده میلیارد در قالب سفته، به شهرداری تسلیم نماید.

تبصره: در صورت عدم تمایل شرکت به تمدید قرارداد یا درخواست قطع همکاری در طول اعتبار آن، ضمانت نامه ها حداکثر سه ماه پس از تقاضای رسمی شرکت به شرکت مسترد خواهد شد.

ماده 5) تعهدات شرکت

1 – شرکت یک فرد با توان و تخصص لازم را به عنوان نماینده خود تعیین کرده و به صورت مکتوب به شهرداری معرفی می نماید. این فرد بعنوان واسطه و تسهیل گر ارتباط بین شرکت و شهرداری در اجرای موضوع قرارداد عمل خواهد نمود.

2 – شرکت متعهد می گردد برای ارایه خدمت، تنها از رانندگان و ناوگان موضوع ماده 4 و ماده 5 دستورالعمل که در سماس ثبت نام نموده اند و مجاز به فعالیت هستند، استفاده نماید.

3 – مسوولیت کلیه روابط مالی بین رانندگان، مسافران و شرکت در حدود این قرارداد و پاسخگویی در مراجع ذی‌ربط، بر عهده شرکت بوده و شهرداری هیچگونه مسوولیتی در این مورد نخواهد داشت.

4 – شرکت متعهد می شود که هنگام انعقاد قرارداد مشمول هیچ یک از ممنوعیت های مندرج در قانون نمی باشد. جهل شرکت نسبت به این موضوع رافع مسوولیت شرکت نیست و در صورت احراز، قرارداد فسخ و مطابق با ماده 8 اقدام خواهد شد.

5 – شرکت متعهد می شود که 2% از کرایه دریافتی از هر سفر را بابت بهای خدمات استفاده از زیرساخت شهری به شهرداری بصورت ماهانه به حساب شماره …………… متعلق به ……………بانک …………..با شماره شبا……………برای سفرهای انجام شده در ماه قبل حداکثر تا پنجم ماه بعد پرداخت نماید.

تبصره – با توجه به عدم توانایی شرکت در پرداخت همزمان بهای خدمات استفاده از زیرساخت شهری و مالیات ارزش افزوده، در صورت عدم تحقق برخورداری شرکت از معافیت مالیات بر ارزش افزوده مختص شرکتهای حمل و نقل مسافری این مبلغ به 5 /1 درصد کاهش می یابد.

تبصره – شرکت موظف است در پایان هر ماه، گزارشی از عملکرد خود شامل موارد ذیل را بصورت (الکترونیک / کتبی) به شهرداری ارسال نماید:
– تعداد کل سفرهای انجام شده
– میانگین و انحراف معیار کیلومتراژ پیموده شده سفرها.
– میانگین و انحراف معیار کرایه دریافتی به ازای هر کیلومتر.
– مبلغ کل کرایه دریافتی و عوارض پرداختی در هر روز.
– گزارش چگونگی رسیدگی به شکایات واصله به شرکت بصورت ماهانه.

7 – شرکت متعهد می گردد جهت ارائه سرویس در مناطق و محدوده‌های فرودگاه ها، ترمینال ها و ایستگاه راه آهن، ضوابط اعلام شده از سوی شهرداری را رعایت نماید.

8 – شرکت حق واگذاری حقوق و تعهدات و امتیازات ناشی از این قرارداد را بدون موافقت قبلی و اجازه کتبی شهرداری، به دیگران ندارد.

9 – شرکت متعهد می گردد هرگونه تغییرات ثبتی در اداره ثبت شرکت ها را بلافاصله به شهرداری اعلام نماید.


پیوست 2 – قرارداد تیپ ارائه خدمات هوشمند مسافر در غیرکلانشهرها

طرفین قرارداد:
این قرارداد به استناد دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر فی ما بین معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری…..به نمایندگی آقای….. به سمت …….به نشانی:………..که از این پس شهرداری نامیده می شود از یک طرف و شرکت ….با نام تجاری……به شماره ثبت…….و شناسه ملی……..و کد اقتصادی…….ثبت شده در اداره ثبت شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری واقع در آدرس…….با کدپستی…….و تلفن …….بر اساس صاحبین امضای مجاز آقای ……بعنوان مدیرعامل و به شماره شناسنامه…… صادره از …….. متولد…….و کدملی……و آقای………. به عنوان رئیس هیئت مدیره و به شماره شناسنامه………صادره از ………متولد……..و کدملی……….و به استناد روزنامه رسمی مورخ …… که از این پس شرکت نامیده می شود بر اساس ماده 10 قانون مدنی منعقد گردید و طرفین ملزم به اجرای کامل مفاد آن می باشند.

ماده 1) تعاریف
1 – شهرداری: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری……..
2 – دستورالعمل: دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر.
3 – سامانه مشترک اطلاعات سفرها (سماس): سامانه موضوع بند د ماده 1 دستورالعمل.
4 – رانندگان مجاز: رانندگان فعال در شرکت منطبق بر ماده 5 دستورالعمل.
5 – ناوگان مجاز: کلیه وسائل تحت خدمت شرکت منطبق بر ماده 4 دستورالعمل.
6 – هیئت انضباطی: متشکل از نمایندگان شورای شهر، شهرداری و نماینده صنف مربوطه خواهد بود که این نماینده سالانه به شهرداری معرفی می گردد.
7 – کمیسیون ایمنی: متشکل از نمایندگان پلیس راهور، شهرداری و نماینده صنف مربوطه که این نماینده سالانه به شهرداری معرفی می گردد.

ماده 2) موضوع قرارداد
موضوع قرارداد عبارت است از ارائه خدمات هوشمند مسافر در شهر…….توسط شرکت و بر اساس قرارداد حاضر.

ماده 3) مدت قرارداد
از مورخ……..تا ……..به مدت دو سال بوده و از تاریخ امضای آن لازم الاجرا خواهد بود. مدت این قرارداد در صورت توافق طرفین قابل تمدید است.

ماده 4) شرکت موظف است همزمان با امضای این قرارداد جهت تضمین انجام تعهدات به منظور ضمانت تسویه خسارات موضوع ماده 7 همین قرارداد (جدول تخلفات) مبلغ دو میلیارد ریال در قالب سفته، به شهرداری تسلیم نماید.

ماده 6) تعهدات شهرداری

1 – شهرداری متعهد می گردد جهت انجام هماهنگی های لازم در امور موضوع قرارداد، نماینده ای را به صورت مکتوب به شرکت معرفی نماید.

2 – شهرداری متعهد می گردد نسبت به تخصیص سهمیه استفاده از طرح ترافیک برای ناوگان تحت پوشش شرکت از محل بخشی از سهمیه اختصاص داده شده به آژانس های آن شهر اقدام نماید.

3 – شهرداری متعهد می گردد در صورت درخواست شرکت، نسبت به ارائه خدمات قابل ارائه حوزه حمل و نقل عمومی شهری به شرکت (مانند حق راه اندازی سرویس مدارس، سرویس کارکنان و…..) بر اساس ضوابط مربوطه و بصورت عادلانه نسبت به سایر شرکت ها اقدام نماید.

4 – شهرداری متعهد می گردد از دریافت هرگونه وجه دیگری در حوزه موضوع قرارداد در تمامی بخش های شهرداری جلوگیری نماید.

5 – شهرداری موظف است به منظور استفاده شرکت از مزایای شرکتهای حمل و نقل عمومی (از جمله معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده) نسبت به صدور معرفی نامه لازم بعنوان شرکت حمل و نقل عمومی اقدام نماید.

ماده 7) تخلفات
در صورت احراز تخلفات شرکت در موضوع قرارداد از طریق هیئت انضباطی و کمیسیون ایمنی، شهرداری می تواند متناسب با جدول زیر خسارات را به شرکت ابلاغ و اعمال نماید.

ردیف
سایر تخلفات
مسئول تخلف طبق قانون
راننده
ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر
خسارت
1
تصادفات جرحی یا فوتی ناشی از قصور یا تقصیر
*
مسدودی حساب کاربری راننده در تمام نرم افزارهای ارائه دهنده خدمات هوشمند مسافر
2
حمل و نقل مواد خطرناک و جابجایی کالا خارج از ابعاد استاندارد
*
مسدودی حساب کاربری راننده در تمام نرم افزارهای ارائه دهنده خدمات هوشمند مسافر
3
حمل و نقل اجناس و اشیا‌ء ممنوعه طبق ضوابط کشور
*
مسدودی حساب کاربری راننده در تمام نرم افزارهای ارائه دهنده خدمات هوشمند مسافر
4
عدم رعایت ضوابط شهرداری برای فعالیت در فرودگاه ، ترمینال و راه آهن
*
*
500.00 ریال به ازای هر مورد تخلف
5
کتمان درآمد
*
پرداخت خسارت معادل مبلغ بهای خدمات استفاده از زیرساختهای شهری کتمان شده به   شهرداری
6
عدم پرداخت به موقع بهای خدمات استفاده از زیرساخت شهر به شهرداری مطابق مفاد این   قرارداد
*
پرداخت خسارت تاخیر تادیه مطابق نرخ اعلامی بانک مرکزی به شهرداری
7
عدم ثبت اطلاعات مشخصات راننده و خودروی بکارگیری شده در سماس و یا تاخیر در ثبت   اطلاعات (مطابق با تبصره 1 ماده 2)
*
500.00 ریال به ازای هر خودرو یا راننده بصورت روزانه
8
عدم دریافت اطلاعات رانندگان و خودروهای غیرمجاز از سامانه سماس مطابق تبصره 5   ماده 2
*
500.00 ریال به ازای هر خودرو یا راننده بصورت روزانه
9
استفاده از وسیله نقلیه یا راننده فاقد شرایط مواد 4 و 5
*
500.00 ریال به ازای هر خودرو یا راننده بصورت روزانه

ماده 8) نظارت
دستگاه نظارت در این قرارداد سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری… می باشد.

ماده 9) فسخ قرارداد
موارد فسخ یا خاتمه قرارداد عبارتند از:
در صورت استنکاف شرکت از اجرای آرای صادره توسط هیات انضباطی و کمیسیون ایمنی متناسب با میزان تخلف:
*در مرحله اول اخطار کتبی به شرکت داده می شود.
*در مرحله دوم ضبط قسمتی از تضامین انجام می شود.
*در مرحله سوم تعلیق قرارداد به مدت حداکثر دو ماه انجام می شود.
*در مرحله چهارم قرارداد بطور کامل فسخ می شود. در صورت فسخ قرارداد، شرکت اجازه فعالیت در این شهر را نخواهند داشت.

ماده 10) حل اختلاف
کلیه اختلافات ناشی از این قرارداد که بین طرفین ایجاد شود در صورتی که از طریق مذاکره فیمابین حل و فصل نگردد، از طریق وزارت کشور اقدام می گردد.

تبصره – رعایت مفاد این متن برای شرکتهای ارایه دهنده خدمات هوشمند مسافر و شهرداریها الزامی است ولی هرگونه توافق دیگری بین طرفین صورت پذیرد بلامانع میباشد.

شهردار یا معاون حمل و نقل شهرداری شهر…
مدیرعامل شرکت…..