تصویب‌نامه در خصوص اقدامات لازم جهت تکمیل و اجرای طرح (پروژه)­های زیرساختی منطقه مکران

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۰۳

شماره ۱۶۶۹۹۱/ت۶۱۵۵۳ک – ۱۴/۹/۱۴۰۲


وزیران عضو شورای توسعه سواحل مکران به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌­نامه شماره ۱۱۷۵۲۶ت/۶۰۲۰۶هـ مورخ ۴/۷/۱۴۰۱ و اصلاحات بعدی آن تصویب کردند:

۱ـ با عنایت به لزوم تکمیل و اجرای طرح (پروژه)­های زیرساختی منطقه مکران، وزارت امور اقتصادی و دارایی، دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران و صندوق توسعه ملی موظفند جهت حمایت از سرمایه‌­گذاران و تسریع در تأمین اعتبارات طرح (پروژه ­)های منطقه، نسبت به انجام موارد زیر اقدام نمایند:

الف ـ دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران مکلف است اقدامات الزم برای اخذ مجوزهای قانونی جهت برداشت مبلغ پنج میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط را ظرف یک هفته از تاریخ ابالغ این تصویب‌نامه انجام دهد.

ب ـ صندوق توسعه ملی پس از تصویب ارکان ذی­ربط قانونی و در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط، معادل ریالی مبلغ یک میلیارد یورو در قالب اعتبار با معرفی دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران را از طریق بانک عامل در اختیار متقاضیان قرار دهد.

پ ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی تمهیدات الزم برای اختصاص معادل (۱۰%) تسهیالت موضوع تبصره (۱۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور را در قالب مصارف موضوع تبصره مذکور با رعایت قوانین و مقررات مربوط و با معرفی دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران فراهم نماید.

۲ـ وزارت راه و شهرسازی برنامه­های خود درخصوص تسریع در اجرای طرح (پروژه)­های زیرساختی و مواصالتی شامل مرحله (فاز) دوم بندر شهید بهشتی، بندر کوه مبارک و مطالعات راه­آهن کوه مبارک ـ بندرعباس، فرودگاه کوه مبارک، راه­های ساحلی، مواصلاتی و شبکه داخلی را با تعیین اولویت و منابع مورد نیاز در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌­نامه به دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران ارایه نماید.

۳ـ وزارت نفت مکلف است با هماهنگی دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران، متناسب با روند توسعه منطقه مکران و براساس قوانین و مقررات مربوط و با رعایت مالحظات فنی، نسبت به تأمین گاز مورد نیاز طرح ­ (پروژه ­)ها از قبیل صنایع پتروشیمی، فوالد، شیلات، نیروگاه، آب­ شیرین­ کن و تکمیل زنجیره صنعتی اقدام نماید.

تبصره ـ وزارت نفت مکلف است در زمان صدور مجوز برای متقاضیان احداث واحدهای پتروشیمی و پتروپاالیشگاهی مستقر در منطقه کوه مبارک و چابهار، نظرات مشورتی دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران را اخذ و طبق قوانین و ضوابط مربوط اقدام نماید.

۴ـ به منظور جلب سرمایه­گذاری نفت و گاز در حوزه‌­های اکتشاف، تولید و استخراج، وزارت نفت میادین نفت و گاز شناسایی شده را از طریق دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران به شورا معرفی نماید و پس از مشورت با شورای مذکور و در چهارچوب قوانین و مقررات، قراردادهای الزم را منعقد می­نماید.

۵ ـ شورای توسعه سواحل مکران از طریق دبیرخانه شورا با همکاری دستگاه­های اجرایی و نهادهای عمومی ذی­ربط، طرح جامع تشویق سرمایه­گذاری با ایجاد مشوق­های الزم برای سرمایه‌­گذاری خاص در منطقه مکران را ظرف سه ماه از تاریخ ابالغ این تصویب‌­نامه تهیه و در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط به تصویب مراجع ذی­صالح می­ر­ساند.

۶ ـ وزارت نفت از محل منابع مصوب مربوط، با رعایت مالحظات فنی، نسبت به احداث خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.

۷ـ وزارت نفت ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌­نامه، با اخذ نظر شورای توسعه سواحل مکران نسبت به نحوه تأمین و مصرف سوخت مورد نیاز طرح ­ (پروژه ­)ها و زیرساخت­های منطقه مکران در چهارچوب قوانین و مقررات با رعایت مالحظات فنی مربوط اقدام نماید.

۸ ـ در جهت تسریع در تأمین زیر ساخت­های منطقه و تشویق مشارکت سرمایه‌گذاران در توسعه زیر ساخت­های منطقه، دستگاه­های اجرایی مکلفند در چهارچوب قوانین و مقررات، معادل مبلغ هزینه شده توسط سرمایه­‌گذاران غیردولتی برای اجرای زیرساخت­ها در منطقه مکران که به تأیید دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران رسیده است را در بودجه سنواتی پیش­بینی نمایند.

۹ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی می­تواند در صورت تأیید دبیرخانه شورا نسبت به صدور مجوز اعتبارات اسنادی براساس ماده (۶۲) قانون محاسبات عمومی کشور و مقررات ذیل آن به نام دستگاه­های اجرایی، اقدام نماید.

۱۰ـ سازمان برنامه و بودجه کشور مبلغ یک هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات مصوب مربوط را در چهارچوب قوانین و مقررات و با هدف افزایش تاب­آوری، مهارت‌­آموزی و آموزش جوامع محلی در منطقه مکران جهت طرح در شورای توسعه سواحل مکران پیشنهاد نماید.

۱۱ـ سازمان برنامه و بودجه کشور می­تواند اعتبارات مصوب مربوط به منطقه مکران را با رعایت قوانین و مقررات از جمله ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور مصوب ۱۳۵۱ به صورت حداکثری تخصیص دهد.

۱۲ـ دستگاه­های اجرایی و نهادهای عمومی در اجرای طرح ­ (پروژه ­)های مرتبط با منطقه مکران، نظرات مشورتی شورای توسعه سواحل مکران را اخذ نمایند.

۱۳ـ مسئولیت پیگیری و اجرای موارد مندرج در این تصویب‌­نامه برعهده دبیر شورای توسعه سواحل مکران بوده و دبیر شورا موظف است گزارش نحوه اجرا و پیشرفت اقدامات را به صورت ماهانه به رییس شورا گزارش دهد.

این تصویب‌نامه در تاریخ ۱۲/۹/۱۴۰۲ به تأیید رییس جمهور محترم رسیده است.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ محمد مخبر