قانون اصلاح بند (ک) تبصره (١) قانون بودجه سال ١۴٠٢ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۱۸

ماده واحده ـ بند »ک« تبصره (١) قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور مصوب ٢۴/١٢/١۴۰١ به شرح ذیل اصلاح میشود:

ک ـ در سال ١۴۰٢ وزارت نفت مکلف است معادل مبلغ دویست هزار میلیارد (٢۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال نفت خام از محل منابع در اختیار شرکت ملی نفت ایران را در اختیار پالایشگاهها قرار داده و به میزان آن به صورت ماهانه از ابتدای سال ١۴۰٢ مواد اولیه قیر (وکیومباتوم) با پنجاه درصد (۵۰%) قیمت بهابازار (بورس) در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد تا وزارتخانه مزبور آن را بر اساس گزارش اجرای برنامه مصوب هر دستگاه به صورت مرحله‌ای به دستگاههای اجرائی موضوع این بند تخصیص دهد. وزارت نفت مبلغ مذکور را در حسابهای فیمابین خود و خزانه‌داری کل کشور اعمال و آن را از محل خوراک تحویلی تسویه مینماید. وزارت نفت مکلف است مابه‌التفاوت آن را با تعدیل قیمت ماهانه خوراک از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، جبران و اعمال حساب نماید . در صورت کاهش قیمت قیر، مقدار قیر تحویلی به وزارت راه و شهرسازی افزایش مییابد. مهلت هزینه‌کرد اعتبار موضوع  این بند تا پایان شهریورماه ١۴۰٣ میباشد. سهم دستگاههای اجرائی به شرح زیر میباشد:

١ـ وزارت راه و شهرسازی (برای آسفالت راههای فرعی و روستایی و عشایری و آسفالت شبکه راه‌های اصلی، فرعی، معابر محلات هدف بازآفرینی شهری و طرح‌های مسکن مهر و طرح‌های مسکن ملی( چهل و نه درصد (۴٩%)

٢ـ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی (برای آسفالت معابر و بهسازی روستاها و اجرای طرح(پروژه)های مشارکتی با نهادهای محلی و دهیاریها) بیست درصد (٢۰%)

٣ـ وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور برای نوسازی مدارس و فضاهای آموزشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و همچنین پردیسهای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی( پنج درصد (۵%)

۴ـ وزارت کشور از طریق سازمان ذیربط (برای آسفالت معابر شهرها از طریق سازمان ذیربط( هفده درصد (١٧%( که پنجاه درصد (%۵۰( از سهمیه وزارت کشور برای شهرهای زیر پنجاه هزار نفر جمعیت و پنجاه درصد (۵۰%( مابقی برای شهرهای بالای پنجاه هزار نفر جمعیت استفاده میشود. شهرهای بالای پانصد هزار نفر جمعیت حق استفاده از این سهمیه را ندارند.

۵ ـ بسیج سازندگی هشت درصد (٨%( به شرح ذیل:

شش درصد (۶%) برای آسفالت مسیر راههای بین مزارع، پاسگاههای انتظامی، پایگاههای مقاومت بسیج، گلزار شهدا، باغ موزه و یادمانهای دفاع مقدس؛

دو درصد (٢%) برای آسفالت پایگاههای شکاری و پادگانهای نظامی و مجتمعهای مسکونی نظامی و اداری با تأیید ستاد کل ارتش جمهوری اسلامی ایران

۶ ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران) برای آسفالت معابر، خیابانها و جاده‌های دسترسی شهرکها و نواحی صنعتی؛ یک درصد (١%)

هزینه تبدیل مواد اولیه قیر (وکیومباتوم) به قیر یا خاکپوش (مالچ( با احتساب مالیات بر ارزش افزوده بیست درصد (٢۰%( وزنی محاسبه شود.

جهت آسفالت راههای روستایی برای هر روستا تا ٢۵۰۰ تن آسفالت از انجام تشریفات مناقصه مستثنی میباشد. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی میتواند تا هفتاد درصد (٧۰%) آسفالت روستاها را به صورت تهاتری انجام دهد.

به دستگاههای اجرائی اجازه داده میشود پس از ابلاغ این قانون رأساً نسبت به تأمین قیر مورد نیاز خود در سقف سهمیه تعیین‌شده از طریق شرکتهای قیرساز اقدام و پس از تخصیص وزارت راه و شهرسازی با شرکتهای قیرساز تسویه نمایند.

وزارت نفت موظف به تسویه حساب فیمابین خود و خزانه‌داری کل کشور است. دستگاههای اجرائی موضوع این بند موظف به مبادله موافقتنامه و ابلاغ سهم استانها ظرف یک ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون هستند.

وزارتخانه‌های نفت و راه و شهرسازی و دستگاههای اجرائی ذیربط موظفند حداقل هر سه ماه یکبار، گزارش عملکرد خود را به صورت مکتوب به کمیسیونهای برنامه و بودجه و محاسبات، عمران و انرژی مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور ارسال نمایند.

کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات موظف است پس از رسیدگی گزارش، آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

دیوان محاسبات کشور مکلف است بر حسن اجرای این بند نظارت نموده و گزارشهای نظارتی خود را در خصوص عمل به موقع دستگاهها به ویژه مسؤولان ذیربط سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، نفت و راه و شهرسازی به تعهداتشان به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید و متخلفین را برای پیگرد قضائی به قوه قضائیه معرفی کند.


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ١٨/٧/١۴۰٢ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ١/٩/١۴۰٢ از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اصلاح ماده واحده موافق با مصلحت نظام تشخیص داده شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ محمدباقر قالیباف