آیین‌نامه جزء (۴) بند (ک) تبصره (١٠) ماده واحده قانون بودجه سال ١۴٠٢ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۰۴

شماره ١٢۶۵۶٨/ت۶١۶۰۰هـ – ١۴۰٢/۷/۱۹


هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۷/۹ به پیشنهاد شماره ٢۰٧۴۶۴ مورخ ٢٨/۴/١۴۰٢  سازمان برنامه و بودجه کشور )با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی( و به استناد جزء )۴( بند )ک( تبصره )١۰( ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور ، آیین‌نامه اجرایی جزء مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده ١ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:

١ـ استعلام برخط: انجام استعلام توسط سکوها به گونه‌ای که تبادل اطلاعات مربوط به سوابق و مشخصات وسیله نقلیه موتوری و اشخاص از قبیل اهلیت متعاملین، مالکیت وسیله نقلیه و ممنوعیتهای مرتبط، سوابق تعمیرات، تصادفات و معاینه فنی در لحظه و به صورت برخط در بستر مرکز ملی تبادل اطلاعات و مشروط به رضایت طرفین معامله با رعایت محرمانگی و حفظ حریم خصوصی  اشخاص صورت میپذیرد.

٢ـ سکو: سکو )پلتفرم(های ایرانی بخش خصوصی دارای مجوز از مراجع ذیصلاح.

٣ـ فراجا: فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.

۴ـ قانون: قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی مصوب ١۴۰١.

۵ ـ پایگاه وسائط نقلیه کشور: پایگاه وسائط نقلیه موتوری موضوع جدول ذیل  ماده )١۰( قانون است که توسط فراجا ایجاد شده است.

۶ ـ وسایل نقلیه: کلیه وسایل نقلیه موتوری که به موجب ماده (٢) آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی موضوع تصویبنامه شماره ٢۰٨٧٣/ت٢٩١۶٩هـ مورخ ١٣٨۴/۴/۸ دارای پلاک هستند از قبیل انواع وسیله نقلیه سواری، وانت، کامیون، کامیونت، اتوبوس، مینی‌بوس، موتور سیکلت، ون، ماشین‌آلات کشاورزی.

٧ـ مرکز ملی تبادل اطلاعات: مرکز ملی تبادل اطلاعات موضوع ماده )٧( قانون.


ماده ٢ـ نحوه تبادل اطلاعات به موجب مصوبات کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی موضوع ماده )۴( قانون مشخص میشود.

تبصره ـ تمامی تبادل اطلاعات از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات صورت میپذیرد.


ماده ٣ـ در اجرای تبصره ماده )٧( قانون، مرکز ملی تبادل اطلاعات موضوعی انتظامی )وسیله نقلیه(، با کسب موافقت اصولی و بهره‌برداری از کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی و با رعایت الزامات فنی مصوب کارگروه، مجاز به تبادل اطلاعات موضوع این آیین‌نامه است.


ماده ۴ـ مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه مکلف است امکان استعلام برخط اهلیت متعاملین را فراهم نماید.


ماده ۵ ـ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است امکان استعلام برخط وجود وکالتنامه‌های مرتبط با وسیله نقلیه، تصدیق اصالت و اعتبار آن، اقلام اطلاعاتی وکالتنامه )هویت وکیل و موکل، نوع وکالتنامه، مشخصات وسیله نقلیه و مدت اعتبار وکالتنامه( و مشخصات هویتی اشخاص حقوقی را فراهم نماید.


ماده ۶ ـ وزارت کشور مکلف است امکان استعلام برخط اقلام اطلاعاتی برای احراز هویت و وضعیت حیات متعاملین را از طریق سازمان ثبت احوال کشور و نیز استعلام برخط وضعیت، نوع و اعتبار معاینه فنی وسیله نقلیه و احراز هویت اتباع خارجی را فراهم نماید.

تبصره ـ امکان استعلام هویت اتباع خارجی دارای گذرنامه توسط فراجا و اتباع خارجی فاقد گذرنامه توسط وزارت کشور فراهم میگردد.


ماده ٧ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است امکان استعلام برخط اعتبار تضمین )گارانتی( و تعویض قطعات وسایل نقلیه و سوابق تعمیرات آن در نمایندگیهای مجاز شرکتهای تولیدکننده، واردکننده و  ارایه‌کنندگان خدمات پس از فروش وسایل نقلیه موتوری را فراهم نماید.

تبصره ـ شرکتهای تولیدکننده، واردکننده و ارایهکنندگان خدمات پس از فروش وسایل نقلیه موتوری موظفند کلیه اطلاعات موضوع این ماده را در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دهند.


ماده ٨ ـ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است امکان استعلام برخط اصالت بیمه‌نامه و سوابق خسارتهای مرتبط با وسایل نقلیه از قبیل قطعات آسیب دیده را فراهم نماید.

تبصره ـ شرکتهای بیمه موظفند کلیه اطلاعات موضوع این ماده را در اختیار بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار دهند.


ماده ٩ـ فراجا مکلف است امکان استعلام برخط قابل معامله بودن یا نبودن وسیله نقلیه مبتنی بر تطبیق اصالت مالکیت و وضعیت توقیف وسیله نقلیه و همچنین میزان سرجمع جرایم تخلفات رانندگی، سابقه تعویض ارکان وسیله نقلیه، تعداد دفعات نقل و انتقال، مشخصات وسیله نقلیه )نوع )تیپ(، سامانه )سیستم( و رنگ(، مبلغ بدهی عوارض و مالیاتهایی که وسیله نقلیه مشمول آن است را فراهم نماید.


ماده ١۰ـ فراجا مکلف است درصورت احراز هویت و اهلیت متعاملین و قابل معامله بودن وسیله نقلیه )موضوع ماده )١۰( این آیین‌نامه(، با صدور شناسه رهگیری برای ثبت معاملات وسیله نقلیه پیش از تعویض پلاک، امکان ثبت معاملات را برای سکوها فراهم نماید.

تبصره ـ شیوهنامه اجرایی ثبت معاملات توسط فراجا و وزارت صنعت، معدن و تجارت حداکثر ظرف دو ماه پس از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه در چهارچوب قوانین و مقررات، تدوین و پس از تأیید کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی موضوع ماده )۴( قانون ابلاغ میشود.


ماده ١١ـ تمامی دستگاههای اجرایی موضوع این آیین‌نامه مکلفند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ آن، دسترسیهای لازم که به موجب این آیین‌نامه ایجاد میشود را با رعایت قانون، به نحوی فراهم کنند که همواره امکان دسترسی برخط و بدون محدودیت به آخرین اطلاعات میسر باشد.


ماده ١٢ـ نرخ تعرفه استعلامها برای دستگاههای موضوع این آیین‌نامه توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعیین میشود.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر