آیین‌نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزان

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۲۹

شماره ١۰۵۰٢۴/ت۶١٢٨٩ه – ۱۴۰۲/۶/۱۴

هیئت وزیران در جلسه ١۴۰٢/۶/۸ به پیشنهاد شماره ٢٧٨٢۵ مورخ ١٨/٢/١۴۰٢ وزارت کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه اجرایی حمل و نقل دانش‌آموزان را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ١ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:

١ـ متقاضی حمل و نقل دانش‌آموزی : تمامی اشخاص حقوقی متقاضی انجام خدمات امور حمل و نقل دانش آموزان از جمله تأمین خودرو و رانندگان واجد شرایط که طبق فراخوان مرجع صدور گواهی صلاحیت شناسایی میشوند.

٢ـ متقاضی مجاز حمل و نقل دانش‌آموزی : متقاضی حمل و نقل دانش آموزی که با رعایت مقررات مربوط و با دریافت گواهی صلاحیت از مرجع صدور گواهی صلاحیت، مجاز به انجام امور حمل و نقل دانش‌آموزان در چهارچوب ضوابط و مقررات این آیین‌نامه میباشد.

٣ـ پیمانکار حمل و نقل دانش آموزی: متقاضی حمل و نقل دانش آموزی مجازی که جهت ارایه خدمات حمل و نقل دانشآموزی با والدین قرارداد منعقد مینماید.

۴ـ ناوگان دانش‌آموزی: وسایل نقلیه اعم از اتوبوس، مینی‌بوس، ون، سواری کار، سواری سفری )استیشن( و سواری با علائم ممیزه و تجهیزات لازم و مطابق ضوابط این آیین‌نامه که برای رفت و آمد دانش‌آموزان مدارس مورد استفاده قرار میگیرد.

تبصره ـ در بند (۵) ماده (١) آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی موضوع تصویبنامه شماره ٢۰٨٧٣/ت٢٩١۶٩ه مورخ ٨/۴/١٣٨۴ عبارت »اتومبیل مدارس« به عبارت »ناوگان دانش‌آموزی« اصلاح میشود.


۵ ـ راننده ناوگان دانش‌آموزی: فردی که به موجب این آیین‌نامه پس از اخذ گواهی صلاحیت از مرجع صدور گواهی صلاحیت، مسئولیت جابه جایی دانش آموزان را تا زمان اعتبار گواهی صلاحیت به عهده خواهد داشت و در این آیین‌نامه به اختصار راننده نامیده میشود.

۶ ـ گواهی صلاحیت رانندگان: سندی )کاغذی/الکترونیک( به نام راننده برای یکسال تحصیلی مشخص و با خودروی مشخص که به منظور جابهجایی دانشآموزان توسط مرجع صدور گواهی صلاحیت در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط و از طریق سامانه صادر میگردد.

٧ـ گواهی صلاحیت متقاضی: سندی )کاغذی/الکترونیک( که برای متقاضی حمل و نقل دانشآموزی مجاز و واجد شرایط توسط مرجع صدور گواهی صلاحیت با رعایت قوانین و مقررات مربوط، از طریق سامانه صادر میشود.

٨ ـ مراقب دانش‌آموزان: فردی واجد شرایط مندرج در این آیین‌نامه که جهت مراقبت از دانشآموزان در طول زمان جابهجایی آنان در خودروهای حمل و نقل دانشآموزان حضور دارد.

٩ـ قرارداد: سند تعهدآوری که بین اولیای دانش‌آموزان و متقاضی مجاز حمل و نقل دانش‌آموزی برای مدت یک سال تحصیلی و به منظور حمل و نقل دانش‌آموزان منعقد میگردد . نمونه قرارداد معین شده )تیپ( توسط شهرداری تهیه و در اختیار متقاضی مجاز حمل و نقل دانش‌آموزی قرار میگیرد.

١۰ـ سامانه: سامانه الکترونیکی متعلق به وزارت کشور که به منظور اجرا، ساماندهی، مدیریت و نظارت یکپارچه و مستمر بر عملکرد تمامی دستگاههای متولی، شرکتها و رانندگان مجاز حمل و نقل دانش‌آموزی، اولیای متقاضی حمل و نقل )سرویس( و همچنین تجمیع و بهروزرسانی و پایش اطلاعات مربوط در چهارچوب این آیین‌نامه و دستورالعملهای آن، توسط سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، از طریق اتحادیه‌های تابعه و به نام سامانه پایش ناوگان دانشآموز )سپند( فعالیت مینماید.

١١ـ سازمان: سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور.

١٢ـ مرجع صدور گواهی صلاحیت: مرجعی که برای متقاضی مجاز حمل و نقل دانشآموزی گواهی صلاحیت صادر مینماید. مرجع صدور گواهی صلاحیت در شهرهای کشور »شهرداریها« و در روستاها »دهیاریها« میباشد.

١٣ـ پلیس مدرسه: دانشآموز آموزش دیده‌ای که با لباس ویژه و تجهیزات تعیین‌شده از طرف مسئولین مدرسه برای عبور ایمن دانش آموزان از عرض سواره رو راهها مأمور میگردد.

١۴ـ سال تحصیلی: تعداد روزهای فعالیت مدارس در تقویم رسمی کشور که براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش آغاز و خاتمه مییابد.

١۵ـ دانش آموز استثنایی: دانش‌آموزی گفته میشود که توسط نظام آموزشی کشور، استثنایی شناخته شده و در مدارس استثنایی مشغول تحصیل و یادگیری میباشد.


ماده ٢ـ رانندگان ناوگان دانشآموزی باید دارای گواهی صلاحیت معتبر از مرجع صدور گواهی صلاحیت باشند. شرایط راننده برای دریافت گواهی صلاحیت به شرح زیر میباشد:

١ـ دارا بودن گواهینامه رانندگی معتبر در طول دوره فعالیت که حداقل سه سال از صدور آن گذشته باشد.

٢ـ دارا بودن گواهی سلامت جسمانی و روانی.

٣ـ دارا بودن گواهی عدم سوءپیشینه مؤثر کیفری.

۴ـ عدم محکومیت به محرومیت یا محدودیت های رانندگی.

۵ ـ دارا بودن گواهی معتبر عدم اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان.

۶ ـ داشتن تحصیلات حداقل پایان دوره اول متوسطه یا سوم راهنمایی نظام قدیم.

٧ـ تابعیت جمهوری اسلامی ایران.

تبصره ١ـ گواهی صلاحیت رانندگان برای رانندگان دارای گواهی فعالیت معتبر تاکسیرانی و یا اتوبوسرانی در شهرداریها، بدون تشریفات اداری صادر میگردد و هر سال مشخصات آنها در سامانه ثبت و بهروزرسانی گردد.

تبصره ٢ـ ارائه خدمات حمل و نقل به دانشآموزان پسر در مقطع متوسطه اول و دوم بر عهده رانندگان مرد میباشد.

تبصره ٣ـ رانندگان موظفند هر ساله دوره‌های آموزشی حضوری یا مجازی را مطابق با سرفصلهای آموزشی ابلاغی سازمان با موفقیت بگذرانند.

تبصره ۴ـ اولویت ارائه خدمات حمل و نقل به دانشآموزان مدارس دخترانه با بانوان خواهد بود و در صورت استفاده از رانندگان مرد، شرط تأهل باید رعایت گردد.

تبصره ۵ ـ به منظور ارتباط رفتاری و اجتماعی صحیح با کودکان و دانشآموزان دارای معلولیت و آشنایی با ویژگیهای آنان، ادارات آموزش و پرورش استثنایی هر استان مکلف به ارائه آموزشهای لازم به رانندگان ناوگان دانشآموزان استثنایی میباشند.


ماده ٣ـ راننده موظف است هرگونه تغییر در مشخصات مدارک خود یا وسیله نقلیه را بلافاصله به پیمانکار اطلاع دهد تا در سامانه ثبت و توسط مرجع صدور گواهی صلاحیت بررسی و تأیید گردد.

تبصره ـ ثبت مشخصات رانندگان و اعمال تغییرات در سامانه بر عهده پیمانکار میباشد.


ماده ۴ـ هرگاه راننده، یکی از شرایط یادشده در این آیین‌نامه را از دست بدهد، آموزش و پرورش، شهرداری، دهیاری و والدین دانشآموزان حسب مورد موظفند مراتب را ظرف یک هفته به پیمانکار و راننده مربوط اعلام نمایند. پیمانکار، مرجع صدور گواهی صلاحیت و راننده میتوانند ظرف )١۵( روز از تاریخ ابلاغ نسبت به ارائه اسناد و مدارک مثبته مبنی بر عدم زوال شرایط اعلامشده و یا رفع نواقص به شهرداری و دهیاری محل اقدام نمایند. در صورت عدم اقدام و یا عدم پذیرش دفاعیات، گواهی صلاحیت، ابطال خواهد شد.

تبصره ـ پیمانکار موظف است در طول مدت رسیدگی به وضعیت راننده، ضمن ممنوعیت وی از ادامه خدمت، به منظور عدم اختلال یا وقفه در حمل و نقل دانش‌آموزان، نسبت به معرفی و اشتغال راننده واجد شرایط اقدام نماید.


ماده ۵ ـ راننده ناوگان دانش‌آموزی موظف است از سوار نمودن افراد متفرقه در ناوگان دانش‌آموزی و در هنگام ارایه خدمات حمل و نقل دانش‌آموزی خودداری نموده و ظرفیت هر وسیله را برابر مندرجات تعیین شده در کارت شناسایی خودرو مراعات نماید.


ماده ۶ ـ رانندگان ناوگان دانشآموزی موظفند به منظور مطلع کردن و هشدار به رانندگان سایر وسایل نقلیه در حال حرکت در جهت مخالف یا موافق خودروهای حمل و نقل )سرویس( مدرسه در طول مدت ارایه خدمات حمل و نقل دانشآموزی با چراغ روشن و در زمان سوار یا پیاده شدن دانش‌آموزان از چراغهای چشمک‌زن عقب و جلوی خودرو به طور همزمان )فلاشر( استفاده نمایند.

تبصره ـ رانندگان خودروهای مدارس فقط در صورتی مجاز به روشن کردن چراغ زردگردان میباشند که دانش‌آموزان جهت سوار و یا پیاده شدن ناچار به عبور از عرض معابر باشند.


ماده ٧ـ راننده موظف به رعایت تمام قوانین و مقررات حمل و نقل دانش‌آموزی و پذیرش تصمیمات هیئت انضباطی موضوع ماده )٢١( این آیین‌نامه میباشد.

تبصره ـ به منظور رسیدگی به تخلفات رانندگان و پیمانکاران، مرجع صدور گواهی صلاحیت موظف است مطابق با قوانین و مقررات مذکور در ماده )٢١( این آیین‌نامه نسبت به تشکیل هیئت انضباطی اقدام نماید.


ماده ٨ ـ شرایط و ضوابط ناوگان دانشآموزی به شرح زیر است:

١ـ خودروهای با ظرفیت چهار نفر به بالا.

٢ـ دارا بودن معاینه فنی و بیمهنامه شخص ثالث معتبر.

٣ـ مجهز بودن به وسایل ایمنی از جمله کمربند، کمکهای اولیه و کپسول اطفای حریق.

۴ـ دارا بودن برچسب مندرج در سامانه و مجهز بودن به سایر علائم ممیزه ویژه حمل و نقل دانشآموزی مطابق با ضوابط مصوب اعلامی شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور.

تبصره ١ـ هرگونه جابهجایی دانش آموزان توسط ناوگان دانش‌آموزی فاقد برچسب و یا علائم ممیزه مصوب شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تخلف محسوب شده و توسط پلیس راهور برخورد قانونی لازم صورت میگیرد.

تبصره ٢ـ پیمانکار مکلف است با هماهنگی مرجع صدور گواهی صلاحیت نسبت به تجهیز ناوگان به برچسب مصوب و علائم ممیزه اقدام نماید.

تبصره ٣ـ اطلاعات کامل خودروها در سامانه ثبت شده و صحتسنجی آنها توسط متقاضی مجاز حمل و نقل دانشآموزی و تأیید آن توسط شهرداری/ دهیاری انجام میشود.

تبصره ۴ـ شهرداریها و سازمان بهزیستی کشور حسب مورد مکلف به مناسبسازی ناوگان فعال در حوزه حمل و نقل دانش‌آموزان استثنایی با رعایت ماده )٣۶( این آیین‌نامه می باشند.

تبصره ۵ ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است به نحوی برنامه‌ریزی نماید که شرکتهای خودروساز نسبت به تولید حداقل در هر سال )۵۰۰( دستگاه ناوگان دانش‌آموزی اقدام نمایند.


ماده ٩ـ شرایط و ضوابط مراقبین دانشآموزان در ناوگان دانش آموزی به شرح زیر است:

١ـ دارابودن گواهی عدم سوء پیشینه مؤثر کیفری.

٢ـ تأهل )مردان(.

٣ـ دارا بودن گواهی سلامت جسمانی و روانی.

۴ـ دارا بودن گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان.

۵ ـ گذراندن دوره‌های آموزشی مورد نیاز از مراجع ذیصلاح.

تبصره ١ـ از خدمات مراقبان فقط در خودروهای جمعی )شامل مینی بوس و اتوبوس( استفاده میشود.

تبصره ٢ـ حضور مراقب در ناوگان دانش آموزی بنا به اختیار و انتخاب والدین بوده و مراتب در قرارداد فی مابین والدین و پیمانکار با لحاظ دستمزد مراقب درج میگردد.

تبصره ٣ـ درصورت تمایل والدین به استفاده از خدمات مراقبین، تأمین، انتخاب، معرفی و آموزش آنان به ویژه برای مدارس استثنایی بر عهده پیمانکار بوده و تأیید و نظارت و پایش )کنترل( به عهده انجمن اولیا و مربیان آن مدارس میباشد.

تبصره ۴ـ پیمانکار موظف است همه ساله مراقبین ناوگان دانشآموزی مورد استفاده را جهت اخذ گواهی سلامت به مراجع صلاحیتدار معرفی نماید. بکارگیری مجدد آنان منوط به داشتن گواهی یادشده خواهد بود.

تبصره ۵ ـ مراقبین ناوگان دانش‌آموزی دخترانه الزاماً بانوان خواهند بود.

تبصره ۶ ـ مراقبین ناوگان دانش‌آموزی پسرانه در مقاطع دوره‌های متوسطه اول و دوم الزاماً مرد خواهند بود.

تبصره ٧ـ مسئولیت حسن انجام کار مراقبین برعهده پیمانکار بوده و در صورت عدم حضور مراقب، مسئولیت آن بر عهده پیمانکار میباشد.


ماده ١۰ـ مسئولین مدرسه برای عبور ایمن دانش‌آموزان از خیابانها و سواره روها و هدایت آنان به سمت ناوگان دانش‌آموزی، میتوانند از پلیس مدرسه استفاده نمایند.


ماده ١١ـ فعالیت پیمانکاران در حوزه حمل و نقل دانش‌آموزی منوط به دارا بودن شرایط زیر میباشد:

١ـ اخذ گواهی صلاحیت از مرجع صدور گواهی صلاحیت.

٢ـ داشتن اساسنامه و شماره ثبت.

٣ـ بکارگیری خودرو و رانندگان دارای گواهی صلاحیت.

۴ـ انعقاد قرارداد با مرجع صدورگواهی صلاحیت در قالب ماده )١۰( قانون مدنی.

۵ ـ رعایت تعهدات و سایر شرایط و ضوابط مندرج در این آیین‌نامه.

تبصره ـ شرکتهای ارائه‌دهنده خدمات هوشمند مسافر )اینترنتی( از بند )١( این ماده مستثنی بوده و با اخذ مجوز صلاحیت از وزارت کشور و احراز سایر شرایط میتوانند در چهارچوب مفاد این آیین‌نامه به خدمات حمل و نقل دانش آموزی در سطح کشور بپردازند.


ماده ١٢ـ پیمانکاران مکلف به پذیرش تعهدات زیر میباشند:

١ـ ارائه گواهی عدم سوءپیشینه مؤثر و عدم اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان برای مدیرعامل و اعضای هیئتمدیره به مرجع صدور گواهی صلاحیت.

٢ـ ارائه مفاصاحساب از سازمانهای بیمه و دارایی )مالیات( به مرجع صدور گواهی صلاحیت. ٣ـ ارائه گواهینامه آموزشی مورد نیاز و تأیید مرجع صدور گواهی صلاحیت.

۴ـ استفاده از هرگونه تجهیزات سخت‌افزاری و یا نرم‌افزاری برای رصد، پایش و نظارت حمل و نقل دانش‌آموزی، صرفاً مطابق با ضوابط اعلامی وزارت کشور.

۵ ـ استفاده از ناوگان معتبر با شرایط مندرج در ماده )٨( این آیین‌نامه.

۶ ـ استفاده از رانندگان دارای گواهی صلاحیت معتبر که مشخصات آنان پیش از این در سامانه ثبت و به تأیید مرجع صدور گواهی صلاحیت رسیده است.

٧ـ فراهم آوردن شرایط و امکان بازدید و بازرسی مرجع صدور گواهی صلاحیت از شرکت و شعبات )در صورت وجود(، تجهیزات و سامانه‌های هوشمند مورد استفاده، ناوگان، رانندگان و مراقبین مربوط.

تبصره ـ بازدیدها باید به گونهای باشد که به ارایه خدمت خللی ایجاد ننماید.

٨ ـ پذیرش کلیه تعهدات و تصمیمهای هیئت انضباطی مرجع صدور گواهی صلاحیت در چهارچوب عناوین تخلفاتی در قوانین و مقررات مربوط.

٩ ـ رعایت ظرفیت هر وسیله نقلیه برابر با مندرجات تعیینشده در کارت شناسایی ناوگان.

١۰ـ رعایت کامل ضوابط این آیین‌نامه توسط رانندگان.

١١ـ عدم استفاده از دخانیات و تلفن همراه توسط رانندگان در حین ارائه خدمات حمل و نقل دانشآموزی.

١٢ـ به‌روزرسانی آنلاین هرگونه تغییر بوجود آمده در ناوگان، رانندگان یا مراقبین در سامانه الکترونیک.

١٣ـ جایگزین کردن و یا پرداخت هزینههای خدمت )سرویس( حمل و نقل در صورت غیبت رانندگان.

١۴ـ مطلع کردن راننده از کلیه قوانین، مقررات و ضوابط ابلاغی مرتبط با حمل و نقل دانشآموزی.

١۵ـ رعایت کلیه نرخ بهای خدمات حمل و نقل دانش‌آموزی.


ماده ١٣ـ پیمانکاران باید ترتیبی اتخاذ نمایند که مدت زمان رفت و یا بازگشت دانش‌آموزان با ناوگان دانش‌آموزی در حوزه شهری از یک ساعت تجاوز ننماید.


ماده ١۴ـ پیمانکاران موظفند اطلاعات قرارداد بین خود و والدین را در سامانه ثبت نمایند.

تبصره ١ـ در قراردادهای بین پیمانکار و والدین، نرخ خرید خدمات راننده به همراه هزینه‌های بالاسری از جمله آموزش، تجهیز ناوگان به علائم ممیزه، استفاده از مراقب به صورت مجزا و شفاف باید درج گردد.

تبصره ٢ـ دریافت هر مبلغ بیش از بهای خدمات حمل و نقل دانش‌آموزی مصوب شورای شهر/ روستا و یا خارج از عناوین مصوب، تخلف محسوب میشود.


ماده ١۵ـ مرجع صدور گواهی صلاحیت برای متقاضی حمل و نقل دانش‌آموزی در محلهایی که شهرداری وجود دارد، شهرداری محل و در روستاها، دهیاری میباشد.

تبصره ١ـ مرجع صدور گواهی صلاحیت موظف است به صورت مستقیم و یا از طریق شرکتهای مجاز و پیمانکاران، اطلاعات مربوط به متقاضیان حمل و نقل دانش آموزی، رانندگان، ناوگان دانش‌آموزی را تا پایان مرداد ماه هر سال در سامانه ثبت نماید. تأیید رانندگان و پیمانکاران صرفاً بر عهده مرجع صدور گواهی صلاحیت بوده و موظف است در صورت هرگونه تغییر، نسبت به به‌روزرسانی دادهها در سامانه اقدام نماید.


ماده ١۶ـ تعهدات مرجع صدور گواهی صلاحیت به شرح زیر میباشد:

١ـ صدور گواهی صلاحیت اشخاص حقوقی و حقیقی در چهارچوب این آیین‌نامه و سایر قوانین و مقررات مربوط از طریق ثبت و تأیید در سامانه .

٢ـ اخذ مصوبه از شورای اسلامی شهر/ روستا حداکثر تا پایان خرداد ماه بابت بهای ارائه خدمات حمل و نقل دانش‌آموزی از جمله صدور هرگونه گواهی صلاحیت، دستمزد راننده، برچسب شناسایی مصوب، هزینه‌های بهره‌برداری، پشتیبانی، به‌روزرسانی سامانه، هزینه‌های بالاسری، نظارتی، آموزشی و فرهنگی پیمانکار.

تبصره ١ـ بهای خدمات حمل و نقل دانش‌آموزان مدارس مبلغی است که والدین به پیمانکار پرداخت مینمایند.

تبصره ٢ـ شهرداری میتواند پس از اخذ مصوبات لازم بخشی از بهای خدمات حمل و نقل دانش‌آموزان استثنایی را به پیمانکاران پرداخت نماید. این حکم نافی حکم ماده )٣۶( نخواهد بود.

٣ـ بررسی گزارشها و شکایتهای دریافتی از عملکرد پیمانکاران و رانندگان جهت احراز تخلف و اقدام مطابق قوانین و مقررات مربوط.

۴ ـ تشکیل جلسات هیئت انضباطی به منظور رسیدگی به تخلفات رانندگان و پیمانکاران مطابق قوانین و مقررات مربوط.


ماده ١٧ـ مرجع صدور گواهی صلاحیت موظف است هر شش ماه یکبار وضعیت تخلفات راهنمایی و رانندگان ناوگان حمل و نقل دانش- آموزی را از پایگاه داده‌های پلیس استعلام و نتیجه را در سامانه ثبت نماید. پلیس نیز موظف است حداکثر ظرف دو هفته نسبت به پاسخگویی به استعلامات اقدام نماید.

تبصره ١ـ به منظور اجراییشدن این ماده و انجام تکالیف مربوط، وزارت کشور مکلف است دسترسی لازم به سامانه جهت اطلاع از حمل و نقل دانش آموزی را به پلیس اختصاص دهد.

تبصره ٢ـ مرجع صدور گواهی صلاحیت در زمان صدور گواهی صلاحیت رانندگان در هر سال تحصیلی، موظف است وضعیت تخلفات راننده در سال تحصیلی قبل را بررسی و پس از آن اقدام به صدور گواهی صلاحیت نماید.


ماده ١٨ـ مرجع صدور گواهی صلاحیت مکلف است پس از مشخص‌شدن پیمانکاران، نسبت به تهیه برچسب شناسایی ناوگان دانشآموزی )برچسب الکترونیک( از طریق سامانه اقدام نموده و آن را جهت نصب در ناوگان حداکثر تا پایان شهریور در اختیار پیمانکار قرار دهد.


ماده ١٩ـ مسئولیت بررسی وضعیت، عملکرد پیمانکاران، برآورد ناوگان مورد نیاز ثبت شده در سامانه، بررسی قراردادها، رسیدگی به گزارشات تخلفات رانندگان و پیمانکاران برعهده مرجع صدور گواهی صلاحیت میباشد.

تبصره ـ مرجع صدور گواهی صلاحیت موظف است نتیجه ارزیابیها و گزارشهای مربوط را در سامانه ثبت نماید.


ماده ٢۰ـ در اختیار گذاشتن ناوگان دانش‌آموزی به افراد فاقد گواهی صلاحیت و همچنین رانندگی بدون اخذ گواهی صلاحیت با ناوگان دانش آموزی در هنگام ارائه خدمات حمل و نقل دانش‌آموزان ممنوع بوده و با متخلفین مطابق مقررات و ضوابط مربوط برخورد میشود.


ماده ٢١ـ برای برخورد با تخلفات احتمالی رانندگان و پیمانکاران، از ظرفیت قوانین و مقررات مربوط از جمله آیین‌نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده واحده قانون راجع به تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی شهر تهران زیر نظر شهرداری تهران موضوع تصویبنامه شماره ٩٨۵٩/ت١۴٩٣۰هـ مورخ ١٣/٨/١٣٧۴ و اصلاحات بعدی آن، آیین‌نامه مدیریت حمل و نقل بار و مسافر در شهر و حومه موضوع تصویبنامه شماره ۶١۵٨۵/ت۴٢٢٨٢ک مورخ ٢۰/٣/١٣٨٨ و اصلاحات بعدی آن، آیین‌نامه اجرایی تبصره )١( مواد )٣١( و )٣٢( قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی موضوع تصویبنامه شماره ١۵٩٣٢٩/ت۴٧١٨٧هـ مورخ ٢۴/١۰/١٣٩١ و اصلاحات بعدی آن و دستورالعمل چگونگی فعالیت شرکتهای ارائه‌دهنده خدمات هوشمند مسافر مشمول قانون نظام صنفی کشور، استفاده میشود.


ماده ٢٢ـ هرگاه راننده خودروی مدارس تصادف منجر به فوت یا جرح داشته باشد و راننده مقصر تشخیص داده شود گواهی صلاحیت وی موقتاً اخذ و در صورت محکومیت ابطال خواهد شد.


ماده ٢٣ـ هرگاه راننده خودروی مدارس در طول دوره اعتبار گواهی صلاحیت، بیش از سه بار مرتکب تخلفات سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، عدم رعایت حق تقدم، عبور از چراغ قرمز و عبور از محل ممنوعه شود، گواهی صلاحیت وی برای مدت یک سال ضبط خواهد شد.

تبصره ـ پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است هر شش ماه یک بار وضعیت تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی رانندگان خودروهای مدارس را به ادارات آموزش و پرورش و شهرداری و بخشداری محل اعلام نماید.


ماده ٢۴ـ هرگونه دخالت مدیر یا سایر مسئولین و عوامل مدرسه یا ادارات کل آموزش و پرورش در حوزه حمل و نقل دانش‌آموزی خارج از موارد تعیین شده در این آیین‌نامه و یا انعقاد هرگونه قرارداد بین مدارس و مجموعه‌های تابعه با پیمانکاران ممنوع میباشد. ادارات کل آموزش و پرورش و مدارس نیز موظفند از طریق ارسال بخشنامه و روشهای دیگر نسبت به اطلاع رسانی به والدین برای استفاده از خدمات اشخاص حقوقی دارای گواهی صلاحیت معتبر اقدام نمایند.

تبصره ـ ادارات کل آموزش و پرورش با مدارس متخلف برخورد قانونی لازم را به عمل خواهند آورد و در صورت احراز تخلف، مدیر یا مؤسس مدرسه غیردولتی خاطی را در مدارس غیردولتی، به شورای نظارت استان مطابق با قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مصوب ١٣٩۵ و در مدارس دولتی به هیئت تخلفات اداری معرفی مینمایند.


ماده ٢۵ـ نظارت عالیه بر خدمات ارائهشده در حمل و نقل دانشآموزی، سیاستگذاری جهت ارتقاء کمیت و کیفیت خدمات، بررسی و تأیید برنامه اجرایی هر سال تحصیلی مرجع صدور گواهی صلاحیت، الزام نظارت بر خدمات ارائه شده توسط دستگاههای متولی مرتبط در حوزه حمل و نقل دانش آموزی، بررسی گزارش تخلفات احتمالی مرجع صدور گواهی صلاحیت و غیره در هر شهرستان برعهده شورای هماهنگی ترافیک شهرستان میباشد.

تبصره ١ـ موضوعهای مربوط به شهر مرکز استان به صورت مستقیم در شورای استان مطرح میشود. در این جلسات از فرماندار شهرستان ذیربط، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر مرکز استان با حق رأی دعوت به عمل میآید .

تبصره ٢ـ در جلسات شورای هماهنگی ترافیک شهرستان/ استان با موضوع حمل و نقل دانش آموزان، نماینده انجمن اولیاء و مربیان، نماینده وزارت آموزش و پرورش و مرجع صدور گواهی صلاحیت با حق رأی، حضور دارند.

تبصره ٣ـ مصوبات شورای هماهنگی ترافیک شهرستان/ استان از سوی رئیس شورا ابلاغ و برای همه عوامل اجرایی لازم‌الاجراست.

تبصره ۴ـ دعوت از مدیران مدارس و نماینده پیمانکاران حسب مورد و بدون حق رأی بلامانع است.

تبصره ۵ ـ شورای ترافیک شهرستان/ استان میتواند در صورت نیاز کارگروه ویژه حمل و نقل دانشآموزی برای رسیدگی به امور حمل و نقل دانشآموزان تشکیل دهد.


ماده ٢۶ـ هماهنگی، رفع ابهامات، رسیدگی به اختلافات و ارزیابی عملکرد شورای هماهنگی ترافیک شهرستان، برعهده شورای هماهنگی ترافیک استان میباشد.


ماده ٢٧ـ به منظور امکان برنامه‌ریزی و تأمین ناوگان مورد نیاز حمل و نقل دانش‌آموزی، والدین تا ابتدای تیرماه پس از اطلاعرسانی مدارس، اقدام به ثبت درخواست خود در سامانه مینمایند.


ماده ٢٨ـ دورههای آموزشی مورد نیاز جهت پیمانکاران، رانندگان و مراقبین بر اساس ضوابط ابلاغی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور برگزار میگردد.


ماده ٢٩ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه‌های دولتی موظفند در تهیه و پخش برنامه‌های فرهنگی و آموزشی، جهت افزایش آگاهی و اطلاع شهروندان درخصوص اهمیت حمل و نقل دانشآموزی با وزارت کشور و شهرداریها همکاری نمایند.


ماده ٣۰ـ حمل و نقل دانشآموزان به اردوهای دانش‌آموزی مشمول این آیین‌نامه نبوده و تابع ضوابط تعیین شده در دستورالعمل اجرایی اردو و بازدید دانش‌آموزی میباشد.


ماده ٣١ـ وزارتخانه‌های کشور، آموزش و پرورش، پلیس راهنمایی و رانندگی، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاههای ذیربط موظفند مفاد این آیین‌نامه و سایر قوانین و مقررات مربوط را برای اجرا به زیرمجموعههای تابع خود اطلاعرسانی نموده و پیگیریهای لازم را در خصوص حسن انجام وظایف مربوط به عمل آورند.


ماده ٣٢ـ به منظور اطلاع وزارت آموزش و پرورش از روند حمل و نقل دانشآموزی و آگاهی از وضعیت خدمات ارائهشده دسترسی به سامانه برای اداره کل انجمن اولیا و مربیان و اداره کل آموزش و پرورش در هر استان متناسب با سطح نیاز اختصاص مییابد.


ماده ٣٣ـ مسئولیت و عواقب سوء ناشی از بکارگیری هر نوع خودرو و یا رانندهای که در چهارچوب ضوابط این آیین‌نامه نباشد، متوجه شخص یا اشخاص بکارگیرنده خواهد بود.


ماده ٣۴ـ رانندگان ناوگان دانش آموزی و اولیا موظفند صرفاً از نرمافزارهای رصد و پایش ناوگان دانشآموزی که مطابق ضوابط اعلامی سازمان ایجاد شدهاند استفاده نمایند.

تبصره ـ بهای خدمات پشتیبانی و استفاده از نرمافزارهای فوق برعهده استفادهکنندگان میباشد که در هر سال تحصیلی توسط سازمان اعلام میشود.


ماده ٣۵ـ حمل و نقل دانش آموزی، حمل و نقل مسافر درون شهری محسوب و مشمول ردیف )١٣( بند )ب( ماده )٩( قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ١۴۰۰ میباشد.


ماده ٣۶ـ دولت مکلف است بر اساس ماده )۵( قانون حمایت از حقوق معلولان، هزینه های مربوط به تأمین حمل و نقل دانش آموزان استثنایی را در بودجه‌های سنواتی پیشبینی نموده و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در اختیار شهرداریها و سازمان بهزیستی کشور برای انجام خدمت )سرویس( رایگان در این حوزه قرار دهد.


ماده ٣٧ـ دستورالعملها و شیوه نامه های لازم برای اجرای این آیین‌نامه توسط شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تصویب و ابلاغ خواهد شد.


ماده ٣٨ـ این آیین‌نامه از زمان ابلاغ، لازمالاجرا است و آیین‌نامه اجرایی حمل و نقل دانشآموزان مدارس موضوع تصویبنامه شماره ٨٩٣٧۰/ت٣٢۶٨۰ک مورخ ٣/۶/١٣٨٧ لغو میشود.

تبصره ـ در سال تحصیلی ١۴۰٣ـ ١۴۰٢ در مورد آن دسته از احکام این آیین‌نامه که امکان اجرای آن وجود ندارد، مطابق آیین‌نامه اجرایی حمل و نقل دانشآموزان مدارس مصوب ١٣٨٧ عمل خواهد شد و از سال تحصیلی ١۴۰۴ـ ١۴۰٣ صرفاً مطابق این آیین‌نامه اقدام می- شود.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر