آیین‌نامه اجرایی ماده (٢۰١) مکرر قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۲۹

شماره ١۰١۰۶٣/ت۵٨٩٧٨ه – ١۴۰٢/۶/۸

هیئت وزیران در جلسه ١۴۰٢/۶/۱ به پیشنهاد فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران )با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح( و وزارت کشور و به استناد ماده )٢۰١( مکرر قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مصوب ١٣٩۰، آیین‌نامه اجرایی ماده مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ١ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط، به کار میروند:

١ـ کارکنان: کارکنان موضوع مواد (٩) و (١۵) مکرر قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مصوب ١٣٨٢ و اصلاحات بعدی آن.

٢ـ مأموریت و وظیفه: کلیه اقدامات و فعالیتهای حرفه‌ای و تخصصی و پشتیبانی کارکنان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که حین اجرای عملیات در محل خدمت یا خارج از آن حسب مورد در اجرا یا در ارتباط با وظایف و مأموریتهای موضوع ماده )۴( قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مصوب ١٣٨٢ و اصلاحات بعدی آن و سایر قوانین و مقررات مرتبط، به امر مافوق یا بر اساس حکم مأموریت انجام میشود و در کاربرگ )فرم( پیشنهاد بیمه به بیمه گر ارائه میشود.

٣ـ خسارتهای تحت پوشش بیمه: هر نوع صدمه بدنی که بر اساس قانون مجازات اسلامی مصوب ١٣٩٢ با اصلاحات بعدی آن، مشمول پرداخت دیه و یا ارش بوده و خسارتهای وارده به اموال اشخاص و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که به موجب رأی مراجع ذیصلاح قانونی، کارکنان محکوم به پرداخت آن میگردند.


ماده ٢ـ فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است کلیه کارکنان را برای مسئولیتهای ناشی از مأموریت و وظیفه در چهارچوب اعتبارات مصوب مربوط نزد یکی از شرکتهای بیمه داخلی بیمه نماید.


ماده ٣ـ حوادث و صدمات و خسارتهای ناشی از موارد زیر از شمول تعهدات بیمه مسئولیت مدنی کارکنان خارج میباشد:
١ـ حوادث و صدمات ناشی از شوخی با اسلحه، مهمات، ابزار، وسایل و تجهیزات سازمانی در محل خدمت یا مأموریت.
٢ـ حوادث خارج از محیط خدمت که ارتباطی با وظایف و مأموریت کارکنان نداشته باشد.
٣ـ هرگونه اعمال متقلبانه و حوادث ساختگی برای دریافت خسارت.
۴ـ هرگونه اعمال مجرمانه و غیرقانونی کارکنان در محیط خدمت و خارج از آن.
۵ ـ محکومیت به جزای نقدی به نفع دولت و مجازاتهای قابل تبدیل به جزای نقدی مندرج در قانون مجازات اسلامی مصوب ١٣٩٢ با اصلاحات بعدی آن.

۶ ـ صدمات بدنی و خسارتهای ناشی از حوادث وسایل نقلیه موتوری مشمول قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب ١٣٩۵.

٧ـ کلیه حوادثی که طبق تشخیص مراجع قانونی ذیصلاح، بیمه‌گذار و یا کارکنان وی که مسئولیت آنها تحت پوشش بیمه قرار گرفته است، مسئول آن شناخته نشوند.


ماده ۴ـ شرایط عمومی بیمه مشتمل بر موضوع بیمه، تعهدات بیمه گر و بیمه گذار، نحوه تسویه خسارت، مدارک لازم برای پرداخت خسارت، مرجع حل اختلاف طرفین، توسط بیمه مرکزی با هماهنگی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و ستادکل نیروهای مسلح تهیه و حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه به تصویب شورای عالی بیمه میرسد.

تبصره ١ـ بیمهنامه موضوع این آیین‌نامه، تابع توافق بیمه گر و بیمه گذار و در چهارچوب این آیین‌نامه و مصوبات شورای عالی بیمه است.

تبصره ٢ـ در مواردی که به حکم مراجع قضایی، محکومیت قطعی به بیش از یک دیه و یا ارش صادر شود، پوشش بیمهای بر اساس حکم یادشده ملاک عمل است.


ماده ۵ ـ سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است اعتبارات مورد نیاز اجرای این آیین‌نامه را هر ساله به پیشنهاد فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در لوایح بودجه سنواتی پیشبینی نماید و برای سال جاری از محل اعتبارات مصوب مربوط اقدام خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر