دستورالعمل اجرایی بند (ق) تبصره (١١) ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۲۷

شماره ٨٧١۴٧/ت۶١٣۶۶هـ – ١۴۰٢/۵/۲۱


هیئت وزیران در جلسه ١۴۰٢/۴/۷ به پیشنهاد شماره ١۰٧٢۴۰ مورخ ۶/٣/١۴۰٢ سازمان برنامه و بودجه کشور )با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی( و به استناد بند )ق( تبصره )١١( ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور، دستورالعمل اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده ١ـ در این دستورالعمل، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
١ـ وزارت: وزارت امور اقتصادی و دارایی.

٢ـ دستگاه اجرایی: کلیه دستگاههای موضوع ماده )٢٩( قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ١٣٩۵ که اراضی و املاک دولتی را برای بهره برداری در اختیار دارند، به استثنای اماکن نظامی و امنیتی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران.

٣ـ مورد اجاره: کلیه املاک و مستغلات دولتی که در اختیار دستگاه اجرایی قرار دارد.

۴ـ سادا: سامانه جامع اطلاعات اموال دستگاههای اجرایی در وزارت.

۵ ـ ارزش معاملاتی: ارزش منطقهای املاک موضوع ماده )۶۴( قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ١٣۶۶.


ماده ٢ـ اجاره بهای سالانه به میزان دو در هزار ارزش معاملاتی، برای مورد اجاره تعیین میگردد.

تبصره ـ [اصلاحی ١۴۰٢/۶/۲۹]
اجاره بهای سالانه مورد اجارهای که تا پایان سال ١۴۰١ در سادا ثبت نگردیده است، به میزان یک صدم ارزش منطقه‌ای آن تعیین میگردد.

تبصره ٢ـ [حذف ١۴۰٢/۶/۲۹]

[انفال و اموال غیرمنقول موضوع اصل هشتاد و سوم (٨٣) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مواردی که جهت خاصی برای مصرف آن از نظر شرعی یا قانونی وجود دارد، مشمول این دستورالعمل نمی‌باشد.]


ماده ٣ـ مبنای محاسبه اجاره سالیانه موضوع ماده )٢( این دستورالعمل، مساحت عرصه و اعیان، نوع کاربری املاک ثبتشده در سادا میباشد. مسئولیت به‌روزرسانی و نظارت بر صحت اطلاعات ثبت شده در حساب کاربری دستگاه اجرایی در سادا بر عهده وزارت است.


ماده ۴ـ سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است اطلاعات مربوط به ارزش معاملاتی املاک را برای اجرای این دستورالعمل و استفاده در سادا به صورت برخط به وزارت ارسال نماید.


ماده ۵ ـ در اجرای بند )ق( تبصره )١١( ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور، وزارت مکلف است تا پایان آبان ماه سال ١۴۰١ اجاره بهای سالانه مورد اجاره ثبت شده در سادا به تفکیک دستگاه اجرایی را طبق این دستورالعمل در سادا منتشر نماید.


ماده ۶ ـ برای آگاهی از اجاره بهای واقعی روز مورد اجاره، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است حداکثر ظرف دو ماه ارزش روز آن را اعلام کند. وزارت بر اساس ارزش عادله روز اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به تعیین معیار و محاسبه اجاره بهای واقعی مورد اجاره و انتشار آن در سامانه سادا اقدام نماید.