ضوابط صدور مجوز تاسیس و نظارت بر فعالیت واحدهای فرهنگی دیجیتال

تاریخ تصویب: ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۵/۲۶

شماره 1/12551  – ۱۳۹۴/۵/۲۶

در اجرای ماده ۲۲ آیین‌نامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیتهای فرهنگی دیجیتال، موضوع تصویبنامه شماره 172412/ت41255هـ – ۱۳۸۹/۸/۳ هیأت محترم وزیران، »ضوابط صدور مجوز تاسیس و نظارت بر فعالیت واحدهای فرهنگی دیجیتال« به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میگردد.


فصل اول –تعاریف و کلیات

ماده ۱- تعاریف: در اجرای این ضوابط، واژگان و عبارات در معانی مشروح ذیل به کار میروند.

الف- مرکز: »مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال« وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تبصره: در صورت تغییر نام مرکز مزبور، نام جدید مرکز جایگزین نام قبلی در این ضوابط خواهد شد.

ب – واحد فرهنگی دیجیتال مجاز: واحد فرهنگی دیجیتال دارای مجوز فعالیت معتبر از مرکز توسعه فناوری اطالعات و رسانه‌های دیجیتال.

ج – مدیران واحدهای فرهنگی دیجیتال مجاز: مدیرانی که صلاحیت ایشان برای احراز سمت مدیریت واحدهای فرهنگی دیجیتال مطابق با این ضوابط تایید و نام آنها به عنوان مدیر در مجوز فعالیت واحد فرهنگی دیجیتال درج شده است. بدیهی است در مورد شرکتها و مؤسسات غیرتجاری، درج نام مدیران در مجوز فعالیت فرهنگی دیجیتال منوط به طی تشریفات قانونی در مراجع ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری است.

د – داده: هرگونه برنامه رایانه‌ای، اطالعات و محتوای دیداری، شنیداری، نوشتاری و یا ترکیبی از آنها در قالب دیجیتال.

ه – نشر دیجیتال: قرار دادن داده در معرض عرضه از طریق رسانه‌های دیجیتال که به دو گونه نشر بر حامل دیجیتال و نشر بر خط تقسیم میگردد.

و – نشر بر حامل دیجیتال: نشر دیجیتال از طریق حامل دیجیتال

ز – نشر برخط: نشر دیجیتال از طریق رسانه برخط.

ح – بسته نرم‌افزاری رسانه‌ای: بسته نرم‌افزاری که برای دسترسی، نمایش، پخش، جستوجو و یا بازی با محتوای دیجیتال موجود در آن بسته مورد استفاده قرار میگیرد، از قبیل چندرسانه‌یی ها، بازیها و سرگرمیهای دیجیتال.

ط – بسته نرم‌افزاری رسانه پرداز: بسته نرم‌افزاری که برای پدید آوردن و ویرایش بسته نرم‌افزاری رسانه‌ای و محتوای فرهنگی و یا انتشار هرگونه محتوا مورد استفاده قرار میگیرد.

ی – رسانه بر خط: هر سامانه که امکان قرار دادن محتوای دیجیتال در معرض دسترس عموم یا بیش از یک هزار مخاطب مشخص یا نامشخص از طریق بستر شبکه نظیر شبکه گسترده جهانی، شبکه‌های محلی، شبکه‌های مبتنی بر فناوری بلوتوث، شبکه‌های تلفن ثابت، و همراه را فراهم می آورد.

ک – رسانه بر خط اختصاصی: رسانه بر خط که فقط شخص حقیقی یا حقوقی متصدی آن را معرفی و محتوای دیجیتال در قلمرو اطلاعات، اخبار، خدمات، آثار و محصولات شخص یاد شده را در معرض دسترس قرار میدهد.

ل – رسانه پیام ده: رسانه بر خط مبتنی بر سامانه ای که امکان ارسال پیامهای حاوی محتوای دیجیتال از طریق بستر شبـکه ارتباطی و مخابراتی برای بیش از یک هزار مخاطب مشخص یا نامشخص را فراهم می آورد، از قبیل سامانه‌های ارسال انبوه پیامک و سامانه‌های ارسال پیام با فناوری بلوتوث.

م. رسانه کاربر محور: رسانه بر خطی که بستر قرار دادن محتوای دیجیتال در معرض دسترسی عموم یا بیش از یک هزار مخاطب مشخص و همچنین تعامل و تشکیل گروهها و شبکه‌های مجازی را برای کاربران فراهم میآورد.

ن – مرکز بازی و سرگرمی دیجیتال: اماکن عمومی که با به کارگیری سخت افزار و نرم‌افزارهای مورد لزوم، امکان کاربری بسته‌های نرم‌افزاری رسانه‌ای بازی و سرگرمی را برای مراجعه کنندگان فراهم می‌آورند.

س – فعالیت فرهنگی دیجیتال: فعالیت فرهنگی مبتنی بر فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات، شامل گونه‌های زیر:

1 – تصدی رسانه بر خط

۲ – پدید آوردن، تهیه کردن و عرضه بسته نرم‌افزاری رسانه‌ای و بسته نرم‌افزاری رسانه پرداز

۳ – تکثیر حامل دیجیتال و خدمات مرتبط به قصد انتفاع یا برای عرضه توسط تکثیر کننده

۴ – نشر دیجیتال

5 – تصدی مرکز بازی و سرگرمی دیجیتال

۶ – تصدی ایجاد، توسعه، پشتیبانی و اداره هر شکل رسانه بر خط سامانه یا مرکز بازی و سرگرمی دیجیتال به سفارش متصدیان مربوط

۷ – ارایه هرگونه خدمات ویرایش محتوا با استفاده از ابزارهای مبتنی بر فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات

ع – واحد فرهنگی دیجیتال: هر سامانه، مکان کسب و کار، شخص حقوقی و یا تشکیلات تحت هر شکل و عنوان از قبیل گروه، سازمان، مرکز، شرکت، موسسه، فروشگاه، کارگاه، کارخانه، شبکه، وبسایت، پایگاه اطلاع رسانی و رسانه بر خط که فعالیت فرهنگی دیجیتال انجام داده یا برای فعالیت فرهنگی دیجیتال مورد استفاده قرار میگیرد.


ماده ۲- »ایجاد« و »فعالیت« هر واحد فرهنگی دیجیتال به ترتیب منوط به اخذ مجوز »تاسیس« و »فعالیت« از »مرکز« مطابق با مقررات این ضوابط است.

تبصره ۱- صدور پروانه انتشار نشریات الکترونیک و مجوز تاسیس و فعالیت خبرگزاریها مطابق با قوانین و مقررات مربوط انجام گردیده و از شمول این ضوابط مستثنی است، اما سایر اشکال رسانه‌های بر خط توسط »مرکز« ثبت میشود.

تبصره ۲- ایجاد و فعالیت واحدهای فرهنگی دیجیتال خارج از تشکیلات رسمی دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری از قبیل شرکتها و مؤسسات وابسته به دستگاههای اجرایی – مصوب سال ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی – و نیز تاسیس »انواع یا گونه‌های« واحد فرهنگی دیجیتال که در وظایف قانونی دستگاه مربوط، به تکلیف یا وظیفه یا اختیار دستگاه برای تاسیس آن »نوع« یا »گونه« از واحد فرهنگی دیجیتال تصریح نگردیده است، منوط به اخذ مجوز از مرکز میباشد.


ماده ۳- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی واجد شرایط مقرر در این ضوابط، میتوانند پس از طی تشریفات مذکور در ماده (۴) این ضوابط، مجوز تاسیس واحد فرهنگی دیجیتال دریافت و پس از تجهیز و راه‌اندازی واحد فرهنگی دیجیتال مربوط و حسب مورد ثبت یا ثبت تغییرات شرکت یا موسسه مربوط، مجوز فعالیت واحد فرهنگی دیجیتال اخذ نمایند.


ماده ۴- مراحل صدور مجوز تاسیس و فعالیت واحد فرهنگی دیجیتال عبارت است از:

الف: دریافت تقاضای متقاضی به همراه مستندات ذیل:

الف – ۱- طرح عملیاتی فعالیت فرهنگی دیجیتال موضوع تقاضای مجوز.

الف- ۲- مدارک و مستندات مورد نیاز برای احراز صلاحیتهای مقرر در فصل سوم این ضوابط.

ب – بررسی صلاحیت متقاضی برابر شرایط مقرر در فصل سوم این ضوابط.

ج – صدور مجوز تاسیس واحد فرهنگی دیجیتال برای متقاضی دارای صلاحیتهای مقرر.

د- دریافت گزارش تجهیز و راه‌اندازی واحد فرهنگی دیجیتال و مستندات مربوط در مهلت مقرر.

ه – بررسی گزارش و مستندات ارائه‌شده و حسب لزوم بازرسی و بررسی واحد فرهنگی دیجیتال مربوط.

و – صدور مجوز ثبت یا ثبت تغییرات شرکت یا موسسه متقاضی مجوز در مرجع ثبت شرکتها برای اشخاص حقوقی متقاضی مجوز که در مهلت زمانی مقرر، واحد فرهنگی دیجیتال مربوط را تجهیز و راه‌اندازی کرده‌اند. (حسب مورد)

ز – دریافت مستندات ثبت یا ثبت تغییرات شرکت یا موسسه متقاضی مجوز در ثبت شرکتها برای اشخاص حقوقی متقاضی مجوز در مهلت مقرر (حسب مورد)

ح – صدور مجوز فعالیت واحد فرهنگی دیجیتال برای متقاضی که در موعد مقرر واحد فرهنگی دیجیتال موضوع مجوز تاسیس را تجهیز و راه‌اندازی کرده و حسب لزوم نسبت به ثبت یا ثبت تغییرات شرکت یا موسسه مربوط اقدام نموده‌اند.


فصل دوم: وظایف و اختیار »کارگروه امور واحدهای فرهنگی دیجیتال«


ماده ۵- وظایف و اختیارات کارگروه امور واحدهای فرهنگی دیجیتال

الف: تصویب دستورالعملها و کاربرگهای مربوط به درخواست، بررسی و صدور مجوز تاسیس و فعالیت و نیز نحوه فعالیت، بازرسی و رسیدگی به تخلفات واحدهای فرهنگی دیجیتال.

ب: بررسی صلاحیت تخصصی متقاضیان فعالیت های فرهنگی دیجیتال مندرج در ماده ۱۳

ج: تعیین اشکال مختلف هر یک از عناوین فعالیتهای فرهنگی دیجیتال و مصادیق آنها.

د: تعیین مشاغل و رشته‌های تحصیلی مرتبط با هر یک از فعالیتهای فرهنگی دیجیتال.

ه – تعیین منابع آزمون کتبی عمومی قوانین و مقررات ناظر بر فعالیتهای فرهنگی دیجیتال.

و – رسیدگی به تخلفات واحدهای فرهنگی دیجیتال و اتخاذ تصمیم در مورد اخطار شفاهی یا کتبی یا تعلیق یا لغو مجوز فعالیت فرهنگی دیجیتال.

ز – بررسی اعتراضات متقاضیان در خصوص عدم احراز صلاحیتهای تخصصی و نیز عدم تجهیز و راه‌اندازی واحد فرهنگی دیجیتال در موعد مقرر.

ح – تصویب نظام رتبه‌بندی واحدهای فرهنگی دیجیتال و تعیین شرایط لازم برای تخصیص هر یک از رتبه‌های نظام مزبور به واحدهای فرهنگی دیجیتال.

ط – پیشنهاد فهرست عناوین فعالیتهای فرهنگی دیجیتال به سازمان امور مالیاتی کشور برای برخورداری از معافیتهای مالیاتی موضوع بند »ل« ماده (۱۳۹) »قانون مالیاتهای مستقیم«

ی – تصویب دستورالعمل نحوه برگزاری انتخابات نمایندگان مدیران در کارگروه امور واحدهای فرهنگی دیجیتال.


ماده 6 – اعضای »کارگروه امور واحدهای فرهنگی دیجیتال« عبارتند از:

الف: رییس »مرکز« (رییس کارگروه)

ب: دو (۲) نفر از معاونین »مرکز« به حکم رئیس مرکز.

ج: دو (۲) نفر از مدیران واحدهای فرهنگی دیجیتال مجاز به انتخاب مدیران واحدهای مزبور در سراسر کشور.

د: دو (۲) نفر از صاحبنظران خبره در حوزه فعالیتهای فرهنگی دیجیتال شاغل در بخش غیردولتی به حکم رییس »مرکز«

تبصره -1 مدت عضویت اعضای مذکور در بندهای »ب« »ج« و »د« دو سال و تجدید انتخاب آنان برای دوره‌های بعدی بلامانع است.

تبصره ۲- تا زمان برگزاری انتخابات اولین دوره نمایندگان مدیران واحدهای فرهنگی دیجیتال مجاز، دو نفر از مدیران واحدهای مزبور به حکم رییس »مرکز« برای عضویت در »کارگروه امور واحدهای فرهنگی دیجیتال« انتخاب خواهند شد.


ماده ۷- »مرکز« مکلف است برای اولین بار حداکثر سه (۳) ماه پس از ابلاغ این ضوابط و در دوره‌های بعد حداقل سه (۳) ماه پیش از انقضای مدت عضویت اعضای قبلی، انتخابات نمایندگان مدیران واحدهای فرهنگی دیجیتال مجاز در »کارگروه امور واحدهای فرهنگی دیجیتال« را بر اساس ترتیبات ذیل برگزار نماید:

الف – مرکز مکلف است فراخوان مربوط به ثبتنام در هر دوره انتخابات را حداقل دو (۲) ماه پیش از برگزاری آن از طریق رسانه‌های جمعی و رسانه بر خط اینترنتی مرکز منتشر نماید.

ب – مرکز مکلف است از تمامی مدیران واحدهای فرهنگی دیجیتال مجاز که مایل به شرکت در انتخابات هستند، بدون قید محدودیت برای تصدی سمت نمایندگی مدیران در »کارگروه امور واحدهای فرهنگی دیجیتال« ثبت نام نماید.

ج – مرکز مکلف است تاریخ، مدت، محل و چگونگی اخذ رای و اسامی نامزدها را برابر دستورالعمل موضوع بند »ی« ماده (۵) این ضوابط، پیش از برگزاری انتخابات از طریق رسانه‌های جمعی و رسانه بر خط اینترنتی منتشر نماید.

د – در هر دوره انتخابات، دو (۲) نفر از نامزدها که بیشترین آرای رای دهندگان را کسب نمایند، به عنوان نمایندگان منتخب مدیران واحدهای فرهنگی دیجیتال به عضویت »کارگروه امور واحدهای فرهنگی دیجیتال« درخواهند آمد. دو نفر دیگر که بعد از منتخبین مذکور واجد اکثریت آرا هستند، نیز به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب میشوند تا در صورت فوت یا استعفا هر یک از نمایندگان مدیران در کارگروه بر اساس رای بیشتر جایگزین نفر قبلی گردند.

ه – کمیته‌ای متشکل از رییس مرکز )رییس کمیته( و معاونان ذیربط اداره کل حراست و اداره کل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و نمایندگان مدیران واحدهای فرهنگی دیجیتال در کارگروه امور واحدهای فرهنگی دیجیتال، وظیفه نظارت بر انتخابات و رسیدگی به اعتراض کتبی نامزدها در خصوص نحوه برگزاری انتخابات یا شمارش آراء را بر عهده خواهند داشت. به تقاضاهای واصله بعد از ۱۰ روز برگزاری انتخابات ترتیب اثر داده نخواهد شد.


ماده 8 – دبیری جلسات »کارگروه امور واحدهای فرهنگی دیجیتال« بر عهده یک نفر از کارکنان مرکز است که با حکم رییس مرکز به عنوان دبیر کارگروه انتخاب میگردد. دبیر کارگروه بدون حق رای در جلسات کارگروه شرکت خواهد کرد.


ماده ۹- جلسات »کارگروه امور واحدهای فرهنگی دیجیتال« با حضور رییس و حداقل (۴) چهار نفر دیگر از اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با آرای اکثریت نسبی تصویب و با امضای رییس کارگروه ابلاغ میشود.


ماده ۱۰- جلسات »کارگروه امور واحدهای فرهنگی دیجیتال« در صورت وجود دستور کار از پیش تعیین شده حداقل هر دو (۲) هفته یک بار به دعوت دبیر کارگروه تشکیل میگردد.


فصل سوم: صلاحیتهای لازم برای صدور مجوز تاسیس واحد فرهنگی دیجیتال


ماده ۱۱- اشخاص حقیقی و حقوقی و دستگاههای اجرایی ذیل صلاحیت اخذ مجوز تاسیس واحد فرهنگی دیجیتال را دارند:

الف: شرکتها و مؤسسات غیرتجاری ثبت شده یا در شرف تاسیس و ثبت در مراجع قانونی ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری در جمهوری اسلامی ایران که واجد شرایط ذیل باشند:

الف – ۱- دارا بودن تابعیت ایرانی.

الف – ۲- دارا بودن تابعیت ایرانی دارندگان حداقل ۵۱% سهام یا سهم الشرکه مشروط به رعایت تصویبنامه شماره ۷۵۸۱ت۲۶۰۵۱ه مورخ ۱۳۸۱/۳/۲۹ هیأت وزیران، احکام قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی مصوب سال ۱۳۸۹ و آییننامه اجرایی قانون مزبور و سایر قوانین و مقررات مربوط و همچنین عدم پیش بینی هیچگونه امتیاز و تفاوت میان اختیارات و منافع متعلق به سهام یا سهم الشرکه شرکا یا سهامداران خارجی و ایرانی در اساسنامه.

الف – ۳- الحاق فعالیت های فرهنگی دیجیتال به موضوع فعالیت شرکت یا موسسه.

الف- ۴- دارای اساسنامه واجد شرایط مقرر در ماده (۱۵) این ضوابط.

الف- ۵- تصدی مدیر یا مدیران واجد صلاحیتهای عمومی و تخصصی مقرر در مواد (۱۲) و (۱۳) این ضوابط.

الف- ۶- عدم توقیف، توقف و ورشکستگی و یا انحلال شرکت یا موسسه به حکم قطعی مقام صالح قضایی یا تصمیم مراجع ذیصلاح.

الف- ۷- احراز شرایط مقرر در بندهای «الف- ۱» – «الف- ۲» و «الف- ۶» برای اشخاص حقوقی و شرایط مقرر در بندهای «ج- 1» و «ج- ۳» برای اشخاص حقیقی صاحب سهام و سهم الشرکه.

ب – دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری.

ج – اشخاص حقیقی دارای شرایط ذیل به صورت انفرادی یا مشترک:

ج -1- دارابودن تابعیت جمهوری اسلامی ایران.

ج- ۲- داشتن حداقل ۱۸ سال شمسی تمام.

ج- ۳- نداشتن سوء پیشینه موثر کیفری و محرومیت از حقوق اجتماعی به تایید مراجع ذیربط.

ج- ۴- دارابودن صلاحیت امنیتی به تشخیص مراجع ذیصلاح.

ج- ۵- فقدان وضعیت غیر قانونی از نظر خدمت وظیفه عمومی مانند غیبت یا فرار از خدمت.

ج- ۶- دارابودن شرایط عمومی و اختصاصی مدیریت واحدهای فرهنگی دیجیتال برابر مواد (۱۲) و (۱۳) ضوابط حاضر.


ماده ۱۲- صلاحیتهای عمومی لازم برای تصدی سمت مدیریت واحدهای فرهنگی دیجیتال، عبارت است از:

الف: دارا بودن تابعیت جمهوری اسلامی ایران.

ب: داشتن حداقل ۱۸ سال شمسی تمام.

ج: نداشتن سوء پیشینه موثر کیفری و محرومیت از حقوق اجتماعی به تایید مراجع ذیربط.

د: فقدان وضعیت غیر قانونی از نظر خدمت وظیفه عمومی مانند غیبت یا فرار از خدمت.

ه: دارابودن صالحیت امنیتی به تشخیص مراجع ذیصلاح.

تبصره: در مورد واحدهای فرهنگی دیجیتال که توسط دستگاههای اجرایی تاسیس میگردد، معرفی مدیر مسوول از سوی بالاترین مقام دستگاه اجرایی مربوط الزامی است.


ماده ۱۳- صلاحیتهای تخصصی لازم برای تصدی سمت مدیریت واحدهای فرهنگی دیجیتال، عبارت است از:

الف: دارا بودن یکی از شرایط ذیل:

الف- 1- مدرک تحصیلی در سطح کارشناسی یا دوره‌های تحصیلی معادل در رشته‌های مرتبط با فعالیت فرهنگی دیجیتال موضوع مجوز مورد تقاضا.

الف- ۲- مدرک تحصیلی در سطح کاردانی یا دوره‌های تحصیلی معادل یا دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در رشته‌های مرتبط با فعالیت فرهنگی دیجیتال موضوع مجوز مورد تقاضا به همراه حداقل دو (۲) سال سابقه اشتغال در امور مرتبط با فعالیت مزبور.

الف- ۳- مدرک تحصیلی در سطح کارشناسی یا دوره‌های تحصیلی معادل در رشته‌های غیرمرتبط با فعالیت فرهنگی دیجیتال موضوع مجوز مورد تقاضا به همراه حداقل دو (۲) سال سابقه اشتغال در امور مرتبط با فعالیت مزبور.

الف- ۴- مدرک تحصیلی در سطح کاردانی یا دوره‌های تحصیلی معادل در رشته‌های غیرمرتبط با فعالیت فرهنگی دیجیتال موضوع مجوز مورد تقاضا به همراه حداقل سه (۳) سال سابقه اشتغال در امور مرتبط با فعالیت مزبور.

الف- ۵- مدرک تحصیلی در سطح دیپلم متوسطه به همراه حداقل پنج (۵) سال سابقه اشتغال در امور مرتبط با فعالیت فرهنگی دیجیتال موضوع مجوز مورد تقاضا.

الف- ۶- مدرک تحصیلی در سطح دیپلم متوسطه و تایید صلاحیت تخصصی توسط کارگروه امور فعالیت های فرهنگی دیجیتال

ب: ارائه پاسخ صحیح به حداقل ۶۰% سؤالات آزمون کتبی عمومی قوانین و مقررات ناظر بر فعالیتهای فرهنگی دیجیتال.


ماده ۱۴- کلیه اشخاص حقیقی که به هر شکل و عنوان دارای سمت یا اختیار مدیریت اعم از سمتهای مدیر مسوول، مدیریت عامل، عضویت موظف یا غیرموظف در هیأت مدیره یا سمتهای مشابه و اختیاراتی برای اتخاذ تصمیم، اداره امور و امضای مکاتبات اداری یا اسناد تجاری و تعهدآور در شرکتها و مؤسسات غیرتجاری یا سایر واحدهای متقاضی مجوز فعالیت فرهنگی دیجیتال باشند، دارای سمت مدیریت محسوب گردیده و میبایست دارای صلاحیتهای مقرر در این ضوابط باشند.


ماده ۱۵- علاوه بر مواردی که برابر قوانین و مقررات مربوط و با توجه به نوع شرکت یا موسسه لازم است در اساسنامه درج گردد، موارد ذیل نیز بایستی در اساسنامه شرکتها و مؤسسات غیرتجاری متقاضی اخذ مجوز تاسیس واحد فرهنگی دیجیتال ذکر گردد:

الف – الحاق مصادیق فعالیتهای فرهنگی دیجیتال به موضوع فعالیت شرکت یا موسسه.

الف -1- انجام فعالیتهای فرهنگی دیجیتال در چهارچوب عناوین و مصادیق مصوب »کارگروه امور واحدهای فرهنگی دیجیتال« و مجوز مورد تقاضا.

الف- ۲- انجام سایر فعالیتهای فرهنگی در چهارچوب مجوز یا مجوزهای اخذشده از سایر مراجع قانونی ذیصلاح.

ب – تصریح به اخذ تأییدیه مرکز برای هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، موضوع و مصادیق فعالیت، مرکز اصلی و ایجاد یا حذف شعبات و مدیران شرکت یا موسسه.

ج – تصریح به التزام شرکت یا موسسه به رعایت کامل ضوابط و دستورالعملهای مرکز.

د – تصریح به محدود بودن مدت شرکت یا موسسه به مدت اعتبار مجوز فعالیت فرهنگی صادره توسط مراجع ذیصلاح.

تبصره – اساسنامه پیشنهادی متضمن شرایط یادشده در ماده (۱۵) باید در دو نسخه تنظیم و به همراه صورت جلسات تاسیس یا تغییرات شرکت یا موسسه مربوط پس از امضاء به تایید مرکز رسیده و به مهر مرکز ممهور گردد.


فصل چهارم: سازوکار صدور مجوز تاسیس و فعالیت واحد فرهنگی دیجیتال


ماده ۱۶- رییس »مرکز« مکلف است، ظرف مدت (۳) ماه از تاریخ وصول تقاضای متقاضیان و مدارک و مستندات مورد نیاز، بر طبق ضوابط حاضر بررسیهای لازم برای احراز صالحیت یا عدم صلاحیتهای مربوط را انجام و حسب مورد مجوز تاسیس واحد فرهنگی دیجیتال برای متقاضیان صاحب صالحیت صادر و به آنان تسلیم کرده یا مراتب عدم صلاحیت متقاضیان فاقد صلاحیتهای لازم را به صورت کتبی و با شرح دلایل به آنها ابلاغ نماید.

تبصره: ابلاغ تشخیص عدم صلاحیتهای لازم بایستی با ذکر امکان و نحوه ارائه اعتراض به آن صورت گیرد.


ماده ۱۷- دارندگان مجوز تاسیس واحد فرهنگی دیجیتال از تاریخ صدور آن شش (۶) ماه فرصت دارند تا نسبت به تجهیز و راه‌اندازی واحد موضوع مجوز برابر طرح عملیاتی ارائه شده و در چارچوب مجوز صادره اقدام کرده و گزارش مربوط را به همراه مستندات مورد نیاز به مرجع صدور مجوز تاسیس ارائه نماید.

تبصره -1 مهلت شش ماهه موضوع این ماده تنها یک بار به درخواست متقاضی برای یک دوره شش ماهه دیگر نیز تمدید میگردد.

تبصره ۲- در صورت عدم تجهیز و راه‌اندازی واحد فرهنگی دیجیتال ظرف مهلت شش ماهه مقرر یا مهلت شش ماهه تمدیدشده، مجوز تاسیس صادره از درجه اعتبار ساقط است.


ماده ۱۸- مراتب تکمیل و راه‌اندازی واحد فرهنگی دیجیتال برابر طرح عملیاتی ارائه شده و در چهارچوب مجوز تاسیس صادره حداکثر ظرف (۱۰) روز توسط »مرکز« بررسی و نتیجه به صورت مکتوب به متقاضی ابلاغ خواهد شد.


ماده ۱۹- در مورد شرکتها و مؤسسات متقاضی، پس از احراز تجهیز و راه‌اندازی واحد فرهنگی دیجیتال، در مهلت مقرر همزمان با ابلاغ نتیجه بررسی، حسب مورد مجوز ثبت یا ثبت تغییرات شرکت یا موسسه مربوط در مراجع قانونی نیز صادر و به متقاضی تسلیم میگردد. متقاضی از تاریخ صدور مجوز مزبور، سه ماه فرصت دارد تا نسبت به ثبت یا ثبت تغییرات در مراجع قانونی اقدام و مستندات مربوط را به مراجع صدور مجوز تاسیس ارائه نماید.

تبصره ۱- مهلت سه ماهه موضوع این ماده تنها برای یک بار به درخواست متقاضی برای یک دوره سه ماهه دیگر تمدید میگردد.

تبصره ۲- در صورت عدم ارائه مستندات ثبت یا ثبت تغییرات شرکت یا موسسه مربوط در مراجع قانونی مربوط ظرف مهلت سه ماهه مقرر یا مهلت سه ماهه تمدید شده، مجوز تاسیس صادره از درجه اعتبار ساقط میگردد.


ماده ۲۰- حداکثر (۱۰) روز پس از انجام آخرین مرحله از مراحل مقرر در مواد (۱۱) تا (۱۳) این ضوابط، مجوز فعالیت واحد فرهنگی دیجیتال با اعتبار پنج (۵) ساله برای متقاضیانی که در موعد مقرر واحد فرهنگی دیجیتال را تجهیز و راه‌اندازی نموده و حسب لزوم نسبت به ثبت یا ثبت تغییرات شرکت یا موسسه اقدام نموده‌اند، صادر خواهد شد.


فصل پنجم: سایر مقررات


ماده ۲۱- مجوز فعالیت واحد فرهنگی دیجیتال، حسب تقاضای دارنده مجوز با ارائه گزارش فعالیت سنوات گذشته به همراه مستندات مربوط، مشروط به احراز استمرار فعالیت واحد برای دوره‌های پنج ساله تمدید میگردد.


ماده ۲۲- هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، موضوع و مصادیق فعالیت، مکان مرکز اصلی و شعبات و مدیران یا اختیارات مدیران واحدهای فرهنگی دیجیتال منوط به اخذ تأییدیه کتبی مرکز بوده و بدون تأییدیه مزبور ممنوع است.


ماده ۲۳- تایید تغییرات مذکور در ماده (۲۲) حسب تقاضای دارنده مجوز، مشروط به عدم مغایرت با مقررات این ضوابط، در مورد احراز صالحیت و تایید انتخاب مدیر یا مدیران جدید حداکثر ظرف دو (۲) ماه و در سایر موارد حداکثر ظرف یک (۱) ماه صادر می‌گردد.


ماده ۲۴- هر ذینفع میتواند نسبت به تشخیص عدم صلاحیتهای علمی و تخصصی یا عدم تجهیز و راه‌اندازی واحد فرهنگی دیجیتال در موعد مقرر اعتراض نماید. اعتراضات به ترتیب وصول در جلسات »کارگروه امور واحدهای فرهنگی دیجیتال« بررسی خواهد شد و تصمیم کارگروه در خصوص موضوعات مورد اعتراض قطعی است.


ماده ۲۵- رییس مرکز میتواند انجام تمام یا بخشی از مراحل اخذ تقاضا، صدور و تمدید مجوز تاسیس و فعالیت و بازرسی از واحد فرهنگی دیجیتال و نیز صدور تأییدیه‌های موضوع ماده (۲۲) این ضوابط در قلمرو تمام یا برخی از موضوعات و مصادیق فعالیتهای فرهنگی دیجیتال در تمام یا برخی از استانها را به ادارات کل استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفویض کند. در این صورت ادارات کل استانی مکلفند تکالیف تفویض شده را وفق این ضوابط و دستورالعملها و کاربرگهای مصوب کارگروه امور واحدهای فرهنگی دیجیتال تحت نظارت مرکز به انجام رسانیده و گزارشات لازم را به مرکز ارائه نمایند.


ماده ۲۶- واحدهای فرهنگی دیجیتال که پیش از ابلاغ »آییننامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیتهای فرهنگی دیجیتال« تاسیس شده‌اند مکلف‌اند حداکثر شش ماه پس از ابلاغ این ضوابط، خود را با وضع موجود تطبیق نمایند.


ماده ۲۷- این ضوابط در ۲۷ ماده و ۱۴ تبصره در تاریخ ۲۶ مرداد ۹۴ به تصویب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده، از تاریخ ابلاغ این ضوابط سایر مقررات مغایر و مجوزها و پروانه‌هایی که بر اساس آنها صادر گردیده است، کأن لم یکن گردیده و صدور و تمدید مجوز تاسیس و فعالیت واحدهای فرهنگی دیجیتال تنها بر اساس ضوابط حاضر انجام میگیرد.