مصوبات هفتاد و پنجمین نشست هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۶/۳۱

شماره ۶۵٩٩٣/٨۰ – ١۴۰٢/۴/۱۷

هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب وکار در جلسه مورخ ١۴۰٢/۳/۸ به استناد قانون اصلاح مواد ١و٧ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم )۴۴( قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن مصوب ١۵/١١/١٣٩٩، در خصوص موارد زیر اتخاذ تصمیم نمود:


الف ـ اصلاح برخی از مجوزهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

بنا به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با توجه به ابلاغ »آیین‌نامه اجرایی قانون مجازات اشتغال به حرفه کاریابی و مشاوره شغلی بدون داشتن پروانه کار به شماره ٢١٧٣۰٩/ت۵٩٧٢٩هـ مورخ ٢۴/١١/١۴۰١ مصوب هیات وزیران«، شرایط »مجوز فعالیت دفتر مشاوره شغلی و کاریابی غیر دولتی خارجی« و »مجوز فعالیت مؤسسه مشاوره شغلی و کاریابی غیر دولتی داخلی« موضوع بند )د( مصوبات پنجاه و نهمین نشست هیأت به شماره ٣١۶٧۵/٨۰ مورخ ٢۴/۰٢/١۴۰١ اصلاح و به شرح کاربرگ پیوست جایگزین میشود.

ب ـ اصلاح هزینه صدور ٢ عنوان مجوز»کارت عضویت« و »گواهی مبدأ«

١. بنا به پیشنهاد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و بر اساس مصوبات مراجع قانونی ذیربط، با تغییر هزینه صدور و عضویت سالانه »کارت عضویت« و هزینه صدور »گواهی مبدأ« موضوع بند »و« مصوبات شصت و هفتمین نشست هیأت به شماره ١۴۵٨۵٨/٨۰ مورخ ٢٣/۰٧/١۴۰١ موافقت میشود.

٢. دبیرخانه هیأت مکلف است راهنمای دریافت این مجوزها را که در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری شده است، اصلاح نماید.

ج ـ ادغام ٣ عنوان مجوز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ١ عنوان مجوز

١. با ادغام ٣ عنوان مجوز »فعالیت کارگاهی«، »کارگاهی چندرشتهای متمرکز« و »چند رشتهای غیرمتمرکز«، به ١ عنوان مجوز »کارگاه صنایع دستی« موافقت شد.

٢. دارنده مجوز »کارگاه صنایع دستی« میتواند، در فعالیتهای مشخص شده در درگاه ملی مجوزهای کشور و تحت نظارت پسینی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در کارگاه، صنایع دستی تولید کند.

٣ . دبیرخانه هیأت مکلف است راهنمای دریافت این مجوز را در درگاه ملی مجوزهای کشور در دسترس عموم قرار دهد .

د ـ اصلاح در شرایط صدور برخی از مجوزهای صنفی کشور

با پیشنهاد اتاق اصناف ایران در خصوص افزایش حداقل مساحت برای نانوایی سنگکی از ٣۵ متر به ۶۰ مترمربع، موضوع ردیف ١٨ جدول ذیل بند )ح( مصوبات هفتاد و چهارمین نشست هیات به شماره ٧۰٣۰/٨۰ مورخ ٢١/١/١۴۰٢ موافقت شد.

این افزایش شامل کسانی است که بعد از تاریخ ابلاغ این مصوبه، تقاضای پروانه کسب مینمایند. برای تمدید پروانه کسبهای قبلی نانواییها، مساحت فعلیشان قابل قبول خواهد بود.

هـ ـ استاندارد سازی عناوین کسب و کار با طبقه بندی آیسیک

در اجرای بندهای )۴( و )۵( تبصره )۴( ماده )٧( اصلاحی ذیل ماده )٢( قاون اصلاح مواد )١( و )٧( قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و به منظور »راهبری و مدیریت درگاه ملی مجوزها«، »استانداردسازی عناوین کسب و کارها و فعالیتهای اقتصادی کشور« و نیز »ایجاد وحدت رویه در استفاده از شناسه یکتا«، »عناوین واحد و استاندارد در قالب ساختار آیسیک )نسخه ۴(« با مشارکت مرکز آمار ایران طبقه‌بندی و شناسه‌گذاری شده و مبنای سامانهها، درگاههای تخصصی و ارتباط فیمابین دستگاههای ذینفع از جمله وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، سازمانهای امور مالیاتی، حفاظت محیط زیست ، ثبت اسناد و املاک کشور، هیات عالی نظارت بر سازمانهای صنفی و بانک مرکزی خواهد بود .

و ـ یکپارچه سازی شناسه های یکتای تولید شده توسط مراجع مختلف در قالب QR CODE

با عنایت به هماهنگی قبلی با برخی مراجع صدور شناسه یکتا، شناسههای یکتای تولید شده توسط مراجع مختلف از جمله پلیس نظارت بر اماکن، اصناف، وزارتخانه‌های بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و کشور و سازمان ملی استاندارد در قالب QR CODE )بارکد دوبعدی حاوی اطلاعات( ب منظور شناسایی و الصاق در واحدهای صنفی و غیر صنفی، یکپارچه و تجمیع میشود و صرفا شناسه یکتای مجوزهای صادرشده از درگاه ملی مجوزهای کشور )که حاوی اطلاعات سایر مراجع نیز هست( معتبر خواهد بود.

ز ـ ادامه پاکسازی شرایط مجوزها

در اجرای تبصره )٣( ماده )٧( اصلاحی ذیل ماده )٢( قانون اصلاح مواد )١( و )٧( ق انون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم )۴۴( قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن مصوب ١۵/١١/١٣٩٩، دبیرخانه هیأت موظف است در راستای تکمیل اجرای بند )الف( مصوبات شصت و نهمین نشست هیأت به شماره ١٨٢٣١۴/٨۰مورخ ۰۶/۰٩/١۴۰١، شرایط و مدارک مجوزهای کسب و کار را بازبینی نموده و موارد ناهنجار باقی مانده را برای حذف یا اصلاح، در جلسات بعدی هیات ارائه کند.

ح ـ تسهیل شروط مربوط به ارزیابی نیروی انسانی در مجوزهای کسب و کار

١. در مجوزهای به شرح پیوست شماره یک، الزامات مربوط به نیروی انسانی برای راه اندازی کسبوکار، )از قبیل تعداد نیروی انسانی لازم، تحصیلات نیروی انسانی و…(، حذف میشوند )به استثنای شروطی که مستند به قانون یا مصوبه هیات وزیران هستند(.

٢ . در مجوزهای به شرح پیوست شماره دو، که یکی از شروط آنها داشتن “سابقه کار” است، “سابقه بیمه” الزامی نبوده و مراجع صادرکننده مجوزهای مزبور مکلفند هرنوع سابقه کار ولو بدون سابقه بیمه را بپذیرند )به استثنای آن دسته از شروطی که مبنای قانونی یا مصوبه هیأت وزیران دارند(.

٣ . در مجوزهای به شرح پیوست شماره سه، که یکی از شروط آنها قبولی در آزمون است، ملاک قبولی در آزمون کسب حداقل ٧۰ درصد تراز حائزان یک درصد برتر آزمون مربوطه خواهد بود؛ مگر اینکه معیار متفاوتی در قانون یا مصوبه هیات وزیران آمده باشد.

دستگاههای موضوع مصوبات فوق مکلفاند ظرف بیست روز کاری از تاریخ ابلاغ این مصوبه، در صورتی که مبنای قانونی یا مصوبه هیأت وزیران و یا دلیل موجهی برای خروج برخی مجوزها از لیستهای پیوست دارند، مراتب را به دبیرخانه هیأت اعلام کنند. دبیرخانه مکلف است ظرف سی روز کاری موارد دریافتی را بررسی و فهرست نهایی را در جلسه آتی هیأت به اطلاع اعضا برساند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار ـ سیداحسان خاندوزی