مصوبات هفتاد و هفتمین نشست هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۶/۲۸

شماره ١۰۶٩٨٢/٨۰ – ١۴۰٢/۶/۱۲

هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار که در ادامه از آن به عنوان هیأت یاد خواهد شد در جلسه مورخ ٢٣/۵/١۴۰٢ به استناد قانون اصلاح مواد ١ و ٧ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب ١۵/١١/١٣٩٩ و قانون تسهیل صدور مجوز های کسب و کار مصوب ٢۴/١٢/١۴۰۰، در خصوص موارد زیر اتخاذ تصمیم نمود:


الف ـ تصویب مجوز جمع آوری و فروش ضایعات

١. تعداد ۴ عنوان مجوز به شرح ذیل در حوزه خرید، تفکیک از مبدأ، بازرسی و جمع آوری مواد و کالای قابل بازیابی که به اختصار »جمع‌آوری و فروش ضایعات« خوانده میشود، به همراه راهنمای دریافت این مجوزها متضمن شرایط، مدارک، هزینه‌ها و زمان صدور آنها به فهرست مجوزهای اتاق اصناف ایران اضافه میشوند )راهنمای دریافت ۴ عنوان مجوز مذکور، ممهور به مهر دبیرخانه هیأت جزء پیوست لاینفک این مصوبه است(.

الف. جمع‌آوری و فروش ضایعات )عمومی(

ب. جمعآوری و فروش ضایعات )مواد نفتی(

ج. فعالیت سکوها )پلتفرم ها( در حوزه جمعآوری و فروش ضایعات

د. جمع‌آوری و فروش ضایعات )توسط وانت بار(

تبصره: بعد از تخصیص کد ISIC به مجوز »جمعآوری و فروش ضایعات توسط وانت بار« توسط هیأت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور، دبیرخانه هیأت امکان ثبت درخواست و صدور این مجوز را در درگاه ملی مجوزها فعال خواهد کرد.

٢. دبیرخانه هیأت مکلف است، راهنمای دریافت این مجوزها را در درگاه ملی مجوزها بارگذاری کند و در دسترس عموم قراردهد.

٣ . دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور مکلف است، درگاه تخصصی برای صدور این مجوز را به درگاه ملی مجوزهای کشور متصل و مجوزهای مذکور را برای متقاضیان به صورت کاملاً الکترونیک از طریق درگاه ملی مجوزها صادر نماید.

۴. به دبیرخانه هیأت اجازه داده میشود، در تعامل با اتاق اصناف ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت و در ادامه پروژه پاکسازی، شرایط دشوار صدور همه پروانههای کسب را در چارچوب قوانین و مقررات کشور حذف و در درگاه ملی مجوزها اعمال کند.

ب ـ تمدید پروانه ساخت و گروهبندی محصولات غذایی و آشامیدنی

١. سازمان غذا و دارو مکلف است طی یک ماه پس از ابلاغ این مصوبه، دستورالعمل گروهبندی محصولات غذایی و آشامیدنی را برای کلیه محصولات غذایی و آشامیدنی در حداکثر ١٨ دسته اصلی، تصویب و بر اساس آن مجوز محصولات غذایی و آشامیدنی را به صورت کاملاً الکترونیک از طریق درگاه ملی مجوزها صادر کند.

٢. در خصوص تعرفه پروانه‌های ساخت: سازمان غذا و دارو مکلف است تعرفه را برای گروه محصولات غذایی و آشامیدنی تعریف کند )نه به ازای هر عنوان محصول ذیل گروه( و نتیجه را طی یک ماه برای گروه طعمدهندهها و ۶ ماه برای سایر محصولات، برای تصویب به هیأت محترم وزیران ارسال نماید.

٣. سازمان غذا و دارو مکلف است تا زمان ابلاغ دستورالعمل جدید، اعتبار پروانههای ساخت در حال انقضا را بهصورت شش ماهه تمدید کند.

ج ـ حکم در خصوص فعالیت سکوها در حوزه عرضه دارو

١. کلیه سکوهای )پلتفرمهای( دارای مجوز از اتحادیه کسب و کارهای مجازی و یا سایر مراجع صدور مجوز کسب و کارهای اینترنتی میتوانند در حوزه عرضه دارو از » داروخانه‌های دارای مجوز معتبر و تحت نظارت سازمان غذا و دارو« به »مصرف کننده نهایی« فعالیت کنند و نیازی به اخذ مجوز جدید ندارند.

٢. سازمان غذا و دارو مکلف است دستورالعمل نظارت بر فرایند فعالیت و همکاری داروخانهها با پلتفرمها )برای رسیدن دارو از داروخانه به مصرفکننده نهایی( را طی چهار ماه تدوین و ابلاغ کند.

٣. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است مجوز فروش برخط دارو توسط شرکتهای توزیع کننده به داروخانه‌ها و نیز دستورالعمل به کارگیری خدمات سکوها توسط شرکتهای توزیعکننده را طی چهار ماه ابلاغ نماید.

د ـ حذف ٢١ عنوان مجوز سازمان بهزیستی و اصلاح مدت زمان صدور مجوزهای آن

١. با پیشنهاد و گزارش توجیهی سازمان بهزیستی کشور مبنی بر خروج عناوین زیر از فهرست مجوزهای آن سازمان موافقت و بند )د( مصوبه پنجاه و نهمین نشست هیأت به شماره ٣١۶٧۵/٨۰ مورخ ٢۴/٢/١۴۰١ اصلاح میشود .

 مراکز نگهداری شبانه‌روزی کودکان بیسرپرست و خیابانی )١١ عنوان( مراکز خانه سلامت دختران و زنان )٣ عنوان( مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان زنان و مردان ١٨ تا ۶۵ ساله )٢ عنوان( مرکز درمانی سرپایی وابستگی به مواد برای افراد بالای ١٨سال )١ عنوان( مرکز سرپناه شبانه برای زنان و مردان بالای ١٨ سال )٢ عنوان( مرکز سرپناه شبانه گذری برای زنان و مردان بالای ١٨ سال )٢ عنوان( دبیرخانه هیأت موظف است امکان شکایت متقاضیان تأسیس این مراکز را فراهم آورد و در صورت وصول شکایت و تشخیص منع ورود متقاضیان به این مجوزها، موضوع را به هیأت گزارش کند.

فهرست مجوزهای حذف شده )شامل موافقت اصولی و فعالیت(

…. ٢. با پیشنهاد و گزارش توجیهی سازمان بهزیستی کشور مبنی بر اصلاح مدت زمان صدور مجوزهای آن سازمان در اجرای ماده ٧ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، سقف زمانی صدور مجوزهای سازمان مذکور موضوع بند )د( مصوبه پنجاه و نهمین نشست هیأت به شماره ٣١۶٧۵/٨۰ مورخ ٢۴/٢/١۴۰١ اصلاح و ۶۰ روز کاری تعیین میشود .

هـ ـ حذف بند ١ـ١ مصوبه جلسه ۴٣ نشست هیأت مقررات‌زدایی

بند ١ـ١ مصوبه جلسه ۴٣ هیأت مقررات زدایی به شماره ١٢۰۴٢٩/٨۰ مورخ ١۰/٨/١٣٩٩ )در خصوص فرایند تأسیس شرکتهای با مسئولیت محدود در تهران( لغو میشود.

و ـ الزام دستگاهها به آموزش شفاف فرایند صدور مجوز در درگاه تخصصی

به منظور شفاف شدن فرایند و نیز راهنمایی موثر متقاضیان مجوز، همه مراجع صدور مجوز مکلفند راهنمای تصویری )ویدیویی( همه مراحل از ثبت درخواست تا دریافت مجوز را بر اساس شیوه نامه ابلاغی دبیرخانه هیأت تهیه و پس از تأیید دبیرخانه هیأت، در درگاه تخصصی خود بارگذاری کنند.

ز ـ حکم در خصوص طراحی و اجرای سامانه نظارت پسینی دستگاهها

کلیه مراجع صدور مجوز مکلفند طی دو ماه از ابلاغ این مصوبه، دستورالعمل و سند فنی سامانه هوشمند نظارت پسینی خود را براساس شیوه نامه ابلاغی دبیرخانه هیأت تهیه و پس از تأیید دبیرخانه هیأت، سامانه نظارت پسینی خود را طی حداکثر چهارماه از ابلاغ این مصوبه، راهاندازی و بهرهبرداری کنند؛ به نحوی که همه صاحبان مجوز صادره توسط آنها مورد نظارت موثر قرار گیرند و هرنوع تخلف در فعالیت اقتصادی مربوطه تا حد امکان مورد رصد و برخورد قانونی قرار گیرد.

تبصره: مراجع صدور مجوز مکلفند هر سه ماه یک بار گزارش و تحلیل نظارت پسینی عملکرد صاحبان مجوز را بر اساس شیوهنامه ابلاغی دبیرخانه هیأت، به این هیأت ارایه کنند. هزینههای راهاندازی سامانه با بودجه داخلی دستگاهها و در صورت لزوم با کمک دبیرخانه هیأت تأمین میشود.

ح ـ الزام دبیرخانه هیأت به شفافسازی شرایط مجوزهای حوزه دام، طیور و شیلات وزارت جهاد کشاورزی

به دلیل وجود ابهام در شرایط »تعهد به رعایت قوانین، مقررات و ضوابط فنی مطابق پیوست« و »تعهد به رعایت قوانین، مقررات و ضوابط بهداشتی مطابق پیوست« در کاربرگ مجوزهای »موافقت اصولی شیلات صنعتی و نیمه صنعتی«، »موافقت اصولی تأسیس دامپروری صنعتی و نیمه صنعتی )طیور(« و »موافقت اصولی تأسیس دامپروری صنعتی و نیمه صنعتی )دام(« و عدم ارسال پیوستهای مورداشاره شرایط کاربرگهای فوق توسط وزارت جهاد کشاورزی به دبیرخانه هیأت مقرراتزدایی، دبیرخانه هیأت موظف است موارد نقص در شرایط صدور مجوزهای فوق الذکر را بر اساس ضوابط در دسترس، تهیه کرده و پس از حذف شرایط زاید بدون پشتوانه قانونی یا مصوبه هیأت وزیران، کاربرگهای تکمیل و اصلاح شده را پس از طرح و تصویب در هیأت، در درگاه ملی مجوزها بارگذاری کند.

ط ـ تصویب ١۰ عنوان مجوز صید و صیادی مربوط به سازمان شیلات

١ . تعداد ١۰ عنوان مجوز صید و صیادی مربوط به سازمان شیلات به شرح زیر به همراه راهنمای دریافت این مجوزها متضمن شرایط، مدارک، هزینه ها و زمان صدور آنها تصویب شد )راهنمای دریافت ١۰ عنوان مجوز مذکور ممهور به مهر دبیرخانه هیأت جزء پیوست لاینفک این مصوبه است(.

١۰ عنوان مجوز صید و صیادی مربوط به سازمان شیلات:

١. گواهی پیشنیاز فنی شناور قایق صیادی ٢. گواهی پیش نیاز فنی شناور قایق صید ماهیان زینتی به روش غواصی ٣. گواهی پیش نیاز فنی کشتی پشتیبان ۴. گواهی پیش نیاز فنی شناور لنج صیادی آبهای دور ۵. پروانه صید شناور قایق صیادی ۶. پروانه صید شناور قایق صید ماهیان زینتی به روش غواصی ٧. پروانه فعالیت کشتی پشتیبان ٨. پروانه صید شناور لنج صیادی آبهای دور ٩. تمدید پروانه صید شناور لنج صیادی ساحلی ١۰. تمدید پروانه صید کشتی صیادی

٢. دبیرخانه هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار مکلف است، راهنمای دریافت این مجوزها را در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری و در دسترس عموم قرار دهد. وزارت جهاد کشاورزی مکلف است، درگاه تخصصی برای صدور این مجوزها را به درگاه ملی مجوزهای کشور متصل و مجوزهای مذکور را به صورت کاملاً الکترونیک از طریق درگاه ملی مجوزها صادر نماید.

٣. در خصوص مبنا و مبالغ تعرفههای مجوزهای فوق مقرر شد مراتب در کارگروهی مشترک )متشکل از دبیرخانه هیأت، نماینده دستگاه و نماینده دیوان محاسبات کشور( مورد بازنگری قرار گیرد؛ همچنین لازم است تعرفه صدور و تمدید مجوزهای ردیف ۵ الی ١۰ فهرست فوق، با مصوبات هیأت محترم وزیران و نیز ماده ۵٢ قانون حفاظت و بهرهبرداری از منابع آبزی تطبیق داده شود، و پس از تأیید در کمیته تخصصی هیأت ابلاغ گردد.

۴. با تفکیک مجوز پروانه صید به ١۰ مجوز فوق، مجوز »پروانه صید« مصوب پنجاه و هشتمین نشست هیأت مقررات زدایی به شماره ١٢۵١۰/٨۰ مورخ ٢٧/١/١۴۰١ از فهرست مجوزهای سازمان شیلات حذف میشود.

۵ . در بند ـ ل ـ مصوبه جلسه ٧۶ هیأت مقرات زدایی به شماره ٨۶٣۰٢/٨۰ مورخ ١۶/۵/١۴۰٢ عبارت خرداد و تیر ١۴۰١ به خرداد و تیر ١۴۰٢ تغییر مییابد.

ی ـ اصلاح آیین‌نامه کنترل کیفی و ثبت مواد کودی

در راستای تسهیل کسب و کار تولید کود کشاورزی، آیین‌نامه کنترل کیفی و ثبت مواد کودی موضوع مصوبه شماره ٢٣۵٨۵/۰٢۰ مورخ ٢١/٨/١٣٩٣ وزارت جهاد کشاورزی به شرح زیر اصلاح شد.

١ـ عبارت »آزمایشگاه همکار: هر آزمایشگاهی که از طرف مؤسسه مورد تأیید قرار گیرد.« از بند )١٣( ماده ٢ آیین‌نامه کنترل کیفی و ثبت مواد کودی به عبارت »آزمایشگاه همکار: هر آزمایشگاهی که از طرف مؤسسه و یا مؤسسه دارای مجوز از سازمان ملی استاندارد مورد تأیید قرار گیرد« تغییر مییابد .

٢ـ عبارت »مؤسسه مجاز است به هر ترتیبی اطلاعات ارایه شده از حیث مشخصات فنی ماده و اطلاعات تولیدکننده، واردکننده و تأمینکننده را پیش از ثبت ماده کودی بررسی و صحت آن اطمینان حاصل نماید.« از تبصره )٣( ماده ٣ آیین‌نامه کنترل کیفی و ثبت مواد کودی به عبارت »مؤسسه موظف است اطلاعات ارایه شده مواد کودی را از حیث مشخصات فنی ماده اطلاعات تولیدکننده، واردکننده و تأمین کننده پیش از ثبت آن، بر اساس استانداردهای ملی موجود و در غیر این صورت بر اساس ضوابط مراجع معتبر جهانی، بررسی و از صحت آن اطمینان حاصل نمایید.« تغییر یابد .

٣ـ عبارت »مؤسسه موظف است حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از دریافت مدارک تکمیل شده، فرایند بررسی مواد کودی را انجام و در صورت تشخیص صلاحیت، شماره ثبت و اعلام و در صورت عدم تأیید، مراتب را با ذکر دلایل منعکس نماید.« از تبصره ماده ٩ آیین‌نامه کنترل کیفی و ثبت مواد کودی به عبارت »مؤسسه موظف است حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از دریافت مدارک تکمیلشده، فرایند بررسی مواد کودی را به استناد گزارش آزمایشگاه همکار و یا آزمایشگاه مرجع مؤسسه انجام و در صورت تشخیص صلاحیت، شماره ثبت و اعلام و در صورت عدم تأیید، مراتب را با ذکر دلایل منعکس نماید.« تغییر یابد.

ک ـ تصویب و اصلاح ۴ عنوان مجوز جامانده پروانه کسب )صنفی(

١ . تعداد ۴ عنوان پروانه کسب )صنفی( به شرح ذیل به همراه راهنمای دریافت این مجوزها متضمن شرایط، مدارک، هزینه و زمان صدور آن به تصویب رسید )راهنمای دریافت ۴ عنوان مجوز مذکور ممهور به مهر دبیرخانه هیأت جزء پیوست لاینفک این مصوبه است(.

٢.دبیرخانه هیأت مکلف است راهنمای دریافت مجوز را در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری و در دسترس عموم قرار دهد.

٣. دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور مکلف است، درگاه تخصصی برای صدور این مجوز را به درگاه ملی مجوزهای کشور متصل و مجوزهای مذکور را برای متقاضیان به صورت کاملاً الکترونیک از طریق درگاه ملی مجوزها صادر نماید.

۴ کاربرگ جامانده راهنمای دریافت پروانه کسب )صنفی(

١. بسته‌بندی مواد غذایی ) شامل ۴۴ عنوان( ٢. ماساژ آرامبخش عمومی )غیردرمانی( )شامل ٣ عنوان( ٣. فراوری و فروش قهوه در محل تولید و شعبات ۴. تهیه و توزیع ساندویچ سرد و گرم در شعب اختصاصی ) شامل دو عنوان(ل ـ اصلاح کاربرگ مجوزهای مؤسسه بذر و نهال بنا به درخواست سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی )در چارچوب قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل و گواهی بذر و نهال مصوب ١٣٨٢(، افزایش هزینه از مبلغ ٨۶١۰۰۰ ریال به مبلغ ١٢۴٨۰۰۰ ریال برای مجوز »بازرسی مزارع تولید بذر و نهالستانها« و از مبلغ ١٩۶٣۰۰۰ ریال به مبلغ ٢٨۴٧۰۰۰ ریال برای مجوز »تولید بذر« و »تولید نهال«، به تصویب رسید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار ـ سیداحسان خاندوزی