شماره: ۵٧۵۶٧/ت۶١١٨٢هـ – ۵/۴/١۴۰٢
هیئت وزیران در جلسه ١۴۰٢/۳/۲۸ به پیشنهاد شماره ١۰٣۰٩۵ مورخ ١٩/١/١۴۰٢ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (با همکاری وزارتخانههای میراث، فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز مدیریت حوزههای علمیه) و به استناد بند (هـ) تبصره (٩) ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور، آییننامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:
ماده ١ـ در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
١ـ قانون: قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور.
٢ ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.
٣ـ صدا و سیما: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
۴ـ دستگاههای متولی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز مدیریت حوزههای علمیه و سازمان.
۵ـ دستگاههای مشمول: [اصلاحی ۱۴۰۲/۵/۴]
شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در قانون و پیوستهای آن.
۶ ـ کارگروه: [اصلاحی ۱۴۰۲/۵/۴]
کارگروه ارزیابی و نظارت موضوع ماده (١١) این آییننامه.
۷ ـ صندوق: [اصلاحی ۱۴۰۲/۵/۴]
صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان و روزنامهنگاران و هنرمندان و فعالان قرآن و عترت.
۸ ـ نهادهای مردمی: [اصلاحی ۱۴۰۲/۵/۴]
مؤسسات و نهادهای غیردولتی (به استثنای مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی) از قبیل سازمانهای مردمنهاد، خیریهها، مؤسسات فرهنگی هنری، سینمایی، مطبوعاتی و رسانهای، گروههای جهادی، هیئات مذهبی و گروههای تبلیغی و کانونهای فرهنگی و تبلیغی دارای مجوز از مراجع ذیصلاح.
ماده ٢ـ در راستای ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی دستگاههای مشمول مکلفند یک درصد (١%) از هزینههای خود (مشتمل بر هزینههای اداری و عمومی) را برای همافزایی و ارتقای فعالیتها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، جوانی جمعیت، مطبوعاتی، رسانهای نوین، نشر و کتاب و تولید محتوای فرهنگی فاخر فارسی در فضای مجازی و گردشگری، توسعه و آموزش سواد رسانهای با رعایت ماده (١٩) قانون برنامه و بودجه کشور ـمصوب ١٣۵١ـ اختصاص دهند.
ماده ٣ـ دستگاههای مشمول مجازند حداکثر بیست درصد (٢۰%) منابع موضوع ماده (٢) این آییننامه را از طریق نهادهای مردمی یا اختصاص به طرحهای مربوط کلان یا ملی یا اولویتدار معرفی شده از سوی کارگروه یا واریز به صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهرهبرداری از اماکن تاریخی و فرهنگی با رعایت مواد (٧)، (٨) و (٩) این آییننامه هزینه نمایند.
تبصره ـ [الحاقی ۱۴۰۲/۵/۴]
صدا و سیما به دلیل مأموریت ذاتی خود در ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی مجاز است صددرصد منابع موضوع ماده )٢( این آییننامه از محل اعتبارات و هزینههای خود را با رعایت اولویتهای مقرر در مواد )٧( و )٨( این آییننامه بدون تصویب در کارگروه، هزینه و نتیجه اقدامات مربوطه را به کارگروه ارسال نماید.
ماده ۴ـ دستگاههای مشمول مکلفند حداقل سی درصد (٣۰%) منابع موضوع ماده (٢) این آییننامه را در اختیار صدا و سیما قرار دهند. صدا و سیما مکلف است منابع فوق را با رعایت مواد (٧) و (٨) این آییننامه صرفاً برای تولید برنامههای رادیویی و تلویزیونی، با تصویب کارگروه و توسط نهادهای مردمی هزینه نماید.
ماده ۵ ـ دستگاههای مشمول در راستای تقویت شاخصهای فرهنگی جامعه و حمایت از جریانات مردمی و خودجوش فرهنگی جبهه انقلاب، مکلفند حداقل پنجاه درصد (۵۰%) منابع موضوع ماده (٢) این آییننامه را برای حمایت از فعالیتها و تولیدات فرهنگی نهادهای مردمی یا انجام طرحهای مربوط کلان یا ملی یا اولویتدار معرفی شده از سوی کارگروه، به صندوق واریز نمایند تا از طریق صندوق در چهارچوب ضوابط این آییننامه هزینه شود .
تبصره ١ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۵/۴]
صندوق و صدا و سیما با رعایت تبصره ماده (٣) این آییننامه منابع موضوع این آییننامه را منحصراً در چهارچوب مصوبات کارگروه هزینه مینمایند. شیوهنامه این موضوع توسط کارگروه تهیه، تصویب و ابلاغ میشود.
تبصره ٢ـ صندوق مکلف است هزینهکرد موضوع این ماده را متناسب با هزینهکرد خود از سایر منابع به نحوی توزیع نماید که منابع موضوع این ماده صرف موضوعات و اشخاص مورد حمایت از محل سایر منابع صندوق نشود.
تبصره ٣ـ دستگاههای مشمول میتوانند برای موارد منتخبی که از محل منابع موضوع ماده (٢) این آییننامه هزینه یا به صندوق و صدا و سیما برابر مواد (۴) و (۵) واریز میکنند، درج نام یا علامت یا نشان و همچنین اعلام حمایت خود را در آثار تولید شده و تبلیغات مربوط به تولیدات و برنامههای مرتبط با آنها شرط نمایند.
ماده ۶ ـ مبالغ پرداختی دستگاههای مشمول در اجرای این آییننامه پس از درج در سامانه مؤدیان مطابق قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان ـمصوب ١٣٩٨ـ جزو هزینههای قابل قبول مالیاتی تلقی میشود.
ماده ٧ـ اولویتهای موضوعی مربوط به اجرای فعالیتهای مندرج در بند (هـ) تبصره (٩) قانون به شرح زیر است که باید توسط دستگاههای مشمول رعایت شود:
١ـ اعتلای فرهنگ قرآن، نماز و اهل بیت (ع) در جامعه به ویژه آموزههای مهدوی و عاشورایی.
٢ـ گسترش و ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و مقابله نرم با تهاجم فرهنگی.
٣ـ گسترش فرهنگ عفاف و حجاب.
۴ ـ معرفتافزایی و تبیین اسلام ناب محمدی (ص) مبتنی بر اندیشههای امام خمینی (ره) و امام خامنهای (مدظله).
۵ ـ معرفی دستاوردها و پیشرفتهای انقلاب اسلامی و کارآمدی جمهوری اسلامی ایران.
۶ ـ الگوسازی و تجلیل از شخصیتها و قهرمانان ملی و مذهبی.
٧ـ گسترش فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت و معرفی ابعاد مختلف دفاع مقدس و دفاع از حرم.
٨ ـ جلب توجه به مسایل جهان اسلام، به ویژه فلسطین و تلاش برای وحدت مسلمین.
٩ـ استکبار ستیزی و مقابله با صهیونیزم.
١۰ـ تشکیل و تحکیم خانواده، افزایش فرزندآوری و جوانی جمعیت.
١١ـ تقویت هویت ایرانی ـ اسلامی، یکپارچگی و همگرایی اقوام ایرانی.
١٢ـ تقویت فرهنگ کار، اقتصاد مقاومتی، تولید و حمایت از کالای ایرانی.
١٣ـ معرفی و تبیین تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی به ویژه در عرصه بینالملل.
١۴ـ حفظ و ارتقای میراث فرهنگی، هنرهای سنتی، صنایع دستی و جاذبههای گردشگری کشور.
١۵ـ رصد و مقابله هوشمندانه با روایت دشمن، شبهات و ابهامات و جهاد تبیین .
١۶ـ ترویج فرهنگ سازمانی متعالی .
١٧ـ ارتقای فرهنگ ورزش همگانی و ساماندهی اوقات فراغت با تأکید بر افراد و مناطق محروم .
١٨ـ معرفی و تبیین آموزههای ایرانی ـ اسلامی برای حفاظت و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی کشور.
١٩ـ آموزش مهارتهای کاربردی برای پیشگیری و کاهش اثرات بلایا و سوانح طبیعی و انسانس اخت و ترویج فرهنگ کمک مؤمنانه در مواجهه با آنها.
٢۰ـ بررسی نقش حکومتهای مستبد و وابسته به بیگانگان در عقب ماندگی جامعه ایرانی.
٢١ـ ترویج و گسترش حرکت تمدن ساز انقلاب اسلامی و تقابل تمدنی ایران با غرب.
ماده ٨ ـ اولویتهای سیاستی مربوط به اجرای فعالیتهای مندرج در قانون به شرح زیر است که باید توسط دستگاههای اجرایی رعایت شود:
١ـ توجه ویژه به امیدآفرینی و ارتقای سرمایه اجتماعی.
٢ـ توجه ویژه به مخاطب کودک و نوجوان.
٣ـ توجه ویژه به خانواده، فرزندآوری و جوانی جمعیت.
۴ـ توجه ویژه به مناطق و اقشار محروم.
۵ ـ تولید آثار فاخر، ماندگار و اثرگذار.
۶ ـ تربیت نیروی کارآمد برای عرصههای مورد نیاز انقلاب اسلامی.
٧ـ ارتقای توان، شبکهسازی و همافزایی نهادهای مردمی انقلاب اسلامی.
٨ ـ تلاش در جهت نوآوری و خلاقیت در عرصه فرهنگ و پرهیز از کارهای سطحی و کلیشهای.
٩ـ استفاده از ابزار هنر، کتاب، رسانه و فناوریهای نوین.
١۰ـ توجه ویژه به فضای مجازی و شبکههای اجتماعی.
١١ـ توجه ویژه به عرصه بینالملل و مخاطبان غیرایرانی.
١٢ـ فراهم آوردن زمینههای نشاط عمومی در چهارچوب فرهنگ اسلامی.
ماده ٩ـ دستگاههای مشمول مکلفند حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه، برنامههای مدنظر خود را برای اعمال ماده (٣) این آییننامه جهت تصویب به کارگروه ارایه نمایند. همچنین دستگاههای یادشده میتوانند مستقیماً اعتبار مذکور را به طرحهای مربوط کلان یا ملی یا اولویتدار معرفی شده از سوی کارگروه اختصاص دهند.
تبصره ـ در صورتی که دستگاههای مشمول، اولویتهایی غیر از موارد مصرح در این آییننامه داشته باشند، لازم است پیشنهاد مشخص خود را به کارگروه اعلام و درصورت موافقت، در چهارچوب مفاد این آییننامه اقدام نمایند.
ماده ١۰ـ دستگاههای مشمول موظفند نتیجه اقدامات خود، در ارتباط با هزینه کرد اعتبارات تخصیصی را هر سه ماه یکبار به کارگروه ارسال نمایند.
ماده ١١ـ کارگروه ارزیابی و نظارت متشکل از اشخاص زیر است:
١ـ نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس کارگروه).
٢ـ نماینده وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی.
٣ـ نماینده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات.
۴ـ نماینده وزیر امور اقتصادی و دارایی.
۵ ـ نماینده رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور.
۶ ـ نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران.
٧ـ نماینده صدا و سیما.
٨ ـ نماینده رئیس سازمان تبلیغات اسلامی.
٩ـ نماینده رئیس مرکز مدیریت حوزههای علمیه.
١۰ـ دو نفر از فعالان فرهنگی و اجتماعی به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تصویب شورایی متشکل از بالاترین مقامات دستگاههای متولی.
١١ـ دبیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دولت (به عنوان دبیر کارگروه و بدون حق رأی).
تبصره ـ رئیس کارگروه حسب دستور جلسات، از دستگاههای فرهنگی مرتبط جهت شرکت در جلسه (بدون حق رأی) دعوت مینماید.
ماده ١٢ـ وظایف کارگروه به شرح زیر است:
١ ـ اخذ گزارشهای نظارتی از عملکرد دستگاههای مشمول، صندوق و صدا و سیما در رابطه با اجرای این آییننامه.
٢ ـ تهیه و ارایه گزارش تأیید یا رد عملکرد دستگاههای مشمول، صندوق و صدا و سیما.
٣ ـ بررسی و تأیید برنامههای پیشنهادی هر کدام از دستگاههای مشمول و ایجاد هماهنگی و همافزایی بین آنها.
۴ـ ارائه شاخصها و صلاحیتهای نهادهای مردمی یا سایر اشخاص مورد حمایت.
۵ ـ بررسی و تأیید اولویتهای پیشنهادی دستگاههای مشمول، موضوع تبصره ماده (٩) این آییننامه.
۶ ـ تعیین و معرفی طرحهای کلان یا ملی یا اولویتدار موضوع مواد (٣)، (۵) و (٩) این آییننامه.
تبصره ـ کارگروه مکلف است برای تعیین و معرفی طرحهای کلان یا ملی یا اولویتدار در حوزه خانواده، جوانی جمعیت، امور بینالملل و محیط زیست به ترتیب تأیید معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، دبیرخانه ستاد ملی جمعیت، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان حفاظت محیط زیست را اخذ نماید.
ماده ١٣ـ کلیه مکاتبات کارگروه در چهارچوب مصوبات آن و با امضای رئیس کارگروه معتبر است و وی نتیجه بررسیهای کارگروه در مورد تأیید یا رد عملکرد دستگاههای مشمول نسبت به موضوع این آییننامه را حداکثر ظرف شش ماه پس از ارایه گزارش عملکرد توسط دستگاه مشمول به سازمان و دستگاه مشمول ذیربط و همچنین سازمان امور مالیاتی کشور اعلام میکند.
تبصره ـ گزارش رد یا تأیید کارگروه با اعلام رسمی رئیس کارگروه به سازمان امور مالیاتی کشور مبنای عمل در خصوص هزینه قابل قبول مالیاتی خواهد بود.
ماده ١۴ـ سازمان حسابرسی و مؤسسات حسابرسی در هنگام حسابرسی دستگاههای مشمول، گزارش عملکرد آنها را به سازمان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال مینماید.
ماده ١۵ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است گزارش عملکرد صندوق، صدا و سیما و دستگاههای مشمول را بر اساس نتایج حاصل در کارگروه در خصوص اجرای این آییننامه، هر شش ماه یکبار در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دولت طرح و پس از جمعبندی به هیئت وزیران ارائه مینماید.
ماده ١۶ـ سازمان اداری و استخدامی کشور با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جشنواره شهید رجایی سال ١۴۰٣ از دستگاههای مشمول که بیشترین و مؤثرین مشارکت را در اجرای این آییننامه داشتهاند، تقدیر به عمل میآورد.
ماده ١٧ـ مسئولیت اجرای این آییننامه و هزینهکرد منابع مربوط در چهارچوب مفاد آن و با رعایت قوانین و مقررات مربوط، به عهده بالاترین مقام دستگاههای مشمول است.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر