آیین نامه اجرایی بند (ن) تبصره (١) ماده واحده قانون بودجه سال ١۴٠٢ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۱۶

شماره: ٧۰۶٣٩/ت۶١٣١٢هـ – ٢۵/۴/١۴۰٢

هیئت وزیران در جلسه ١۴۰٢/۴/۲۱ به پیشنهاد شماره ٢۰۰ ـ ٢/٢۰ مورخ ٢۵/٢/١۴۰٢ وزارت نفت (با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت) و به استناد بند (ن) تبصره (١) ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ١ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

١ـ قانون: قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور.

٢ـ حساب بهینه‌سازی: حساب بهینه‌سازی مصرف انرژی موضوع بند (س) تبصره (١) قانون.

٣ـ گاز مشعل (فلر): گازهای همراه نفت در فرایند استخراج و تولید از میادین نفتی و گازهای ناشی از پالایش و فرآوری گاز غنی که سوزانده می‌شود.

۴ ـ هدر رفت گاز طبیعی: تفاضل مجموع گاز طبیعی تزریق شده به خطوط انتقال گاز و مجموع گاز طبیعی تحویل شده به مصرف کنندگان نهایی داخلی و صادراتی با لحاظ موجودی خطوط لوله و مصارف عملیاتی انتقال گاز.

۵ ـ معاونت نظارت: معاونت نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت.

۶ ـ معاونت برنامه‌ریزی: معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت.


ماده ٢ـ شیوه محاسبه گازهای مشعل و هدر رفت گاز طبیعی به شرح زیر است:

١ـ شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران مکلفند مقادیر گاز مشعل واحدهای عملیاتی خود در سال ١۴۰١ و پیش بینی مقادیر سال ١۴۰٢ را به تفکیک واحد عملیاتی و نیز آخرین وضعیت جمع آوری آنها در قالب گازهای مشعل واگذار شده، در فهرست واگذاری، در فرایند عقد قرارداد و غیره را ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه جهت بررسی به معاونت نظارت اعلام نمایند. معاونت مذکور ظرف دو هفته پس از دریافت، مقادیر گاز مشعل تأیید شده نهایی را به معاونت برنامه‌ریزی ارائه می‌نماید.

تبصره ١ـ گازهای مشعل زیر، مشمول پرداخت‌های موضوع این آیین‌نامه نمی‌شوند:

الف ـ گازهای مشعلی که انتشار آنها بر اساس الزامات ایمنی و طراحی استاندارد پالایشگاه‌ها اجتناب ناپذیر است.

ب ـ گازهای مشعلی که جمع آوری آنها طی قراردادهای منعقده قبل از سال ١۴۰٢، به شرکت‌های ثالث واگذار شده است.

تبصره ٢ـ شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران مکلفند، تغییر در مقادیر پیش بینی شده گاز مشعل برای سال ١۴۰٢ را که به هر دلیل از جمله شروع بهره‌برداری از تأسیسات جمع‌آوری در طول سال صورت می‌پذیرد، بلافاصله به معاونت نظارت اعلام نمایند و معاونت مذکور حداکثر ظرف دو هفته پس از دریافت، تغییرات ایجاد شده را بررسی و به معاونت برنامه‌ریزی ارایه می‌نماید.

٢ـ معاونت برنامه‌ریزی مکلف است ظرف دو هفته پس از دریافت اطلاعات مورد تأیید معاونت نظارت، بر اساس مقادیر گاز مشعل اعلامی برای سال ١۴۰٢ و نرخ پنج هزار (۰۰۰ر۵) ریال به ازای هر متر مکعب، مبلغ ماهانه قابل پرداخت را محاسبه و به شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران ابلاغ نماید.

٣ـ شرکت ملی گاز ایران مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، مقادیر هدر رفت گاز طبیعی سال ١۴۰١ و پیش‌بینی هدر رفت سال ١۴۰٢ به تفکیک مقادیر گاز طبیعی تزریق شده به خطوط انتقال گاز، مقادیر تحویل شده به مصرف‌کنندگان نهایی و مبادی صادراتی و وارداتی، موجودی خطوط لوله انتقال گاز و مصارف عملیاتی انتقال گاز را به معاونت نظارت جهت بررسی ارایه نماید. معاونت مذکور حداکثر ظرف دو هفته پس از دریافت، اطلاعات تأیید شده نهایی را به معاونت برنامه‌ریزی ارایه می‌نماید.

تبصره ـ شرکت ملی گاز ایران مکلف است، تغییر در مقادیر پیش‌بینی شده هدر رفت گاز طبیعی برای سال ١۴۰٢ را که به هر دلیل در طول سال صورت می‌پذیرد، بلافاصله به معاونت نظارت اعلام نماید و معاونت مذکور حداکثر ظرف دو هفته پس از دریافت، تغییرات ایجاد شده را بررسی و به معاونت برنامه‌ریزی ارایه می‌نماید.

۴ـ معاونت برنامه‌ریزی مکلف است ظرف دو هفته پس از دریافت اطلاعات مورد تأیید معاونت نظارت، بر اساس هدر رفت گاز طبیعی بالاتر از حد مجاز (چهار درصد (۴%) مجموع مقادیر تزریق شده به خطوط انتقال گاز ( برای سال ١۴۰٢) و نرخ پانصد ۵۰۰ ) ریال به ازای هر متر مکعب، مبلغ ماهانه قابل پرداخت را محاسبه و به شرکت ملی گاز ایران ابلاغ نماید.

۵ ـ شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران مکلفند در مواردی که جمع‌آوری گازهای مشعل یا کاهش هدررفت گازطبیعی را از طریق قرارداد به شرکت ثالث سپرده‌اند، تعهد پرداخت مبالغ موضوع بند (ن) تبصره (١) قانون را در قرارداد با شرکت مذکور لحاظ نمایند. در هر صورت، تکلیف مندرج در بند (ن) تبصره (١) قانون، بر عهده شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز ایران است.

۶ ـ شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران مکلفند بر اساس ابلاغ معاونت برنامه‌ریزی، مبالغ مربوطه را به حساب بهینه‌سازی واریز و در دفاتر خود به عنوان بدهکار حساب مذکور منظور نمایند.


ماده ٣ـ شیوه مصرف منابع ناشی از اجرای بند (ن) تبصره (١) قانون:

١ـ شرکت ملی گاز ایران مکلف است بر اساس آیین‌نامه اجرایی بند (س) تبصره (١) قانون موضوع تصویبنامه شماره ۵۰۰٣۴/ ت۶١٢٩٧هـ مورخ ٢۴/٣/١۴۰٢ و در ظرف زمانی تعیین شده، طرح‌های خود را در زمینه جایگزینی بخاری، آبگرمکن و آبگرمکن‌های خورشیدی با بهره‌وری بالا (رتبه (بی) و بالاتر بر چسب انرژی) با اولویت مناطق سردسیر و نیز اولویت دهک‌های کمتر برخوردار و عشایر و نیز افزایش کارایی موتورخانه‌ها در چهارچوب آیین‌نامه تهیه و به معاونت برنامه‌ریزی ارائه نماید.

٢ـ معاونت برنامه‌ریزی مکلف است در چهارچوب آیین‌نامه مذکور، نسبت به بررسی و تصویب طرح‌های بند (١) این ماده به نحوی اقدام نماید که متناسب با منابع وصولی ناشی از اجرای این آیین‌نامه تا سقف یکصد هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر١۰۰) ریال در سال ١۴۰٢ به نسبت‌های تعیین شده در قانون از منابع حساب بهینه سازی تخصیص و پرداخت گردد.


ماده ۴ـ وزارت نفت مکلف است عملکرد این آیین‌نامه را به تفکیک مقادیر گاز مشعل، هدر رفت گازهای طبیعی، مبالغ دریافت شده ماهانه و مبالغ پرداخت شده بابت طرح‌های مصوب موضوع این آیین‌نامه هر شش ماه یک بار تهیه و به کمیسیون‌های انرژی، برنامه و بودجه و محاسبات و کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی و سازمان حفاظت محیط زیست ارائه نماید.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر