آیین نامه اجرایی بند (ث) تبصره (١١) ماده واحده قانون بودجه سال ١۴٠٢ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۱۶

شماره: ۶۴٧۴٣/ت۶١٣۵٢هـ – ١٧/۴/١۴۰٢

هیئت وزیران در جلسه ٧/۴/١۴۰٢ به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند (ث) تبصره (١١) ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ١ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

١ـ قانون: قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور.

٢ـ وزارت: وزارت راه و شهرسازی.

٣ـ ادارات کل: ادارات کل تابعه در استان‌ها.

۴ـ سازمان: سازمان ملی زمین و مسکن.

۵ ـ شرکت: شرکت بازآفرینی شهری ایران.

۶ ـ شرکت عمران: شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید.

٧ـ صندوق: صندوق ملی مسکن.

٨ ـ متقاضی: آن دسته از ساکنان بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای که درخواست مشارکت در نوسازی محله‌های فرسوده و حاشیه‌ای از طریق طرح کلید به کلید با واحدهای نوسازی یا اراضی تحت مالکیت وزارت را دارند.

٩ ـ قیمت کارشناسی: گزارش کارشناسی موضوع قانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب ١٣٨١.

١۰ـ بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و حاشیه‌ای: محلات موضوع بند (الف) ماده (١) آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار موضوع تصویبنامه شماره ٢٩٩۰۶ت۵۴٩۶٣هـ مورخ ١۰/٣/١٣٩٧ و بندهای (الف) و (ب) ماده (٢) قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب ١٣٨٩.

١١ـ طرح‌های احیا، بهسازی و نوسازی محدوده‌های مصوب فرسوده در طرح‌های توسعه و عمران: طرح‌های موضوع بند (ج) ماده (٢) قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب ١٣٨٩.

١٢ـ عوض: واحدهای بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای که پس از توافق اداره کل با متقاضی (صاحب ملک واقع در بافت فرسوده و حاشیه‌ای) در فرآیند کلید به کلید و در چهارچوب این آیین‌نامه حسب مورد به سازمان یا شرکت عمران یا شرکت یا صندوق واگذار می‌گردد.

١٣ـ معوض: واحدهای نوساز یا اراضی تحت مالکیتی است که پس از توافق به متقاضی واگذار می‌گردد.


ماده ٢ـ نقشه جانمایی محدوده‌های مصوب محله‌های فرسوده و حاشیه‌ای موضوع ماده(٢) قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب ١٣٨٩ مورد نظر نوسازی و واحدهای نوساز یا اراضی تحت مالکیت وزارت/سازمان/شرکت/شرکت عمران برای اجرای طرح کلید به کلید و برنامه عملیاتی با همکاری وزارت کشور با امضای وزیر راه و شهرسازی حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، توسط وزارت تهیه و با روش‌های مقتضی به اطلاع مالکان و ساکنان آن محدوده‌ها می‌رسد .

تبصره ١ـ منابع مورد نیاز برای ساخت واحدهای بافت فرسوده مورد نظر برای طرح کلید به کلید از محل منابع در اختیار سازمان/ شرکت عمران/ شرکت/ صندوق و تسهیلات ساخت موضوع قانون جهش تولید مسکن مصوب ١۴۰۰ و سایر روش‌های تأمین مالی با رعایت قوانین و مقررات مربوط، تأمین می‌شود.

تبصره ٢ـ نحوه مشارکت شهرداریها در فرایند اجرای طرح کلید به کلید ازجمله اعمال مشوقهای قانونی و تسریع در صدور پروانه ساخت در بافتهای فرسوده و اطلاع‌رسانی به ساکنان این مناطق، مطابق قوانین و مقررات مربوط خواهد بود.


ماده ٣ـ در فرآیند طرح کلید به کلید، صرفاً به معاوضه آن دسته از املاکی اقدام می‌شود که شش دانگ مالکیت آنها منتقل شود. انتقال قطعی مالکیت، به صورت همزمان و پس از تسویه حساب، صورت می‌پذیرد.


ماده ۴ـ وزارت/شرکت/سازمان/ شرکت عمران مجاز است نسبت به اعمال تخفیف چهل درصدی (۴۰%) در قیمت کارشناسی روز واحدهای نوساز یا اراضی مورد نظر واگذاری در قالب اجرای طرح کلید به کلید به متقاضیان، متناسب با اولویت اجرای طرح، مساحت (متراژ) پلاک ثبتی یا واحد مسکونی متقاضی و نوع واگذاری اراضی (انفرادی یا گروهی) یا واحد مسکونی، اقدام نماید.

تبصره ١ـ کارشناسی روز به صورت همزمان بین املاک عوض و معوض (حداکثر فاصله دو هفته) توسط هیئت کارشناسی منتخب طرفین و یک نفر مرضی‌الطرفین انجام می‌پذیرد و هزینه کارشناسی به صورت مساوی به عهده طرفین می‌باشد. گزارش کارشناسی حسب مورد پس از بررسی و تأیید در هیئت‌های تخصصی شرکت/سازمان/شرکت عمران قابل اقدام است.

تبصره ٢ـ در صورتی که قیمت کارشناسی واحد مسکونی یا پلاک ثبتی متقاضی، کمتر از قیمت واحد مسکونی نوساز یا اراضی مورد نظر پس از اعمال تخفیف در قیمت کارشناسی باشد، متقاضی موظف به پرداخت مابه‌التفاوت است. وزارت/سازمان/شرکت/صندوق مجاز است در صورت درخواست متقاضی، با رعایت ماده (۴٧) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب ١٣۶۶، نسبت به تقسیط حداکثر بیست و پنج درصد (٢۵%) مابه‌التفاوت با نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای مصوب شورای پول و اعتبار حداکثر به مدت پنج سال اقدام نماید.


ماده ۵ ـ مابه‌التفاوت حاصل از معاوضه یا اجرای طرح (پروژه) در پلاک‌های تملک شده، بر اساس قوانین مربوط، وصول و در مصارفی از جمله ساخت واحدهای مورد نیاز طرح کلید به کلید، یارانه سود تسهیلات در بافت فرسوده و خدمات زیربنایی و روبنایی، هزینه خواهد شد.

ماده ۶ ـ داشتن سابقه کاربرگ (فرم) (ج) برای متقاضیان، مانع از دریافت تخفیف موضوع ماده (۴) این آیین‌نامه نخواهد بود، لکن در سابقه مالکیت استفاده‌ کنندگان لحاظ می‌گردد.

تبصره ـ کلیه اراضی معوض برای ساخت واحدهای بافت فرسوده، مشمول استفاده از تخفیفات، مشوق‌ها و معافیت‌ها و تسهیلات موضوع قانون جهش تولید مسکن مصوب ١۴۰۰ می‌شوند.


ماده ٧ـ اولویت اجرای طرح کلید به کلید برای مناطق نیازمند اسکان مجدد، در معرض خطر بلایای طبیعی و پلاک‌های ثبتی مورد نظر برای بازگشایی معبر و تأمین سرانه‌های خدماتی بر اساس طرح مصوب و متقاضیانی که کاربرگ (فرم) (ج) آنها سبز است، می‌باشد.

تبصره ١ـ نحوه شناسایی مالکان املاک واقع در مناطق مورد نظر این ماده، بر اساس دستورالعملی که ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ آیین‌نامه توسط وزارت تهیه و ابلاغ خواهد شد، انجام می‌شود.

تبصره ٢ـ شرکت/شرکت عمران/سازمان/صندوق حسب مورد مجازند برای واحدهای بافت فرسوده عوض در این مناطق، زمین با کاربری مسکونی به صورت گروهی مطابق این آیین‌نامه واگذار نماید.

تبصره ٣ـ برای اجرای طرح کلید به کلید در املاک وقفی و اجرای قانون جهش تولید مسکن مصوب ١۴۰۰ با توافق وزارت راه و شهرسازی و سازمان اوقاف و امور خیریه در چهارچوب موازین شرع و این آیین‌نامه اقدام می‌شود.


ماده ٨ ـ شرکت مکلف است گزارش عملکرد این آیین‌نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه نماید. وزارت راه و شهرسازی مسئول حسن اجرای این آیین‌نامه می‌باشد.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر