آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره (٩) ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۱۶

شماره: ٧٣۶٩٧/ت۶١٢۶۴هـ ٣١/۴/١۴۰٢

هیئت وزیران در جلسه ١۴۰٢/۴/۱۴ به پیشنهاد شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و به استناد بند (و) تبصره (٩) ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده ١ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

١ـ قانون: قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور.

٢ـ دستگاه: کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (٢٩) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ١٣٩۵.

٣ـ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت: هرگونه اقدام برنامه‌ریزی شده که در راستای تبیین، حفظ، نشر، تثبیت، گسترش، تحکیم، تعمیق و اعتلای فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت و رفتار ایثارگرانه و مجاهدانه در بستر فرهنگ عمومی انجام می‌شود.

۴ ـ شورای عالی: شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت موضوع ماده (۶٣) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب ١٣٨۶.

۵ ـ شورای هماهنگی و نظارت: شورای هماهنگی و نظارت ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت متشکل از نمایندگان تام الاختیار/ معاونان ذیربط اعضای شورای عالی به ریاست دبیر شورای عالی.

۶ ـ دبیرخانه: دبیرخانه شورای عالی موضوع تبصره (١) ماده (۶٣) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب ١٣٨۶.

٧ـ شورای استانی: شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان متشکل از مقامات متناظر اعضای شورای عالی در استان به ریاست استاندار.

٨ ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.

٩ـ اقدامات مشترک: برنامه‌های ملی مصوب شورای هماهنگی و نظارت یا برنامه‌های استانی مصوب شورای استانی که در سطح ملی و استانی، طراحی می‌گردد و مسئولیت اجرای آنها به یک یا چند دستگاه واگذار می‌شود.


ماده ٢ـ دستگاه‌ها موظفند برنامه‌های موضوع این آیین‌نامه را به شرح عناوین زیر و بر اساس اهداف، سیاست‌ها و راهبردهای ابلاغی شورای عالی تهیه نمایند و جهت تأیید به شورای هماهنگی و نظارت یا شورای استانی (حسب مورد) ارائه کنند:

١ـ اقدامات مربوط به توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سطوح بومی، شهری، استانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، شاملِ:

الف ـ تولید و انتشار آثار فرهنگی و هنری شامل فیلم سینمایی، مستند کوتاه و بلند، مستند داستانی، نمایش (تئاتر) صحنه و خیابانی، رمان، داستان، آثار حجمی، فیلم کوتاه، شعر، نشریات، ویژه‌نامه، کتاب، سرود، موسیقی، آثار طراحی و نقاشی و تولید و مشارکت در تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی.

ب ـ مراسم و مناسبت‌های مربوط به ایثار و شهادت از جمله همایش (کنگره)ها، یادواره‌های شهدا، شب‌های خاطره و گردهمایی‌ها.

پ ـ فضای مجازی شامل تولید محتوا برای انتشار در فضای مجازی، تولید برنامه کاربردی (اپلیکیشن)، راه‌اندازی گروه‌های تخصصی.

ت ـ فضاسازی شهری شامل حمایت از به‌سازی گلزارهای شهدا، نصب یادمان شهدا و ایثارگران، اجرای دیوارنگاره، نصب تندیس و سردیس و به‌روزرسانی تابلوهای شهری.

ث ـ فعالیت‌های علمی، پژوهشی و آموزشی شامل تولید مقالات علمی ـ پژوهشی، برگزاری مسابقات علمی، پژوهشی، نشست‌های علمی، انجام طرح‌های راهبردی و کاربردی علمی ـ پژوهشی در موضوعات مورد نیاز ایثار و شهادت، راه‌اندازی بانک تخصصی اطلاعات شهدا، برگزاری دوره‌های آموزش در حوزه ایثار و شهادت، تاریخ‌نگاری و خاطره‌نگاری.

ج ـ اردوها شامل حمایت از راهیان نور (جنوب، غرب، شمال غرب و دریایی)، راهیان پیشرفت، زیارتی، حمایت از راهاندازی و آماده‌سازی یادمان‌های دفاع مقدس در استان‌های هدف.

چ ـ تولیدات رسانه‌ای شامل تولید و انعکاس و تحلیل‌های مربوط به ایثار و شهادت در رسانه‌ها، حمایت و پشتیبانی از اقدامات رسانه‌ها در حوزه‌های ایثار و شهادت.

ح ـ برگزاری جشنواره‌های فرهنگی ـ هنری در موضوعات مرتبط با حوزه ایثار و شهادت و اقدامات ترویجی.

٢ـ اقدامات ویژه ایثارگران دستگاه‌ها:

الف ـ تجلیل از ایثارگران دستگاه.

ب ـ حمایت از آیین تجلیل و تکریم پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت (طرح سپاس).

پ ـ گردهمایی ایثارگران دستگاه.


ماده ٣ـ هزینه اجرای اقدامات مشترک ملی و استانی مصوب شورای هماهنگی و نظارت و شورای استانی حسب مورد از طریق تسهیم بین دستگاه‌ها تا سقف سی درصد (٣۰%) اعتبارات هزینه‌ای تخصیص یافته، تأمین می‌شود و در قالب تفاهم‌نامه کشوری یا استانی اختصاص می‌یابد.

تبصره ـ میزان و نحوه مشارکت تسهیم با توجه به سطح ملی و استانی اقدامات مشترک، در شورای هماهنگی و نظارت و یا شورای استانی تصمیم گیری می‌شود.

ماده ۴ـ دستگاه‌ها می‌توانند بخشی از اعتبارات موضوع بند (و) تبصره (٩) قانون را با تأیید بالاترین مقام دستگاه و به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق تشکل‌های مردمی دارای مجوز از مراجع ذیصلاح در چهارچوب این آیین‌نامه و با رعایت قوانین و مقررات مربوط هزینه کنند.

ماده ۵ ـ دستگاه‌ها مکلفند اعتبارات موضوع این آیین‌نامه را در موافقتنامه بودجه سالانه دستگاه پیش‌بینی کنند و گزارش عملکرد آن توسط دستگاه‌ها، ظرف دو ماه پس از اتمام سال مالی به سازمان و دبیرخانه ارائه می‌شود.


ماده ۶ ـ نظارت بر تحقق تکالیف و برنامه‌های موضوع این آیین‌نامه و همچنین جمع‌آوری، ثبت و ارزیابی عملکرد یک ساله دستگاه‌ها، بر اساس شاخص‌هایی که ظرف مدت دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، توسط دبیرخانه تهیه و به تصویب شورای هماهنگی و نظارت خواهد رسید، بر عهده دبیرخانه می‌باشد.

تبصره ـ ارزیابی عملکرد یک ساله دستگاه‌ها در زمینه اجرای این آیین‌نامه، با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور انجام و نتایج آن جهت تأثیر در جشنواره شهید رجایی به سازمان یادشده ارائه می‌شود.


ماده ٧ـ مسئولیت حسن اجرای این آیین‌نامه بر عهده بالاترین مقام دستگاه می‌باشد.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر