تصویبنامه در خصوص ستاد ملی سیاستگذاری رویداد اردبیل

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۱۶

شماره ۵٨٩۴٩/ت۶١۰٨٨هـ – ١۴۰٢/۴/۶

هیئت وزیران در جلسه ١۴۰٢/۴/۴ به پیشنهاد مشترک استانداری اردبیل و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و به منظور بهره‌گیری بهینه از فرصت ایجاد شده به واسطه انتخاب شهر اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو سازمان اکو در سال ١۴۰٢ )٢۰٢٣ میلادی( تصویب کرد:

١ـ ستاد ملی سیاستگذاری رویداد “اردبیل، پایتخت گردشگری کشورهای عضو سازمان اکو” بالاترین مرجع سیاستگذاری در زمینه برنامههای مربوط به رویداد مذکور است که ریاست آن با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و در این تصویبنامه به اختصار “ستاد ملی” نامیده میشود.

٢ـ وظایف ستاد ملی با رعایت قوانین و مقررات مربوط به شرح زیر است:

الف ـ سیاستگذاری و هماهنگی در مدیریت یکپارچه فعالیتهای مرتبط و جلب مشارکت فعالان بخش غیردولتی.

ب ـ پیشبینی و تصویب برنامه‌ها و اعتبارات لازم در چهارچوب قوانین و مقررات و اعتبارات مصوب مربوط.

پ ـ ایجاد هماهنگی و همافزایی میان دستگاههای دولتی در چهارچوب تفاهمنامههای همکاری در زمینههای مختلف مرتبط با رویداد مذکور از جمله در زمینه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی و آموزشی.

ت ـ نظارت و هماهنگی در راستای ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیتهای مرتبط با رویداد مذکور از طریق:

١ـ هماهنگی در سطح بینالمللی جهت حضور وزرای گردشگری کشورهای عضو سازمان اکو در رویداد مذکور.

٢ـ هماهنگی لازم جهت برگزاری نمایشگاهها و همایشها در سطح بین‌المللی و کشورهای عضو سازمان اکو برای معرفی جاذبه‌های گردشگری و فرصتهای سرمایهگذاری اردبیل.

٣ـ پیشنهاد ارایه بسته‌های تشویقی برای حضور گردشگران به مراجع ذیربط و نیز توسعه گردشگری میان کشورهای عضو سازمان اکو و تسهیل ورود گردشگران خارجی به استان اردبیل.

۴ـ پیشنهاد ارایه تعرفه‌های ترجیحی برای صادرات و واردات کالاهای تولیدی کشورهای عضو سازمان اکو به مراجع ذیربط.

۵ ـ پیشنهاد اعطای مجوزهای لازم و تأمین زیرساختها برای حضور شرکتهای بیمهای، شرکتهای بانکی، شرکتهای حمل و نقل و شرکتهای نگهدار )هلدینگهای( سرمایهگذاری کشورهای عضو سازمان اکو در اردبیل به مراجع ذیربط.

۶ ـ پیشنهاد صدور مجوز برای انجام سفر هیئتهای اقتصادی به کشورهای عضو سازمان اکو و همچنین اجرای برنامه‌های فرهنگی، گردشگری در کشورهای هدف عضو سازمان اکو به مراجع ذیربط.

٧ـ تدوین برنامه مشترک بین کشورهای عضو سازمان اکو به منظور توسعه منابع انسانی و بهره برداری از منابع طبیعی در راستای توسعه گردشگری و اقتصادی.

٨ ـ هماهنگی و تقسیم کار جهت تبلیغات گسترده رویداد در سطح بین‌المللی در جهت معرفی ظرفیتهای گردشگری اردبیل در رسانههای داخلی، خارجی و بین‌المللی.

٣ـ ترکیب اعضای ستاد ملی به شرح زیر است:

الف ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی )رئیس ستاد(

ب ـ معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی )جانشین رئیس ستاد(.

پ ـ استاندار اردبیل )دبیر ستاد(.

ت ـ معاون ذیربط وزیر کشور.

ث ـ معاون ذیربط وزیر امور خارجه.

ج ـ معاون ذیربط وزیر ورزش و جوانان.

چ ـ معاون ذیربط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری.

ح ـ معاون ذیربط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.

خ ـ معاون ذیربط رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور. د ـ معاون ذیربط رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

ذ ـ معاون ذیربط رئیس سازمان حفاظت محیط زیست.

تبصره ـ ستاد ملی میتواند در صورت لزوم از سایر اشخاص حقیقی و حقوقی برای حضور در جلسات ستاد یادشده دعوت کند.

۴ـ دبیرخانه ستاد ملی با مسئولیت استاندار اردبیل و بدون ایجاد تشکیلات اداری جدید و به منظور اجرای سیاستها و تصمیمات ستاد ملی تشکیل میگردد.

۵ ـ کلیه مکاتبات در استان اردبیل از زمان لازم الاجرا شدن این تصویبنامه تا پایان سال ١۴۰٢ با نشان “اردبیل، پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو” انجام خواهد شد.

۶ ـ دستگاههای اجرایی ملی و استانداران مکلفند در اجرای برنامه‌های مرتبط با موضوع “اردبیل، پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو” مشارکت نموده و برنامه‌های مذکور را در اولویت قرار دهند.

٧ـ دستگاههای اجرایی مجازند با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور جهت تأمین اعتبار برنامه‌های مصوب ستاد ملی نسبت به جابجایی و هزینه تا ده درصد )١۰%( اعتبارات ردیفهای ملی متمرکز اقدام نمایند.

٨ ـ این تصویبنامه صرفاً تا پایان سال ١۴۰٢ لازم الاجرا است.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر