آیین‌نامه اجرایی بند (د) تبصره (٩) ماده واحده قانون بودجه سال ١۴٠٢ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۱۰

شماره ۴٨٧۵۴/ت۶١٢٩٣هـ – ١۴۰٢/۳/۲۳

هیئت وزیران در جلسه ١۴۰٢/۳/۱۷ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور )با همکاری وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور و معاونت حقوقی رییس جمهور( و به استناد بند )د( تبصره )٩( ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ١ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:

١ ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.

٢ ـ خزانه: خزانهداری کل کشور.

٣ ـ قانون: قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور.

۴ـ صندوق: صندوق شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری.

۵ ـ شرکتها، بانکها و مؤسسه‌ها: شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته بهدولت مندرج در پیوست شماره )٣( قانون که هزینه پژوهشی برای آنها منظور شده است.

۶ ـ منابع: حداقل شصت درصد )۶۰%( از هزینه امور پژوهشی هر یک از شرکتها، بانکها و مؤسسهها.

٧ـ مراکز: دانشگاه ها و مؤسسات آموزشعالی و پژوهشی و فناوری )به عنوان ذینفعان نهایی(، پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانشبنیان اعم از دولتی و غیردولتی و جهاد دانشگاهی دارای مجوز از شورای گسترش آموزشعالی وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجع قانونی ذی‌ربط و حوزههای علمیه دارای مجوز تأسیس و فعالیت.

٨ ـ دبیرخانه: دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری.

٩ـ سامانه: سامانه ملی عرضه و تقاضای پژوهش و فناوری)ساتع( به عنوان یکی از زیرسامانههای پنجره واحد نظام ایدهها و نیازها )نان(.

١۰ـ حساب صندوق: حساب خاصی که برای واریز منابع موضوع این آیین‌نامه توسط خزانه برای صندوق تعیین و اعلام میشود.

تبصره ـ تا زمان تصویب اساسنامه صندوق، مبالغ دریافتی به حسابی که توسط خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص افتتاح شده است، واریز می شود.


ماده ٢ـ شرکت ها، بانکها و مؤسسه‌ها موظفند در مقاطع سه ماه معادل بیست و پنج درصد )٢۵ %( از مبلغ منابع موضوع این آیین‌نامه را به حساب صندوق واریز و پس از اخذ تأییدیه خزانه، اسناد مثبته را در سامانه بارگذاری نمایند. در صورت واریز نشدن وجوه مربوط در موعد مقرر توسط هر یک از شرکت ها، بانک ها و مؤسسه ها، به خزانه اجازه داده می شود در پایان هر سه ماه رأساً مبلغ مربوط را از حساب آنها نزد خزانه برداشت کرده و آن را به حساب صندوق واریز کند.

تبصره ـ مانده موجودی حساب صندوق نزد خزانه مربوط به سال قبل توسط خزانه به حساب صندوق واریز و در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط مصرف میشود.


ماده ٣ـ منابع موضوع این آیین‌نامه برای هر یک از مراکز دارای درآمد اختصاصی در قانون، مازاد بر درآمدهای اختصاصی مندرج در قانون است.

ماده ۴ـ خزانه مکلف است در پایان هر سه ماه، واریزی هر یک از شرکتها، بانکها و مؤسسهها و مبلغ پرداختی به صندوق را به سازمان و دبیرخانه گزارش کند.

ماده ۵ ـ منابع موضوع این آیین‌نامه در راستای حل مسایل و مشکلات شرکتها، بانکها و مؤسسهها از قبیل توسعه و ارتقای فناوری و نوآوری، افزایش بهرهوری، اصلاح ساختار، کاهش هزینههای تولید و توسعه بازار در قالب موارد زیر از طریق مراکز، هزینه میشود:

١ ـ طرح )پروژه(های پژوهش کاربردی از طریق اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و فناوران.

٢ ـ اجرای پایاننامه‌های تحصیلات تکمیلی و طرح )پروژه(های پسادکتری.

٣ ـ طرح )پروژه(های تحقیقاتی دانشآموختگان تحصیلات تکمیلی غیرشاغل تحت نظارت یکی از مراکز.

تبصره ١ـ تعهدات پرداخت نشده قراردادهای سال قبل )ثبت شده در سامانه( در اولویت پرداخت قرار دارد.

تبصره ٢ـ مانده منابعی که از طرف شرکتها، بانکها و مؤسسهها، طرحی )پروژهای( برای آنها تعریف نشده است، در سالهای بعد در راستای نیازهای پژوهشی خودشان هزینه میشود.

تبصره ٣ـ طرح )پروژه(های پیشنهادی شرکتها، بانکها و مؤسسهها از طریق ثبت برگه )فرم( درخواست پیشنهاده در سامانه اعلام عمومی میشود. واگذاری طرح )پروژه(ها به مراکز توسط شرکتها، بانکها و موسسه‌ها در شرایط رقابتی انجام میشود. شیوهنامه این تبصره توسط دبیرخانه و با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور تهیه و به تصویب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری میرسد.

تبصره ۴ـ قراردادهای منعقد شده واجد وصف طبقهبندی، از ثبت در سامانه مستثنی میباشند.


ماده ۶ ـ اعتبارات موضوع این آیین‌نامه در قالب قراردادهای مشخص که در سامانه ثبت شده است، هزینه می شود.

ماده ٧ـ حداقل شصت درصد )۶۰%( مبلغ مربوط به هزینه‌های نیروی انسانی هر طرح )پروژه( باید به دانشجویان، پژوهشگران پسادکتری، دانش‌آموختگان پژوهشگر و یا نیروهای کارورز فعال در طرح )پروژه( پرداخت شود.

تبصره ـ مبلغ پرداختی موضوع این آیین‌نامه برای اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی مشمول سقف خالص پرداختی موضوع بند )ج( تبصره )١٢( ماده واحده قانون نمیشود.


ماده ٨ ـ شرکتها، بانکها و مؤسسهها میتوانند حداکثر تا ده درصد )١۰%( از مبلغ چهل درصد )۴۰%( هزینه امور پژوهشی مذکور را از طریق دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی اعم از دولتی و غیردولتی وابسته به خود و جهاد دانشگاهی و حوزههای علمیه در چهارچوب این آیین‌نامه هزینه کنند.

ماده ٩ـ قراردادهای منعقدشده بین شرکتها، بانکها و مؤسسهها با مراکز جهت انجام طرح )پروژه(های تحقیقاتی باید در سامانه ثبتشده و مطابقت مفاد آن با ضوابط این آیین‌نامه به تأیید دبیرخانه برسد. صندوق موظف است حداکثر ظرف یک ماه پس از تأیید صورت وضعیت هر طرح )پروژه( توسط شرکتها، بانکها و مؤسسه‌های ذیربط، نسبت به پرداخت مبالغ قراردادهای منعقد شده به مراکز اقدام نماید.

ماده ١۰ـ بالاترین مقام مراکز مربوط، مسئولیت اجرای قراردادها و نظارت بر هزینه‌کرد کل منابع اختصاصیافته را برعهده دارد و باید گزارش اقدامات انجام شده را در سامانه ثبت کنند.

ماده ١١ـ دبیرخانه موظف است امکان دسترسی برخط به سامانه را برای سازمان فراهم نماید و در راستای بهروزرسانی سامانه مواردی از قبیل گزارشگیری از طرحها، شناسه )کد(گذاری مربوط به طرحها و مشخص نمودن مراحل پرداخت را با هماهنگی سازمان ایجاد کند.

ماده ١٢ـ دبیرخانه موظف است گزارش عملکرد این آیین‌نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه و در چهارچوبی که سازمان تعیین میکند به سازمان اعلام و در سامانه بارگذاری کند.

ماده ١٣ـ دبیرخانه موظف است در صورت نیاز، صحت اجرای طرح )پروژه( و دستاوردهای آن را از طریق کارگزاران مورد تأیید سازمان، ارزیابی و به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان گزارش کند.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر