آیین‌نامه اجرایی جزء (٣) بند (الف) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه سال ١۴٠٢ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۱۰

شماره ٢٩۵۰۶/ت۶١٢٣٢هـ-  ٢۴/٢/١۴۰٢

هیأت وزیران در جلسه ١۴۰٢/۲/۲۰ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد جزء )٣( بند )الف( تبصره )۶( ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور آیین‌نامه اجرایی جزء مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ١ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:

١ـ بیمه گذار: شرکت ملی گاز ایران و شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران حسب مورد به نمایندگی از طرف مشترکین گاز و برق.

٢ـ بیمه گر: شرکت بیمهای که متعهد به ارائه پوشش بیمهای و جبران خسارتهای وارده به ذینفعان طبق مفاد این آیین‌نامه و قرارداد مربوط است.

٣ ـ حوادث تحت پوشش: حوادث موضوع ماده )١٢( قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت )٢( ـ مصوب ١٣٩٣ـ .

۴ ـ ذینفعان بیمه نامه: مشترکین و مصرفکنندگان مجاز گاز طبیعی و برق واحدهای مسکونی و تجاری اعم از شهری و روستایی و سکونتگاهی عشایری که مشمول ماده )١٢( قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت )٢( ـ مصوب ١٣٩٣ـ بوده و کلیه اشخاص زیان دیده ناشی از حوادث تحت پوشش.


ماده ٢ـ سقف مبلغ قرارداد براساس نرخهای مندرج در جزء )٣( بند )الف( تبصره )۶( ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور و شامل واحدهای مسکونی و تجاری در پایان سال ١۴۰١ با پوشش تمامی مشترکین جدید در قالب بیست و پنج درصد )٢۵%( افزایش یا کاهش حجم قرارداد است.


ماده ٣ـ نحوه انتخاب بیمه گر از طریق ساز و کار قانون برگزاری مناقصات ـ مصوب ١٣٨٣ـ به صورت عمومی یا محدود براساس بالاترین میزان تعهدات پیشنهادی بیمه گران است.

ماده ۴ـ قراردادها به نحوی تنظیم خواهدشد که حوادث احتمالی از ابتدای هر سال تا پایان همان سال را تحت پوشش قرار دهد.

ماده ۵ ـ مبنای محاسبه بیمه واحدهای تجاری براساس مشترکین شناسایی شده است.

تبصره ١ـ تعهدات خسارتهای انسانی ناشی از آسیب به واحدهای تجاری و مسکونی یکسان است.

تبصره ٢ـ سایر شرایط مربوط به تعهدات بیمه گر و پرداخت خسارت، تابع قراردادهای منعقدشده با بیمه گر و بیمه گذار است.


ماده ۶ ـ شرکتهای بیمه گر با هماهنگی وزارتخانه های نفت و نیرو مکلفند با صدور بیمهنامه، مشترکین را از حقوق خود مطلع و متناسب با مبالغ دریافتی شرکت بیمه مربوط، خسارات واردشده را جبران نمایند.

تبصره ـ شرکتهای بیمه‌گر موظفند شرایط، ضوابط و حقوق بیمهای مشترکین برق و گاز را از طریق درگاه )پورتال( خود اعلام نمایند. شرکتهای برق و گاز موظفند پس از عقد قرارداد با شرکتهای بیمه گر نسبت به اطلاع‌رسانی به مشترکین از طریق پیامک اقدام نمایند.

ماده ٧ـ مبالغ دریافتی از مشترکان توسط شرکتهای تابعه و وزارتخانه های نفت و نیرو به حسابی تحت عنوان منابع داخلی شرکت نزد خزانه‌داری کل کشور واریز میشود.

تبصره ـ خزانهداری کل کشور مکلف است مبالغ دریافتی را با هماهنگی بیمه گذاران به حساب شرکتهای بیمه گر واریز نماید.

ماده ٨ ـ وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلفند گزارش عملکرد این آیین‌نامه از قبیل حق بیمه وصولی و مبالغ پرداختی شرکتهای بیمهای از محل منابع جزء )٣( بند )الف( تبصره )۶( ماده واحده قانون بودجه سال ١۴۰٢ کل کشور را از شرکتهای مذکور اخذ و گزارش آن را به کمیسیونهای برنامه و بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی دارایی ارائه دهند. شرکتهای بیمه گر مکلفند در این زمینه با بیمه گذار همکاری نمایند.

معاون اول رئیس جمهور ـ محمد مخبر