مصوبه شیوه‌نامه نظام استاد ـ شاگردی در آموزش هنر

تاریخ تصویب: ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۲۹

شماره ۴۵١٩/١۴۰٢/دش – ١۰/٣/١۴۰٢

مصوبه »شیوه‌نامه نظام استاد ـ شاگردی در آموزش هنر« که در جلسه ٨٨١ مورخ ١٢/۰٢/١۴۰٢ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ٧۶ مورخ ١٢/١۰/١۴۰١ شورای هنر به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می شود:


مقدمه

واحد هنرهای اسلامی ـ ایرانی استاد فرشچیان دانشگاه آزاد اسلامی با تصویب شورای عالی گسترش و برنامه‌ریزی این دانشگاه، همسو با اسناد بالادستی آموزش عالی کشور بازنگری نظام آموزشی هنرهای سنتی اسلامی ـ ایرانی را با محوریت نظام استاد ـ شاگردی در دستور کار و در صدر اولویتهای کاری خود قرار داده است. برای نیل به این مقصود؛ نظامنامه اجرایی تحصیلات عالی )کارشناسی و کارشناسی ارشد( با همکاری، هماهنگی و بهره‌مندی از نظرات کارشناسان و متخصصان امر آموزش از جمله هنرمندان، استادان دانشگاههای مطرح کشور، مدیران عالی هنری و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین با رعایت

ضوابط کلی و عنایت به ساختار موجود در آیین‌نامه دوره کارشناسی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تهیه و تدوین شده است.

نظام آموزشی استاد ـ شاگردی

آموزش در فرهنگ و هنر ایرانی همواره یک سنت سینه به سینه در انتقال آموزهای اخلاقی و فنی از استاد به شاگرد بوده است. در این نظام، استاد صرفاً آموزشدهنده نیست بلکه عامل تربیت شاگرد میباشد. مراحل شاگردی در برگیرنده مشق نظری، مشق قلمی و مشق خیالی بوده است. مشق نظری مطالعه کردن سبک و سیاق استاد، مشق قلمی تقلید از سبک استاد و مشق خیالی آفرینش اثر هنری به قوت طبع و ذوق و آموخته‌های شاگرد است.

این شیوه آموزش اکنون در ایران در فضاهای سنتی چون کارگاههای تولیدی و هنرهای مردمی که ریشه در سنتهای خانوادگی دارند جاری است، اما در دانشگاههای کشور، هنرهای سنتی و صناعی به شیوه مدرن غربی در قالب ترمی– واحدی آموزش داده میشوند که در این نظام فرم و محتوا همخوانی نداشته و آموزش به صورت ناقص صورت میگیرد. البته تلاشهایی برای تطبیق آیین‌نامههای رسمی با نظام سنتی آموزش هنرهای سنتی در دانشگاههای هنری ایران صورت گرفته که آن تلاشها نیز با مشکلات خاصی همچون پاره پاره بودن آموزش، تجربه بهرهگیری از محضر یک استاد به صورت بسیار مختصر، منقطع بودن واحدهای آموزشی، عدم تعمیق روابط استاد و شاگرد، عدم پیگیری روند رشد شاگرد در فرآیند آموزش و مواردی از این دست مواجه است. در برخی از مراکز دانشگاهی و هنری جهان و کشورهایی نظیر ژاپن، هند، چین، انگلستان و آمریکا آموزش هنرهای سنتی و صنایع دستی به صورت استاد محور آموزش داده میشود.

نظام کنونی آموزش عالی هنر در کشور که بر مبنای شاخصههای غربی طراحی شده در تقابل با سنت آموزش هنر در ایران است و ناکارآمدی آن در پرورش هنرمندان توانمند و استاد در حوزه هنرهای سنتی مشهود و مسأله‌زا میباشد. محدودیت زمانی در انتقال مفاهیم عمیق و انسانی و به تبع آن ارزشیابی کمّی از یک سو و فن‌محور شدن آموزش هنر از سوی دیگر؛ چالشهای جدی نظام آموزش هنر در فضای دانشگاهی ایران است. نظام سنتی آموزش هنر در ایران بر پایه استاد ـ شاگردی استوار بوده و هنرمندان بزرگ و نامداری در این نظام پرورش یافته‌اند. مسأله نظامنامه کنونی ارائه راهکاری جهت ایجاد تحول و تعالی در نظام آموزش عالی هنر و احیاء و اجرای آن در رشتههای هنری و به طور خاص رشتههای هنرهای بومی مانند هنرهای سنتی، هنرهای صناعی، نمایشهای سنتی، معماری سنتی، آواها و نواهای بومی و… است.

ماده ١( ضرورت و اهمیت ١( افزایش کارآمدی آموزشی و هنری، کیفیت آثار خلق شده و کارآفرینی در حوزه هنرهای سنتی و صناعی

٢ ( نیاز به احیای رشته‌ها و فرآیندهای آموزشی هنرهای سنتی در سطح آموزش عالی کشور

٣( نیاز به بهره‌گیری، به‌روزآوری و متناسب‌سازی شیوههای آموزش بومی

۴ ( عدم تناسب نظامنامه‌های آموزشی جاری با نظام استاد ـ شاگردی در آموزش عالی هنرهای سنتی و صناعی

۵( همگام‌سازی مهارتهای خلق آثار هنری با آموزش اخلاق حرفه‌ای و مبانی اعتقادی و حِکمی

ماده ٢( اهداف ١( تدوین الگوی متناسب بومی برای نظام آموزشی هنرهای سنتی

٢ ( تعیین چارچوب قانونی برای اجرای صحیح دوره‌های آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی )کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری( هنرهای اسلامی ـ ایرانی در قالب شیوه استاد ـ شاگردی

٣( ایجاد نظم و وحدت رویه اجرایی در اجرای برنامه‌های آموزشی

ماده ٣( تعاریف

١ ( مؤسسه: منظور هر یک از دانشگاهها و مراکز آموزشی عالی و پژوهشی )اعم از دولتی و غیردولتی( است که دارای مجوز تأسیس از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند.

٢( دانشگاه: منظور دانشگاه آزاد اسلامی است .

٣( واحد: منظور واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی است .

۴( واحد فرشچیان: منظور دانشگاه آزاد اسلامی واحد ویژه هنرهای اسلامی ـ ایرانی استاد فرشچیان است که با همیاری و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت مینماید.

۵( نگارستان: منظور دانشکده است.

۶( شورا: منظور شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی است که در واحد فرشچیان تشکیل میشود.

٧ ( دوره پذیرش: منظور دوره‌ای است که از طریق معرفی فرآیندهای آموزشی و اخلاق حرفه‌ای اسلامی ـ ایرانی، هنرپژوه با رسالت واحد فرشچیان، اساتید و نظام استاد ـ شاگردی آشنا شده و ضمن آن، قابلیتها و توانمندیهای شاگرد برای پذیرش احراز میشود.

٨ ( پایه تحصیلی: منظور مدت زمان آموزشی متشکل از حداقل ٩۶ روز درسی و ١۰ روز بررسی آثار خلق شده و یا امتحانات دروس نظری ارائه شده در آن پایه که به صورت مستقل انتخاب شده است، میباشد.

٩( سنوات تحصیلی )طول دوره(: منظور مدت زمان مجاز برای اتمام یک دوره تحصیلی است. ـ دوره کارشناسی معادل ٨ پایه در دوره ۴ ساله ـ دوره کارشناسی ارشد معادل ۴ پایه در دوره ٢ ساله افزایش دوره‌ها براساس قوانین دانشگاه و نظر استاد کلان میباشد.

١۰( هنرمند: منظور کسی است که در یکی از رشتههای هنری به طور مستمر خالق اثر و آفرینشهای هنری بوده و در رشته تخصصی خود اطلاعات، دانش، مهارت و خلاقیت داشته باشد.

١١( درجه هنری: منظور عنوان نشان ملی در حوزه فرهنگ و هنر است که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان در پنج سطح اعطا میشود. این سطوح عبارتند از؛ درجه یک )معادل دکتری(، درجه دو )معادل کارشناسی ارشد(، درجه سه )معادل کارشناسی(، درجه چهار )معادل کاردانی( و درجه پنج )معادل دیپلم(. اعتبار این مدارک طی آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده )۶۶( قانون مدیریت خدمات کشوری توسط معاون اول رئیس جمهور در تاریخ ١٣٨٩ به دستگاهها ابلاغ گردیده است.

١٢( استاد کلانتر: منظور استادی است که چندین استاد کلان زیر نظر وی فعالیت نموده و عالیترین مقام هنری و معنوی دانشگاه است.

١٣( استادکلان )راهنما و مشاور(: منظور هنرمندی است از اعضای هیأت علمی واحد فرشچیان با نشان درجه یک هنری و یا حداقل مرتبه استادیاری که مسئولیت راهنمایی هنرپژوه را در دروس کارگاهی، عملی، خلق اثر بدیع و نگارنامه به عهده دارد .

١۴ ( استاد: منظور هنرمندی است دارای نشان درجه یک یا در صورت لزوم درجه دو هنری به صورت تماموقت، نیمهوقت یا پاره وقت که در جهت آموزش مهارتهای هنری به عنوان همکار استاد کلان ایفای نقش میکند. استاد میتواند در پروژه نهایی به عنوان استاد مشاور به همراه استاد کلان در راهنمایی خلق آثار بدیع و نگارنامه مشارکت داشته باشد.

١۵( دستیار: منظور هنرمندی است دارای نشان درجه دو هنری یا هنرپژوهان دورههای عالی که در جهت آموزش مهارتهای هنری به – صورت نیمه‌وقت یا پاره‌وقت به عنوان همکار استاد کلان ایفای نقش میکند.

١۶( استاد نظری: منظور فردی است که در آموزش و پژوهش حوزه‌هایی چون: حکمت و زیباییشناسی، فتوت، منش، اهلیت، اخلاق حرفه‌ای و… سرآمد و شاخص بوده و به صورت تماموقت، نیمه‌وقت یا پارهوقت آموزش واحدهای نظری را به عهده دارد.

١٧( هنرپژوه )شاگرد(: منظور فردی است دارای پرونده فعال و کد تحصیلی که در یکی از نگارستانهای واحد فرشچیان زیر نظر استاد کلان به هنرآموزی اشتغال دارد.

١٨ ( رشته هنری: منظور برنامه آموزشی ـ هنری با محتوا و روششناسی خاص، در قالب دروس نظری، عملی و کارگاهی با هدف پرورش استاد و خلق آثار فاخر هنرهای اسلامی ـ ایرانی است.

١٩( درس: منظور مقدار مفاهیم و مهارتهایی است که هنرپژوه در طول زمان مشخص فرا میگیرد )دروس هر رشته هنری با تناسب یک چهارم دروس نظری، دو چهارم دروس عملی ـ کارگاهی و یک چهارم خلق اثر و نگارنامه نهایی است(.

٢۰( برنامه درسی: منظور مجموعه بههم پیوسته از دروس و فعالیتهای هنرپژوهان در هر رشته هنری است که اهداف مشخصی را دنبال میکند .

٢١ ( معرفتنامه: منظور قرائت مهمترین راهبردهای آموزش نظام استاد ـ شاگردی است که هنرپژوه متعهد به اجرای آداب و نظام تربیتی آن می شود.

٢٢( تصدیقنامه: منظور گواهی است که هنرپژوه پس از پایان هر درس عملی یا کارگاهی از استاد کلان در قالب تأییدیه کیفی مبیّن سطح آثار هنری و توانمندی هنرپژوه دریافت میکند.

٢٣ ( سطح هنری: منظور پنج سطح: ممتاز، عالی، خوب، متوسط و ضعیف در ارزیابی کیفی آثار هنری و پیشرفت هنرپژوه است )ممتاز معادل نمره ١٨ تا ٢۰، عالی معادل نمره ١۶ تا ١٧.٩٩، خوب معادل نمره ١۴ تا ١۵.٩٩، متوسط معادل نمره ١٢ تا ١٣.٩٩ و ضعیف معادل نمره کمتر از ١٢ از ٢۰ نمره(.

٢۴ ( نگارنامه )پایان نامه(: منظور مجموعه نمایشگاهی از اثر یا آثار بدیع خلق شده هنرپژوه در طول دوره آموزشی و کار نهایی به همراه رساله‌ای )گزارش مکتوب( است که به تبیین آثار خلق شده از منظر طراحی، ویژگیهای هنری، انتقادی، تاریخی و نظری میپردازد.

٢۵( اجازهنامه: منظور دریافت گواهی نهایی است که هنرپژوه پس از گذراندن موفقیت‌آمیز دوره با امضاء استاد کلان، رئیس واحد، رئیس دانشگاه و استاد کلانتر، به آن نائل میشود.

٢۶( سوگندنامه: منظور قرائت، پذیرش و امضاء متن سوگندی است که توسط هنرپژوه پس از اتمام دوره شاگردی و برگزاری جلسه نهایی دفاع، ادا میشود تا به دریافت اجازهنامه نائل شود.

ماده ۴( شرایط پذیرش هنرپژوه در واحد فرشچیان

الف( داشتن صلاحیتهای عمومی ورود به دوره برابر ضوابط دانشگاه؛

ب( دارا بودن مدرک مرتبط هنری اعم از پیوسته یا ناپیوسته مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛

ج( دارا بودن مدارک معادل هنری درجه چهار یا سه هنری در صورت عدم داشتن مدرک کاردانی یا کارشناسی دانشگاهی مرتبط هنری )به ترتیب برای ورود به دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد(.

ماده ۵( فرآیند پذیرش در واحد فرشچیان

الف( گذراندن دوره یک هفته‌ای تمهیدی در واحد فرشچیان؛

ب( پذیرفته‌شدن در آزمون عملی و تخصصی ورودی واحد فرشچیان زیر نظر مرکز سنجش پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی؛

 ج( پذیرفته‌شدن در مصاحبه شخصیتشناسی و بررسی آثار هنری هنرپژوه توسط اساتید کلان و شورا.

ماده ۶( اولویتهای پذیرش واحد فرشچیان

الف( اولویت اول: هنرمندان دارای حداقل نشان درجه چهار یا سه هنری، معرفی شده توسط اساتید راهنما و درجه یک هنری؛

ب( اولویت دوم: فارغ‌التحصیلان رشتههای هنرهای سنتی اسلامی ـ ایرانی؛

ج( اولویت سوم: فارغالتحصیلان سایر رشتههای هنری؛

د( اولویت چهارم: فارغالتحصیلان رشته‌های غیرهنری دارای سابقه هنری.

ماده ٧( زبان آموزشی: آموزش در واحد فرشچیان به زبان فارسی است . واحد دانشگاهی اختیار دارد برنامه درسی مصوب را با رعایت ضوابط برای هنرپژوهان خارجی و یا دوره‌های بین‌المللی به زبان غیرفارسی نیز ارائه نماید .

ماده ٨( سرفصل آموزشی:

واحد فرشچیان برنامههای آموزشی ویژه خود را در هر رشته که به تصویب شورای عالی گسترش و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه رسیده باشد، اجرا میکند .

ماده ٩( سنوات تحصیلی:

الف( آغاز سال تحصیلی برای تمام هنرپژوهان، اول مهرماه است )به جز ورودیهای بهمن هر دوره که اولین دوره آنها، بهمن ماه پذیرش میشوند(.

ب( دوره کارشناسی شامل حداکثر ۴۶۰٨ ساعت آموزشی است. در صورتی که هنرپژوه در مدت مقرر فارغالتحصیل نشود، واحد فرشچیان میتواند با رعایت قوانین نظام وظیفه، مدت تحصیل را تا حداکثر ۴۵۰ ساعت افزایش دهد.

ج( دوره کارشناسی ارشد شامل حداکثر ٢٢۴۰ ساعت آموزشی است. در صورتی که هنرپژوه در مدت مقرر فارغ‌التحصیل نشود، واحد فرشچیان میتواند با رعایت قوانین نظام وظیفه، مدت تحصیل را تا حداکثر ٢۰۰ ساعت افزایش دهد.

ماده ١۰( روند آموزشی:

١( نظام آموزشی در واحد فرشچیان به صورت حضوری و درسی ـ ساعتی است.

٢( هرسال تحصیلی از دو پایه مستقل تشکیل‌شده و قبولی یا عدم قبولی در درس هر پایه، به همان درس محدود میشود.

٣( درهر سال تحصیلی، علاوه بر دو پایه تحصیلی، دوره تابستانی نیز برگزار میشود.

۴( در هر پایه تحصیلی، حد معمول انتخاب درس برای هنرپژوهان فعال )شاغل به تحصیل( از ٢۵۰ تا ۵۰۰ ساعت است.

۵( ترتیب ارائه دروس عملی و کارگاهی در هر دوره تحصیلی، رشته یا گرایش با رعایت پیشنیاز هر درس، طبق سرفصل رشته تحصیلی و بر عهده استاد کلان است .

۶( هنرپژوه موظف است از ابتدای هر نیمسال تحصیلی تا حداکثر دو هفته بعد، انتخاب درس خود را طبق ضوابط به معاونت علمی و هنری دانشگاه اعلام کند.

٧( هنرپژوه با رعایت حدمعمول انتخاب درس میتواند تا پایان هفته دوم هر پایه تحصیلی با تأیید استاد کلان و شورا دروس خود را حذف یا اضافه کند.

٨( هنرپژوه درصورت اضطرار، بارعایت بند ۵ روند آموزشی، میتواند تا ۵ هفته پیش از پایان پایه تحصیلی یکی از درسهای خود را با تأیید استاد کلان حذف کند.

٩( حداکثر ظرفیت پذیرش هر استاد کلان در راهنمایی و دوره نگارنامه، ٧ نفر است که با تأیید شورا و معاون علمی و هنری واحد فرشچیان، امکان افزایش دارد.

١۰( استاد کلان موظف است به میزان همه ساعات مشخص شده برای هر درس )مطابق جدول و سرفصل درسی آیین‌نامه آموزشی( جلسه درس برگزار کند.

تبصره ١( چنانچه استاد کلانی قادر به حضور در جلسهای از کلاس درس نباشد، موظف است تا پیش از شروع کلاس، معاونت علمی و هنری واحد فرشچیان را مطلع تا جهت اطلاعرسانی به هنرپژوهان یا جایگزینی با استادان، تصمیم لازم را اتخاذ نماید.

تبصره ٢( درصورت عدم برگزاری بیش از یک هشتم ساعات هر درس، استاد کلان موظف به برگزاری کلاس جبرانی و یا معرفی یک استاد )مورد تأیید شورا( جهت برگزاری کلاس جبرانی به معاونت علمی و هنری واحد فرشچیان است.

١١ ( مدت زمان مفید هر ساعت درس در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد،۵۰ دقیقه برای هر واحد نظری و ١۰۰ دقیقه برای هر واحد کارگاهی است.

١٢ ( اساتید کلان میتوانند در طول هر پایه تحصیلی، تا سقف ١۰ ساعت برای مشاوره و جلسات ارزیابی آثار، افزون برساعات مقرر، برگزار کنند.

١٣ ( نگارستانها موظف به برنامه‌ریزی درسی و آموزشی مطابق تقویم آموزشی سالانه واحد فرشچیان و دانشگاه هستند.

ماده ١١( ارزیابی پیشرفت تحصیلی هنرپژوه

١( استاد کلان شرح فعالیت کیفی هنرپژوهان خود در پنج سطح ممتاز، عالی، خوب، متوسط و ضعیف را در پایان هر پایه تحصیلی به صورت کتبی به شورای آموزشی دانشگاه ارائه میدهد.

٢( استاد نظری، ارزیابی نهایی دروس خود را به صورت کمی از صفر تا بیست )از بیست نمره( و در پایان هر پایه تحصیلی ارائه میدهد.

ماده ١٢( دریافت تصدیق نامه)قبولی دروس(

١ ( برای قبولی در دروس عملی و کارگاهی کسب حداقل سطح متوسط الزامی است.

٢( حداقل نمره تصدیق در دروس نظری ١٢ و میانگین قابل قبول ١۴ از ٢۰ است.

٣( هنرپژوهی که در هر سال تحصیلی، نمره تصدیق درس نظری را کسب نکند، نمره آن درس در آن سال بیاثر شده و در کارنامه تحصیلی وی ثبت و در میانگین کل نمرات لحاظ نمیشود.

۴( چنانچه میانگین کل نمرات نظری هنرپژوه در هر نیمسال تحصیلی کمتر از ١۴ از ٢۰ باشد، در آن نیمسال مشروط تلقی میشود.

۵( چنانچه میانگین سطح کیفی آثار هنری هنرپژوه در دروس عملی و کارگاهی ضعیف ارزیابی شود، وی میتواند با صلاحدید استاد کلان تا حصول میانگین خوب، درس خود را ادامه دهد.

ماده ١٣( حضور هنرپژوه: دورههای دانشگاه استاد فرشچیان به صورت حضوری و تمام وقت است.

تبصره ١( غیبت هنرپژوه در هر درس نظری نباید از سه شانزدهم جلسات آن درس تجاوز نماید، در غیر این صورت برای آن درس، حذف آموزشی و درج غیبت در پرونده منظور میگردد.

تبصره ٢( ارزیابی میزان حضور هنرپژوه در دروس عملی و کارگاهی بر عهده استاد کلان است.

ماده ١۴( مرخصی تحصیلی:

١( هنرپژوه میتواند با احتساب سنوات تحصیل با کسب موافقت از استاد راهنما و استاد کلان واحد فرشچیان، از مرخصی تحصیلی به میزان پیش بینی شده در مقررات آموزشی دانشگاه استفاده نماید.

تبصره ١( درخواست مرخصی تحصیلی باید قبل از شروع ثبت نام در هر پایه تحصیلی به واحد فرشچیان تسلیم شود.تبصره٢( بررسی مصادیق مرخصی پزشکی مانند مرخصی زایمان و درمان در صورت تأیید پزشک معتمد واحد دانشگاهی، بدون احتساب در سنوات تحصیلی در اختیار واحد دانشگاهی است.

تبصره ٣( در صورتی که هنرپژوه بدون موافقت با استاد کلان و واحد فرشچیان حتی برای یک پایه ترک تحصیل نماید از ادامه تحصیل محروم میشود.

٢( در مدت مرخصی تحصیلی، هنرپژوه مجاز به شرکت در امتحان نیست.

٣( مرخصی تحصیلی در پایه اول تحصیلی، مجاز نیست.

ماده ١۵( انتقال

١ ( انتقال هنرپژوه از واحد یا موسسهای به واحد فرشچیان، با شرایط زیر ممکن است:

الف( فعال بودن پرونده تحصیلی؛

ب( اشتغال به تحصیل، حداقل به مدت یک سال تحصیلی در موسسه یا دانشگاه مبدأ؛

ج( موافقت و تأیید رئیس موسسه یا واحد مبدأ و استاد کلان، معاون آموزش و پژوهش و ریاست واحد فرشچیان به عنوان مقصد

٢( زمان انتقالات، از پایان امتحانات پایه دوم یا چهارم تا پیش از شروع سال تحصیلی جدید است.

٣( هنرپژوه تا پیش از نهاییشدن انتقال و تغییر کد محل تحصیل، از هنرپژوهان واحد/ موسسه مبدأ محسوب شده و طبق ضوابط باید در درس حضور مستمر داشته باشد.

ماده ١۶( منع و انصراف از تحصیل: در موارد آموزشی زیر، هنرپژوه از ادامه تحصیل منع میشود:

١. ترک تحصیل بیش از یک ماه، بدون اطلاع قبلی و بدون عذر موجه؛

تبصره ١: برای تشخیص عذر موجه، مقررات آموزشی دانشگاه ملاک عمل خواهد بود.

٢ . عدم قبولی در هیچ یک از درسهای انتخابی در دو پایه متوالی یا سه پایه غیر متوالی؛

٣. غیبت غیرموجه در همه امتحان های دروس انتخابی دو پایه؛

۴. حذف همه درس های یک پایه به دلیل غیبت؛

۵. تشخیص عدم رشد تحصیلی در مدت زمان تحصیل با استاد کلان است؛ چنانچه استاد کلان )راهنما( تشخیص دهد هنرپژوه توانایی لازم در یادگیری دروس عملی و کارگاهی با سطح مطلوب را ندارد، پس از معرفی به شورا و معاونت علمی و هنری واحد فرشچیان، در صورت تأیید شورا، از ادامه تحصیل منع و اخراج میگردد.

تبصره ٢: در این شرایط چنانچه میانگین دروس نظری وی حداقل ١۴ از ٢۰ باشد، گواهی دروس گذرانده شده به او اعطا خواهد شد.

۶. متقاضی انصراف از تحصیل باید درخواست خود را به صورت کتبی و شخصاً به استاد کلان تسلیم کند.

تبصره ٣: هنرپژوه میتواند تنها یک بار و تا سه ماه از تاریخ ارائه درخواست، تقاضای انصراف خود را پس بگیرد. حکم انصراف از تحصیل، پس از انقضاء این مهلت صادر میشود.

٧. مدت عدم حضور در جلسات درس، طبق ضوابط، غیبت لحاظ میشود و مرجع تصمیمگیری برای حذف درس یا ادامه تحصیل، استاد کلان و شورا است.

تبصره ۴: معاونت علمی و هنری واحد فرشچیان موظف است انصراف هنرپژوه را به معاونت مرتبط دانشگاه اطلاع دهد.

ماده ١٧( دوره نهایی )خلق اثر/آثار بدیع، نگارنامه و دفاع( و اخذ اجازه‌نامه:

١ ( هنرپژوه باید پس از طی ساعات آموزشی نظری، عملی و کارگاهی دوره نهایی را با خلق یک یا مجموعه آثاری فاخر زیر نظر استاد کلان به انجام رسانده و مورد تأیید استاد کلانتر قرارگیرد .

٢( جهت فراغت از تحصیل؛ هنرپژوه می بایست نمایشگاهی از اثر نهایی به همراه آثار خلق شده در دروس عملی وکارگاهی ارائه دهد. این نمایشگاه میبایست همراه با ارائه گزارشی مکتوب با حداقل ١۰۰۰۰ کلمه و شامل گزارش فرآیند خلق اثر از حیث طراحی، زیبایی شناختی، تاریخی و فنی باشد.

٣( نمره دوره نهایی به صورت کیفی )ممتاز، عالی، خوب، متوسط و ضعیف( با تأیید استادکلان، معاون علمی و هنری و شورای آموزشی واحد فرشچیان ثبت میگردد.

۴ ( چنانچه هنرپژوه در اثر بدیع و نگارنامه خود اقدام به تخلف )مانند سرقت علمی، جعل و کپی‌برداری( نماید و این موضوع از سوی معاونت علمی و هنری واحد فرشچیان و براساس رای کمیته انضباطی اثبات شود؛ به مدت یک ترم، از ادامه تحصیل محروم میشود.

ماده ١٨( فراغت از تحصیل:

١( کسب حداقل سطح خوب در دوره نهایی، میانگین متوسط در دروس عملی و کارگاهی و میانگین نمره ١۴ از ٢۰ در دروس نظری برای فارغ‌التحصیلی، ضروری است.

٢( ارائه گواهی شرکت در ٢ نمایشگاه جمعی یا فردی در دوره هنرپژوهی در خارج از واحد فرشچیان.

٣( تبصره: چنانچه هنرپژوهی نتواند دوره تحصیلی را به پایان برساند، اگر حداقل سطح متوسط را در دروس عملی و کارگاهی و میانگین ١۴ از ٢۰ در دروس نظری را به دست آورده باشد، فقط گواهی گذراندن این دروس به وی اعطا میشود .

۴( تاریخ فراغت از تحصیل، زمان ارائه آثار و تحویل نگارنامه برای دریافت اجازهنامه از دو استاد کلان و شورای آموزشی واحد فرشچیان است.

ماده ١٩( این مصوبه در یک مقدمه و ١٩ ماده و ١٢ تبصره در جلسه ٨٨١ مورخ ١٢/۰٢/١۴۰٢ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ سیدابراهیم رئیسی